Advance epsilon 6
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 28 czerwca 2018, 15:47
- Reputation: 0
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Advance epsilon 6
Proszę o pomoc.
Od 2 lat użytkuje skrzydło Advance epsilon 6 - rok produkcji 2010. Jest to moje pierwsze skrzydło. Lata się na nim dobrze. Jednakże spotkałem się z opinią że jest to już staroć i nowe skrzydła tej klasy ( np. epsilon 8) są o wiele lepsze - szybsze zwrotniejsze itd.
Mój epsilon 6 mógłby jeszcze spokojnie posłużyć ze 2 lata - opinia mechanika.
Czy jest sens zmieniać obecnie na nowszy model tej klasy (EN B) ?. Co dzięki temu zyskam : zwrotność, osiągi , większą sprawność ?
Proszę znawców sprzętu o pomoc.
Od 2 lat użytkuje skrzydło Advance epsilon 6 - rok produkcji 2010. Jest to moje pierwsze skrzydło. Lata się na nim dobrze. Jednakże spotkałem się z opinią że jest to już staroć i nowe skrzydła tej klasy ( np. epsilon 8) są o wiele lepsze - szybsze zwrotniejsze itd.
Mój epsilon 6 mógłby jeszcze spokojnie posłużyć ze 2 lata - opinia mechanika.
Czy jest sens zmieniać obecnie na nowszy model tej klasy (EN B) ?. Co dzięki temu zyskam : zwrotność, osiągi , większą sprawność ?
Proszę znawców sprzętu o pomoc.
- Chrzaszczu
- Posty: 357
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
- Reputation: 99
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
Zadaj sobie sam pytanie czego oczekujesz od swojego latania, jaki rodzaj latania Cię kręci, ile wylatujesz rocznie i czy skrzydło spełnia Twoje oczekiwania. Zastanów się co wniesie dla Twojego doświadczenia nowe skrzydło. Dodatkowo weź pod uwagę ekonomię i uwzględnij w kosztorysie zakup i sprzedaż swojego glajta teraz i za dwa lata.
Zawodnicy po roku zmieniają sprzęt na taki sam tylko nowy gdyż zmienia swoją geometrię, często dla rekreacyjnych pilotów zmiana skrzydła po jego zajechaniu po 10 latach jest w zupełności wystarczająca.
Zawodnicy po roku zmieniają sprzęt na taki sam tylko nowy gdyż zmienia swoją geometrię, często dla rekreacyjnych pilotów zmiana skrzydła po jego zajechaniu po 10 latach jest w zupełności wystarczająca.
Paweł Chrząszcz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
Porównałem specjalnie dla ciebie dane techniczne obu modeli. Szóstka weszła na rynek w 2009, ósemka w 2016. Konstrukcyjnie jest to spora różnica, ale nie w sensie że ta starsza konstrukcja nie nadaje się do latania, bo różnice są ilościowe (i to w śladowych ilościach) niż jakościowe. Porównywałem rozmiar 28 szóstki i 27 ósemki. Szóstka jest cięższa o 1.7 kg niż nowszy model. Lata też wolniej o 2 km/h. Nie wiadomo jak z doskonałością bo starsze skrzydło opadało 1.2 m/s a do nowego nie podano tego parametru. Prawdopodobnie nieco więcej z racji większej prędkości trymowej. Doskonałość w najlepszym wypadku pozostała w nowej konstrukcji na tym samym poziomie tym bardziej, że nowy model ma wydłużenie zmniejszone do 5.15 co znacznie zbliżyło tą konstrukcję do skrzydeł używanych do szkolenia, ale z certyfikatem EN A. Z powodu mniejszej masy nowy model będzie się stawiał łatwiej co będzie też zasługą żyłek w natarciu, a z racji większej trymowej będzie bardziej dynamiczny w zakrętach, trochę trudniejszy przy starcie i lądowaniu. Tyle wynika z danych technicznych.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Advance epsilon 6
A ja powiem tak:
Zmień sobie chłopie skrzydło jak ci to w budżecie nie stanowi to se polatasz na czym innym i będziesz wiedział sam czy Ci pasuje czy nie. Do tego wcale nie wbijaj sobie do głowy że to ma być takie jak to co do tej pory tylko nowsze, bo ono wcale nie musi być podobne. Poza tym inni też poszli do przodu i mają niezłe glajty. Trzeba iść do przodu ze Światem.
Chyba, że będziesz musiał dzieciom ukrócić wikt, żeby to nowe kupić to wtedy lataj na starym, aż całkiem padnie bo szkoda dzieciaków.
Zmień sobie chłopie skrzydło jak ci to w budżecie nie stanowi to se polatasz na czym innym i będziesz wiedział sam czy Ci pasuje czy nie. Do tego wcale nie wbijaj sobie do głowy że to ma być takie jak to co do tej pory tylko nowsze, bo ono wcale nie musi być podobne. Poza tym inni też poszli do przodu i mają niezłe glajty. Trzeba iść do przodu ze Światem.
Chyba, że będziesz musiał dzieciom ukrócić wikt, żeby to nowe kupić to wtedy lataj na starym, aż całkiem padnie bo szkoda dzieciaków.
Mariusz Kilian
-
- Posty: 166
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
- Reputation: 16
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Advance epsilon 6
http://para2000.org/wings/advance/epsilon8-speeds.html
http://para2000.org/wings/advance/epsilon6-speeds.html
Nie wiem na ile te dane miarodajne, ale różnica raczej spora
http://para2000.org/wings/advance/epsilon6-speeds.html
Nie wiem na ile te dane miarodajne, ale różnica raczej spora
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
adam.a pisze:http://para2000.org/wings/advance/epsilon8-speeds.html
http://para2000.org/wings/advance/epsilon6-speeds.html
Nie wiem na ile te dane miarodajne, ale różnica raczej spora
Jeśli weźmiesz pod uwagę pomiary robione przy podobnych obciążeniach powierzchni to różnice wychodzą niewielkie.
Zbyszek Gotkiewicz
- Chrzaszczu
- Posty: 357
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
- Reputation: 99
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli weźmiesz pod uwagę pomiary robione przy podobnych obciążeniach powierzchni to różnice wychodzą niewielkie.
Coś w takiej analizie z pewnością jest ale...
Idąc tym tokiem rozumowania od 8 lat skrzydła zawodnicze się nie zmieniają, a nawet są gorsze bo latają wolniej?

A widzę, że różnice w sprzęcie rekreacyjnym w ostatnich latach są znacznie większe
Paweł Chrząszcz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
Chrzaszczu pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli weźmiesz pod uwagę pomiary robione przy podobnych obciążeniach powierzchni to różnice wychodzą niewielkie.
Coś w takiej analizie z pewnością jest ale...
Idąc tym tokiem rozumowania od 8 lat skrzydła zawodnicze się nie zmieniają, a nawet są gorsze bo latają wolniej?
Przechwytywanie.PNG
A widzę, że różnice w sprzęcie rekreacyjnym w ostatnich latach są znacznie większe
Wyczynowe to trochę inna bajka, bo na ich rozwój mają wpływ ograniczenia które były wprowadzane w czasie ich rozwoju a także pewien czynnik zaufania do jednej firmy który dawał jednemu modelowi zdecydowaną przewagę choćby dlatego że zawodnicy nie będą ryzykować startu na konstrukcji która jest niepewna. Do tego konstrukcja może uzyskać popularność dopiero po przekroczeniu pewnej masy krytycznej jeśli chodzi o ilość egzemplarzy użytkowanych przez zawodników. Były przypadki że firmy traciły zainteresowanie wyczynowym cyrkiem gdy oferowane modele nie mogły się przebić na rynku skrzydeł wyczynowych i poniesione koszty na promocję i opracowanie nowych konstrukcji nie zwracały się.
Co do skrzydeł niższych klas to wiadomo z symulacji komputerowych i życia że za osiągi odpowiada przede wszystkim wydłużenie i redukcja innych oporów. Czyli współczesne skrzydło trzyrzędowe klasy A może mieć osiągi lepsze niż skrzydło klasy dolne B sprzed 10 lat. Inna rzecz, że pilot latający okazjonalnie będzie robił tyle błędów pilotażowych, że poprawa osiągów w nowych konstrukcjach nie będzie miała najmniejszego wpływu na osiągane przez niego wyniki w lataniu. Nadal będzie to około 15 godzin nalotu rocznego.
Zbyszek Gotkiewicz
- Chrzaszczu
- Posty: 357
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
- Reputation: 99
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wyczynowe to trochę inna bajka, bo na ich rozwój mają wpływ ograniczenia które były wprowadzane w czasie ich rozwoju a także pewien czynnik zaufania do jednej firmy który dawał jednemu modelowi zdecydowaną przewagę choćby dlatego że zawodnicy nie będą ryzykować startu na konstrukcji która jest niepewna.
Jeśli mówisz o teorii oporów i długości lin i wydłużeniu tyczyło się to do 3 linowych. Ozone jak widać od 8 lat nie ingeruje w obciążenie i wydłużenie co robią inni producenci jak GIN czy Niviuk. Co do zaufania Ozone w 2009 roku nie był nawet w pierwszej piątce wiodących producentów wyczynówek, by zaledwie w następnym sezonie zdominować rynek.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Do tego konstrukcja może uzyskać popularność dopiero po przekroczeniu pewnej masy krytycznej jeśli chodzi o ilość egzemplarzy użytkowanych przez zawodników. Były przypadki że firmy traciły zainteresowanie wyczynowym cyrkiem gdy oferowane modele nie mogły się przebić na rynku skrzydeł wyczynowych i poniesione koszty na promocję i opracowanie nowych konstrukcji nie zwracały się.
Tak samo wygląda to ze wszystkimi innymi klasami skrzydeł. Nawet powiem, że ta bezwładność rynku w przypadku sprzętu rekreacyjnego jest większa. Widzisz, że autor po 8 latach szuka dalej Advanca nie wiedzieć z jakiej przyczyny.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Co do skrzydeł niższych klas to wiadomo z symulacji komputerowych i życia że za osiągi odpowiada przede wszystkim wydłużenie i redukcja innych oporów. Czyli współczesne skrzydło trzyrzędowe klasy A może mieć osiągi lepsze niż skrzydło klasy dolne B sprzed 10 lat.
W ostatnich kilku latach wydłużenie jest najmniejszym czynnikiem mającym wpływ na poprawę osiągów.
Przykłady:
Mentor od 2007 M1 5,43 do najnowszej konstrukcji M5 z 2017 5:40
Delta 1 2010 5:85 najnowsza delta 3 z 2017 6:00
sigma 7 2011 6:00 sigma 10 z 2017 z wydłużeniem 6:16
Praktycznie w żadnych Ozonach nie zmienia się wydłużenie. Między innymi Niviuk z każdym modelem zwiększa wydłużenie, ale to chyba kwestia braku technologicznego dla rozwoju nowych konstrukcji.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Inna rzecz, że pilot latający okazjonalnie będzie robił tyle błędów pilotażowych, że poprawa osiągów w nowych konstrukcjach nie będzie miała najmniejszego wpływu na osiągane przez niego wyniki w lataniu. Nadal będzie to około 15 godzin nalotu rocznego.
Poprawa osiągów konstrukcji szkolnych o 10% (a sądzę, że jest to znacznie więcej)pozwoli dłużej utrzymać się w powietrzu okazjonalnemu pilotowi robiącemu błędy. Wpłynie to na ogromne zwiększenie jego rocznego nalotu i w związku z tym umiejętności.
Paweł Chrząszcz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
Ozon wprowadził parę innowacji do konstrukcji skrzydeł za co mu chwała, ale jak to zwykle bywa w ewolucji po skoku szybko przychodzi stagnacja, a konkurencja opanowuje nowinki technologiczne i ma porównywalną ofertę. Mówiliśmy o przywiązaniu i zaufaniu do firmy, ale jest też przeciwstawna siła jaką jest znudzenie produktem i poszukiwanie nowości. Fenomen Mentora czy Delty które na kilka lat zdominowały swoje klasy trwał kilka lat ale jak widzę uwagę pilotów przyciągają już równorzędne konstrukcje innych firm. Piloci wyczynowi są ostrożniejsi, szczególnie gdy nie ma producenta który chciałby rozdawać swoje wyczynówki. Przyrost osiągów uzyskany redukcją olinowania jest bezdyskusyjny, próby wciskania dużych wydłużeń w bardziej bezpieczne klasy skrzydeł już się chyba zakończył więc rynek po przyjęciu innowacji we wszystkich modelach wprowadzonych przez Ozona parę lat temu do skrzydeł wyczynowych się ustabilizował i czeka na nowego wizjonera. A fajnie można polatać też na skrzydle które nie ma żyłek, mordy rekina, półżeber a ma za to fajne szerokie cztery taśmy na każdą stronę 

Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Advance epsilon 6
slawekd pisze:Proszę o pomoc.
Od 2 lat użytkuje skrzydło Advance epsilon 6 - rok produkcji 2010. Jest to moje pierwsze skrzydło. Lata się na nim dobrze. Jednakże spotkałem się z opinią że jest to już staroć i nowe skrzydła tej klasy ( np. epsilon 8) są o wiele lepsze - szybsze zwrotniejsze itd.
Mój epsilon 6 mógłby jeszcze spokojnie posłużyć ze 2 lata - opinia mechanika.
Czy jest sens zmieniać obecnie na nowszy model tej klasy (EN B) ?. Co dzięki temu zyskam : zwrotność, osiągi , większą sprawność ?
Proszę znawców sprzętu o pomoc.
Hej,
podzielam zdanie Chrząszcza. Zadaj sobie pytanie czego od swojego latania oczekujesz i ile godzin spędzasz w powietrzu. Jeżeli tak długo latałeś na jednym skrzydle zapewne jesteś pilotem okazjonalnym. Jeżeli kupisz nową konstrukcję to różnice jakie prawdopodobnie zauważysz to:
- sposób prowadzenia skrzydła w termice
- sterowalność
- doskonałość
Myślę że nie zauważysz różnicy co do prędkości oraz bezpieczeństwa.
Jeżeli Twój Epsilon posłuży jeszcze ze dwa lata i masz ograniczony budżet oraz niewielką ilość godzin rocznie w termice, jesteś zadowolony z poziomu swojego latania to nie ma po co zmieniać. Poza tym w swój sprzęt jesteś wlatany co oznacza że latasz na nim w chwili obecnej z wyższym bezpieczeństwem. Jak zmienisz będziesz się musiał przyzwyczaić i na początku bardziej uważać w różnych warunkach.
Ja np. obecnie posiadam skrzydło Freestylowe które spełnia potrzeby mojego latania w całym zakresie i prawdopodobnie również go długo nie wymienię. Chyba że po prostu je zajadę albo powstanie konstrukcja która zagwarantuje znaczny odczuwalny przeskok i duży margines bezpieczeństwa. W przypadku mojej kategorii skrzydła będę chyba jednak musiał poczekać parę dobrych lat.
Dodatkowo uważam że przed zakupem sprzętu bardzo ważny jest lot testowy. Dzięki temu nie popełnisz błędu w wyborze. Nie ma nic gorszego jak zakup sprzętu który będzie Cię np. straszył w powietrzu. Zaczniesz się uwsteczniać.
Uwaga również na tzw. przereklamowany sprzęt. Kiedyś kupiłem sobie używane w ciemno na szczęście drugie skrzydło Ozone Octane 2 które reklamowane było jako skrzydło Freestylowe. Na koniec się okazało że na większej kupie w życiu nie latałem i to skrzydło powinno się nazywać po prostu szkolne akrobacyjne które nie nadaje się do termicznego latania, którego doskonałość jest porównywalna do tonącego kamienia we wodzie. Magia filmów internetowych wraz z pięknymi figurami, przelotami, krajobrazem potrafi czynić cuda, a chłopcy z Ozona opanowali to do perfekcji. Na pewno na miano skrzydła Freestylowego to nie zasługuje. Co nie oznacza że nie potrafią robić dobrych innych konstrukcji, ale to skrzydło im według mnie średnio wyszło i w tamtych czasach na pewno mogłem wybrać lepiej.
Czyli uwaga na tzw. Its faster, its better, its safer, bo jest to po prostu nowy model z innym numerem

Także zanim kupisz, załatw sobie lot testowy.
Pozdrawiam,
Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
-
- Posty: 193
- Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Advance epsilon 6
Zbyszek Gotkiewicz pisze: A fajnie można polatać też na skrzydle które ............. ma za to fajne szerokie cztery taśmy na każdą stronę
Co to znaczy ,że skrzydlo ma cztery fajne szerokie taśmy na każdą stronę?????



- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
Jędrek QŃ pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze: A fajnie można polatać też na skrzydle które ............. ma za to fajne szerokie cztery taśmy na każdą stronę
Co to znaczy ,że skrzydlo ma cztery fajne szerokie taśmy na każdą stronę?????![]()
![]()
Od rzędów ABCD

Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 193
- Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Advance epsilon 6
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jędrek QŃ pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze: A fajnie można polatać też na skrzydle które ............. ma za to fajne szerokie cztery taśmy na każdą stronę
Co to znaczy ,że skrzydlo ma cztery fajne szerokie taśmy na każdą stronę?????![]()
![]()
Od rzędów ABCD
Aha!!
! np. takie:????:


edit:Nie wiem jak spowodować żeby link był linkiem


Poprawilem. Blad polegal na braku spacji przed linkiem, ktory przez to zlal sie z poprzednim zdaniem. Nie dziwie sie, ze skrypt zglupial. Uriuk
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Advance epsilon 6
Jędrek QŃ pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jędrek QŃ pisze:
Co to znaczy ,że skrzydlo ma cztery fajne szerokie taśmy na każdą stronę?????![]()
![]()
Od rzędów ABCD
Aha!!! np. takie:????:![]()
edit:Nie wiem jak spowodować żeby link był linkiem![]()
Takie są ok. Nie wyglądają jak uboczna produkcja wytwórni stringów

Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość