Strona 1 z 1
Paralotnia na pedały
: 08 stycznia 2023, 14:18
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Ktoś to w końcu zrobił. Jestem pod wrażeniem. Oczywiście wiadomo, że pomysł nie ma sensu, ale z drugiej strony już od dawna się prosił żeby to zrobić.
Re: Paralotnia na pedały
: 08 stycznia 2023, 14:27
autor: der
Pisałeś ten post 14 lat temu?
Re: Paralotnia na pedały
: 08 stycznia 2023, 14:29
autor: Zbyszek Gotkiewicz
der pisze:Pisałeś ten post 14 lat temu?
A coś z datą jest nie tak?
Re: Paralotnia na pedały
: 08 stycznia 2023, 15:08
autor: tooosh
Pewnie chodzi o to, że na filmie jest podany 2008 r., a piszesz "w końcu"

Wytrenowany rowerzysta przez długi czas może wytwarzać 300W, a w sprincie 2000W. Czy to wystarczy aby napędzić paralotnię?

Re: Paralotnia na pedały
: 08 stycznia 2023, 16:10
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Ciąg śmigła potrzebny do lotu poziomego to cìężar statku powietrznego dzielona przez doskonałość. Moja masa startowa to 100 kg. Doskonałość paralotni to 8-10. W skrajnych przypadkach 11. Czyli ciąg musi do lotu poziomego wynosić około 10 kg. Dla dobrze dobranego śmigła z jednego konia można uzyskać 4kg ciągu. Czyli do lotu poziomego potrzeba 2-3 konie mechaniczne. W przeliczeniu na waty daje to od 1470 do 2200 watów. Czyli jest szansa na kilkunastosekundowy lot poziomy.
Re: Paralotnia na pedały
: 09 stycznia 2023, 00:00
autor: prokopcio
ciężko powiedzieć ile na filmie jest żagla a ile pedałowania. więc to takie trochę oszukańcze

zbyt mała doskonałość paralotni nie pozwala wykorzystać zbyt małej siły mięśni.
Ustrojstwa latające czysto na pedała to te:
sensowne :
i bezsensowne o zerowej doskonałości

:
sztuka dla sztuki.
Re: Paralotnia na pedały
: 10 stycznia 2023, 18:27
autor: Staszek Gwara
https://en.wikipedia.org/wiki/MacCready ... _AlbatrossWedług wiki 35.7 km w 2:49 z Anglii do Francji
Obecny rekord to 115.1 km w 3:49, z Krety na Santorini
https://en.wikipedia.org/wiki/MIT_DaedalusTakże da się, tylko wygląda na to że para jest trochę zbyt upośledzone jako statek powietrzny żeby polecieć coś więcej

Re: Paralotnia na pedały
: 10 stycznia 2023, 19:22
autor: Zbyszek Gotkiewicz
Jasne, że się da. Poleciał nawet śmigłowiec na pedały jednak trzeba mieć świadomość ludzkich ograniczeń. Gdyby nie wynalazek silnika nasze życie by wyglądało inaczej.
Re: Paralotnia na pedały
: 10 stycznia 2023, 22:58
autor: prokopcio
Zbyszek Gotkiewicz pisze: trzeba mieć świadomość ludzkich ograniczeń.
a jeśli to byłby jakiś osioł albo baran ? Wtedy chyba mniej energii marnuje jako " moc obliczeniowa " ?
Re: Paralotnia na pedały
: 10 stycznia 2023, 23:12
autor: Zbyszek Gotkiewicz
prokopcio pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze: trzeba mieć świadomość ludzkich ograniczeń.
a jeśli to byłby jakiś osioł albo baran ? Wtedy chyba mniej energii marnuje jako " moc obliczeniowa " ?
Weźmy do obliczeń żywego konia. Koń waży 400 kg. Razem ze sprzętem to będzie 450. Czyli do lotu poziomego potrzeba ciągu 450:10= 45 kg. koń ma moc ciagłą 3 konie mechaniczne czyli jest w stanie wytworzyć ciąg śmigła 12 kg. Nie wiem jaką koń ma moc szczytową i jak sie konia motywuje do pracy z taka mocą, ale chyba jest szansa, że jest w stanie wytworzyć ciąg potrzebny do lotu przez krótki czas. Człowiek nie jest najlepszą maszyną bo posiadamy żarłocznego pasożyta zżerającego olbrzymie ilości energii i jest nim mózg. Można wiec założyć, że jeśli ktoś chce inwestować w sprawność mieśni to powinien redukować myślenie. W zasadzie ta hipoteza ma dość mocne przykłady w naszym otoczeniu.
Re: Paralotnia na pedały
: 11 stycznia 2023, 09:01
autor: prokopcio
Właśnie o takich baranów i osły pytałem

. czy mniejsze zużycie energii przez mózg daje większe szanse powodzenia.
Odpowiedź w pełni profesjonalna Zbyszku wyskakując z tym koniem

, Sztywne konstrukcje napędziłby bezproblemowo ( konio-szybowiec ).
Temat okazuje się bardzo ciekawy i mocno nim się interesowałem podczas obliczeń dla wyciągarki i pgdrona ( swoją drogą - tęsknię

)
Dość trudne jest wykorzystanie mocy przez sprawność napędów. Dodatkowo tak jak zostało wspomniane to paralotnia jest do tego celu bardzo kiepska ( najgorszy ze sprzętów latających w porywach doskonałość 10 ) a szybowiec najlepszy ( 30-60 ) i dlatego poszli w tym kierunku. niestety sprawność przełożenia siły mięśni na ciąg przez śmigło jest kiepska.
z ciekawostek:
pasażerskie duże liniowce mają doskonałość 11-16
obciążenie powierzchni F16 : ponad 250kg / m2
obciążenie powierzchni trzmiela : ok. 2kg / m2
mózg kobiety zużywa ok 19-22% energii*
mężczyzny - ok. 24-26%
* w stanie spoczynku.
Re: Paralotnia na pedały
: 11 stycznia 2023, 09:50
autor: Zbyszek Gotkiewicz
To pobawmy się cyferkami. Jadąc rowerem zużywamy od 50 do 200 watów. Czyli można przyjąć, że do jazdy turystycznej rowerem potrzebujemy mocy od 0,1 do 0,3 konia. Przy tej górnej wartości z takiej mocy da sie wytworzyć za pomocą śmigła wytworzyć trochę ponad kilogram ciągu. Zakładając masę startową 150 kg samolot napędzany takim śmigłem musiałby mieć doskonałość ponad sto co jest sprzeczne z naturą. Jeśli popatrzysz na katalogi profili to nie przekraczają one doskonałości 100 a jest to doskonałość profilu pozbawionego wszystkich oporów. w praktyce najlepsze szybowce mają doskonałość 60 zanim krawędź natarcia oblepią rozbite muchy. czyli energia z zewnątrz jest nam niezbędna do latania bo jeśli nie to zostaną nam tylko zloty z górki.