Strona 1 z 2

PPG klapa

: 18 sierpnia 2019, 21:07
autor: adam.a

Re: PPG klapa

: 18 sierpnia 2019, 22:14
autor: JaroXS


Trzeba latać wyżej...

Re: PPG klapa

: 19 sierpnia 2019, 13:06
autor: Only21
No właśnie.... załóżmy że Ty tam jesteś to... mógłbyś jakoś się ustosunkować ?

Re: PPG klapa

: 19 sierpnia 2019, 14:26
autor: der
To nie była "normalna klapa". Zachowanie podobne do widywanego w przetrymowanych snejkach dotykając sterówek na pełnej beli. Czy też w hadronach xx dotykając spida bez odpuszczenia małych trymerów. Skrzydło zachowało się jak zdmuchnięte. Faktem jest, że gdyby miał wysokość. Nie 100 ale z 500 metrów mógłby zdążyć użyć zapasu. Lub gdyby go nie miał, próbować wyprowadzić jak ze zwykłej spirali. Bo skrzydło miało ochotę lecieć.

Latając swobodnie i szukając miejsca do lądowania, unikam jak mogę kukurydzy. Tu, widać, że ta uratowała mu życie.
Choć latanie na tej wysokości nad takimi połaciami lasu i obsianych pół uprawnych to proszenie się o guza.
Nie latam już jakiś czas z napędem. Jednak przez te kilkaset godzin spędzonych w powietrzu z silnikiem, nigdy nie latałem nad terenami, z których nie miałbym bezpiecznego dolotu do dobrego miejsca do lądowania, w razie awarii. Często to wymuszało spore wysokości przelotu nad lasami. Zwykle powyżej 500-600metrów. Taka wysokość daje również sporą dozę bezpieczeństwa na okoliczność ewentualnych klap. Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.

Re: PPG klapa

: 19 sierpnia 2019, 18:59
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Z opisu pilota wynika, że trymery odpuszczone do połowy, skrzydło klasyczne, z powodu kamery nie mógł sterować czymś tam. Powodem podwinięcia była ściera. Inwersja na 100 metrach a wyżej mocny wiatr. Loty były wcześnie rano. Startowali o 7.

Re: PPG klapa

: 19 sierpnia 2019, 19:04
autor: JaroXS
Only21 pisze:No właśnie.... załóżmy że Ty tam jesteś to... mógłbyś jakoś się ustosunkować ?


Nie uratowalbym sie z tego prawdopodobnie tak samo jak on. Przestrzal byl dynamiczny. Mozna gdybac ze za pozno puscil gaz po podwinieciu ale nie wiem co ja bym zrobil i jak szybko. Lapiac twist na takiej wysokosci to masakra. Ja latam wyzej na ppg. Nisko = problemy.

Jarek

Re: PPG klapa

: 19 sierpnia 2019, 19:06
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Klapa i twist na małej wysokości to automatyczne paka. Bez myślenia.

Re: PPG klapa

: 19 sierpnia 2019, 20:56
autor: Only21
Jaro,spodziewalem sie że odpowiesz jak Zbyszek....
mniej wiecej zrozumialem co gosc mowi ale przekombinowal ... paczke bym rzucal nawet w polowie wysokosci tej co on .Moze sie cieszyc ze zyje...
Te jego dewagacje na temat wiatru to psu w dupe , trzeba byc przygotowanym na wszystko odrywajac sie od ziemi. Prognozy pomagaja ale nie moga byc wyrocznią .
Jak jestes wyskoko mozna kombinowac ale z takiego pulapu paka z automatu .

Re: PPG klapa

: 19 sierpnia 2019, 22:40
autor: Marcin.
der pisze: Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.

No ale start i ladowanie? i tak trzeba przeleciec przez ta strefe.

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 07:23
autor: JaroXS
Only21 pisze:Jaro,spodziewalem sie że odpowiesz jak Zbyszek....
mniej wiecej zrozumialem co gosc mowi ale przekombinowal ... paczke bym rzucal nawet w polowie wysokosci tej co on .Moze sie cieszyc ze zyje...
Te jego dewagacje na temat wiatru to psu w dupe , trzeba byc przygotowanym na wszystko odrywajac sie od ziemi. Prognozy pomagaja ale nie moga byc wyrocznią .
Jak jestes wyskoko mozna kombinowac ale z takiego pulapu paka z automatu .


Nie wiem czy bym rzucil bo nie wiem czy bym zdarzyl pomyslec o tym. Latwo sie mowi o rzucaniu paki na malej wysokosci ale trudniej jest to wykonac gdy sa ulamki sekund. Owszem to co Zbyszek proponuje jest logiczne i tak powinno byc. Obawiam sie tylko wykonania ogladajac ten film.

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 08:26
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Raz tak rzucałem w podobnej sytuacji. Gdzieś na 50 metrach goniłem komin który był nad dużym fabrycznym dachem. Wcześniej miałem już w głowie kilka zasad automatycznego rzucania paki. Jedną z tych zasad jest rotacja na małej wysokości ze skręcenie w taśmach. Nie wyprowadzać tylko od razu paka. Dostałem asymetrycznego fronta po którym skrzydło wróciło nad głowę przekrzywione w prawo i od razu ustawiło się do spirali. Zanim zareagowałem zobaczyłem, że taśmy mi się krzyżują. Miałem gdzieś w głowie, że taka sytuacja to jest automatycznie paka. Rzuciłem i chyba nawet z sekundę opadałem na w pełni otwartym zapasie. Wszystko skończyło się dobrze, a gdybym.nie rzucił to spirala do ziemi z tej wysokości by trwała 2 - 3 sekundy, choć może jakimś cudem bym wyprowadził. Tylko po co tak ryzykować?

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 09:09
autor: der
Marcin. pisze:
der pisze: Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.

No ale start i ladowanie? i tak trzeba przeleciec przez ta strefe.


Zrobienie 200 metrów przewyższenia zajmuje około dwie minuty.
Jak się ma możliwość napotkania atrakcji w przeciągu tych dwóch minut do godzinnego bujania się na tym pułapie ?

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 09:10
autor: der
Marcin. pisze:
der pisze: Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.

No ale start i ladowanie? i tak trzeba przeleciec przez ta strefe.


Zrobienie 200 metrów przewyższenia zajmuje około dwie minuty.
Jak się ma możliwość napotkania atrakcji w przeciągu tych dwóch minut do godzinnego bujania się na tym pułapie ?

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 11:03
autor: adam.a
der pisze:
Marcin. pisze:
der pisze: Poranna termika generuje zwykle pralkę na wysokości między 80 a 200 metrów. Wyżej jest gwarantowane masełko. To samo proponuję pilotom PPG w popołudniowych lotach. Przy zachowaniu tej zasady, ci którzy nie lubią tericznych bąbli, mogą latać wcześniej i dłużej. Byle by wyżej.

No ale start i ladowanie? i tak trzeba przeleciec przez ta strefe.


Zrobienie 200 metrów przewyższenia zajmuje około dwie minuty.
Jak się ma możliwość napotkania atrakcji w przeciągu tych dwóch minut do godzinnego bujania się na tym pułapie ?


Znajomy dojeżdża do pracy trasą która ma długi prosty odcinek przez gęsty las - około 10km , często wbiegają tam sarny i inne zwierzęta, wymyślił że będzie przejeżdżał ten odcinek 200km/h aby w krótszym czasie był narażony na zderzenie :)

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 12:52
autor: 7van.krzysztof
Skrzydło z profilem reflex, też by się tak zwinęło jak na filmie ? Wydaje mi się, że lecieć w takich warunkach na klasyku, to proszenie się o kłopoty. Widać na filmie, że cały czas buja skrzydłem i że warunki nie są maślane.

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 12:54
autor: der
adam.a Kiepska analogia. Pasowałoby do tego :
Znajomy dojeżdża do pracy trasą która ma długi prosty odcinek przez gęsty las - około 10km , często wbiegają tam sarny i inne zwierzęta,
wymyślił że będzie przejeżdżał inną drogą na około, a las zahacza tylko na dojeździe do niej na odcinku kilkuset metrów.

7van.krzysztof Swobodni latają bez profilu reflex i żyją. Wspomniałem wyżej o zachowaniu dwóch popularnych skrzydeł z profilem samostatecznym, które w określonej konfiguracji potrafią zrobić podobnie. Kluczem są tu wyuczone procedury bezpieczeństwa i aktywny pilotaż.

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 13:17
autor: 7van.krzysztof
Jesteś pewien, że żyją. (?) Bo ja co rusz słyszę jak ktoś się rozwala.
Nawet kilka dni temu.
Na tej wysokości to swobodni już zaczynają wysuwać podwozie do lądowania, a dla PPG antów taka wyskosć to normalka.

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 14:11
autor: der
Statystyki nie oszukasz. I nie ma ona nic wspólnego ze sposobem poruszania się w powietrzu. A już na pewno z doborem skrzydła i jego profilu.
Swobodni zwykle latają w skupiskach ludzi pozornie dla siebie obcych. Wieści o wypadku rozchodzą się z prędkością światła. PPGanci latają albo samotnie, albo w zamkniętym środowisku. A te, ze sobie tylko znanych powodów, wszelkie informacje o niebezpiecznych zdarzeniach, często zamiata pod dywan.

der, co wykręcał się na płaskim z parteru 100 metrów niejednokrotnie, latający najczęściej z lotniska, na którym w tym roku pośród swobodnych nie odnotowano żadnego wypadku, a pośród ppgantów dwa.
I czego to dowodzi ? W mojej opinii zupełnie niczego.

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 14:25
autor: Zbyszek Gotkiewicz
7van.krzysztof pisze:Jesteś pewien, że żyją. (?) Bo ja co rusz słyszę jak ktoś się rozwala.
Nawet kilka dni temu.
Na tej wysokości to swobodni już zaczynają wysuwać podwozie do lądowania, a dla PPG antów taka wyskosć to normalka.


Większość lotów,swobodnych są to loty żaglowe, a tepozbywają się rzadko powyżej 100 metrów nad gruntem. A większość wypadków to zderzenia z drzewami.

Re: PPG klapa

: 20 sierpnia 2019, 14:42
autor: 7van.krzysztof
OK. Ja to wszystko rozumiem, tylko chciałbym wiedzieć, czy w sytuacji na filmie byłoby lepiej dla tego pilota PPG gdyby miał skrzydło samostateczne.
Bo według mnie raczej by klapy nie dostało. Może by faceta wytrzęsło, ale raczej by nie zaklapiło. Ty Zbyszek powinieneś lepiej wiedzieć jakie jest różnica obciążenia na linkach pierwszego rzędu w klasykach i w reflexach.
Nie dociera do mnie argument, że swobodni latają na klasykach i jakoś żyją. Ba ...PPGanci też latają i w większości żyją. Ale raz na 1000 lotów niestety na małej wyskości dostają klapę i nie żyją, lub ledwo z życiem uchodzą...i dotyczy to zarówno swobodnych jak i PPG.
No , ale ja rozkminiam bardziej , skrzydło samostateczne., bo klasyk to wiem z SIVa jakie mięciutkie jest na taśmach A. A samostatka podobno nie da się złożyć na taśmach A i dlatego nie przechodzą certyfikacji EN