Dobór napędu i śmigła PPG
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Pomiary są prawidłowe tylko ich interpretacja nieco dyskusyjna
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
No to nie wiele warty jest ten pomiar chociaż co nie co wnosi.
Teraz nasuwa się pytanie na ile rzeczywiście zmienia się prędkość wraz ze zwiększeniem ciągu?
Ustalcie ze Zbyszkiem wspólną wersję. Jako instruktorzy chyba powinniście mówić jednym głosem w tak ważnych i podstawowych kwestiach.
Teraz nasuwa się pytanie na ile rzeczywiście zmienia się prędkość wraz ze zwiększeniem ciągu?
Ustalcie ze Zbyszkiem wspólną wersję. Jako instruktorzy chyba powinniście mówić jednym głosem w tak ważnych i podstawowych kwestiach.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
za bardzo upraszczacie sprawę biorąc pod uwagę samą prędkość.
ja nie jestem instruktorem więc mogę się mylić ale analizowałem sporo jak to się ma wg praw fizyki, jak również na chłopski rozum etc...
kąt natarcia nie liczy się względem poziomu ziemi tylko do opływających strug powietrza, na holu i na pełnym gazie skrzydło leci nie poziomo tylko w górę więc powietrze opływa je pod kątem "z góry" i taki powinno się brać do analiz, wtedy okazuje się, że kąty wcale nie są krytyczne, kąt natarcia jest rzeczywiście niefajny jeśli np lina ciągnie, pilot ciągnie za sterówki, skrzydło zostaje z tyłu nie wznosząc się - wtedy nawet prędkość nie pomoże
ja nie jestem instruktorem więc mogę się mylić ale analizowałem sporo jak to się ma wg praw fizyki, jak również na chłopski rozum etc...
kąt natarcia nie liczy się względem poziomu ziemi tylko do opływających strug powietrza, na holu i na pełnym gazie skrzydło leci nie poziomo tylko w górę więc powietrze opływa je pod kątem "z góry" i taki powinno się brać do analiz, wtedy okazuje się, że kąty wcale nie są krytyczne, kąt natarcia jest rzeczywiście niefajny jeśli np lina ciągnie, pilot ciągnie za sterówki, skrzydło zostaje z tyłu nie wznosząc się - wtedy nawet prędkość nie pomoże
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Piotr Domański pisze:No to nie wiele warty jest ten pomiar chociaż co nie co wnosi.
Teraz nasuwa się pytanie na ile rzeczywiście zmienia się prędkość wraz ze zwiększeniem ciągu?
Ustalcie ze Zbyszkiem wspólną wersję. Jako instruktorzy chyba powinniście mówić jednym głosem w tak ważnych i podstawowych kwestiach.
To ja w takim razie muszę prosić o uściślenie co mam uzgadniać z Uriukiem bo nie wiem.
Drugi temat to ciąg a prędkość. W zasadzie to nie ma wpływu.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Piotr Domański pisze:No to nie wiele warty jest ten pomiar chociaż co nie co wnosi.
Teraz nasuwa się pytanie na ile rzeczywiście zmienia się prędkość wraz ze zwiększeniem ciągu?
Ustalcie ze Zbyszkiem wspólną wersję. Jako instruktorzy chyba powinniście mówić jednym głosem w tak ważnych i podstawowych kwestiach.
To ja w takim razie muszę prosić o uściślenie co mam uzgadniać z Uriukiem bo nie wiem.
Drugi temat to ciąg a prędkość. W zasadzie to nie ma wpływu.
Uzgodnijcie właśnie ten drugi temat. Uriuk twierdzi inaczej ni Ty.
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:za bardzo upraszczacie sprawę biorąc pod uwagę samą prędkość.
ja nie jestem instruktorem więc mogę się mylić ale analizowałem sporo jak to się ma wg praw fizyki, jak również na chłopski rozum etc...
kąt natarcia nie liczy się względem poziomu ziemi tylko do opływających strug powietrza, na holu i na pełnym gazie skrzydło leci nie poziomo tylko w górę więc powietrze opływa je pod kątem "z góry" i taki powinno się brać do analiz, wtedy okazuje się, że kąty wcale nie są krytyczne, kąt natarcia jest rzeczywiście niefajny jeśli np lina ciągnie, pilot ciągnie za sterówki, skrzydło zostaje z tyłu nie wznosząc się - wtedy nawet prędkość nie pomoże
Dlatego zapytałem jak był wykonany pomiar.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Piotr Domański pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Piotr Domański pisze:No to nie wiele warty jest ten pomiar chociaż co nie co wnosi.
Teraz nasuwa się pytanie na ile rzeczywiście zmienia się prędkość wraz ze zwiększeniem ciągu?
Ustalcie ze Zbyszkiem wspólną wersję. Jako instruktorzy chyba powinniście mówić jednym głosem w tak ważnych i podstawowych kwestiach.
To ja w takim razie muszę prosić o uściślenie co mam uzgadniać z Uriukiem bo nie wiem.
Drugi temat to ciąg a prędkość. W zasadzie to nie ma wpływu.
Uzgodnijcie właśnie ten drugi temat. Uriuk twierdzi inaczej ni Ty.
W drugim temacie to nie zauważyłem różnicy zdań. Zdaje się mówimy o różnych rzeczach.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ty twierdzisz, że ciąg nie ma zasadzie wpływu na prędkość a Uriuk wprost przeciwnie. Ty twierdzisz, że nie można przeciągnąć ciagiem a Uriuk twierdzi że skrzydła z napędem latają na krytycznych kątach natarcia. Pisząc prędkość, mam na myśli prędkość, która jest w lataniu istotna.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Prędkość lotu poziomego czy prędkość trymowa w locie ślizgowym. O którą ci chodzi? One obie zależą w takim samym modelu skrzydła jedynie od obciążenia powierzchni jeśli pilot nie dotyka sterówek.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Prędkość to prędkość nas tutaj tylko obchodzi IAS i obaj o tym doskonale wiecie, że jak np. Extra ma na GPS 30km/h to wcale nie oznacza że nie leci w tym momencie 300km/h.
Wg. uriuka dołożenie ciagu w paralotni powoduje zmniejszenie prędkości czego naturalną w konsekwencją może być przeciągnięcie a wg Ciebie nie.
Mnie jest bliżej do uriukowej teorii gdyż to niejednokrotnie przećwiczyłem. Mimo to całkowicie nie zgadzam się z uriukowymi wyliczeniami gdyż są zwyczajnie bez sensu bo mieszają dwa systemy walutowe:)
Wg. uriuka dołożenie ciagu w paralotni powoduje zmniejszenie prędkości czego naturalną w konsekwencją może być przeciągnięcie a wg Ciebie nie.
Mnie jest bliżej do uriukowej teorii gdyż to niejednokrotnie przećwiczyłem. Mimo to całkowicie nie zgadzam się z uriukowymi wyliczeniami gdyż są zwyczajnie bez sensu bo mieszają dwa systemy walutowe:)
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Używanie GPS nie wyklucza prawidłowe zamierzeniem prędkości, ale wątek nie dotyczy tego problemu. Uriuk podał prawidłowe różnice pomiędzy prędkością trymową, ale jego określenie że lot z silnikiem na skrzydle klasycznym odbywa się na granicy przeciągnięcia uznałem jedynie za figurę retoryczną zastosowaną dla zwiększenia dramatyzmu wypowiedzi.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ja napisalem, cytuje: "leci na bardzo duzych katach natarcia, powoli, w pobizu granicy przeciagniecia. Jest to bardzo niekorzystne"
I to jest prawda. Lot 6 km/h szybciej niz granica przeciagniecia trudno nazwac komfortowym.
Nastepna sprawa, oczywiscie ze kat natarcia nie zmienia sie podczas lotu wznoszacego. Ale nie w tej sytuacji. Byloby tak, gdyby naped (lub lina hoownicza) byla podczepiona w polowie dlugoci linek. A jest przyczepiona, tam gdzie jest przyczepiona. Zeby to bardziej zobrazowac, wyobrazcie sobie samolot, w ktorym silnik nie jest zamontowany w kadlubie, a na samym koncu jednego ze skrzydel. I sprobujcie wytlumaczyc pilotowi tego wynalazka, ze silnik nie powoduje zmiany kierunku lotu .
Nastepna sprawa: metoda pomiaru. Kazda metoda pomiaru obarczona jest bledem. Metode dobieramy uwzgledniajac zapotrzebowanie na klase dokladnosci pomiaru. W tym przypadku GPS jest az za dokladny.
Zreszta mozna sie obejsc be zadnego miernika. Np wiszac nad jakims punktem pod silny wiatr. Jesli paralotnia nie chce sie przebic pod ten wiatr wystarczy zdjac gaz. Natychmiast pojdzie do przodu.
Reasumujac: kasyczne skrzydlo leci z napedem duzo wolniej. Zeby PRZYWROCIC mu parametry porownywalne z lotem swobodnym trzeba albo wcisnac speeda (50%), albo odpuscic trymery. Latanie z predkoscia wydmy pchanej wiatrem jest bez sensu, a na dodatek zwieksza ryzyko przeciagniecia.
I to jest prawda. Lot 6 km/h szybciej niz granica przeciagniecia trudno nazwac komfortowym.
Nastepna sprawa, oczywiscie ze kat natarcia nie zmienia sie podczas lotu wznoszacego. Ale nie w tej sytuacji. Byloby tak, gdyby naped (lub lina hoownicza) byla podczepiona w polowie dlugoci linek. A jest przyczepiona, tam gdzie jest przyczepiona. Zeby to bardziej zobrazowac, wyobrazcie sobie samolot, w ktorym silnik nie jest zamontowany w kadlubie, a na samym koncu jednego ze skrzydel. I sprobujcie wytlumaczyc pilotowi tego wynalazka, ze silnik nie powoduje zmiany kierunku lotu .
Nastepna sprawa: metoda pomiaru. Kazda metoda pomiaru obarczona jest bledem. Metode dobieramy uwzgledniajac zapotrzebowanie na klase dokladnosci pomiaru. W tym przypadku GPS jest az za dokladny.
Zreszta mozna sie obejsc be zadnego miernika. Np wiszac nad jakims punktem pod silny wiatr. Jesli paralotnia nie chce sie przebic pod ten wiatr wystarczy zdjac gaz. Natychmiast pojdzie do przodu.
Reasumujac: kasyczne skrzydlo leci z napedem duzo wolniej. Zeby PRZYWROCIC mu parametry porownywalne z lotem swobodnym trzeba albo wcisnac speeda (50%), albo odpuscic trymery. Latanie z predkoscia wydmy pchanej wiatrem jest bez sensu, a na dodatek zwieksza ryzyko przeciagniecia.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Co do pomiarów to lot poziomy ja pomierzyłem na około 32 km /h (trymową skrzydło miało około 37). Prędkość przeciągnięcia to około 22 km/h. Czyli pilot ppg na skrzydle klasycznym przy obciążeniu powierzchni około 4.2 kg będzie miał jakieś 10 km/h do dyspozycji. To nie tak mało szczególnie w sytuacji gdy nie ma sensu ciągnąć za sterówki.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
jeśli poruszamy się do góry to składowa prędkości poziomej (gps 2d) spada ale nie oznacza to jednoznacznie, że zbliżamy się do granicy przeciągnięcia. to, że pilot leci w górę pod kątem 30stopni nie oznacza, że kąt natarcia również zmienił się o 30 stopni
wydaje mi się, że gdyby napęd miał 500KM to pilot mógłby kręcić się w kółko nad skrzydłem jak na huśtawce i przeciągnięcie by nie nastąpiło.
wydaje mi się, że gdyby napęd miał 500KM to pilot mógłby kręcić się w kółko nad skrzydłem jak na huśtawce i przeciągnięcie by nie nastąpiło.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Ale nie mozna liczyc poziomej skladowej predkosci jako predkosc. Przeciwprostokatna jest dluzsza od przyprostokatnej .
Jak lece szybowcem i zaciagne drazek, to lece ostro do gory, a kat natarcia nie spada. Tyle ze w przypadku paralotni to dziala zupelnie inaczej. Z odleglosci kilometra rozpoznam, czy leci gosc z napedem czy bez. Z napedem ma skrzydlo mocno za pelcami (choc leci poziomo).
Powtorze jeszcze raz: gdyby pilot maial naped zamocowany NAD GLOWA, to zmiana kata natarcia by nie wystapila. Ale ma zamocowany nad dupa, a wiec na skraju ukladu i nastepuje przekoszenie calosci. Podobnie jak samolot, ktoy mialby smiglo na koncu tylko jednego skrzydla. Tez sie przekosi (choc w innej plaszczyznie). Nie rozumiem, daczego uczepiliscie sie tego wznsznia. Tam nie ma zadnego wznoszenia!!! Rozpatrujemy lot poziomy.
Jak lece szybowcem i zaciagne drazek, to lece ostro do gory, a kat natarcia nie spada. Tyle ze w przypadku paralotni to dziala zupelnie inaczej. Z odleglosci kilometra rozpoznam, czy leci gosc z napedem czy bez. Z napedem ma skrzydlo mocno za pelcami (choc leci poziomo).
Powtorze jeszcze raz: gdyby pilot maial naped zamocowany NAD GLOWA, to zmiana kata natarcia by nie wystapila. Ale ma zamocowany nad dupa, a wiec na skraju ukladu i nastepuje przekoszenie calosci. Podobnie jak samolot, ktoy mialby smiglo na koncu tylko jednego skrzydla. Tez sie przekosi (choc w innej plaszczyznie). Nie rozumiem, daczego uczepiliscie sie tego wznsznia. Tam nie ma zadnego wznoszenia!!! Rozpatrujemy lot poziomy.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Jesli na obiekt A zadzialmy slila,ktra wizualizuje strzalka, to obiekt sie po prostu przesunie w prawa strone. W przypadku obiektu B on sie pzekosi, tzn "czasza" zostanie z tylu, a "pilot" wysunie sie do przodu. W ten sposob nastepuje zwiekszenie kata natarcia
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
tak, masz rację z tym odchyleniem i wiem o czym piszesz/rysujesz ale czego "czepiliśmy się " wznoszenia.... - nie chcę się mocno spierać bo jestem nadal świerzakiem ale warto podyskutować,
postaram się łopatologicznie :
upraszczając moją teorię to Jak lecisz bez napędu to jesteś dokładnie pod skrzydłem ale opadasz czyli strugi powietrza opływają skrzydło pod większym kątem (od dołu) niż gdybyś leciał poziomo (ten kąt można obliczyć z doskonałości). Trzeba by było zmierzyć kąt odchylenia z napędem w locie idealnie poziomym (przy skrzydle klasycznym potrzeba malutko mocy do takiego lotu) i jeśli kąt odchylenia od będzie większy niż kąt wyliczony z doskonałości to masz rację, a jeśli będzie taki sam to nie masz racji bo skrzydła będą leciały na identycznych kątach natarcia. rysować mi się nie chce
a jak się wznosisz ( używasz większej mocy ) to wychodzi na jedno bo bardziej się odchylasz ale sie wznosisz więc strugi powietrza opływają skrzydło nie poziomo tylko trochę od góry co zmniejsza kąt natarcia - pewnie dokładnie o tyle o ile ten kąt zwiększyło odchylenie pilota...
postaram się łopatologicznie :
upraszczając moją teorię to Jak lecisz bez napędu to jesteś dokładnie pod skrzydłem ale opadasz czyli strugi powietrza opływają skrzydło pod większym kątem (od dołu) niż gdybyś leciał poziomo (ten kąt można obliczyć z doskonałości). Trzeba by było zmierzyć kąt odchylenia z napędem w locie idealnie poziomym (przy skrzydle klasycznym potrzeba malutko mocy do takiego lotu) i jeśli kąt odchylenia od będzie większy niż kąt wyliczony z doskonałości to masz rację, a jeśli będzie taki sam to nie masz racji bo skrzydła będą leciały na identycznych kątach natarcia. rysować mi się nie chce
a jak się wznosisz ( używasz większej mocy ) to wychodzi na jedno bo bardziej się odchylasz ale sie wznosisz więc strugi powietrza opływają skrzydło nie poziomo tylko trochę od góry co zmniejsza kąt natarcia - pewnie dokładnie o tyle o ile ten kąt zwiększyło odchylenie pilota...
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
To co pisales jest prawda. Dla obiektu A z mojego rysunku. Teraz rozpatrz rysunek B
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4141
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Podpowiem ci jeszcze jedna rzecz. KIedy startuje Ogarem z betonowego pasa startowego nie robie nic, tylko sie rozpedzam. Kiedy strzalka predkosciomierza wejdzie w "zielone" Ogar sie odkleja od pasa i rozpoczyna wznoszenie. Kat natarcia nie ulegl zadnej zmianie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość