Dyskusja o składaniu glajta
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Będę musiał w takim razie poprosić serwis żeby ocenił stopień zniszczenia skrzydła ze szczególnym uwzględnieniem środkowego brytu i stanu usztywnień. Skrzydło ma trzy sezony i od początku było składane w ten sam sposób. Pomiary powinny rozwiać wątpliwości.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:10
- Reputation: 22
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dyskusja o składaniu glajta
A ja mysle ze material bedzie sie najbardziej niszczyl od wyciskania powietrza. Samo skladanie nie bedzie tak szkodzic jak ciasne upychanie skrzydla do kompres bagow i wyciskanie powietrza przez material. No i linki powinny byc luzno ułożone w skrzydle zeby nie ciagly po zlozeniu.
Usztywnienia plastikowe obecnie stosowane szybko wracaja do swojego ksztaltu. Ozon stosowal mylar dlatego tak placza o to skladanie.
Z filmu Zbyszka wyeliminowalbym tylko dociskanie skrzydla kolanem. Mozna przeciac material o kamien pod spodem.
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Usztywnienia plastikowe obecnie stosowane szybko wracaja do swojego ksztaltu. Ozon stosowal mylar dlatego tak placza o to skladanie.
Z filmu Zbyszka wyeliminowalbym tylko dociskanie skrzydla kolanem. Mozna przeciac material o kamien pod spodem.
Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Pozdrawiam Pawel Cypel
- tooosh
- Posty: 339
- Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
- Reputation: 154
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Będę musiał w takim razie poprosić serwis żeby ocenił stopień zniszczenia skrzydła ze szczególnym uwzględnieniem środkowego brytu i stanu usztywnień. Skrzydło ma trzy sezony i od początku było składane w ten sam sposób. Pomiary powinny rozwiać wątpliwości.
O ile testy mają sens. W załączniku jest artykuł, po lewej na dole jest wykres z wynikami 40 testów przewiewności, jeden po drugim, tego samego kawałka materiału, w tym samym miejscu. Na osi X jest 0-40, na Y 0-2500. Wyniki wahają się od 500 do 2000...
- Załączniki
-
- 20161128_160842.jpg (795.13 KiB) Przejrzano 12611 razy
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dyskusja o składaniu glajta
tooosh pisze:
O ile testy mają sens. W załączniku jest artykuł, po lewej na dole jest wykres z wynikami 40 testów przewiewności, jeden po drugim, tego samego kawałka materiału, w tym samym miejscu. Na osi X jest 0-40, na Y 0-2500. Wyniki wahają się od 500 do 2000...
To się nadaje na nowy temat. Coś im graficzna interpretacja wyników nie zagrała,
choć doszli do wniosku, że 800 złożeń glajta to wzrost przewiewności o 10 procent, czyli że np. glajt ma 400 godzin i był składany na każdą godzinę dwa razy a założymy, że nowy glajt ma przepuszczalność 10 litrów, to taki po 400 h będzie jej miał 11 l.
Ale co ważniejsze zastanawiam się nad metodologią pomiarów, jeśli różnice w pomiarze tego samego kawałka mają takie rozbieżności to raz mamy glajta w stanie "dobry" a następny test może przejść "jak nowy" więc albo jest coś nie tak z metodami testowymi albo z interpretacją wyników.
Krótko mówiąc wychodzi tu, że materiał się czasem "zrasta" i jak tu teraz wierzyć testom ?
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Ja dopytywałem o składanie przy dokuczliwym wietrze i ogólnie wydaje mi się ok metoda bezpośrednio z różyczki (na Pomorzu usłyszałem kalafior). Nie na co dzień mocno wieje a też można przełożyć w dogodniejszym momencie. Nie analizowałem stopnia niszczenia ale raczej butem bym nie upychał w tym momencie.... chodziło o fakt spakowania jak wiatr się wzmógł i wyklucza "staranność" składania wg instrukcji producenta.
Łukasz Prokop
- Maciej Pigulski
- Posty: 64
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 00:01
- Reputation: 17
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dyskusja o składaniu glajta
tooosh pisze:O ile testy mają sens. W załączniku jest artykuł, po lewej na dole jest wykres z wynikami 40 testów przewiewności, jeden po drugim, tego samego kawałka materiału, w tym samym miejscu. Na osi X jest 0-40, na Y 0-2500. Wyniki wahają się od 500 do 2000...
Który to numer Cross Country?
EDIT: A dobra, widzę 166. Dzięki za nic
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Będę musiał w takim razie poprosić serwis żeby ocenił stopień zniszczenia skrzydła ze szczególnym uwzględnieniem środkowego brytu i stanu usztywnień. Skrzydło ma trzy sezony i od początku było składane w ten sam sposób. Pomiary powinny rozwiać wątpliwości.
Pomiary zrobione.
Komora centralna 1012 s
Trzy komory dalej 1157 s
Sześć komór dalej1378 s
Jak widać są różnice, ale jak widać wynikają one ze zwykłego użytkowania glajta, bo większa jest różnica pomiędzy komorami składanymi w harmonijkę niż pomiędzy komorą centralną i komorami składanymi w harmonijkę. Jeszcze jako ciekawostkę podam że powyżej 270 s tkanina jest traktowana jak nowa. Pomiar był wykonywany na krawędzi natarcia tam, gdzie tkanina najszybciej się zużywa.
Zbyszek Gotkiewicz
- Marcin Kawula
- Posty: 152
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:36
- Reputation: 10
- Lokalizacja: Tychy
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Pamiętam jeszcze ze studiów (fizyka) jak przyniosłem wyniki laborki w postaci takiego prostego wykresu, to miałem to zaraz pokreślone. Wynik bez podania odchylenia standardowego są niewiarygodne. Odchylenie uwzględnione na wykresie może całkowicie zmienić jego kształt, sens i interpretację
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Moim zdaniem nie potrzebne są wykresy i badania ponieważ większość materiałów niszczy się wielokrotnie szybciej od ekspozycji na promienie słoneczne niż na skutek składania. Wystarczy powiesić jakąkolwiek tkaninę na słońcu i po dwóch dniach zobaczyć jak się zachowuje. Nie wiem ile razy trzeba by składać glajta i jak mocno go tarmosić, aby osiągnąć zniszczenie porównywalne z godzinami na słońcu podczas lotu niejednokrotnie na wysokościach gdzie i gęba opala się szybciej niż na "dole". Można jeszcze rozpatrywać przechowywanie mokrego glajta, albo w aucie w wysokich temperaturach czy w garażu gdzie jest poniżej zera zimą, ale składanie w tym zestawieniu to pikuś.
Mówię tu o normalnym lataniu, a nie o zlotach kilu minutowych po x razy dziennie choć i w takim przypadku chyba nikt nie składa jakoś tam szczególnie.Podobnie tandemiarze tam gdzie naprawdę wożą dużo ludzi to i nie składają ściśle za to mają wiele godzin nalotu i to im niszczy glajty.
Zostaje jeszcze problem napięcia tkaniny podczas lotu i tutaj wydaje mi się, że przy składaniu nie bardzo da się łapkami tak mocno uszarpać materiał jak mocno działają nań siły w powietrzu.
Mówię tu o normalnym lataniu, a nie o zlotach kilu minutowych po x razy dziennie choć i w takim przypadku chyba nikt nie składa jakoś tam szczególnie.Podobnie tandemiarze tam gdzie naprawdę wożą dużo ludzi to i nie składają ściśle za to mają wiele godzin nalotu i to im niszczy glajty.
Zostaje jeszcze problem napięcia tkaniny podczas lotu i tutaj wydaje mi się, że przy składaniu nie bardzo da się łapkami tak mocno uszarpać materiał jak mocno działają nań siły w powietrzu.
Mariusz Kilian
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
[quote="Zbyszek Gotkiewicz"]Pomiar był wykonywany na krawędzi natarcia tam, gdzie tkanina najszybciej się zużywa.[/quot
A dlaczego na natarciu najszybciej ?
A dlaczego na natarciu najszybciej ?
-
- Posty: 44
- Rejestracja: 08 marca 2016, 08:42
- Reputation: 1
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Pomiar był wykonywany na krawędzi natarcia tam, gdzie tkanina najszybciej się zużywa.
Nie składam skrzydła w sposób pokazany przez Ciebie na filmie, czy przy takim składaniu tkanina na natarciu jest tak samo napięta jak w połowie długości skrzydła (test chyba miał zailustrować wpływ takiego składania na zużycie)? Jak wyglądały wyniki pomiaru bliżej okolic spływu?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
starry pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Pomiar był wykonywany na krawędzi natarcia tam, gdzie tkanina najszybciej się zużywa.[/quot
A dlaczego na natarciu najszybciej ?
Z racji największej różnicy ciśnień pomiędzy wnętrzem skrzydła a strona zewnętrzną tkaniny.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
obiektywny pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Pomiar był wykonywany na krawędzi natarcia tam, gdzie tkanina najszybciej się zużywa.
Jak wyglądały wyniki pomiaru bliżej okolic spływu?
Popatrz na wyniki. Pomiar w miejscach gdzie tkanina praktycznie w czasie użytkowania glajta nigdy nie ulegnie zużyciu nie ma sensu i tego po prostu się nie robi bo taki pomiar nie będzie żadną istotną informacją.
Zbyszek Gotkiewicz
- tooosh
- Posty: 339
- Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
- Reputation: 154
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Patrząc na testy z trzeciego posta (mojego) z tej strony - czy pojedyncze pomiary przewiewności mają sens? Wystarczy zrobić próbę kilka razy i mamy protokoły ze stanem glajta "jak nowy" i "do śmieci"...
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Posłużyłem się doświadczeniem Michała który robi to od wielu lat. To zmniejsza rozrzut losowy
Zbyszek Gotkiewicz
- starry
- Posty: 391
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 18:17
- Reputation: 60
- Lokalizacja: Blisko Klina
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Zbyszek Gotkiewicz pisze:...To zmniejsza rozrzut losowy
A cóż to jest za masło maślane?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Klement pisze:P.S. Nie mam na imię Robert, ale przywykłem już że dla Uriuka jestem Robertem i nie da się tego już zmienić
Chetnie bym wysluchal opinii fachowca o tym moim wiecznym myleniu imion. Ciagle wpadam przez to w tarapaty ;(. Z facetami to jeszcze pikus, ale nie daj boze pomylic imie kobiety....
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dyskusja o składaniu glajta
Klement. A jak określić pilota który jest w normalnych sytuacjach dokładny i skrupulatnie, a w sytuacjach stresowych pojawia się u niego mnóstwo decyzji praktycznie paraliżując przeprowadzenie którejś z nich do końca. Jak zabezpieczyć takiego pilota przed nim samym.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość