Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Jaki sprzęt wybrać na początek przygody z lataniem.
Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Marcin. » 15 listopada 2016, 19:24

Jeden obraz jest więcej warty niż 1000 słów.


Naciąganie oplotu linek


Pomiar (kontrola) długości linek


Pompowanie glajta


Dodatkowo mam pytanie do wiadomo kogo :)
Jakie czynniki powodują zmianę długości linek? Wiem że oploty się kurczą po wyschnięciu. A czy linki mogą się wydłużyć?
Nurtuje mnie jeszcze jedna sprawa; sprawdza się cały łańcuch pięter linek jednocześnie. A skąd wiadomo czy proporcja poszczególnych pięter jest zachowana?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 listopada 2016, 19:45

Linki są rozciągane przed założeniem do glajta. Nie rozciągają się bardziej. Szczególnie Kevlar. Skracanie wynika z kurczenia oplotu gdy wysycha przy Kevlarze i wystarczy raz naciągnąć. Z linkami Dyneema jest większy problem.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Marcin. » 15 listopada 2016, 20:04

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Linki są rozciągane przed założeniem do glajta. Nie rozciągają się bardziej. Szczególnie Kevlar. Skracanie wynika z kurczenia oplotu gdy wysycha przy Kevlarze i wystarczy raz naciągnąć. Z linkami Dyneema jest większy problem.


No ,gdzieś czytałem że jest wstępny naciąg. A czy takie linki do kupienia na metry już są gotowe do wstawienia?
http://www.centrumparalotniowe.pl/kup/liny/cat_52.html

A jak z tymi piętrami?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 listopada 2016, 21:12

Najlepiej kupować u producenta :) A jeśli chodzi o piętra to ma to znaczenie przy wymianie pojedynczej linki. Przy diagnozowaniu stanu olinowania liczy się tylko sumaryczna długość linek od deltek do skrzydła.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Marcin. » 16 listopada 2016, 17:42

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Najlepiej kupować u producenta :) A jeśli chodzi o piętra to ma to znaczenie przy wymianie pojedynczej linki. Przy diagnozowaniu stanu olinowania liczy się tylko sumaryczna długość linek od deltek do skrzydła.


Do deltek czy karabinków?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 listopada 2016, 18:22

To zależy jak podaje producent. W razie zmiany bazy pomiarowej wszystkie pomiary będą miały taki sam błąd co łatwo będzie wychwycić.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 16 listopada 2016, 23:34

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Linki są rozciągane przed założeniem do glajta. Nie rozciągają się bardziej. Szczególnie Kevlar.


A co z bezoplotowymi ?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 listopada 2016, 08:44

W bezoplotowych nie ma p problemu z kurczeniem się oplotu. Pozostaje problem z kurczeniem się rdzenia, Pyzdry czym ten problem dotyczy w dużo większym stopniu dyneemy niż włókien aramidowych. W Kevlarze zmiany długości w czasie użytkowania to pojedyncze millimetry na całej długości linki od deltki do skrzydła. W Dyneema skurcz może osiągnąć nawet 5 cm.
Zbyszek Gotkiewicz

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Andrzejt » 17 listopada 2016, 18:17

To co z tymi keflarowymi było aż nie tak ze wymienili na linki które się wiecznie kurcza i to nie mało?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 listopada 2016, 19:28

Andrzejt pisze:To co z tymi keflarowymi było aż nie tak ze wymienili na linki które się wiecznie kurcza i to nie mało?

A mógłbyś konkretnie napisać kto wymienił jakie linki?
Zbyszek Gotkiewicz

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Andrzejt » 17 listopada 2016, 19:31

Z tego co mi się obilo o uszy to tych keflarowych się już nie używa bo jakaś tam organizacja uznała że są złe, lepsze te co się kurcza ;-)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 listopada 2016, 19:49

Andrzejt pisze:Z tego co mi się obilo o uszy to tych keflarowych się już nie używa bo jakaś tam organizacja uznała że są złe, lepsze te co się kurcza ;-)


To by była niezła sensacja:) Nie spotkałem się z taką informacją.
Zbyszek Gotkiewicz

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Andrzejt » 17 listopada 2016, 19:58

Czyli wciąż nowe glajty produkowane są z linkami keflarowymi?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 listopada 2016, 20:14

Przejrzałem na szybko najnowsze modele skrzydeł. Podawany jest tylko producent linek a nie rodzaj włókien. Trzeba by spojrzeć do instrukcji. Czy możesz podać źródło tej informacji, to łatwiej będzie ją zweryfikować.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 17 listopada 2016, 20:15

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Andrzejt pisze:Z tego co mi się obilo o uszy to tych keflarowych się już nie używa bo jakaś tam organizacja uznała że są złe, lepsze te co się kurcza ;-)


To by była niezła sensacja:) Nie spotkałem się z taką informacją.


Oczywiście, że są produkowane. Kevlar to jest nazwa handlowa aramidu (firmy Du Pont, zresztą podobnie jak Teflon i Cordura EDIT Oczywiście Teflon to nie aramid a Cordura, nie wiem)

Ja mam takie dane np ze strony producenta skrzydła :

Edelrid Aramid 7343-280/230/190/140, covered, 1.8 / 1.7 / 1.5 /1.3 mm (Base lines)
Edelrid Aramid 8000/U, 90/70/50, uncovered, 0.8 / 0.7 / 0.5 mm (upper storey)

i jeszcze kolejny model tego samego glajta z bieżącego roku:

main lines Edelrid A-7343-340/280/230/090
galery lines Edelrid A-8000U-190/130/090/050

(domyślam się że A oznacza aramid)

"Kevlar (PPTA, poli(tereftalano-1,4-fenylodiamid) lub poli(p-fenylotereftalanoamid), -[-CO-C6H4-CO-NH-C6H4-NH-]n- ) − polimer z grupy poliamidów, a dokładniej aramidów, z którego przędzie się włókna sztuczne o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie."

Inne nazwy lin aramidowych

ARAMIDE ARAMIDE (KEVLAR) DUPONT (US) HMA
BARTHALS-FELTHOF ARAMIDE (KEVLAR)
DYNEEMA POLYETHYLENE COUSIN (F)
ELDRID/EDELRID ARAMIDE (KEVLAR) HMA
EULIT ARAMIDE (KEVLAR)
MATSCHAPPIJ ARAMIDE (KEVLAR)
NYLON POLYAMIDE (NYLON) parachute
SPECTRA POLYETHYLENE
SUPERARAMID ARAMIDE (KEVLAR) COUSIN (F)
TECHNORA ARAMIDE (KEVLAR) TEIJIN (J)
TERGAL POLYESTER (TERGAL)
TERYLENE POLYESTER (TERGAL)
TWARON ARAMIDE (KEVLAR)
VECTRAN ARAMIDE (KEVLAR)

Mogą być oczywiście bezoplotowe i oplotowe. Co do "wycofania" lin aramidowych , to chodziło o rezygnację z nich z powodu szybkiego starzenia się tych lin oraz "kruchość" tych włókien. Są one mniej rozciągliwe ale trochę mniej odporne na słońce i długie użytkowanie. Producenci podobno pokrywają bezoplotowe linki jakimś impregnatem UV-odpornym
Ostatnio zmieniony 17 listopada 2016, 20:27 przez Lucjan Piekutowski, łącznie zmieniany 2 razy.

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Andrzejt » 17 listopada 2016, 20:25

No to w takim razie coś mi źle się zapamiętało po kursie :-D Instruktor pewnie mówił o tendencji odchodzenia od tego typu linek a nie o wycofaniu ich.

Ps. Dzięki za wyczerpującą odpowiedź

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 17 listopada 2016, 20:33

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przejrzałem na szybko najnowsze modele skrzydeł. Podawany jest tylko producent linek a nie rodzaj włókien. Trzeba by spojrzeć do instrukcji. Czy możesz podać źródło tej informacji, to łatwiej będzie ją zweryfikować.



No to Cię zawstydzam Zbyszku
Dudek Universal na stronie jak byk:

Linki Technora 1,2 & 1,3 & 1,5 & 1,8 & 2,3

Dudek Colt Linki Edelrid Technora

Patrz wyżej :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 listopada 2016, 20:54

Lucjan Piekutowski pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Przejrzałem na szybko najnowsze modele skrzydeł. Podawany jest tylko producent linek a nie rodzaj włókien. Trzeba by spojrzeć do instrukcji. Czy możesz podać źródło tej informacji, to łatwiej będzie ją zweryfikować.



No to Cię zawstydzam Zbyszku
Dudek Universal na stronie jak byk:

Linki Technora 1,2 & 1,3 & 1,5 & 1,8 & 2,3

Dudek Colt Linki Edelrid Technora

Patrz wyżej :)


Oj tam od razu zawstydził. Myślałem że to jest najnowsza informacja i nie sprawdzałem konstrukcji z zeszłego roku lub starszych. Co do twojego wyjaśnienia to muszę dodać, że co prawda włókna Dyneema nie ulegają osłabieniu w czasie użytkowania, ale zmiany długości są tak duże, że też często najlepiej je wymienić.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 listopada 2016, 21:04

Andrzejt pisze:No to w takim razie coś mi źle się zapamiętało po kursie :-D Instruktor pewnie mówił o tendencji odchodzenia od tego typu linek a nie o wycofaniu ich.

Ps. Dzięki za wyczerpującą odpowiedź


Jeśli chodzi o tendencje odchodzenia, to ja obserwuje raczej rezygnację z dyneemy lub ograniczenie jej stosowania. Z moich obserwacji wynika, że kevlar trzeba wymieniać po jakiś 400 godzinach, ale jest to informacja sprzed 10 lat. Nie mam pojęcia jak to wygląda obecnie. Najlepiej poinformowanie będą serwisy i producent.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lucjan Piekutowski
Posty: 1031
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
Reputation: 66
Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Linki - pomiar ,rozciąganie oplotu.

Postautor: Lucjan Piekutowski » 17 listopada 2016, 21:12

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Myślałem że to jest najnowsza informacja i nie sprawdzałem konstrukcji z zeszłego roku lub starszych.


Wystarczy spojrzeć na strony

Np najnowszy dudkowy Report Air

Linki Edelrid A-8000U: 050 / Liros TSL: 090 & 140 & 190 & 280 & 380

I spojrzeć w tabelkę z nazwami

A tabelkę po skopiowałem z Para 2000 :)

Ja mam wrażenie że to od Dyneemy się odchodzi, bo skrzydła obecnie nie mają robić po 900 godzin tylko np. 300 - 400 i na to aramid zwyczajnie wystarcza, natomiast informacja co do odchodzenia od aramidu, bywały kiedyś przypadki znacznego spadku wytrzymałości tych linek i producenci zalecali ich wymianę np co 100 godzin, lub też wracali do dyneemy kombinując ze wstępnym naciąganiem itp.

Edit Zbyszek właśnie to napisał :D


Wróć do „Sprzęt”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość