Zdarzenia 2017
- Piotrek Pokorny
- Posty: 105
- Rejestracja: 06 września 2016, 11:48
- Reputation: 28
- Lokalizacja: Lublin
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
PPG zawody śmierć pilota.
"Z głębokim żalem informujemy, że podczas 6. Motoparalotniowych Mistrzostw Europy w Czechach doszło do tragicznego wypadku, w wyniku którego zginął pilot polskiej Kadry Narodowej - Mariusz Kozarzewski" - podał Aeroklub Polski. Pilot miał 23 lata, od 2016 roku startował w zawodach.
Przyczyny wypadku bada czeska Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Motolotnia rozbiła się w środę koło miejscowości Moravsky Żiżkov w graniczącym z Austrią powiecie Breclav na południowym wschodzie Republiki Czeskiej.
Mariusz Kozarzewski zaczął latać na motoparalotni w 2015 roku. Rok później startował w zawodach."
Przyczyny wypadku bada czeska Komisja Badania Wypadków Lotniczych. Motolotnia rozbiła się w środę koło miejscowości Moravsky Żiżkov w graniczącym z Austrią powiecie Breclav na południowym wschodzie Republiki Czeskiej.
Mariusz Kozarzewski zaczął latać na motoparalotni w 2015 roku. Rok później startował w zawodach."
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- Piotrek Pokorny
- Posty: 105
- Rejestracja: 06 września 2016, 11:48
- Reputation: 28
- Lokalizacja: Lublin
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2017
uriuk pisze:Brat Lojaka? Zal chłopaka. Strasznie młody
Tak, to jego młodszy brat.
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2017
Piotrek Pokorny pisze:uriuk pisze:Brat Lojaka? Zal chłopaka. Strasznie młody
Tak, to jego młodszy brat.
Trudno znaleźć jakiekolwiek słowa... za dużo tych wypadków, tak nie powinno być...
- Piotrek Pokorny
- Posty: 105
- Rejestracja: 06 września 2016, 11:48
- Reputation: 28
- Lokalizacja: Lublin
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2017
Według informacji podawanych przez czeskie media tego dnia niebo w okolicy było czyste, a pogoda słoneczna. Ciało polskiego motoparalotniarza bez oznak życia odnaleziono w rejonie miejscowości Moravsky Žižkov. Ekipa, która zabezpieczała zawodników podczas zawodów, podjęła próbę przywrócenia oddechu, jednak bezskutecznie. – mężczyzna został znaleziony w polu, nie wykazywały żadnych oznak życia. Wysiłki polegające na przywróceniu czynności życiowych okazały się nieskuteczne. Mężczyzna niestety zmarł – powiedziała dla czeskich mediów operator służb ratunkowych, Dagmara Kellnerová.
Naoczni świadkowie (piloci z Austrii i Hiszpanii) którzy latali obok powiedzieli, że widzieli, jak Mariusz na wysokości ok. 150m nad ziemią próbował szarpaczką znad głowy uruchomić silnik. Dwoma rękoma. Loggery potwierdzają tę wysokość. Skrzydło silnie bujało się na boki. Następnie weszła klapa z jednej strony, potem z drugiej, jedna się otworzyła i w rotacji zszedł do ziemi. Austriak, który pierwszy wylądował przy Mariuszu tak się składa, że jest lekarzem i to on rozpoczął reanimację. Potem lądowali wokół inni piloci, także z Polski – Marcin Bernat telefonicznie powiadomił o wypadku obozowisko i organizatora oraz co bardzo ważne przesłał koordynaty GPS na służb ratunkowych.
Zdjęcia z miejsca wypadku nie wykluczają, że skręciło go w taśmach. Miejsce, gdzie upadł było bardzo silnym kontrastem termicznym, tam było prawdziwe „rodeo” w powietrzu. Napęd jest doszczętnie zniszczony. Na pewno zginął na miejscu.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Żar przeciągnięcie? przy lądowaniu. Ciężkie obrażenia
/fakty/polska/news-wypadek-paralotniarza-na-zywiecczyznie-jest-w-ciezkim-stanie,nId,2433098
37-latek z Wejherowa stracił panowanie nad paralotnią podczas podchodzenia do lądowania, po czym wpadł w korkociąg i spadł na ziemię z dużej wysokości.
Pilot żyje, ale jego stan jest ciężki. Obecnie przebywa w szpitalu w Bielsku-Białej dokąd został przetransportowany śmigłowcem pogotowia ratunkowego.
O wypadku powiadomiono też Komisję Wypadków Lotniczych.
Czytaj więcej na http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-w ... ign=chrome
37-latek z Wejherowa stracił panowanie nad paralotnią podczas podchodzenia do lądowania, po czym wpadł w korkociąg i spadł na ziemię z dużej wysokości.
Pilot żyje, ale jego stan jest ciężki. Obecnie przebywa w szpitalu w Bielsku-Białej dokąd został przetransportowany śmigłowcem pogotowia ratunkowego.
O wypadku powiadomiono też Komisję Wypadków Lotniczych.
Czytaj więcej na http://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-w ... ign=chrome
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 20
- Rejestracja: 27 sierpnia 2017, 14:18
- Reputation: 1
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Wypadek na Żarze 25/8/2017
Byłem wtedy w powietrzu, ale nic nie widziałem żeglując nad garbem NW... Przykra sprawa. Miejmy nadzieję że pilot wyzdrowieje. Kolega, który był na dole dowiedział się od lokalesa, że pilot lądował zbyt wysoko ponad lotniskiem i trafił na rotor, który złożył mu skrzydło, co spowodowało upadek z 20 metrów na ziemię i wstrząs mózgu. Ja lądowałem dość późno, około 18-tej i na stoku stała tylko policja, więc niczego się nie domyśliłem.
-
- Posty: 322
- Rejestracja: 01 lutego 2016, 13:27
- Reputation: 34
- Lokalizacja: Trójmiasto i okolice
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
- Kontakt:
Re: Żar przeciągnięcie? przy lądowaniu. Ciężkie obrażenia
Pilot żyje. Potłuczony, usunięta śledziona, pęknięte dwa kręgi ale stan stabilny i powoli będzie dochodził do siebie. Jest nadal w szpitalu
Pilot chciał wyladowac bardzo blisko kolejki aby szybko wrócic na start. Tego dnia to była bardzo błędna decyzja analizujac pogodę
Edit: usunąłem błędną informację.
Pilot chciał wyladowac bardzo blisko kolejki aby szybko wrócic na start. Tego dnia to była bardzo błędna decyzja analizujac pogodę
Edit: usunąłem błędną informację.
-
- Posty: 816
- Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
- Reputation: 132
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Były Pilot
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2017
NTG ale aż mnie ciekawi. Człowiekowi można wyciąć całą śledzionę?
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46
tel: +48 660 43 44 46
- Lucjan Piekutowski
- Posty: 1031
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:11
- Reputation: 66
- Lokalizacja: Krawężniki Pomorskie
- Latam: Nie latam
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2017
Mateusz poczytaj trochę, to się dowiesz, to nie miejsce.SP8EBC pisze:NTG ale aż mnie ciekawi. Człowiekowi można wyciąć całą śledzionę?
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Katastrofa szybowca.
Świadek twierdzi, że podczas holowania, na wysokości 20-30m zerwała się lina. Jeśli tak było to pilot chyba nie miał szans
http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 39492.html
A "zawirowania" to chyba tylko wymysł dziennikarzy.
http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 39492.html
A "zawirowania" to chyba tylko wymysł dziennikarzy.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2017
Przy zerwaniu należy natychmiast oddać drążek dla zabezpieczenia prędkości. Jeśli pilot tego nie zrobi to może dojść do katastrofy. Wiem bo holowałem się na szybowcach i też miałem zerwania liny.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 60
- Rejestracja: 17 maja 2016, 07:37
- Reputation: 20
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Katastrofa szybowca.
JakubM pisze:Świadek twierdzi, że podczas holowania, na wysokości 20-30m zerwała się lina. Jeśli tak było to pilot chyba nie miał szans
http://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje, ... 39492.html
A "zawirowania" to chyba tylko wymysł dziennikarzy.
Gdyby tak było że po zerwaniu już nie ma szans to raczej bym już nic nie pisał. Mam ponad 10000 startów za wyciągarką ...W procesie szkolenia kładzie się nacisk na to by w każdej konfiguracji móc przejść do lotu poziomego.Inna sprawa to taka że coraz częściej po takim zerwaniu obudowywane lotniska zabudową mieszkalną i inną dają małe szanse na bezpieczne lądowanie.Szybowca nie da się posadzić na małej przestrzeni jak glajta.
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2017
Pilot ćwicząc lądowanie na zboczu (top landing) zbyt mocno, zbyt długo i na zbyt dużej wysokości zaciągnął sterówki doprowadzając skrzydło do przeciągnięcia i upadku. Pilot ma nadzieję, że poza podłuczonym tyłkiem, jest cały.
Na niekorzyść pilota dodam, że do tego wypadku, na podstawie wcześniejszych prób naziemnych i obserwacji własnych był przekonany, że jego skrzydło jest bardzo trudno przeciągnąć. Dziś nauczył się, że to wcale nie takie trudne - wystarczy tylko dłużej przytrzymać
Na niekorzyść pilota dodam, że do tego wypadku, na podstawie wcześniejszych prób naziemnych i obserwacji własnych był przekonany, że jego skrzydło jest bardzo trudno przeciągnąć. Dziś nauczył się, że to wcale nie takie trudne - wystarczy tylko dłużej przytrzymać
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2017
Bo im dłużej trzymasz mocno zaciągnięte tym łatwiej o przeciągnięcie.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2017
Warto też wspomnieć że podczas ćwiczeń na ziemi skrzydło jest niedociążone i wszystkie prędkości są przesunięte(sporo mniejsze) więc prędkość przeciągnięcia również - po dociążeniu okazuje się że punkt przeciągnięcia jest przy znacznie większej prędkości i nie trzeba pod samą dupę zaciągać sterówek żeby przeciągnąć.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
PPG. Wodowanie po klapie przy wyjściu ze spirali.
Z pl.rec.paralotnie opis zamieszczony przez użytkownika Paweł:
Dostałem pozwolenie więc mogę opisać wypadek
Pamiętacie może informacje na grupie 2tyg temu?
Motolotnia w Wiśle
https://groups.google.com/forum/m/#!sea ... rJtXZHlBEY
To nie była Motolotnia...
A więc do rzeczy
Zestaw
Pilot ok 90kg instruktor spadochronowy skaczący na małych czaszach (120)
Nirvana rodeo
Snake xx 18
Pilot latający od kilku lat, wcześniej na nwrc
Start ok 9 z Wilanowa warunki super delikatny wiaterek
Start bezproblemowy
Kierunek na wisłe tam trochę wysokości lekka spirala 2 max 3 zwitki ostre wyjście na spedzie z pa na 9 i podtrzymaniem kierunku stabilem w momencie już wyjścia i lotu po prostej prawa ok 1/3 1/4 klapa NIE spowodowana centropłatem
Rotacja w lewo nie do opanowania sterówką po stronie zaklapionej, być może utrata przytomności od przeciążenia, dalej już ocknięcie się już pod wodą z splątanymi linkami na nodze...
Na szczęście pilot nie spanikował i jakoś uwolnił dzięki ściągnięciu butów pod wodą się z tej patowej sytuacji, pomimo ciągnięcia go przez prąd pod wodę...
Konsekwencje
Kompresyjne złamanie kręgu l5 (już po operacji że śrubami w kręgosłupie. ..)
Sprzęt na dnie wisły półroczna nirvana rodeo
sxx z lipca
świeży iPhone
Go pro
I kask navcoma z komunikacją
Dostałem pozwolenie więc mogę opisać wypadek
Pamiętacie może informacje na grupie 2tyg temu?
Motolotnia w Wiśle
https://groups.google.com/forum/m/#!sea ... rJtXZHlBEY
To nie była Motolotnia...
A więc do rzeczy
Zestaw
Pilot ok 90kg instruktor spadochronowy skaczący na małych czaszach (120)
Nirvana rodeo
Snake xx 18
Pilot latający od kilku lat, wcześniej na nwrc
Start ok 9 z Wilanowa warunki super delikatny wiaterek
Start bezproblemowy
Kierunek na wisłe tam trochę wysokości lekka spirala 2 max 3 zwitki ostre wyjście na spedzie z pa na 9 i podtrzymaniem kierunku stabilem w momencie już wyjścia i lotu po prostej prawa ok 1/3 1/4 klapa NIE spowodowana centropłatem
Rotacja w lewo nie do opanowania sterówką po stronie zaklapionej, być może utrata przytomności od przeciążenia, dalej już ocknięcie się już pod wodą z splątanymi linkami na nodze...
Na szczęście pilot nie spanikował i jakoś uwolnił dzięki ściągnięciu butów pod wodą się z tej patowej sytuacji, pomimo ciągnięcia go przez prąd pod wodę...
Konsekwencje
Kompresyjne złamanie kręgu l5 (już po operacji że śrubami w kręgosłupie. ..)
Sprzęt na dnie wisły półroczna nirvana rodeo
sxx z lipca
świeży iPhone
Go pro
I kask navcoma z komunikacją
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 67
- Rejestracja: 03 września 2017, 14:45
- Reputation: 17
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zdarzenia 2017
Pokaz Iskier zakłócony przez paralotniarzy, bardzo świeże info - nie wiadomo co tak naprawdę się tam działo ale podrzucam bo znalazłem:
http://aviation24.pl/index.php/componen ... -nad-wisla
http://aviation24.pl/index.php/componen ... -nad-wisla
Pozdrawiam!
Mariusz
Mariusz
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość