Dobór zapasu.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Dobór zapasu.
Ponieważ widzę że wobec doboru zapasu jest wiele nieporozumień, to chcialbym tu podać parę informacji.
Po pierwsze dobieramy do maksymalnej masy startowej. Czyli szumy się że wszystkim co zabieramy w powietrze. Maksymalna masa jaka przewiduje certyfikat zapasu jest najczęściej podawana przy jego nazwie, na przykład Globe 90 czy Globe 120. Oznacza to, że w testach zapas uzyskał z takim obciążeniem opadanie 5,5 m/s lub mniejsze. Można nabyć jeszcze na rynku zapasy gdzie certyfikat dopuszczał większe opadanie według starych norm, czyli 6,8 m/s przy podanym maksymalnym obciążeniu. Aby uzyskać opadanie zgodne z nowymi normami należy zmniejszyć masę maksymalna o około 20%. Podczas certyfikacji ocenia się także prędkość otwarcia oraz stabilność opadania.
Po pierwsze dobieramy do maksymalnej masy startowej. Czyli szumy się że wszystkim co zabieramy w powietrze. Maksymalna masa jaka przewiduje certyfikat zapasu jest najczęściej podawana przy jego nazwie, na przykład Globe 90 czy Globe 120. Oznacza to, że w testach zapas uzyskał z takim obciążeniem opadanie 5,5 m/s lub mniejsze. Można nabyć jeszcze na rynku zapasy gdzie certyfikat dopuszczał większe opadanie według starych norm, czyli 6,8 m/s przy podanym maksymalnym obciążeniu. Aby uzyskać opadanie zgodne z nowymi normami należy zmniejszyć masę maksymalna o około 20%. Podczas certyfikacji ocenia się także prędkość otwarcia oraz stabilność opadania.
Zbyszek Gotkiewicz
Re: Dobór zapasu.
Witam.
Proponowal bym dodac do tego opisu przyklady opadania pilotow w extremalnych sytuacjach, np. takie jak opisal Pawel Chszczasz na grupie. Dla wielu swiezych pilotow ta informacja mogla by byc na tyle cenna, zeby uswiadomic sobie jak wazna jest paka w naszym lataniu. Osobiscie przez pewien czas traktowalem spadochron jako zbedny balast, chociaz go mialem. Wszyskie osoby z ktorymi wtedy rozmawialem, mowily ze nigdy im nie byl potrzebny. Zmienilem zdanie na ten temat podczas jednego lotu. Tu zaznacze, ze osoba ktore lataja kilka(nascie) lat nie byl potrzebny spadochron, nie oznacza, ze kiedys im, albo nowemu pilotowi w jego pierwszych samodzielnych lotach nie ocali zycia. Proponuje zebys dopisal do swojego pierwszego postu roznice pomiedzy spadochronem bedacym w gornym zakresie wagi pilota, a spadochronem o wiekszym zapasie kilogramow. Co prawda jest o tym temat na grupie, ale tam kazdy moze napisac co chce, przez co rzeczowe tematy trudno jest odroznic od plew.
Proponowal bym dodac do tego opisu przyklady opadania pilotow w extremalnych sytuacjach, np. takie jak opisal Pawel Chszczasz na grupie. Dla wielu swiezych pilotow ta informacja mogla by byc na tyle cenna, zeby uswiadomic sobie jak wazna jest paka w naszym lataniu. Osobiscie przez pewien czas traktowalem spadochron jako zbedny balast, chociaz go mialem. Wszyskie osoby z ktorymi wtedy rozmawialem, mowily ze nigdy im nie byl potrzebny. Zmienilem zdanie na ten temat podczas jednego lotu. Tu zaznacze, ze osoba ktore lataja kilka(nascie) lat nie byl potrzebny spadochron, nie oznacza, ze kiedys im, albo nowemu pilotowi w jego pierwszych samodzielnych lotach nie ocali zycia. Proponuje zebys dopisal do swojego pierwszego postu roznice pomiedzy spadochronem bedacym w gornym zakresie wagi pilota, a spadochronem o wiekszym zapasie kilogramow. Co prawda jest o tym temat na grupie, ale tam kazdy moze napisac co chce, przez co rzeczowe tematy trudno jest odroznic od plew.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
Co do tego, czy przeważać podaną masę certyfikowaną zapasu, to według mnie nie należy przeważać, nawet tej z nowych certyfikatów. Zresztą jest z reguły tak, że pilot mający mase startową 100 kg ma do wyboru zapas do 90 lub do 120 i z reguły wybierze ten do 120. Lekka dziewczynka ma masę startowa poniżej 70 kg i też nie dostanie zapasu mniejszego niż do 90 kg. Problem mają ciężcy piloci lub napędowcy, bo im jest dużo łatwiej przekroczyć te 120 kg i trzeba zacząć szukać, a tu wybór gwałtownie się zmniejsza. Czyli jak widać większość pilotów nie przekracza dopuszczalnej masy całkowitej i będzie niedoważona co niczym nie grozi. Stabilność opadania zapasu jest sprawą konstrukcji i dobrze jest sprawdzić jaką dany model otrzymał ocenę za stabilność w testach.Jest chyba artykuł na ten temat na stronie PSP. Natomiast przeważenie z pewnością będzie skutkowało wzrostem opadania. Przeważenie 20% to padanie prawie 7 m/s. W górach w rozrzedzonym powietrzu to będzie jeszcze więcej. Dlatego to się nie opłaca. Jak to mawia Peciu za mały zapas to nie zapas tylko przedłużać cierpień.
Zbyszek Gotkiewicz
Re: Dobór zapasu.
Wlasnie teraz zauwazylem ze na ten temat toczy sie dyskusja na grupie. Co do tego co napisales, to calkowicie sie z Toba zgadzam, i mi tego nie musiales tlumaczyc, ale ta wiedza moze byc bardzo cenna dla poczatkujacych pilotow. Wolalbym zeby to tutaj toczyla sie dyskusja na temat zapasow, bo na tym forum jest podzial na tematy. Na grupie ktos cos napisze wartosciowego, i bez wzdledu czy zostanie na Dzien dobry obrzucony gownem, czy tez nie, to temat znika wsrod wielu innych tematow, stajac sie trudny do odnalezienia. Czy mozna wartosciwe posty z grupy kopiowac do tego tematu? Moze ta wiedza uratowala by zdrowie, lub zycie jakiegos swiezego pilota.
Pozdrawiam anonim.
Pozdrawiam anonim.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
Jasne ze można tu kopiować czyjeś posty. Trzeba tylko podać autora.
Zbyszek Gotkiewicz
Re: Dobór zapasu.
To w takim razie prosze Cie o skopiowanie wartosciowych postow. Sam tego nie zrobie, bo pisze z telefonu, ktorym nie umiem sie jeszcze do konca poslugiwac.
Pozdrawiam anonim.
Pozdrawiam anonim.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
To już wolę dać linka do tego, za co mogę ręczyć:
http://psp.org.pl/zapasy-najczesciej-zadawane-pytania/
http://psp.org.pl/wadliwe-otwarcia-zapasow/
http://psp.org.pl/komunikat-bezpieczens ... otniowego/
http://psp.org.pl/komunikat-bezpieczens ... do-zapasu/
http://psp.org.pl/komunikat-bezpieczens ... ia-zapasu/
http://psp.org.pl/komunikat-bezpieczens ... one-forza/
http://psp.org.pl/uprzaz-genie-race-3-k ... eczenstwa/
http://psp.org.pl/supair-komunikat-bezpieczenstwa/
http://psp.org.pl/uszkodzenie-v-tasmy/
http://psp.org.pl/zapas-zasady-uzycia/
http://psp.org.pl/zapasy-najczesciej-zadawane-pytania/
http://psp.org.pl/wadliwe-otwarcia-zapasow/
http://psp.org.pl/komunikat-bezpieczens ... otniowego/
http://psp.org.pl/komunikat-bezpieczens ... do-zapasu/
http://psp.org.pl/komunikat-bezpieczens ... ia-zapasu/
http://psp.org.pl/komunikat-bezpieczens ... one-forza/
http://psp.org.pl/uprzaz-genie-race-3-k ... eczenstwa/
http://psp.org.pl/supair-komunikat-bezpieczenstwa/
http://psp.org.pl/uszkodzenie-v-tasmy/
http://psp.org.pl/zapas-zasady-uzycia/
Zbyszek Gotkiewicz
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór zapasu.
Pierwszy (i póki co jedyny) raz, gdy się ratowałem zapasem, miałem supair'a do 110kg, a moja całkowita masa wtedy to było coś 98kg. I mimo tego, że miałem czas zneutralizować skrzydło, to i tak ziemia zbliżała się bardzo szybko.
Niby nic mi się nie stało (no poza małym bólem w łydce przez jakieś dwa tygodnie), ale i tak po tym doświadczeniu tenże zapas wrzuciłem jako drugi, a jako podstawowy kupiłem sobie większy.
Moim zdaniem, tak jak już we wcześniejszych postach napisano, lepiej mieć "zapas" kilogramów, bo te "ustawowe" 5,5m/s, a nawet troszkę mniej, to i tak dużo. A to tylko jeśli wszystko dobrze się ułoży: czas na otwarcie, na neutralizację skrzydła, minimum bryzy, teren przyziemienia, pozycja przyziemienia etc.
Jeszcze jedna sprawa, osobiście odradzam rogallo tym, którzy nie są w grupie "podwyższonego ryzyka" (czyt. akrobacja) i nie mają drugiego zapasu. Raz, że jest bardziej skomplikowany w przekładaniu, łatwiej o błąd, a wtedy może być nieciekawie. A dwa, z obserwacji użycia przez kolegów w naszej piaskownicy jakieś 9/10 otwarć kończy się skręceniem w taśmach (wynika to ze stanu lotu paralotni w momencie rzucania paki), a często nie ma czasu by się odkręcić bo trzeba się zająć neutralizacją paralotni.
Srogie pozdro i bezpiecznych lotów
Niby nic mi się nie stało (no poza małym bólem w łydce przez jakieś dwa tygodnie), ale i tak po tym doświadczeniu tenże zapas wrzuciłem jako drugi, a jako podstawowy kupiłem sobie większy.
Moim zdaniem, tak jak już we wcześniejszych postach napisano, lepiej mieć "zapas" kilogramów, bo te "ustawowe" 5,5m/s, a nawet troszkę mniej, to i tak dużo. A to tylko jeśli wszystko dobrze się ułoży: czas na otwarcie, na neutralizację skrzydła, minimum bryzy, teren przyziemienia, pozycja przyziemienia etc.
Jeszcze jedna sprawa, osobiście odradzam rogallo tym, którzy nie są w grupie "podwyższonego ryzyka" (czyt. akrobacja) i nie mają drugiego zapasu. Raz, że jest bardziej skomplikowany w przekładaniu, łatwiej o błąd, a wtedy może być nieciekawie. A dwa, z obserwacji użycia przez kolegów w naszej piaskownicy jakieś 9/10 otwarć kończy się skręceniem w taśmach (wynika to ze stanu lotu paralotni w momencie rzucania paki), a często nie ma czasu by się odkręcić bo trzeba się zająć neutralizacją paralotni.
Srogie pozdro i bezpiecznych lotów
- Chrzaszczu
- Posty: 357
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
- Reputation: 99
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
Zgadzam się, że jako podstawowy zapas lepiej brać tradycyjny.
Co do przekładania "rogallo"- składałem raz apco i robi siè to zdecydowanie inną metodą, trzeba się tego nauczyć, ale nie uważam, że jest to trudniejsze (znam tylko apco).
Paka była rzucana, zadziałała, ale wysokości zabrakło by wydostać się znad wody
Chrząszczu
Co do przekładania "rogallo"- składałem raz apco i robi siè to zdecydowanie inną metodą, trzeba się tego nauczyć, ale nie uważam, że jest to trudniejsze (znam tylko apco).
Paka była rzucana, zadziałała, ale wysokości zabrakło by wydostać się znad wody

Chrząszczu
Paweł Chrząszcz
- Chrzaszczu
- Posty: 357
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
- Reputation: 99
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
By nie było, że idę w ślady Maliego- ja tylko przekładałem, nie rzucałem 
Chrząszczu

Chrząszczu
Paweł Chrząszcz
- micro
- Posty: 917
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Poznań
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
Widziałem film na youtube, gdzie gość wylądował pomiędzy słupkami. Gdyby trafił w taki słupek z dużą prędkością na przeważonym zapasie, to niechybnie Azja Tuchejbejowicz
.

Roman Michalak
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór zapasu.
Mam jeszcze takie pytanie:
Spada pilot na zapasie. Glajt fafluni się obok spadaka. To on, ten glajt waży? czy spowalnia
No bo tak: jeśli nie odchyla spadaka to powinien spowalniać opadanie, to może zamiast całkiem zwijać glajta podczas spadania lepiej było by ściągać linki z jednej strony o ile jest czas i możliwość, albo obciąć z jednej strony. Czy też odwrotnie, zwijam i niech waży bo mnie zwiewa w ciemną du.e.
Co Wy na to?
Tak tylko teoretycznie bo w realu to jest "Matko Boska prowadź" i dzięki Bogu rozwinął się...ku..a!
Spada pilot na zapasie. Glajt fafluni się obok spadaka. To on, ten glajt waży? czy spowalnia

No bo tak: jeśli nie odchyla spadaka to powinien spowalniać opadanie, to może zamiast całkiem zwijać glajta podczas spadania lepiej było by ściągać linki z jednej strony o ile jest czas i możliwość, albo obciąć z jednej strony. Czy też odwrotnie, zwijam i niech waży bo mnie zwiewa w ciemną du.e.
Co Wy na to?



Mariusz Kilian
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4174
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
Jesli spowalnia, to musi go przechylic. Jesli nie przechyla, to i nie spowalnia.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór zapasu.
uriuk pisze:Jesli spowalnia, to musi go przechylic. Jesli nie przechyla, to i nie spowalnia.
Racja.
A może nie spowalniać i nie ważyć

Tak się tylko droczę, żeby smutasowato nie było...
Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
Ja rzucałem dwa razy. I nigdy nie zdążyłem zająć się skrzydłem, bo od rzutu do ziemi zawsze upływało kilka sekund. Jak bym miał czas, to bym pewnie ściągnął glajta do siebie, ale jeszcze mam czas to sprawdzić. Mam inny temat do przemyśleń. Czy można użyć skrzydła do nadania prędkości poziomej podczas opadania na zapasie. Obawiam się jednak, że to temat do MMA 

Zbyszek Gotkiewicz
- Chrzaszczu
- Posty: 357
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
- Reputation: 99
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
Widziałem kwadratową pakę z fafloczącym glajtem. Byłem w powietrzu więc perspektywa się zmienia, ale myślę, że stawiający opór glajt pochylił czaszę co spowodowało wystąpienie prędkości poziomej. Tak mi się wydaje i chyba ma to szansę z aerodynamicznego punktu widzenia?
Chrząszczu
Chrząszczu
Paweł Chrząszcz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór zapasu.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja rzucałem dwa razy. I nigdy nie zdążyłem zająć się skrzydłem, bo od rzutu do ziemi zawsze upływało kilka sekund. Jak bym miał czas, to bym pewnie ściągnął glajta do siebie, ale jeszcze mam czas to sprawdzić. Mam inny temat do przemyśleń. Czy można użyć skrzydła do nadania prędkości poziomej podczas opadania na zapasie. Obawiam się jednak, że to temat do MMA
Pewnie można, ale trzeba by najpierw zwinąć glajta, a następnie wypuścić go z odpowiedniej strony. To trzeba by rzucać pakę na bardzo znacznej wysokości i jeszcze ilu z nas było by w stanie to wykonać?
Mariusz Kilian
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór zapasu.
Witam,
jako, że szukam pierwszego zapasu dla siebie staram się dowiedzieć o nich jak najwięcej. Na stronie PSP jest artykuł kolegi Zbyszka na temat zapasów, razem z wynikami testów co daje już sporą wiedzę. Nie znalazłem natomiast nigdzie zebranych w jednym miejscu informacji na temat dostępnych na rynku zapasów z danymi takimi jak resurs i częstotliwość przekładania. Znacie może jakąś stronę gdzie byłoby takie zestawienie? Jeśli nie to można by założyć taki temat i każdy z odpowiednią wiedzą mógłby opisać konkretny model.
Pozdrawiam
Darek Cuber
jako, że szukam pierwszego zapasu dla siebie staram się dowiedzieć o nich jak najwięcej. Na stronie PSP jest artykuł kolegi Zbyszka na temat zapasów, razem z wynikami testów co daje już sporą wiedzę. Nie znalazłem natomiast nigdzie zebranych w jednym miejscu informacji na temat dostępnych na rynku zapasów z danymi takimi jak resurs i częstotliwość przekładania. Znacie może jakąś stronę gdzie byłoby takie zestawienie? Jeśli nie to można by założyć taki temat i każdy z odpowiednią wiedzą mógłby opisać konkretny model.
Pozdrawiam
Darek Cuber
Darek Cuber
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4174
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór zapasu.
Resurs przyjmuje sie 10 lat. Tylko jeden zapas Perche, zrobiony z dosc grubej tkaniny ma 16.
Czestotliwosc przekladania jest dostepna chyba tylko w instrukcjach fabrycznych, Wiekszosc zapasow ma 1 rok. Kilka czeskich i jeden konstrukcji U-turna (posiadajacy tez logo Advance lub Swing) ma nawet 4 miesiace.
Poniwaz jednym z lepiej wypadajacych w testach jest nasz rodzimy Dudek Globe (co nie dziwi, poniewaz Piotr Dudek jest spadochroniarzem z kilkudziesiecioletnim stazem), to wiekszosc kupuje Dudka.
Napisz skad jestes pls
Czestotliwosc przekladania jest dostepna chyba tylko w instrukcjach fabrycznych, Wiekszosc zapasow ma 1 rok. Kilka czeskich i jeden konstrukcji U-turna (posiadajacy tez logo Advance lub Swing) ma nawet 4 miesiace.
Poniwaz jednym z lepiej wypadajacych w testach jest nasz rodzimy Dudek Globe (co nie dziwi, poniewaz Piotr Dudek jest spadochroniarzem z kilkudziesiecioletnim stazem), to wiekszosc kupuje Dudka.
Napisz skad jestes pls
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór zapasu.
Jestem z Raszyna. Staram się porównywać różne zapasy patrząc na wyniki testów, ich ceny i częstotliwość przekładania i wybrać coś rozsądnego.
Każdy zapas ma resurs co najmniej 10 lat czy może są jakieś modele z krótszym "terminem przydatności"?
Każdy zapas ma resurs co najmniej 10 lat czy może są jakieś modele z krótszym "terminem przydatności"?
Darek Cuber
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość