Dobór napędu i śmigła PPG
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Niestety żeby coś kupić tanio i dobrze to trzeba poszukać kogoś kto dobre odda tanio. Jakie śmigło? Dobre, co z tego jeśli bedzie super dobrane ale źle wyważone albo krzywe. Jest kilka sprawdzonych śmigieł do konkretnych napędów, a wynalazki odradzam.
Czyli zgadzam się z przedmówcą
Czyli zgadzam się z przedmówcą
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:Ja wiem o czym ty piszesz, ja siedze w automatyce CNC i prawie każdy początkujący garazowy producent maszyn nie wyda kasy na dobre podzespoły tylko dziaduje a potem nie może uwierzyć ze trzeba było tak odrazu jak namawiałem i jechać na wysokiej klasy podzespołach. Takie zycie i większość osób tak do tego podchodzi. Ale za to można powspominać " a pamietasz stare czasy ..... " a tak to odpalił poleciał bezproblemowo... Nuda
Myśliwy wybrał się na biegun, aby upolować niedźwiedzia polarnego.
Po kilku godzinnym oczekiwaniu wreszcie pojawia się niedźwiedź. Myśliwy celuje kilka minut po czym strzela i nie trafia.
Za chwile na ramieniu czuje łapę,odwraca się i widzi misia do którego strzelał. Miś mówi:
-Wiesz, my tu mamy takie zasady, że jak ktoś na nas poluje i nie trafia, musi zrobić laskę.
Co powiedział to zrobił.
Myśliwy się wkurzył, wrócił do domu, codziennie kilka godzin trenuje strzelanie. No ale minął rok, myśliwy znowu pojechał na biegun, ukrył się i czeka. Po kilku minutach pojawia się ten sam niedźwiedź.
Myśliwy celuje, celuje, strzelił - nie trafił. Po chwili czuje łapę na ramieniu,odwraca się a tam stoi niedźwiedź, który mówi:
- Wiesz stary zasady znasz, co ja ci będę tłumaczył.
Myśliwy się totalnie wk*rwił. Wrócił do domu i cały czas trenował.
Minął rok i znowu pojechał na biegun. Zaczaił się i po kilku minutach pojawił się niedźwiedź. Myśliwy celuje, pół godziny strzela i nie trafia. Po chwili czuje łapę na ramieniu, odwraca się a tam stoi niedźwiedź, który mówi:
- Stary, ty tu chyba nie przyjeżdżasz na polowanie...
Jak chcesz miec przygode, to we Wroclawiu dziala moj kolega Arturek. Ma on kolekcje latajacych wynalazkow. A w zasadzie czegos, co zmontowal z innych latajacych i nielatajacych wynalazkow. Bedzie napewno tanio ale za to jakie bedzieesz mial wspomnienia....
Tak na marginesie to praktycznie wszystkie dzwony ktore zaliczylem z napedem odbyly sie w trakcie oblotow produktow Arturka. Wierz mi, ze jest co wspominac.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ja to napisałem z przymruzeniem oka... Wspomniany Raket to nie wynalazek a w dobrym stanie to koszt 4-5 tysięcy a dla lekkich napędów ponad 20konnych ta cena znacznie leci w górę.
Łukasz Prokop
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Z tego co widzę na olx napędu o mocy 20 koni nie ma poniżej ceny 6000zł, a i w tej cenie takie napędy są przeważnie zajechane. Najekonomiczniej byłoby kupić rotora lub motoromę nową lub prawie nową. Mniej awarii. Natomiast zakładając mniejszy budżet trzeba po prostu trafić na jakoś bobry napęd sporo tańszy.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Lucjanek.... A Ty to masz w opisie ze tylko swobodnie latasz
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Wynalazki to osobny rozdział, bo sam takie robię i wiem co to za zabawa. Nikt tu nie namawia do kupowania czegoś nietypowego, a wręcz przeciwnie.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
W tej chwili tzw "zmoty" stanowia decydowana wiekszosc sprzetu z drugiej reki
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:Lucjanek.... A Ty to masz w opisie ze tylko swobodnie latasz
Nie nabijaj się Sprzedałem napęd bo mnie to nie wciągnęło już na samym początku. Nudne do pożygania jak dla mnie. Nie miałem żadnej wywrotki, kraksy problemów. Miałem rotora, działał. Mam też kilku znajomych napędowców u których te tematy są ciągle podejmowane. Śmigło gażnik, silnik ble bleble. Jednego się nauczyłem. Nie kupować wynalazków ani czegoś poresursowego/ rozbitego. Kupić coś pod swoją wagę ale też nie zabójce z 30 KM. Napęd musi być w stanie BDB faktycznie a nie tylko na gębę. Musi posiadać możliwość serwisu i dostępne części zamienne. Najlepiej na już a nie na za 5 lat.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:W tej chwili tzw "zmoty" stanowia decydowana wiekszosc sprzetu z drugiej reki
1000 post
Łukasz Prokop
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Lucjan Piekutowski pisze:prokopcio pisze:Lucjanek.... A Ty to masz w opisie ze tylko swobodnie latasz
Nie nabijaj się Sprzedałem napęd bo mnie to nie wciągnęło już na samym początku.
Tego się obawiam. Zwłaszcza ze jak kupię nowy to same straty nie mówiąc, ze nie mam umiejętności i mogę coś spieprzyć.
Łukasz Prokop
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:Tego się obawiam. Zwłaszcza ze jak kupię nowy to same straty nie mówiąc, ze nie mam umiejętności i mogę coś spieprzyć.
Może nawiąż kontakt z ludźmi którzy latają na ppg, ale nie z onanistami tylko z osobami które mają wiedzę z zakresu budowy. Ja np wiem że nie jestem w stanie Ci doradzić nic więcej niż kup to a tego się strzeż, ale też moim zdaniem dzielenie włosa na czworo i grzebanie w specyfikacjach śmigieł jest bez sensu. Kupić należy napęd, który będzie już sprawdzoną konstrukcją.
Jest jeszcze jedna droga, wziąć instruktora który wypożyczy napęd do szkolenia. np. Piotrek Cwudziński np tak robi. Będzie i taniej i bezpieczniej.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Temat się wziął z tąd, że właśnie obserwuję napędy na sprzedaż i trafiają się np z "lepszym" śmigłem i chciałem posiadaną wiedzę modelarską wykorzystać do sprawdzenia czy warto wymienić na fabryczne. Ale temat zabrnął w inną stronę.
Łukasz Prokop
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:Temat się wziął z tąd, że właśnie obserwuję napędy na sprzedaż i trafiają się np z "lepszym" śmigłem i chciałem posiadaną wiedzę modelarską wykorzystać do sprawdzenia czy warto wymienić na fabryczne. Ale temat zabrnął w inną stronę.
A co to znaczy "z lepszym" ?
Śmigło dobiera się podobnie jak w modelach rc, tak jak napisałeś średnica/ skok. Możesz kupić z optymalnym czyli najczęściej wkładanym przez fabrykę, albo o innych parametrach dających określone charakterystyki dla doświadczonych pilotów, nie jest Ci to do szkolenia zbyt potrzebne, natomiast sens tego tematu widzę w tym, jakich śmigieł unikać w jakimś konkretnym napędzie. Bo zdarzają się kombinację np solo ze śmigłem ozdobnym z allegro które miało w połowie łopaty wielki sęk i kilo szpachli. Widziałem na własne oczy.
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Moje przesłanie jest takie że producent najczęściej już wie które śmigło jest najlepsze do jego napędu. Możesz za to kupić np lepsze w sensie jakości np helixa i będzie droższe, nie wiem czy warto w perspektywie łamania i uszkadzania. A I jeszcze jedno. Z napędem nic nie ugrasz, nie oszukasz praw fizyki, jeśli kupisz napęd zużyty, bedziesz go musiał naprawiać bardzo szybko. Zapomniałem dodać ze przd Rotorem miałem krótko motoromę mocno używaną i najtańszą z możliwych. Niestety psuła się i straciłem na to mnóstwo czasu i kasy. Teraz bym kupował po prostu mało używany nie grzebany napęd dobrej klasy.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ale jeśli już kupisz napęd ze śmigłem "lepszym" to bez wiedzy technicznej nie wiesz czy jest sens czy nie wracać do fabrycznego.Lucjan Piekutowski pisze:Moje przesłanie jest takie że producent najczęściej już wie które śmigło jest najlepsze do jego napędu. Możesz za to kupić np lepsze w sensie jakości np helixa i będzie droższe
Moje zdanie w tym temacie jest przeciwne niż uriuka
uriuk pisze:A jak kupujesz samochod to fascynujesz sie rodzajem przelozenia dyferencjalu i rodzajem zebow w przekladni?....
fascynacja to co innego, pozostawię ją wspomnianym onazistom, mnie akurat aspekt składu stali z której wykonane zęby przekładni by nie zainteresował
Lubię wiedzieć " jak to działa ", paralotniarza nie musi interesować wydłużenie, czy obciążenie powierzchni, producent zapewnia że dane skrzydło jest w kalsie X, podaje parametry cała reszta jest nikomu do latania niepotrzebna podobnie jak wiedza jak powstaje siła nośna i wiele innych też pilotowi nie jest potrzebna, wystarczy trzymać się instrukcji.uriuk pisze:....Co ci za roznica czy naped kreci 8000 rpm i ma przekladnie 1:234 i smiglo o skoku 6, czy moze przekladnia jest 1;1999 i skok smigla 8. To jest zmartwienie konstruktora....
Można też tą wiedzę posiadać i nie powinna ona przeszkadzać w lataniu.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Akurat jeśli chodzi o wydłużenie i obciążenie powierzchni to są dość istotne dane dla użytkownika. To tak jakbyś kupował ubrania nie znając swojej rozmiarówki. Nosić się da, ale ani wyglądu ani wygody nie uzyskasz. Co do śmigieł to na przykład wspomniany Helix jeśli kiepskim zamiennikiem. To samo że śmigła do napędów Igora. Powstały już dużo lepsze zamienniki. Jak kupisz napęd to możemy pojechać do mojego kolegi który robi śmigła (Vetec) i dostaniesz od niego taką porcję wiedzy, że będziesz wiedział mniej niż wiesz teraz
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Akurat jeśli chodzi o wydłużenie i obciążenie powierzchni to są dość istotne dane dla użytkownika. To tak jakbyś kupował ubrania nie znając swojej rozmiarówki. Nosić się da, ale ani wyglądu ani wygody nie uzyskasz. Co do śmigieł to na przykład wspomniany Helix jeśli kiepskim zamiennikiem. To samo że śmigła do napędów Igora. Powstały już dużo lepsze zamienniki. Jak kupisz napęd to możemy pojechać do mojego kolegi który robi śmigła (Vetec) i dostaniesz od niego taką porcję wiedzy, że będziesz wiedział mniej niż wiesz teraz
Kupując odzież idę do sklepu wybieram uśmiechniętą Panią i ona jednym rzutem oka ocenia mój rozmiar i do tego styl odzieży dla mnie. Wcale się na tym nie trzeba znać mimo, że można. Wystarczy znać się na wyborze miłej Pani. Podobnie jest z geografią. Młodzi ludzie nie wiedzą za bardzo gdzie jest dajmy na to Kargowa, a gdzie Brodnica. To jednak im nie przeszkadza w dotarciu tam po nawigacji.
Wszędzie są fachowcy i można na nich polegać, albo samemu rzeźbić...
Co do śmigieł to moim zdaniem każdy napęd czy silnik będzie tolerował śmigła w pewnym zakresie parametrów i producenci zazwyczaj coś rekomendują. Grzebanie w tym jest uzasadnione wtedy kiedy dokładnie wiemy co chcemy osiągnąć. Zmiana śmigła z 6 na 7 stopniowe w obrębie tego samego producenta już powoduje co najmniej trzy zmiany w parametrach lotu. Jest wielu producentów i kilka parametrów śmigieł i robi się z tego sporo wiedzy. Pozostaje pytanie czy latać czy studiować. Ano co kto lubi...
Wszędzie są fachowcy i można na nich polegać, albo samemu rzeźbić...
Mariusz Kilian
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ja mam reketa. Nie będę go zachwalał ani odradzał tylko opiszę jak wygląda to w moim przypadku. Raketa kupiłem z drugiej ręki (składał go Werenc). Po zakupie zrobiłem przegląd i asekuracyjne wymieniłem membrany w gaźniku i uszczelniacze na wale. W zeszłym roku wylatałem na nim nieco ponad 30 godzin i złego słowa nie mogę o nim powiedzieć. Lałem paliwo i latałem.
Latam na reaction tst 25 a ważę netto 65 kg. W tej konfiguracji ma odpuszczonych trymerach nie mam problemów ze wznoszeniem a na pełnej beli wystarcza na lot poziomy (czasami nawet z delikatnym wznoszeniem na zamkniętej manetce). Latam rekreacyjnie i nie ciągnie mnie (jeszcze) do wygłupów.
Patrząc na mój sprzęt z perspektywy roku użytkowania uważam że to był bardzo dobry zakup i póki co nie zamierzam go zmieniać przez najbliższy sezon (a nawet dwa).
Latam na reaction tst 25 a ważę netto 65 kg. W tej konfiguracji ma odpuszczonych trymerach nie mam problemów ze wznoszeniem a na pełnej beli wystarcza na lot poziomy (czasami nawet z delikatnym wznoszeniem na zamkniętej manetce). Latam rekreacyjnie i nie ciągnie mnie (jeszcze) do wygłupów.
Patrząc na mój sprzęt z perspektywy roku użytkowania uważam że to był bardzo dobry zakup i póki co nie zamierzam go zmieniać przez najbliższy sezon (a nawet dwa).
Darek Cuber
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 18 stycznia 2016, 16:27
- Reputation: 1
- Lokalizacja: Gliwice
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ja ważąc ok 90kg netto szkoliłem się na Nemo2 28m2 i starej niedopasowanej solówce (sprzęt szkoły)... starty to była tragedia, ale jakoś przebrnąłem... i chyba dzięki temu dobrze się nauczyłem nie wskakiwać w uprząż jak nie jestem pewny że lecę
Później kupiłem inne skrzydło EN A 28m2 i latałem na nim dość długo, bo PPG jakieś 50 godzin z małym JPXem, czyli 19KM na plecach. Było łatwiej niż na solo, ale przy flaucie starty bywały ciężkie... szczególnie, że masa ciała poszła mi w międzyczasie w okolice 100kg.
Aktualnie (nadal 100kg) mam Universala 31m2, napęd cały czas ten sam, i nie narzekam, a w porównaniu do latania na klasyku to jestem zachwycony. Na w pełni odpuszczonych trymerach bez problemu uzyskuję wznoszenie (bez szału, ale stabilnie jakieś 0,7m/s). Z racji na długie trymery i duży zakres prędkości na nich, beli właściwie nie używam, ale jak robiłem testy pełne trymery + bela, to wznoszenie 0,2-0,4 m/s było.
Tak więc nawet taki słoń jak ja daje radę w moim mniemaniu całkiem normalnie rekreacyjnie latać na napędzie w okolicach tych 20KM... wydaje mi się, że w moim przypadku kluczowym elementem był rozmiar skrzydła. Universala swoją drogą polecam jak cholera Klasyk może i fajny do szkolenia, bo jak już ktoś pisał mniej linek, mniejsze prędkości itd, ale latać bym już na takim nie chciał. Jako że skrajnie mało latam PG, to rozważałem Synthesis albo np. Lift vs Universal, wygrał Universal z racji tego, że jednak czasami swobodnie się chętnie przelecę, oraz z racji na 70% zakresu regulacji prędkości na trymerach (nie lubię beli, niewygodna jest ). Jestem zadowolony Jak mojego JPXa zajadę to raczej kupię coś mocniejszego... szczególnie, że planuję jeszcze parę kg na wadze przybrać, ale nie spieszy mi się z tym, bo jak na moje potrzeby to lata się wygodnie
Później kupiłem inne skrzydło EN A 28m2 i latałem na nim dość długo, bo PPG jakieś 50 godzin z małym JPXem, czyli 19KM na plecach. Było łatwiej niż na solo, ale przy flaucie starty bywały ciężkie... szczególnie, że masa ciała poszła mi w międzyczasie w okolice 100kg.
Aktualnie (nadal 100kg) mam Universala 31m2, napęd cały czas ten sam, i nie narzekam, a w porównaniu do latania na klasyku to jestem zachwycony. Na w pełni odpuszczonych trymerach bez problemu uzyskuję wznoszenie (bez szału, ale stabilnie jakieś 0,7m/s). Z racji na długie trymery i duży zakres prędkości na nich, beli właściwie nie używam, ale jak robiłem testy pełne trymery + bela, to wznoszenie 0,2-0,4 m/s było.
Tak więc nawet taki słoń jak ja daje radę w moim mniemaniu całkiem normalnie rekreacyjnie latać na napędzie w okolicach tych 20KM... wydaje mi się, że w moim przypadku kluczowym elementem był rozmiar skrzydła. Universala swoją drogą polecam jak cholera Klasyk może i fajny do szkolenia, bo jak już ktoś pisał mniej linek, mniejsze prędkości itd, ale latać bym już na takim nie chciał. Jako że skrajnie mało latam PG, to rozważałem Synthesis albo np. Lift vs Universal, wygrał Universal z racji tego, że jednak czasami swobodnie się chętnie przelecę, oraz z racji na 70% zakresu regulacji prędkości na trymerach (nie lubię beli, niewygodna jest ). Jestem zadowolony Jak mojego JPXa zajadę to raczej kupię coś mocniejszego... szczególnie, że planuję jeszcze parę kg na wadze przybrać, ale nie spieszy mi się z tym, bo jak na moje potrzeby to lata się wygodnie
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość