Dobór napędu i śmigła PPG

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 13 lutego 2017, 22:46

nie mam podstaw pisania, że nie masz racji bo nie znam ani nie mierzyłem kąta odchylenia całego układu ppg w locie poziomym....
Czy Ty znasz ten kąt ? Jest on kluczowy w tej dyskusji.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 13 lutego 2017, 22:49

uriuk pisze:Podpowiem ci jeszcze jedna rzecz. KIedy startuje Ogarem z betonowego pasa startowego nie robie nic, tylko sie rozpedzam. Kiedy strzalka predkosciomierza wejdzie w "zielone" Ogar sie odkleja od pasa i rozpoczyna wznoszenie. Kat natarcia nie ulegl zadnej zmianie.

z tego co pamiętam to siła nośna działa proporcjonalnie do prędkości i właśnie w zielony jest na tyle duża że jest w stanie unieść twojego Ogara. to troszkę inna kwestia.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 13 lutego 2017, 22:55

Czyli nie ma wyraznego powodu, dla ktorego nalezy zwiekszac kat natarcia. Wystarczy zwiekszyc predkosc. Tak lataja samostatki. Skrzydlo klasyczne z napedem lata dziwnie, bo zwieksza kat natarcia, kosztem predkosci. Nalezy temu przeciwdzialac. Poniewaz nie mamy steru wyskosci, to realizujemy to belka speeda, albo trymerem.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 13 lutego 2017, 22:58

nikt nie napisał że należy zwiększać kąt natarcia
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 13 lutego 2017, 23:09

No to nie wiem o czym rozmawaiamy. Wg mnie o tym, ze tasmy z tryerami sa wskazane do klasycznego skrzydla latajacego z napedem, poniewaz dane trymery sluza do likwidowania szkodliwego zwiakszenia kata natarcia.

surmat
Posty: 124
Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
Reputation: 23
Lokalizacja: Wa-wa
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: surmat » 13 lutego 2017, 23:19

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Używanie GPS nie wyklucza prawidłowe zamierzeniem prędkości, ale wątek nie dotyczy tego problemu. Uriuk podał prawidłowe różnice pomiędzy prędkością trymową, ale jego określenie że lot z silnikiem na skrzydle klasycznym odbywa się na granicy przeciągnięcia uznałem jedynie za figurę retoryczną zastosowaną dla zwiększenia dramatyzmu wypowiedzi.


Gdyby nie chodziło o naszego erudytę, to pewnie też bym to uznał za lapsus słowny. Ja tylko czytam ze zrozumieniem i zrozumiałem tyle, że Warszawa jest na granicy z Moskwą bo leży bliżej Moskwy niż np. Berlin.
:D
_______
pozdr,TS

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 13 lutego 2017, 23:31

uriuk pisze:No to nie wiem o czym rozmawaiamy. Wg mnie o tym, ze tasmy z tryerami sa wskazane do klasycznego skrzydla latajacego z napedem, poniewaz dane trymery sluza do likwidowania szkodliwego zwiakszenia kata natarcia.
teraz to i ja już nie wiem po co się rozpisywałem....
Łukasz Prokop

surmat
Posty: 124
Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
Reputation: 23
Lokalizacja: Wa-wa
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: surmat » 13 lutego 2017, 23:31

uriuk pisze:Powtorze jeszcze raz: gdyby pilot maial naped zamocowany NAD GLOWA, to zmiana kata natarcia by nie wystapila. Ale ma zamocowany nad dupa, a wiec na skraju ukladu i nastepuje przekoszenie calosci. Podobnie jak samolot, ktoy mialby smiglo na koncu tylko jednego skrzydla. Tez sie przekosi (choc w innej plaszczyznie). Nie rozumiem, daczego uczepiliscie sie tego wznsznia. Tam nie ma zadnego wznoszenia!!! Rozpatrujemy lot poziomy.


No nie :D
Jesteś pewien, że zamontowanie napędu ponad głowa pilota a tym samym przyłożenie wektora ciągu powyżej pilota, nie zmieni kąta natarcia ?
Ja śmiem wątpić, że dla typowego glajta (bez sztywnych połączeń), taki punkt w praktyce istnieje. Pewnie przeczytam kolejne CBDO - już ne mogę się doczekać - :D
_______
pozdr,TS

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 13 lutego 2017, 23:38

JA poczekam na twoja wersje. Jak narazie stosujesz metode malego i Isia,czyli werbalne czepialstwo. Przyloz sie, zaprezentuj swoja wersje, bedziemy omawiac. Na razie slabiutko z twojej strony.

surmat
Posty: 124
Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
Reputation: 23
Lokalizacja: Wa-wa
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: surmat » 14 lutego 2017, 00:12

uriuk pisze:JA poczekam na twoja wersje. Jak narazie stosujesz metode malego i Isia,czyli werbalne czepialstwo. Przyloz sie, zaprezentuj swoja wersje, bedziemy omawiac. Na razie slabiutko z twojej strony.


Jak na razie to mnie rozbawiasz - nie wiem jak innych. Ciekaw jestem gdzie chcesz REALNIE przyłożyć ten wektor nad głowę pilota, żeby popchnął/pociągnął układ bez jakiejkolwiek zmiany kąta ?? Może sprzedaj swój patent komuś, bo moim zdaniem zbijesz na tym fortunę. Miękkie olinowanie, miękki płat, a tu jakieś "sztywne" możliwości się pojawiają - to musi być genialne. Czyżby "nad głową pilota" znaczyło tyle samo co graniczenie Warszawy z Moskwą - ? :D
A to co piszesz o malim czy Isiu to chyba poczytam za komplement - o ile wiem to goście z doświadczeniem - ja się aż tak doświadczony nie czuję ale wyatarczająco się orientuję, żeby takich farmazonów nie łykać.
Ale nie zniechęcaj się. :D
_______
pozdr,TS

Paralot
Posty: 73
Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Paralot » 14 lutego 2017, 00:59

uriuk pisze:Zakres predkosci skrzydla klasycznegoto 22-36 km/h czyli mamy do dyspozycji 14 km/h ktore jest nam potrzebne zeby sterowac (zaciagniecie sterowki to nic innego jak hamowanie). Podczas lotu dysponwana roznica predkosci spada do ok 6 km/h. Na wznoszeniu jeszcze mniej.
6 to mniej niz 50% z 14. Tak wiec latamy blizej predkosci przeciagniecia niz predkosci maksymalnej.
I zeby poprawic ten parametr stosuje sie trymery.


Za bardzo do przeciągnięca podchodzisz książkowo i te liczby 22 36 14 50% i cyfra 6 nic tu nie znaczą glajt to szmata. Póki przez wloty wyłazi powietrze a szmata nie flaczeje i trzyma bryłę to do przeciągnięcia jeszcze daleko.

Paralot
Posty: 73
Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Paralot » 14 lutego 2017, 01:14

prokopcio pisze:nie mam podstaw pisania, że nie masz racji bo nie znam ani nie mierzyłem kąta odchylenia całego układu ppg w locie poziomym....
Czy Ty znasz ten kąt ? Jest on kluczowy w tej dyskusji.


Łukasz o czy wy rozmawiacie ? O lotnictwie kwantowym ?

O ile wiem kursant który ukończył np 2 etap może rozpicząć kurs ppg . Nie wiem gdzie i komu takie pierdy się sprzedaje jak w tym wątku .
Kupujesz glajta klasyka czy samostatka dobierasz go do wagi kupujesz napęd i latasz . Koniec kropka .
Oczywiście możesz startować z napędem nad głową żeby było łatwiej :-) albo jak jesteś ambitny wieszasz napęd 2 m pod uprzężą i jeśli w tej konfiguracji nie spalisz startu to jesteś naprawdę dobry.

A tak serio uriuk to ja absolutnie nic nie rozumiem i co gorsza to nie rozumiem w jakim to celu te Twoje wykłady .
Mówię za siebie jak bym miał jakieś tam Monty przeliczćać to zamiast wario brałbym kalulator.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 14 lutego 2017, 10:51

Paralot pisze:O ile wiem kursant który ukończył np 2 etap może rozpicząć kurs ppg .

po pierwszym etapie można robić ppg ;)
ale nie można wtedy latać swobodnie

spokojnie - pogoda mało lotna (przynajmniej tu gdzie ja przebywam) to popisać można, obojętnie czy książkowo czy nie.
uriuk, ja sądziłem, że dyskutujemy o tym czy w ppg rzeczywiście lata się na granicy przeciągnięcia czy nie.
zaryzykuję stwierdzenie, że tylko Ty twierdzisz, że:
uriuk pisze:Klasyczne skrzydlo z napedem .. leci na bardzo duzych katach natarcia, powoli, w pobizu granicy przeciagniecia. ...
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 14 lutego 2017, 10:58

Paralot pisze:
Za bardzo do przeciągnięca podchodzisz książkowo i te liczby 22 36 14 50% i cyfra 6 nic tu nie znaczą glajt to szmata. Póki przez wloty wyłazi powietrze a szmata nie flaczeje i trzyma bryłę to do przeciągnięcia jeszcze daleko.



Musze cie zmartwic. Przez wloty nie wlazi powoetrze (patrz skrzydla jednopokryciowe). Tak samo jak u motocyklisty tylna czesc kombinezonu nie jest nadmuchiwana od przodu (i plandeka na Zuku rowniez). Glajt jest wysysany od gory przez sile nosna, a sila nosna powstaje od kata natarcia i predkosci :)
Jakbys sie nie odwrocil, to dupa z tylu.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 14 lutego 2017, 11:03

surmat pisze:
uriuk pisze:JA poczekam na twoja wersje. Jak narazie stosujesz metode malego i Isia,czyli werbalne czepialstwo. Przyloz sie, zaprezentuj swoja wersje, bedziemy omawiac. Na razie slabiutko z twojej strony.


Jak na razie to mnie rozbawiasz - nie wiem jak innych. Ciekaw jestem gdzie chcesz REALNIE przyłożyć ten wektor nad głowę pilota, żeby popchnął/pociągnął układ bez jakiejkolwiek zmiany kąta ?? Może sprzedaj swój patent komuś, bo moim zdaniem zbijesz na tym fortunę. Miękkie olinowanie, miękki płat, a tu jakieś "sztywne" możliwości się pojawiają - to musi być genialne. Czyżby "nad głową pilota" znaczyło tyle samo co graniczenie Warszawy z Moskwą - ? :D
A to co piszesz o malim czy Isiu to chyba poczytam za komplement - o ile wiem to goście z doświadczeniem - ja się aż tak doświadczony nie czuję ale wyatarczająco się orientuję, żeby takich farmazonów nie łykać.
Ale nie zniechęcaj się. :D


Ciezko sie dyskutuje z kims, kto nie posiadl umiejetniosci absrtakcyjnego myslenia.
Gdyby dalo sie przylozyc ta sile do linek, to tak bysmy latali. Poniewaz sie nie da, to rozpartujemy to wylacznie teoretycznie. Ale rozpatrujemy bo jest to potrzebne do zrozumienia zjawiska. Nie chcesz tego rozpatrywac, to nie rozpatruj. Dziwie sie ze meczysz sie dyskusja tutaj. Jest przeciez precel gdzie mozna sobie przeglosowac prawa fizyki

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 14 lutego 2017, 11:08

uriuk pisze:No to nie wiem o czym rozmawaiamy. Wg mnie o tym, ze tasmy z tryerami sa wskazane do klasycznego skrzydla latajacego z napedem, poniewaz dane trymery sluza do likwidowania szkodliwego zwiakszenia kata natarcia.


Chciałem żebyście to ze Zbyszkiem ustalili. Ponieważ jesteście bardzo zgodni, ba można by rzec że mówicie jednym głosem to sądzę że nie powinno być z tym problemu. Ty twierdzisz, że prędkość spada z powodu zwiększenia kąta natarcia a Zbyszek że z powodu zmniejszenia obciążenia powierzchni. No to jak jest?

Paralot pisze:O ile wiem kursant który ukończył np 2 etap może rozpicząć kurs ppg . Nie wiem gdzie i komu takie pierdy się sprzedaje jak w tym wątku .
Kupujesz glajta klasyka czy samostatka dobierasz go do wagi kupujesz napęd i latasz . Koniec kropka .
Oczywiście możesz startować z napędem nad głową żeby było łatwiej :-) albo jak jesteś ambitny wieszasz napęd 2 m pod uprzężą i jeśli w tej konfiguracji nie spalisz startu to jesteś naprawdę dobry.

A tak serio uriuk to ja absolutnie nic nie rozumiem i co gorsza to nie rozumiem w jakim to celu te Twoje wykłady .
Mówię za siebie jak bym miał jakieś tam Monty przeliczćać to zamiast wario brałbym kalulator.

Pozdrawiam


Naprawdę nie interesuję Cię to czy da się ciągiem przeciągnąć glajta? Tym bardziej, że dwa największe autorytety mają na ten temat zupełnie odmienne zdanie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 14 lutego 2017, 11:21

Piotrek. Nie chce mi się dalej memłać tego tematu, szczególnie że mylisz to co ja napisałem z tym co napisał Uriuk. Podałem Ci jaka jest różnica pomiędzy prędkością trymową a prędkością lotu poziomego. Z tych cyfr jasno wynika że skrzydło holowanie lub pchane przez śmigło będzie leciało wolniej niż w locie bez napędu z tym samym obciążeniem powierzchni. Jaśniej już nie potrafię napisać. Mam nadzieję że to wystarczy.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 14 lutego 2017, 11:26

Robilismy eksperymenty z tym przeciaganiem. Jest tak, ze byly konstrukcje podatne na przeciagniecie, zwlaszcza jak byly w zlym stanie technicznym. Wspolczesny sprawny glajt sie nie przeciaga od sily ciagu. W praktyce przecigniecie zbyt mocnym napedem wygladatak, ze dodajac gazu uzyskujemy duzy (a nawet za duzy) kat na tarcia, a nastepnie skrzydlo samoistnie rusza do przodu, nastepuje wahniecie i zabawa sie zaczyna od poczatku. Uzyskujemy cos w rodzaju delfinowania. Z powodu efektu odsmiglowego wahania nie wystepuja na kierunku przod-tyl, a pod katem, niektorych przyadkach skrzydlo mocno kiwa sie na boki (tzn efekt wystepuje na jednej polowce skrzydla).

A co do dyskusji z Gotkiem, to oba przypadki sa prawdziwe, i w efekcie najwiekszy spadek predkosci jest na slabo obciazonych glajtach

Paralot
Posty: 73
Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
Reputation: 1
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Paralot » 14 lutego 2017, 11:59

uriuk pisze:
Paralot pisze:
Za bardzo do przeciągnięca podchodzisz książkowo i te liczby 22 36 14 50% i cyfra 6 nic tu nie znaczą glajt to szmata. Póki przez wloty wyłazi powietrze a szmata nie flaczeje i trzyma bryłę to do przeciągnięcia jeszcze daleko.



Musze cie zmartwic. Przez wloty nie wlazi powoetrze (patrz skrzydla jednopokryciowe). Tak samo jak u motocyklisty tylna czesc kombinezonu nie jest nadmuchiwana od przodu (i plandeka na Zuku rowniez). Glajt jest wysysany od gory przez sile nosna, a sila nosna powstaje od kata natarcia i predkosci :)
Jakbys sie nie odwrocil, to dupa z tylu.


Z tą zupą to ciekawa mądrość.

Bardzo się zmartwiłem zwłaszcza używaną w paralotniarstwie terminologą np. że mówi się, że po klapie albo po uszach skrzydło się wypełnia a nie czeka się aż spowrotwm zassie stabile.

Pozdrawiam

Gdzie byś nie patrzył tam Twoje oczy zwrócone

surmat
Posty: 124
Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
Reputation: 23
Lokalizacja: Wa-wa
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: surmat » 14 lutego 2017, 11:59

uriuk pisze: Ciezko sie dyskutuje z kims, kto nie posiadl umiejetniosci absrtakcyjnego myslenia.
Gdyby dalo sie przylozyc ta sile do linek, to tak bysmy latali. Poniewaz sie nie da, to rozpartujemy to wylacznie teoretycznie. Ale rozpatrujemy bo jest to potrzebne do zrozumienia zjawiska. Nie chcesz tego rozpatrywac, to nie rozpatruj. Dziwie sie ze meczysz sie dyskusja tutaj. Jest przeciez precel gdzie mozna sobie przeglosowac prawa fizyki


Ja się dobrze tutaj bawię - obserwuję wijącego się węża - tylko czekam aż sam pożre własny ogon. Nie wiem czy zauważyłeś, ale tu jest mowa o praktyce a ty stosujesz kolejne figury retoryczne albo każesz abstrahować. Na abstrakcji nie polecisz a na glajcie z napędem (bo o takim tu mowa), tak. Co więcej - napęd może mieć mniej niż 20KM, glajt z nim nie będzie leciał na granicy przeciągnięcia, a kąt natarcia będzie się zmieniał niezależnie od tego gdzie mu ciąg przyłożysz. I to wszystko w REALU! Jak widzisz masz naprawdę "KUPĘ" racji. Nawet z precla się tyle nie można dowiedzieć...
:D
_______
pozdr,TS


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość