Utrzymywanie kierunku podczas holu

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: uriuk » 11 października 2018, 12:55

Zainspirowany dyskusja w sasiednim watku przeanalizowalem w praktyce czym ja sie naprowadzam na wyciagarke. W tym celu odbylem 5 lotow (ci ktorzy mnie znaja docenia poswiecenie)
Okazalo sie ze badam przesuwanie sie horyzontu. Tasmy glajta tworza na niebie cos w rodzaju monitora z otwarta gorna czescia, czyli mamy ramki boczne i dolna.
Zabawa polega na tym, zeby obraz wewnatrz tych ramek bocznych byl nieruchomy, tzn nie moze sie przesuwac poza kadr. Na dodatek, kiedy sie przesuwa, to dodatkowo sie przechyla. Jest do dla mnie tak oczywiste, ze az niezauwazalne. Musialem sie skupic, zeby wylapac co jest moim punktem orientacyjnym. Mysle, ze wlasnie ten rodzaj orientacji nalezy wkladac do glowy kursantom. Przetestowalem wczoraj na trzech osobnikach, w tym jeden majacy dotychczas 10 holi. Wczesniej latal ma dzieciola. Metode okreslil jednym slowem: "rewelacja"

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 października 2018, 13:12

Wydajne mi się że to jest kluczowa informacja dotycząca problemu utrzymania prawidłowego kierunku na holu. Ciekaw jestem jak wygląda faza gdy dostajemy podmuch z boku. Horyzont się nie powinien przechylać, ale telewizor musi się jakoś przesunąć :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: uriuk » 11 października 2018, 13:30

Pochyli sie. Jesli by sie nie pochylal, to lina musialaby jakos skrecic.Glajt ustawia sie samoczynnie prostopadle do liny, ktora jest w tym wypadku tworzaca stozka. Tylko w najwyzszym punkcie tego stozka (a wlasciwie polowy stozka, bo lezy on na ziemi) ta propstopadla wypada kiedy glajt jest poziomo.


hol.jpg
hol.jpg (54.44 KiB) Przejrzano 5773 razy

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: uriuk » 11 października 2018, 13:49

Mala poprawka, moze zdarzyc sie podczas holu za samochodem z bocznym wiatrem (a nawet nie tylko moze, ale napewno sie zdarzy), ze horyzont sie przesuwa bez pochylania. W takim wypadku nalezy kierowac sie wylacznie przechylem, co jest trudniejsze

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 października 2018, 13:50

uriuk pisze:Mala poprawka, moze zdarzyc sie podczas holu za samochodem z bocznym wiatrem (a nawet nie tylko moze, ale napewno sie zdarzy), ze horyzont sie przesuwa bez pochylania. W takim wypadku nalezy kierowac sie wylacznie przechylem, co jest trudniejsze


Nie będzie pochylenia wtedy na boki, ale będzie przesunięcie obrazu w poziomie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: uriuk » 11 października 2018, 14:07

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
uriuk pisze:Mala poprawka, moze zdarzyc sie podczas holu za samochodem z bocznym wiatrem (a nawet nie tylko moze, ale napewno sie zdarzy), ze horyzont sie przesuwa bez pochylania. W takim wypadku nalezy kierowac sie wylacznie przechylem, co jest trudniejsze


Nie będzie pochylenia wtedy na boki, ale będzie przesunięcie obrazu w poziomie.


No wlasnie o tym pisze. Podczas poprawnego holu nie bedzie pochylenia, bedzie tylko przesuwanie. Jak sie zacznie pochylac, to trzeba reagowac.
Na stacjonarce zarowno pochylanie jak i przesuwanie bedzie swiadczylo o zejsciu z kursu

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 października 2018, 14:10

A mnie chodzi o stacjonarne holowanie. Jeśli dostajesz wiatr boczny na pewnej wysokości to przesuwa cię w bok bez pochylenia. To co jeszcze zauważyłem to pojawia się skręcenie w taśmach jeśli skrzydło nieprawidłowo zmienia kierunek. Jest to subtelne, ale widoczne. Ramki pionowe telewizora się przesuwają.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: prokopcio » 11 października 2018, 18:37

czytam, czytam i nie do końca kumam. TZN staram się jak mogę i wydaje mi się, że rozumiem ale chyba jest bardzo ważne jedno pierwsze założenie - że od początku lecisz idealnie. Bo jeśli wystartowałeś źle ( nie na wyciągarkę ) i za wszelką cenę będziesz chciał utrzymać ten kadr w TV to będzie tragedia. Chyba, że nie rozumiem sposobu.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: uriuk » 11 października 2018, 19:10

Jeśli wystartowałes źle, to przesuwa się od razu. Musisz unieruchomic kadr.

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: calhal » 12 października 2018, 09:13

Tak mnie te hole ciekawią, że czekam tylko aż będę mieć okazję znaleźć się w Polsce latem, to zgłoszę się do Marka albo Uriuka na przyspieszone szkolenie. Zakładając, że mnie przyjmą ;P
Jakoś sama myśl o przywiązaniu mnie do liny trochę mnie stresuje. Może dlatego, że się naoglądałem filmów z holów co tu na forum coniektórzy powklejali ;P.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: prokopcio » 12 października 2018, 09:31

równie dobrze można powklejać ciekawe starty górskie ;)
Łukasz Prokop

żółty27
Posty: 181
Rejestracja: 18 marca 2017, 13:54
Reputation: 10
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Utrzymywanie kierunku podczas holu

Postautor: żółty27 » 12 października 2018, 10:02

calhal pisze:Tak mnie te hole ciekawią, że czekam tylko aż będę mieć okazję znaleźć się w Polsce latem, to zgłoszę się do Marka albo Uriuka na przyspieszone szkolenie. Zakładając, że mnie przyjmą ;P
Jakoś sama myśl o przywiązaniu mnie do liny trochę mnie stresuje. Może dlatego, że się naoglądałem filmów z holów co tu na forum coniektórzy powklejali ;P.

No i widzisz do czego nadmierna ilość filmów prowadzi? :) Kursant przywiązuje się do liny i leci, może lecieć i z zamkniętymi oczami (zażartowałem), bo instruktor będzie mu mówił którą sterówkę i ile ma jej zaciągnąć. Piszę o kursancie wykonującym swój pierwszy lot w życu. :)


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość