Zrozumieć MAPY FIS ...

Dział dla niezorientowanych, acz chętnych. Odpowiemy tu na najbardziej podstawowe pytania. Dla ułatwienia nam zadania prosimy o podanie jakiejś lokalizacji i innych szczegółów, które mogą okazać się istotne.
Jackie
Posty: 246
Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
Reputation: 8
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Jackie » 05 października 2018, 10:26

Otwieram nowy temat dotyczący map FIS. Nie wszystko rozumiem więc będę męczył pytaniami ;)
Na początek załączam rysunek : sposób opisywania granic pionowych. Dla formalności to wartości podane w stopach czy metrach ?
GND, FL95, FL125, FL100?
Załączniki
sposob.jpg
sposob.jpg (208.39 KiB) Przejrzano 8260 razy
Ostatnio zmieniony 05 października 2018, 10:29 przez Jackie, łącznie zmieniany 1 raz.
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 października 2018, 10:29

To może takie pytanie na początek. Kiedy masz zamiar korzystać z tych map?
Zbyszek Gotkiewicz

Jackie
Posty: 246
Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
Reputation: 8
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Jackie » 05 października 2018, 10:31

Jak będę miał zamiar z nich korzystać, to chce już wiedzieć wszystko :mrgreen:
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: uriuk » 05 października 2018, 10:39

Na kursie poswiecam na ten temat okolo pol godziny gadania z prezentacjami. Jak bede pisal, to zajmie mi to z poltorej godzny.
Moze mecz swojego instuktora, bo ewidentnie zdradzasz braki w zakresie kursu podstawowego

Jackie
Posty: 246
Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
Reputation: 8
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Jackie » 05 października 2018, 11:02

uriuk , nie mów że z twoich wykładów to same orły wychodzą, bo to chyba by bł najlepsza szkoła na ziemi :lol:
Jaka jest frekwencja u ciebie na wykładach pochwal się, ile dni trwają wykłady?...
Ja tu porządkuje swoje zdobytą wiedzę, która niestety jest ulotna, inni pewnie tez uporządkują i utrwalą przy okazji.
Widzę że sam dojdę małymi kroczkami i być może skorzystają inni ..
wysokości podane są w stopach 1m =3,28 ft
FL 80 = FL 8000 ft = 2438 m (umowny zapis skrócony widocznie występuje)
FL 90 = 9000 ft = 2743 m
FL 120 = 12 000 ft = 3658m
zapomniałem dodać że przy ciśnieniu 1013 hPa pomiar, przy niższym 995 hPa będzie faktycznie niżej
5000 MSL = 5000ft, gdzie MSL - Mean Sea Level czyli średni poziom morza, mamy tu wysokość 5000 stóp czyli ok. 1524m, przy ciśnieniu 1013hPa, może rzeczywista? (zweryfikuję to poprawię ;))
Załączniki
Flight_levels.png
Flight_levels.png (172.61 KiB) Przejrzano 8243 razy
Ostatnio zmieniony 05 października 2018, 11:47 przez Jackie, łącznie zmieniany 9 razy.
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: ciacholot » 05 października 2018, 11:12

Wiadomości na ten temat można sobie wygooglać, ale temat fajny tym bardziej, że bardzo wielu czynnie latających nie bardzo ma pojęcie o co w tym chodzi i o ile nie są to przelotowcy swobodni to pół biedy, ale jeśli to też napędowcy to już robi się problem czego dowody mamy co chwila jak nie tutaj to na preclu.
Może macie gdzieś artykuł czytelny dla ludzi to dajcie linka... Maciej nic nie napisałeś nigdy na ten temat?
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: uriuk » 05 października 2018, 11:45

Jackie pisze:uriuk , nie mów że z twoich wykładów to same orły wychodzą, bo to chyba by bł najlepsza szkoła na ziemi :lol:
Jaka jest frekwencja u ciebie na wykładach pochwal się, ile dni trwają wykłady?...
Ja tu porządkuje swoje zdobytą wiedzę, która niestety jest ulotna, inni pewnie tez uporządkują i utrwalą przy okazji.
Widzę że sam dojdę małymi kroczkami i być może skorzystają inni ..
wysokości podane są w stopach 1 st = 0,3048 m
FL 80 = FL 8000 ft = 2700m (umowny zapis skrócony widocznie występuje)
FL 90 = 9000 ft = 3000m
FL 120 = 12 000 fr = 4000m
zapomniałem dodać że przy cisnieniu 1013 hPa pomiar, przy niższym 995 hPa będzie faktycznie niżej
5000 MSL =



Zeby byc orlami, musialiby zapamiatac wszystko z wykladow. Praktyka wykazuje, ze takie rzeczy w przyrodzie nie wystepuja

FL 80 to nie jest jakis skrocony zapis, tylko oznacza, ze jest to wysokosc przy nastawieniia wysokosciomierza na 1013 HPa. Jesli wysokosc jest podana w stopach (czyli ma 00 na koncu) to wysokosciomierz jest ustawiony na QNH

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: uriuk » 05 października 2018, 11:49

ciacholot pisze:Wiadomości na ten temat można sobie wygooglać, ale temat fajny tym bardziej, że bardzo wielu czynnie latających nie bardzo ma pojęcie o co w tym chodzi i o ile nie są to przelotowcy swobodni to pół biedy, ale jeśli to też napędowcy to już robi się problem czego dowody mamy co chwila jak nie tutaj to na preclu.
Może macie gdzieś artykuł czytelny dla ludzi to dajcie linka... Maciej nic nie napisałeś nigdy na ten temat?



http://www.paralotnie-sudety.pl/wiedza/ ... wietrznej/

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 października 2018, 11:54

Jackie pisze:Jak będę miał zamiar z nich korzystać, to chce już wiedzieć wszystko :mrgreen:


Jak będziesz potrzebował to nie będziesz już tego pamiętał. Najpierw się wogóle zorientuj jakie masz elementy przestrzeni powietrznej w miejscach gdzie latasz. Do tego możesz wykorzystać nawet nakładkę na google maps.
Zbyszek Gotkiewicz

Jackie
Posty: 246
Rejestracja: 16 września 2018, 13:59
Reputation: 8
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Jackie » 05 października 2018, 11:59

Właśnie.. Tego na egzaminie nie było , a ja jestem ambitny i chcę zrozumieć skoro to w programie jest i przyda się może...
Na kursie mieliśmy 9 dni wykładów po około 4-8 godzin zależnie od pogody czy dzień lotny czy nie , rano latanie wieczorem latanie, do pokoju wracałem zjebany totalnie spać, by znowu potem o 6 wstać i do 22 zasuwać. Wszyscy raczej koncentrowali się na lotach bezpieczeństwie, a nie na nawigacji, czy meteo które na tym etapie nie były potrzebna. Błędy są w tym cytacie uriuk ale już poprawiłem, źle przyjąłem przelicznik stopa/metry ...
"Dubito ergo cogito, cogito ergo sum"

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 października 2018, 12:10

Jackie. To jak będziesz latał i chcesz wszystko wiedzieć to może przyda ci się jeszcze liczba Reynoldsa i wędrówka środka parcia.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 października 2018, 13:00

Herflik pisze:A ja chciałbym się dowiedzieć , gdzie można znaleźć aktualny AUP .


A strona PANSA nie daje już takich informacji?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: uriuk » 05 października 2018, 13:07

Herflik pisze:A ja chciałbym się dowiedzieć , gdzie można znaleźć aktualny AUP .



http://atmavio.pl/dzis

http://atmavio.pl/jutro

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 października 2018, 13:16

uriuk pisze:
Herflik pisze:A ja chciałbym się dowiedzieć , gdzie można znaleźć aktualny AUP .



http://atmavio.pl/dzis

http://atmavio.pl/jutro


Kto to prowadzi?
Zbyszek Gotkiewicz

MrGroch
Posty: 42
Rejestracja: 28 lipca 2017, 23:27
Reputation: 15
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: MrGroch » 05 października 2018, 13:29

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
uriuk pisze:
Herflik pisze:A ja chciałbym się dowiedzieć , gdzie można znaleźć aktualny AUP .



http://atmavio.pl/dzis

http://atmavio.pl/jutro


Kto to prowadzi?


Jak widac po datach, raczej juz nie prowadzi..

Korzystam z tych:
http://lotnik.org/strefy/

Od kilku miesiecy codziennie aktualizowane i nie zawiodlem sie jeszcze.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: uriuk » 05 października 2018, 14:04

Sorki, wkleilem rzeczywiscie nieaktualne. Tworca tamtej strony zginal w katastrofie samolotowej.

Aktualne sa te https://lecimy.bwilczek.eu/

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: prokopcio » 05 października 2018, 15:37

Mam pytanie na temat ATZ (aeroklub opolski dla przykładu) jeśli na tej mapie się nie znajduje to znaczy że aeroklub przykładowo dziś nie działa i można bez zezwolenia przelecieć czy jak?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: uriuk » 05 października 2018, 15:55

Przyleciec można zawsze. Lotnisko działa zawsze. ATZ może być aktywny, lub nieaktywny. Jeśli jest aktywny, to trzeba się zaanonsowac

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: prokopcio » 05 października 2018, 16:00

Tak, źle się wyraziłem. Miałem na myśli to czy jak jest nieaktywny to czy powinno się zgłosić czy niema takiego wymogu.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zrozumieć MAPY FIS ...

Postautor: uriuk » 05 października 2018, 17:57

Jesli lotnisko jest prywatne, to zawsze trzeba zglaszac, jesli lotnisko jest uzytku publicznego to musisz zglaszac tylko jesl jesli jest aktywy ATZ


Wróć do „Wejście dla początkujących”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość