Dobór napędu i śmigła PPG

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 16 lutego 2017, 13:09

"Zdrowego" skrzydla ciagiem nie przeciagniesz. Osiagniesz co najwyzej delfinowanie. Przynajmniej w osiagalnych dla obecnych napedow zakresach mocy. Za to faktycznie zmniejszysz obciazenie powierzchni, co znacznie zwieksza ryzyko np negatywki. Dla tego pisalem o potrzebie zalozenia tasm z trymerami.
Proponuje nie stosowac skrotow myslowych, tylko pisac pelnymi zdaniami do czego sie odnosimy i czego dotyczy ewentualne pytanie.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 16 lutego 2017, 13:28

słuszna uwaga - muszę popracować nad sobą bo już kilka razy zadałem pytanie chyba niezrozumiale ale za to wtedy mam dużą dawkę przydatnych informacji które nie koniecznie są odpowiedzią na moje pytanie ;). Co do taśm z trymerami to juz takowe nabyłem :D tak wiec nie olewam dobrych wskazówek.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 lutego 2017, 15:16

prokopcio pisze:a czy zwiększając znacznie ciąg nie jest tak ( właśnie przez to odchylenie bo śmigło pcha do góry pilota ) że spada obciążenie powierzchni a co za tym idzie spada również granica prędkości przeciągnięcia i można bezpiecznie lecieć wolniej niż z dużym obciążeniem powierzchni ? matematycznie obciążenie powierzchni może spaść dość znacząco przy dużym ciągu.


Oczywiście że tak jest. Dlatego pisałem wcześniej że przy odpowiednim ciągu pilot w końcu brudzi mógł się na tym ciągu powiesić, choć doprowadzi w ten sposób do utraty prędkości co na miękkopłacie zawsze będzie wyglądać efektownie :) Mechanika lotu paralotni to jak na mój gust bardzo złożone zjawisko.
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 16 lutego 2017, 17:44

[quote="Zbyszek Gotkiewicz"Oczywiście że tak jest. Dlatego pisałem wcześniej że przy odpowiednim ciągu pilot w końcu brudzi mógł się na tym ciągu powiesić, choć doprowadzi w ten sposób do utraty prędkości co na miękkopłacie zawsze będzie wyglądać efektownie :) Mechanika lotu paralotni to jak na mój gust bardzo złożone zjawisko.[/quote]

Ja już dawno osiągnąłem taki ciąg:)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 lutego 2017, 20:17

Czyli musisz mieć trochę ponad 100 kg ciągu statycznego. I ważyć jakiś 65 kg :)
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 16 lutego 2017, 20:29

Podejrzewam ze tak ma np. lojak. Ja mam okolo 160kg ciagu statycznego i ok. tyle masy startowej latajac w pojedynke.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 16 lutego 2017, 20:33

Nascie lat temu mialem Fb monster ktory mial ponad 80kg ciagu a wazylem nie wiele ponad 60kg.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 lutego 2017, 22:29

I przez ten cały czas nie udało ci się przeciągnąć ciągiem?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: der » 16 lutego 2017, 23:04

Piotr Domański pisze:Nascie lat temu mialem Fb monster ktory mial ponad 80kg ciagu a wazylem nie wiele ponad 60kg.
40kg na 60 kg plecach. Czy wystarczyło od tego czasu twoich składek na leczenie powikłań związanych z kręgosłupem ? :) Taki biegnący bombowiec potrafi być niebezpieczniejszy od lądującego taternika w rakach. No i dzieci częściej biegają po łące niż po parkingu. Brrrrrr...

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 17 lutego 2017, 07:22

Zbyszek Gotkiewicz pisze:I przez ten cały czas nie udało ci się przeciągnąć ciągiem?

Płynnie dodając gazu to nie, uprzednio rozhuśtawszy skrzydło to tak.
der pisze:40kg na 60 kg plecach. Czy wystarczyło od tego czasu twoich składek na leczenie powikłań związanych z kręgosłupem ? :)

Dobrze pamiętam czasy gdzie WSK czy dynamitowe Solo ważyły tyle co ten monster i jeszcze niewygodnie wisiało toto na plecach. A latać się chciało;) Jakoś żyję, jednak nie tęsknię za napędem plecakowym.
der pisze: Taki biegnący bombowiec potrafi być niebezpieczniejszy od lądującego taternika w rakach. No i dzieci częściej biegają po łące niż po parkingu. Brrrrrr...

Biegnący? A co powiesz o jadącym tak z 480kg, z prędkością 80km/h? No i jeszcze te dzieci biegające po łące. W lipcu przenosimy się z łąki na plażę do Mielna, przynajmniej dzieci nie będą biegały;)
Porównywanie jakiejś łąki do parkingu w palenicy hmm... ??? Może nie załapałem ironii.

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: der » 17 lutego 2017, 09:03

Taka łąka to wymarzone miejsce na wizytę dzieci. Czy to z rodzicami czy bez. A jeśli już choć raz wcześniej z niej startowali napędowcy to odwiedziny gwarantowane. A dzieciaki jak to dzieciaki, ciekawskie . Nie wiedzą co to strugi zaśmigłowe, odcięte palce etc.

Pamiętasz to zdarzenie ?
http://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/dziecka-uderzone-smiglem-ojciec-popelnil-samobojstwo/ghyrmzc

Jeszcze nie spotkałem wycieczek z dziećmi oczekujących na paralotniarzy na parkingach (na startowiskach i lądowiskach owszem).
Jednak tam Lutek wziął wszystkich z zaskoczenia. Nie zdążyły się zbiec, pasożyty jedne ;)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 lutego 2017, 09:13

Piotr Domański pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:I przez ten cały czas nie udało ci się przeciągnąć ciągiem?

Płynnie dodając gazu to nie, uprzednio rozhuśtawszy skrzydło to tak.


To opisz dokładnie to przeciągnięcie. Czy zerwanie strug odbyło się wyłącznie za pomocą gazu czy też używałeś sterówek?
Zbyszek Gotkiewicz

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 17 lutego 2017, 10:11

Zbyszek Gotkiewicz pisze: To opisz dokładnie to przeciągnięcie. Czy zerwanie strug odbyło się wyłącznie za pomocą gazu czy też używałeś sterówek?

Wyjście ze spirali ze sporą górką, raptowne dodanie gazu na szczycie górki, bez dotykania sterówek lub używając jedynie gazu: gaz, odpuszczenie, gaz, odpuszczenie i momencie wracania pod skrzydło znów gaz. Jest to trochę inne przeciągnięcie niż takie przytrzymane sterówkami bo skrzydło momentalnie wraca. Widać jednak wyraźnie jak stabile wędrują do tyłu, czuć chwilową utratę siły nośnej, po czym skrzydło strzela dość dynamicznie, zupełnie inaczej niż w normalnym wahadle.

der pisze:Taka łąka to wymarzone miejsce na wizytę dzieci. Czy to z rodzicami czy bez. A jeśli już choć raz wcześniej z niej startowali napędowcy to odwiedziny gwarantowane. A dzieciaki jak to dzieciaki, ciekawskie . Nie wiedzą co to strugi zaśmigłowe, odcięte palce etc.
Pamiętasz to zdarzenie ?
http://www.fakt.pl/wydarzenia/polska/dziecka-uderzone-smiglem-ojciec-popelnil-samobojstwo/ghyrmzc


Pamiętam dlatego uważam że trzeba minimalizować a nie maksymalizować ryzyko tego typu zdarzeń. Jakby facet odpalał ten napęd na parkingu w mieście a nie u siebie pod domem to było by bezpieczniej?

der pisze:Jeszcze nie spotkałem wycieczek z dziećmi oczekujących na paralotniarzy na parkingach (na startowiskach i lądowiskach owszem).
Jednak tam Lutek wziął wszystkich z zaskoczenia. Nie zdążyły się zbiec, pasożyty jedne ;)


der, jeśli uważasz że zapchany parking w jednym z najruchliwszych miejsc w Polsce jest lepszym miejscem do lądowania niż lotnisko, czy jakakolwiek łąka to szkoda mojego prądu na dyskutowanie z Tobą.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 lutego 2017, 10:30

Skoro piszesz, że było to wyjście ze spirali z dużą hopką i dodaniem gazu w tym momencie to według mnie ta sytuacja nie mieści się w kategorii "przeciągnięcie ciągiem".
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 lutego 2017, 10:35

W ten sposob mona przeciagnac glajta gazem w sacie, helikopterze, tumblingu, wingowerze itp. Ale to podpada pod bledy w kreceniu akrobacji, a nie przeciagnieciu jako takim.

Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: Piotr Domański » 17 lutego 2017, 10:57

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skoro piszesz, że było to wyjście ze spirali z dużą hopką i dodaniem gazu w tym momencie to według mnie ta sytuacja nie mieści się w kategorii "przeciągnięcie ciągiem".

No a czym? Dlatego PPG-anci po wyjściu z zakrętu odpuszczają gaz a nawet wciskają speeda. Nie mając napędu nawet najbardziej spartolone wyjście ze spirali, ciasnego zakrętu nie grozi przeciągnięciem a z napędem tak. Dlatego nie można powiedzieć że nie jest możliwe przeciągnięcie ciągiem bo w konkretnych sytuacjach jest.
uriuk pisze:W ten sposob mona przeciagnac glajta gazem w sacie, helikopterze, tumblingu, wingowerze itp. Ale to podpada pod bledy w kreceniu akrobacji, a nie przeciagnieciu jako takim.

Spirala czy ciasne zakrety to nie akrobacja a normalne elementy lotu powszechnie stosowane.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 17 lutego 2017, 10:59

Ale to nie ejst normalny stan lotu. Besztal tez nie jest akrobacja i i jest powszechnie stosowany, ale trudno go uwazac za lot ;)

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: der » 17 lutego 2017, 11:06

Piotr Domański pisze:der, jeśli uważasz że zapchany parking w jednym z najruchliwszych miejsc w Polsce jest lepszym miejscem do lądowania niż lotnisko, czy jakakolwiek łąka to szkoda mojego prądu na dyskutowanie z Tobą.


Nie napisałem, nigdzie, że lepszą. Wciskasz mi pod palce słowa których nie napisałem.
Jednak twierdzę, że równie dobrą, jeśli takiego lotniska czy łąki w zasięgu się nie ma. Największe problemy paralotniarzy o jakich się dyskutuje w środowisku nie wynikają z tego gdzie lądują, ale gdzie startują albo nad czyimi głowami latają oraz komu to właściwie tak na prawdę przeszkadza.
I na tych okolicznościach powinniśmy się skupić. Zwłaszcza w temacie latania napędowego, którego tyczy się wątek.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: prokopcio » 02 marca 2017, 19:05

a jeszcze w sprawie doboru śmigła do napędu bo o tym wątek.
weźmy np RAKET 120 na którego chyba się skuszę.
są produkowane z różnymi przełożeniami 1:3, 1:3.3, 1:3.6, 1:4
na chłopski rozum dla wolnego skrzydła najlepiej większe przełożenie bo wtedy na śmigle mamy najwięcej Nm z tej samej (niedużej) mocy kosztem prędkości.
i teraz pytanie czy dla każdego przełożenia śmigła produkowane jako "dedykowane do napędu RAKET 120" są optymalnie dobrane?
w opisach śmigieł są opisy do jakiego silnika a nie jakiego przełożenia było dobierane...
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór napędu i śmigła PPG

Postautor: uriuk » 02 marca 2017, 19:58

Zalezy kto dobieral. Firma "Zenek ze szwagrem" czesto nie ma wsparcia firmy produkujacej smigla (albo bierze z firmy "Mundek ze szwagrem deski na wymiar i smigla")


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość