Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Jeśli pilot czuje przy starcie że nic nie trzyma go od dołu to powinien podnieść ręce do góry i wypaść z uprzęży dołem tak jak na tym filmie. Jeśli pilot tego nie zrobi szczególnie na stromym stanowisku, to znaczy że zostało mu jeszcze kilka minut życia.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Kiedyś była dyskusja i kilku teoretyków doszło do wniosku że widząc na pachach z taśmą piersiową pod brodą dali by radę wykonać przewrót do góry nogami aby się wsunąć w uprząż. Nie ćwiczyłem tego i jestem sceptycznie nastawiony do wykonalności takiego ćwiczenia. Wolę procedury które minimalizują ewentualność wystąpienia takiego błędu.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
No to jakiś akrobata chyba tylko
Rozumiem że ten na filmie pilot postąpił profesjonalnie, uświadomił sobie że popełnił błąd nie zapinając taśm udowych i wyskoczył... Albo to była pokazówka jak należy to robić
Ostatni przypadek Co jakiś czas temu na wszystkich portalach pokazywano, chyba związany był ze złym zapięciem, ale nie potrafię dostrzec błędu co źle mu przypięto. Czy to taśmy udowe zawiodły w tym przypadku?
Rozumiem że ten na filmie pilot postąpił profesjonalnie, uświadomił sobie że popełnił błąd nie zapinając taśm udowych i wyskoczył... Albo to była pokazówka jak należy to robić
Ostatni przypadek Co jakiś czas temu na wszystkich portalach pokazywano, chyba związany był ze złym zapięciem, ale nie potrafię dostrzec błędu co źle mu przypięto. Czy to taśmy udowe zawiodły w tym przypadku?
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wielokrotnie próbowałem sobie wyobrazić taką sytuację w powietrzu. I zastanawiałem się co bym w takiej sytuacji zrobił. I za każdym razem po analizie wszystkich możliwych dwóch scenariuszy prawdopodobnie najpierw bym się zesrał ze strachu. Dlatego też korzystam z procedur, które powinny mnie uchronić przed podobnymi sytuacjami.
wywaliłem bo temat poważny a ja głupoty.sorki
Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Jackie pisze:No to jakiś akrobata chyba tylko
Rozumiem że ten na filmie pilot postąpił profesjonalnie, uświadomił sobie że popełnił błąd nie zapinając taśm udowych i wyskoczył... Albo to była pokazówka jak należy to robić
Ostatni przypadek Co jakiś czas temu na wszystkich portalach pokazywano, chyba związany był ze złym zapięciem, ale nie potrafię dostrzec błędu co źle mu przypięto. Czy to taśmy udowe zawiodły w tym przypadku?
Obsługa startu zabrała się na gapę, ale nie wiem kto odpadł od spadochronu.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Odpadł na pewno ten starszy , ale czy ten mały to nie wiem. Czyli tu mamy ewidentny błąd obsługi? W panice żeby się ratować objął nogami pasażera i stąd mamy dramat... Niedawno było zdarzenie z kursantem co się zawiesił na nogach startującego instruktora...
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
ciacholot pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wielokrotnie próbowałem sobie wyobrazić taką sytuację w powietrzu. I zastanawiałem się co bym w takiej sytuacji zrobił. I za każdym razem po analizie wszystkich możliwych dwóch scenariuszy prawdopodobnie najpierw bym się zesrał ze strachu. Dlatego też korzystam z procedur, które powinny mnie uchronić przed podobnymi sytuacjami.
wywaliłem bo temat poważny a ja głupoty.sorki
E tam, tyle że dotyczy raczej tego co powinniśmy zabierać ze sobą do plecaka, ale to temat na inny wątek. Papier oczywiście zawsze mam ze sobą żeby ratować zakatarzone koleżanki
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Jackie pisze:Odpadł na pewno ten starszy , ale czy ten mały to nie wiem. Czyli tu mamy ewidentny błąd obsługi? W panice żeby się ratować objął nogami pasażera i stąd mamy dramat... Niedawno było zdarzenie z kursantem co się zawiesił na nogach startującego instruktora...
Całe zdarzenie jest tak bez sensu że nie widzę potrzeby aby je analizować.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Jackie pisze:Czyli to jest bardzo poważny incydent. Zapas od razu wyrzucać, nie kombinować?
Mialem taka sytuacje. Puscilem sterowke, zacisnalem dlon na karabinku, wyczepilem sie dosc wysoko (ok 300 m z 650 mozliwych) a nastepnie podciagnalem sie na tasmie, a druga reka wpialem karabinek do konca. Silowo.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
uriuk pisze:Jackie pisze:Czyli to jest bardzo poważny incydent. Zapas od razu wyrzucać, nie kombinować?
Mialem taka sytuacje. Puscilem sterowke, zacisnalem dlon na karabinku, wyczepilem sie dosc wysoko (ok 300 m z 650 mozliwych) a nastepnie podciagnalem sie na tasmie, a druga reka wpialem karabinek do konca. Silowo.
Dupę pilotowi może uratować jeszcze podpięty speed. Dlatego uczymy tego w procedurze od samego początku i polecam wprowadzenie takiej procedury we wszystkich szkołach.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Miałeś uriuk to szczęście , że zauważyłeś. Wydaje mi się, że ci co zginęli, czy ten z filmiku nie byli tego świadomi. Ja leciałem na jednym jajku, drugie się rozpięło bo zapięcie przyszczypnęło koszulkę. Stresu było masa, wsiąść w uprząż się nie udało
Łukasz Prokop
- micro
- Posty: 915
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Poznań
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jackie pisze:No to jakiś akrobata chyba tylko
Rozumiem że ten na filmie pilot postąpił profesjonalnie, uświadomił sobie że popełnił błąd nie zapinając taśm udowych i wyskoczył... Albo to była pokazówka jak należy to robić
Ostatni przypadek Co jakiś czas temu na wszystkich portalach pokazywano, chyba związany był ze złym zapięciem, ale nie potrafię dostrzec błędu co źle mu przypięto. Czy to taśmy udowe zawiodły w tym przypadku?
Obsługa startu zabrała się na gapę, ale nie wiem kto odpadł od spadochronu.
Chyba widziałem inne tego typu filmiki i wygląda na to, że obsługa tak właśnie postępuje, aby "sterować" spadochronem podczas lotu, a głównie lądowania.
Roman Michalak
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Kolejny ciekawy przypadek z lock outem podczas startu
Tu już isę nasuwa pytanie: jakie są maksymalne bezpieczne jeszcze odchyłki od osi wiatru podczas holowania?
Tu już isę nasuwa pytanie: jakie są maksymalne bezpieczne jeszcze odchyłki od osi wiatru podczas holowania?
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Przy odchylkach wiekszych niz 90 st odwraca sie kierunek holowania i szafa gra. Na filmie leci jakies warzywo. Moje kursanty w piatym locie w zyciu radza siebie lepiej. Zamiast ogladac takie bzdety, zglos sie na porzadne szkolenie. Ekscytowanie sie lotami prawdziwkow z YT spowoduje jedynie narastanie lęków.
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Ale ja przeszedłem w miarę dobre szkolenie . Tylko nie mam jeszcze pełnej świadomości jakie konsekwencje niesie za sobą popełnianie określonych błędów... Trzeba się uczyć na błędach innych , a samo gadanie o zagrożeniach na kursach nie daje takie obrazu jak materiał filmowy po analizie.
Paradoksalnie u mnie świadomość co się może zdarzyć popełniając określone błędy te lęki obniża, i podwyższa świadomość co mam zrobić nie zastanawiając się nad tym podczas lotu.
Wracając do filmu-pilot na tym filmie nie robił dzięciołka, przez co nie leciał w osi prostopadłej do pojazdu holującego, nie korygował lotu prawą sterówką?
Paradoksalnie u mnie świadomość co się może zdarzyć popełniając określone błędy te lęki obniża, i podwyższa świadomość co mam zrobić nie zastanawiając się nad tym podczas lotu.
Wracając do filmu-pilot na tym filmie nie robił dzięciołka, przez co nie leciał w osi prostopadłej do pojazdu holującego, nie korygował lotu prawą sterówką?
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Nie trzymal kierunku. Dzieciol nie jest obowizkowy, sa inne metody. Ja np zakladam nogi na line.
-
- Posty: 246
- Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
- Reputation: 8
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Nie znam tej metody. Jeśli ten pilot na filmie ją stosował to widocznie jest dla bardziej doświadczonych pilotów...
Czy będąc holowanym z bocznym wiatrem, np wiejącym z prawej, lepiej ustawiać skrzydło tak by było bardziej na prawo od osi holowania, czy jednak trzymać tą oś pojazd holujący -środek skrzydła?
Czy będąc holowanym z bocznym wiatrem, np wiejącym z prawej, lepiej ustawiać skrzydło tak by było bardziej na prawo od osi holowania, czy jednak trzymać tą oś pojazd holujący -środek skrzydła?
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"
- micro
- Posty: 915
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Poznań
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
uriuk pisze:... Ja np zakladam nogi na line.
Możesz przybliżyć tą metodę ? .
Roman Michalak
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Bierzesz jedna nogę i zakładasz na line, później bierzesz druga nogę i też zakładasz. Jednocześnie się nie da
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Holowanie- czego nie robić przy zerwaniu liny
Dzięcioł? Ja nie uczę patrzenia na skrzydło i linę. Wystarczy patrzeć na linę.
Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość