Dobór napędu i śmigła PPG
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Przesadzacie, albo uriuka nie lubicie. Mimo, to że odpowiada "nie to co chciałbym usłyszeć" to nie oznacza że nie ma racji.
Gotek napisał dobrze - każdy ma rację . Tylko szkoda, że każdy podchodzi zbyt emocjonalnie i nie próbuje zrozumieć co ma na myśli druga osoba.
Czytałem ze zrozumieniem co napisałeś uriuk i są 4 opcje za jakiś czas.
1) zrobię po swojemu i pomyślę - ku_wa mać uriuk miał rację i wypadało by zmienić napęd, wtopiłem kasę.
2) zrobię po swojemu i pomyślę - uff, dobrze że nie posłuchałem uriuka - ma moje niewielkie potrzeby wystarczy.
3) zrobię po Twojemu i pomyślę - uff, dobrze, że go posłuchałem bo była by bida
4) zrobię po Twojemu i pomyślę - niepotrzebnie kupowałem tak dobry napęd bo ppg to nie dla mnie i jestem sporą kasiorę w plecy.
a wracając do pytania czy są gdzieś dostępne charakterystyki napędów / śmigieł jak np.krzywe biegunowe skrzydeł?
Gotek napisał dobrze - każdy ma rację . Tylko szkoda, że każdy podchodzi zbyt emocjonalnie i nie próbuje zrozumieć co ma na myśli druga osoba.
Czytałem ze zrozumieniem co napisałeś uriuk i są 4 opcje za jakiś czas.
1) zrobię po swojemu i pomyślę - ku_wa mać uriuk miał rację i wypadało by zmienić napęd, wtopiłem kasę.
2) zrobię po swojemu i pomyślę - uff, dobrze że nie posłuchałem uriuka - ma moje niewielkie potrzeby wystarczy.
3) zrobię po Twojemu i pomyślę - uff, dobrze, że go posłuchałem bo była by bida
4) zrobię po Twojemu i pomyślę - niepotrzebnie kupowałem tak dobry napęd bo ppg to nie dla mnie i jestem sporą kasiorę w plecy.
a wracając do pytania czy są gdzieś dostępne charakterystyki napędów / śmigieł jak np.krzywe biegunowe skrzydeł?
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ja pochodziłem do tematu i bez odpowiedniego oprzyrządowania nie zrobi się tego. To odpowiednie oprzyrządowanie to hamowania umieszczona na samochodzie do pomiaru silly ciągu w zależności od prędkości lotu z dodatkowym pomiarem momentu odśmigłowego do badania sprawności śmigła, przepływomierza do badania zużycia paliwa i pomiaru hałasu. Śmigło powinno pracować w cieniu aerodynamicznym za pilotem. Dodatkowo powinny być monitorowane obroty silnika i śmigła, temperatura spalin i na przykład mierzony czas od wciśnięcie manetki do uzyskania maksymalnych obrotów. Co do sił żyroskopowych to będą one wynikać z masy i średnicy śmigła, więc ten pomiar można sobie darować. Mając takie oprzyrządowanie można zacząć porównywać napędy. Do porównania samych śmigieł można zrobić coś prostszego na bazie silnika elektrycznego o mocy do 20 kW przy 10 tyś obrotów. Wtedy łatwiej będzie zbadać pobór mocy w zależności od obrotów. Oczywiście nikt nie robi takich pomiarów.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Nie chodziło mi o pomiary osób trzecich. Miałem nadzieję, że producent napędu jakoś tam bada tak jak bada się skrzydła
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Producent bada na zasadzie porównania do innych śmigieł. Nie spotkałem się z danymi bezwzględnymi oprócz pomiaru stacjonarnej siły ciągu. Cała reszta to pomiary względne. Może Helix robił takie pomiary, ale akurat tych śmigieł nie polecam
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Producent robi to tak, ze zamawia u producenta rodzine smigiel. Przewaznie sa tej samej dlugosci ale roznia sie skokiem, np co 1 st.
Pozniej biedny pilot testowy lata z kazdym smiglem objuczony przyzadami pomiarowymi (EGT, CHT, obroty max itp), wybiera sie 2-3 smigla ktore przechodza do finalu, czyli badania na fonometrze i te smiga sa oferowane klientow w zaleznosci od przeznaczenia.
Pozniej biedny pilot testowy lata z kazdym smiglem objuczony przyzadami pomiarowymi (EGT, CHT, obroty max itp), wybiera sie 2-3 smigla ktore przechodza do finalu, czyli badania na fonometrze i te smiga sa oferowane klientow w zaleznosci od przeznaczenia.
-
- Posty: 28
- Rejestracja: 04 stycznia 2016, 18:26
- Reputation: 17
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Witam,
...uff, w końcu przebrnąłem przez wszystkie posty w tym wątku i chciałbym dodać swoje trzy grosze w temacie. Ponieważ każdy chwali swoje i ma własną opinie na dany temat, ja również przedstawię moją a "prokopcio" to wszystko przetrawi i wyciągnie średnią.
Na wstępie powiem, że pomimo tego że uważam, że latanie swobodne jest najczystszą i najpiękniejszą formą unoszenia w przestworzach, od wielu już lat skazany jestem jedynie na latanie PPG ponieważ sytuacja rodzinno-finansowa na tyle mi pozwala (chociaż dzieci rosną i idzie ku lepszemu, więc może już niedługo...). Od zawsze latam na skrzydłach klasycznych (Swing Arcus, Air-sport Chinook II, obecnie Ozone Buzz). Na początku latałem na Solo 210 (śmigło 110cm) - jakieś 10 lat, od dwóch lat mam Rotora. Moja waga oscyluje pomiędzy 80-85 kg.
Każdy ma swój styl latania, ja preferuje przeloty PPG. Pomimo tego, że wielu twierdzi, że na klasykach nie ma to sensu ze względu na mniejszą prędkość postępową, ja uważam, że sens jak najbardziej jest i daje mi to niesamowitą frajdę... może nawet większą niż gdybym miał skrzydło samostateczne. W przelotach prędkość jest ważna, ale jeszcze ważniejsza jest taktyka, ocena warunków meteo, dobór trasy i wysokości do kierunku i siły wiatru, ciągła ocena możliwości modyfikacji trasy aby wycisnąć z dnia jak najwięcej, itd. Niestety zauważyłem, że ludzie za bardzo skupiają się na sprzęcie a za mało na technice latania oraz czerpaniu z niego przyjemności. Powiedzcie mi jak to jest możliwe, że w dzisiejszych "samostatecznych czasach" na XContest PPG plasuje się co roku na dwudziestym którymś miejscu a najlepszy sezon miałem w 2014 roku gdy byłem 12 (na świecie) i latałem na solo ze śmigłem 110cm? Jak to się ma do tych wszystkich high end-owych sprzętów? Oczywiście o pierwsze miejsca nie mogę walczyć, ale biorąc pod uwagę "złom" na którym latam, to chyba dość wysoko?
Po co to wszystko piszę? Otóż uważam, że za dużo skupiamy się na sprzęcie. Było również w tym wątku wiele niepotrzebnych kłótni oraz negatywnych emocji. Według mnie sytuacja wygląda tak:
1. "Prokopcio" lata swobodnie i chciałby zwiększyć swój roczny nalot poprzez PPG.
2. Jest dość lekkim pilotem.
3. Obecnie ma skrzydło klasyczne i nie zauważyłem aby gdzieś wspomniał, że ma zamiar je zmienić (jeśli się mylę to sorry).
4. Chce ograniczyć koszty bo nie wie czy PPG Go wciągnie.
Jaki napęd się dla Niego nada? KAŻDY. Prawda jest taka, że obecnie przy swojej wadze i skrzydle poleci na wszystkim, a o to chyba chodzi - żeby sobie polatać, nie? Oczywiście na początek polecałbym:
- napęd o średniej/mniejszej mocy - taki sprzęt jest dużo tańszy w zakupie oraz serwisowaniu, a przy użyciu skrzydła klasycznego w zupełności wystarczy. Jest lżejszy, co pozwoli na łatwiejszą naukę startów i lądowań.
- coś z dobrym dostępem do części, najlepiej polskiego producenta,
- silnik najlepiej gdyby był "firmowy" ale kosze to już kwestia indywidualna, często samoróbki są bardziej przemyślane niż marketingowa masówka. Ważne jest aby wyważenie oraz system podwieszenia był dla nas wygodny.
- dość solidny kosz, pomoże uchronić śmigło (oraz kończyny) podczas problemów ze startem i lądowaniem.
- najlepiej szukać napędu z bliskiej okolicy i wybrać się ze znajomym PPGantem który sprzęt poogląda, obleci i wyda opinię... chociaż możemy się z nią nie zgadzać.
Ja nie polecę Ci żadnej konkretnej marki napędu ponieważ każda ma swoje wady i zalety i zależy na jaki egzemplarz trafisz, możesz mieć z nim problemy lub nie. Nie wiemy też dokładnie do czego tego napędu potrzebujesz (przeloty, pylony, akro )... chociaż na razie wydaje mi się że Ty też tego nie wiesz. Weź napęd który na dzień dzisiejszy Ci najbardziej pasuje ze względu na koszt, masę, preferencje, itp, a jak zaczniesz latać to zmienisz na coś bardziej odpowiadającego Twojemu stylowi. Ja nie kręcił bym nosem nawet przed Solówką w dobrym stanie, chociaż obecne ceny części są zabójcze, rekompensuje to niska cena zakupu i duża szansa że jej nie zajedziesz przez długie, długie lata... chociaż zależy od szczęścia .
Na koniec napiszę dlaczego wybrałem Rotora:
- dość tani w zakupie
- niska waga
- wystarczająca moc
- tanie części na miejscu
- polski producent
- ... bo trafiła się okazja kupić 3 miesięczny za rozsądną cenę.
Lecz czasami "taniość" (czytaj jakość) części w Rotorze woła o pomstę do nieba... niestety PPGant musi być mechanikiem albo mieć blisko serwis... sam zobaczysz .
Życzę sukcesu w poszukiwaniu sprzętu i do rychłego zobaczenia w powietrzu. Lepiej jest latać niż czytać o lataniu.
Pozdrawiam
Janusz
...uff, w końcu przebrnąłem przez wszystkie posty w tym wątku i chciałbym dodać swoje trzy grosze w temacie. Ponieważ każdy chwali swoje i ma własną opinie na dany temat, ja również przedstawię moją a "prokopcio" to wszystko przetrawi i wyciągnie średnią.
Na wstępie powiem, że pomimo tego że uważam, że latanie swobodne jest najczystszą i najpiękniejszą formą unoszenia w przestworzach, od wielu już lat skazany jestem jedynie na latanie PPG ponieważ sytuacja rodzinno-finansowa na tyle mi pozwala (chociaż dzieci rosną i idzie ku lepszemu, więc może już niedługo...). Od zawsze latam na skrzydłach klasycznych (Swing Arcus, Air-sport Chinook II, obecnie Ozone Buzz). Na początku latałem na Solo 210 (śmigło 110cm) - jakieś 10 lat, od dwóch lat mam Rotora. Moja waga oscyluje pomiędzy 80-85 kg.
Każdy ma swój styl latania, ja preferuje przeloty PPG. Pomimo tego, że wielu twierdzi, że na klasykach nie ma to sensu ze względu na mniejszą prędkość postępową, ja uważam, że sens jak najbardziej jest i daje mi to niesamowitą frajdę... może nawet większą niż gdybym miał skrzydło samostateczne. W przelotach prędkość jest ważna, ale jeszcze ważniejsza jest taktyka, ocena warunków meteo, dobór trasy i wysokości do kierunku i siły wiatru, ciągła ocena możliwości modyfikacji trasy aby wycisnąć z dnia jak najwięcej, itd. Niestety zauważyłem, że ludzie za bardzo skupiają się na sprzęcie a za mało na technice latania oraz czerpaniu z niego przyjemności. Powiedzcie mi jak to jest możliwe, że w dzisiejszych "samostatecznych czasach" na XContest PPG plasuje się co roku na dwudziestym którymś miejscu a najlepszy sezon miałem w 2014 roku gdy byłem 12 (na świecie) i latałem na solo ze śmigłem 110cm? Jak to się ma do tych wszystkich high end-owych sprzętów? Oczywiście o pierwsze miejsca nie mogę walczyć, ale biorąc pod uwagę "złom" na którym latam, to chyba dość wysoko?
Po co to wszystko piszę? Otóż uważam, że za dużo skupiamy się na sprzęcie. Było również w tym wątku wiele niepotrzebnych kłótni oraz negatywnych emocji. Według mnie sytuacja wygląda tak:
1. "Prokopcio" lata swobodnie i chciałby zwiększyć swój roczny nalot poprzez PPG.
2. Jest dość lekkim pilotem.
3. Obecnie ma skrzydło klasyczne i nie zauważyłem aby gdzieś wspomniał, że ma zamiar je zmienić (jeśli się mylę to sorry).
4. Chce ograniczyć koszty bo nie wie czy PPG Go wciągnie.
Jaki napęd się dla Niego nada? KAŻDY. Prawda jest taka, że obecnie przy swojej wadze i skrzydle poleci na wszystkim, a o to chyba chodzi - żeby sobie polatać, nie? Oczywiście na początek polecałbym:
- napęd o średniej/mniejszej mocy - taki sprzęt jest dużo tańszy w zakupie oraz serwisowaniu, a przy użyciu skrzydła klasycznego w zupełności wystarczy. Jest lżejszy, co pozwoli na łatwiejszą naukę startów i lądowań.
- coś z dobrym dostępem do części, najlepiej polskiego producenta,
- silnik najlepiej gdyby był "firmowy" ale kosze to już kwestia indywidualna, często samoróbki są bardziej przemyślane niż marketingowa masówka. Ważne jest aby wyważenie oraz system podwieszenia był dla nas wygodny.
- dość solidny kosz, pomoże uchronić śmigło (oraz kończyny) podczas problemów ze startem i lądowaniem.
- najlepiej szukać napędu z bliskiej okolicy i wybrać się ze znajomym PPGantem który sprzęt poogląda, obleci i wyda opinię... chociaż możemy się z nią nie zgadzać.
Ja nie polecę Ci żadnej konkretnej marki napędu ponieważ każda ma swoje wady i zalety i zależy na jaki egzemplarz trafisz, możesz mieć z nim problemy lub nie. Nie wiemy też dokładnie do czego tego napędu potrzebujesz (przeloty, pylony, akro )... chociaż na razie wydaje mi się że Ty też tego nie wiesz. Weź napęd który na dzień dzisiejszy Ci najbardziej pasuje ze względu na koszt, masę, preferencje, itp, a jak zaczniesz latać to zmienisz na coś bardziej odpowiadającego Twojemu stylowi. Ja nie kręcił bym nosem nawet przed Solówką w dobrym stanie, chociaż obecne ceny części są zabójcze, rekompensuje to niska cena zakupu i duża szansa że jej nie zajedziesz przez długie, długie lata... chociaż zależy od szczęścia .
Na koniec napiszę dlaczego wybrałem Rotora:
- dość tani w zakupie
- niska waga
- wystarczająca moc
- tanie części na miejscu
- polski producent
- ... bo trafiła się okazja kupić 3 miesięczny za rozsądną cenę.
Lecz czasami "taniość" (czytaj jakość) części w Rotorze woła o pomstę do nieba... niestety PPGant musi być mechanikiem albo mieć blisko serwis... sam zobaczysz .
Życzę sukcesu w poszukiwaniu sprzętu i do rychłego zobaczenia w powietrzu. Lepiej jest latać niż czytać o lataniu.
Pozdrawiam
Janusz
Janusz Kruszelnicki
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze: wszyscy zmieniaja skrzydlo w okolicach 20 h, a wtedy trzeba w takim wypadku zmienic tez naped, bo przedpotopwy tani wynalazek samostatka nie uciagnie (tani, bo nikt go nie chce). I robi sie z tego baaardzo droga oszczednosc.
Pozwolę sobie się z Uriukiem nie zgodzić. Po pierwsze nie wszyscy, niektórzy zostają przy klasykach a dla wielu co dobrze zasmakowali PG, PPG jest tylko krótkim romansem. Do nauki latania i do skrzydła klasycznego śmiało wystarczy igorowe solo, czy jakiś raket Werenca, Waltera czy Ryśka. Taki napęd można kupić za 4000-4500zł i po jednym sezonie sprzedać bez najmniejszego problemu za 3500-4000zł. Koszt 500zł za wykorzystanie sprzętu do nauki jest nie wielki. Na nowej motoromie, rotorze, octagonie ta strata po roku to minimum 2000zł. Jeżeli rozwalisz śmigło (co podczas nauki nie jest wykluczone) znów w tanim napędzie koszt będzie nie wielki to samo tyczy się np. pogiętego kosza. Ważne żeby raczej unikać garażowych produkcji szczególnie jak się nie ma doświadczenia z napędami bo można się do napędowego latania mocno zniechęcić przez ciągłe awarie bądź przez brak komfortu/ergonomii.
Piotr
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Paralot pisze:...ognisko na startowisku . Będzie kilku zgredliwych ppgtów z różnym doświadczeniem...
co spotkanie to spotkanie - inny świat niż ten wirtualny.
było miło, sporo cennych wskazówek, nowych znajomości
dziś pobiegałem z kolegi napędem ( bez paliwa i bez śmigła ) i szczerze mało mi się to podoba, bolą ramiona mimo, że na koniec nawet mi to wychodziło (prawie zero wiatru).
Łukasz Prokop
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:Paralot pisze:...ognisko na startowisku . Będzie kilku zgredliwych ppgtów z różnym doświadczeniem...
co spotkanie to spotkanie - inny świat niż ten wirtualny.
było miło, sporo cennych wskazówek, nowych znajomości
dziś pobiegałem z kolegi napędem ( bez paliwa i bez śmigła ) i szczerze mało mi się to podoba, bolą ramiona mimo, że na koniec nawet mi to wychodziło (prawie zero wiatru).
Niestety jest to niezbędne minimum. Pocieszające się że nie było + 33'C . A nauka jak nauka . Tak jak na pierwym etapie nauka stawiania glajta i bieganie z nim nad głową.
Jeszcze raz czy dwa pójdziecie pobiegacie i będzie komplet . Jeśli nabędziesz odpowiednie nawyki i umiejętności to nie ma raczej sensu chodzić i biegać po łące . Na kursie to samo z odpalonym silnikiem a potem pierwszy samodzielny lot. Powodzenia i wytrwałości w nauce.
Pozdrawiam
- Adam
- Posty: 33
- Rejestracja: 01 stycznia 2016, 16:02
- Reputation: 1
- Lokalizacja: Legionowo
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Prawdziwym staje się powiedzenie - jeśli czegoś nie da się zrobić znajdź kogoś kto o tym nie wie, przyjdzie i to zrobi. Ważę w gaciach 92kg i latam na solówce
- Adam
- Posty: 33
- Rejestracja: 01 stycznia 2016, 16:02
- Reputation: 1
- Lokalizacja: Legionowo
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Dudek Plus 28 z taśmami moto. A śmigło 48x20 cali. Zanim sam się nie oderwałem od ziemi też bawiłem się RC.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Wiadomosc dla Prokopcia: na preclu ktos sprzedaje tazmy do Pluto z trymerami. To jest cos, co ci sie bardzo przyda do latania PPG na swoim skrzydle,
- Marcin.
- Posty: 539
- Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Wiadomosc dla Prokopcia: na preclu ktos sprzedaje tazmy do Pluto z trymerami. To jest cos, co ci sie bardzo przyda do latania PPG na swoim skrzydle,
A różne taśmy można łączyć z dowolnymi skrzydłami ,aby tylko zgadzały się ilością rzędów linek?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Kazde tasmy sa skonstruowane do konkretnego glajta i tylko takie mozna stosowac. Kazda zmiana moze zaklocac normalne funkcjonowanie skrzydla (i certyfikatu). Tyle teoria.
A teraz praktyka. Najprostrze glajty (czyli A czasem B) maja przewaznie najprostsze tasmy, skonstruowane dokladnie tak samo. W sytuacji awaryjnej da sie wiec przelozyc tasmy z innego modelu, pod warunkiem, ze maja taka sama konstrukcje. Dotyczy to rowniez skoku speeda.
To o czym pisalem do Prokopcia, to zamiana Tasm Axixa Pluto na tasmy Axis Pluto Moto. Producent robi je jako wymienne.
A teraz praktyka. Najprostrze glajty (czyli A czasem B) maja przewaznie najprostsze tasmy, skonstruowane dokladnie tak samo. W sytuacji awaryjnej da sie wiec przelozyc tasmy z innego modelu, pod warunkiem, ze maja taka sama konstrukcje. Dotyczy to rowniez skoku speeda.
To o czym pisalem do Prokopcia, to zamiana Tasm Axixa Pluto na tasmy Axis Pluto Moto. Producent robi je jako wymienne.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
dzięki za info już się skontaktowałem i mam pytanko, czy taśmy pomiędzy różnymi rozmiarami paralotni ( ten sam model ) się różnią?
ciekawostka... Axis sprzedaje do pluto moto taśmy ale w instrukcji paralotni jest napisane, że z napędem nie były robione testy...
ciekawostka... Axis sprzedaje do pluto moto taśmy ale w instrukcji paralotni jest napisane, że z napędem nie były robione testy...
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Taśmy nie są skalowane. Nie zapominaj że po odpuszczeniu trymerów skrzydło zachowuje się niezgodnie z certyfikatem, choć w tym przypadku to nie ma znaczenia
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Klasyczne skrzydlo z napedem ma tendencje do zostawania mocno z tylu. Czyli leci na bardzo duzych katach natarcia, powoli, w pobizu granicy przeciagniecia. Jest to bardzo niekorzystne. Odpuszczenie trymerow poprawia ta sytuacje. Dodatkowo asymetrie a odpuszczeniu pomaga zwalaczac efekt odsmiglowy
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Taśmy nie są skalowane.
Kiepsko rozumuję, to znaczy że pasują czy nie?
Łukasz Prokop
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość