Polska krajem cudów.
Podaję podstawę prawną, jak zniesiono egzaminy nie znosząc św.kw w dronach.
Ścieżka podana,
wystarczy tylko? powielić.
Rzeczywiście w przypadku dronów przy pomocy rozporządzenia zmieniono zakres ustawy – zniesiono całkowicie egzaminy do św. kw. Wystarczy zaświadczenie o „ukończeniu szkolenia z wynikiem pozytywnym” wydane przez podmiot wpisany do ewidencji podmiotów szkolących. Czy do jego wydania potrzebny mu wydzielony ze szkolenia egzamin – jego sprawa.
Z punktu widzenia teorii prawa niedopuszczalna jest taka konstrukcja ustawy, że zawiera ona punkt zezwalający późniejszym rozporządzeniom zmieniać zakres i sposób regulacji samej ustawy.
No ale właśnie tak mamy. W ustawie Prawo lotnicze mamy art 33. Dzięki temu akt niższej rangi – rozporządzenie zmienia akt wyższej rangi – ustawę.
Degeneracja prawa (falandyzacja?) poszła dalej. Rozporządzenie nakazuje 3 godziny szkolenia w locie do śk PPG, a obwieszczenie prezesa ULC – program szkolenia zmienia to na 10 godzin.
PROJEKT
http://bip.ulc.gov.pl/index.php/projekt ... -ust-2-i-5rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy – Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków Projekt z 15.12.2017
Strona 2 §1 pkt2c
a) dodaje się ust. 12 w brzmieniu:
„12. Wyłącza się zastosowanie do bezzałogowych statków powietrznych o masie startowej nie większej niż 5 kg, używanych wyłącznie w operacjach w zasięgu widoczności wzrokowej VLOS w celach innych niż rekreacyjne lub sportowe, przepisów:
1) art. 105 ust. 1 ustawy, z wyłączeniem osób wykonujących operacje na podstawie posiadanego uprawnienia instruktora INS;
2) art. 95 ust. 3 pkt 6, art. 96 ust. 1 pkt i 7, art. 99 ust. 1 ustawy oraz pkt 1.3.2.5 i 1.3.2.6 załącznika nr 6 do rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 3 czerwca 2013 r. w sprawie świadectw kwalifikacji (Dz. U. z 2017 r. poz. 288).”;
WYŁĄCZONE PRZEPISY
Badania lotniczo-lekarskie
Art. 105. 1. Sprawność psychiczną i fizyczną członka oraz kandydata na członka
personelu lotniczego i członka oraz kandydata na członka personelu pokładowego
sprawdza się w trakcie badań lotniczo-lekarskich.
1a. Badaniom, o których mowa w ust. 1, nie podlegają członkowie personelu
lotniczego oraz kandydaci na członków personelu lotniczego specjalności:
1) (uchylony)
2) pilot lotni;
3) pilot paralotni;
4) pilot motolotni;
5) skoczek spadochronowy;
6) mechanik poświadczenia obsługi statków powietrznych;
7) mechanik lotniczy obsługi technicznej.
1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy osób posiadających specjalności, o których mowa
w ust. 1a pkt 2–5, wykonujących czynności lotnicze na podstawie posiadanego
uprawnienia instruktorskiego, uprawnienia do lotów lub skoków z pasażerem oraz
uczestniczących we współzawodnictwie sportowym organizowanym przez polski
związek sportowy.
Art 95
3. W celu uzyskania świadectwa kwalifikacji członka personelu lotniczego osoba
ubiegająca się o nie musi spełnić następujące wymagania w zakresie wieku lub
wykształcenia:
1) pilot lotni – ukończone 15 lat;
2) pilot motolotni – ukończone 15 lat;
3) pilot paralotni – ukończone 15 lat;
4) pilot statku powietrznego o maksymalnej masie startowej (MTOM) do 495 kg –
ukończone 16 lat;
5) skoczek spadochronowy – ukończone 16 lat;
6) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż
rekreacyjne lub sportowe – ukończone 18 lat;
Art 96
7) uzyskała pozytywny wynik z egzaminu państwowego, o którym mowa w art. 99 ust. 1.
Art 99
1. Warunkiem uzyskania licencji jest pozytywny wynik egzaminu państwowego składającego się z części teoretycznej i praktycznej, złożonego przed komisją egzaminacyjną organizacją szkoleniową, uprawnioną do przeprowadzania egzaminów, zgodnie z rozporządzeniem nr 2042/2003/WE.
Dz.U. 2017 poz. 288
Obwieszczenie Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 17 stycznia 2017 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie świadectw kwalifikacji
str 49
–
1.3.2.5. Egzamin teoretyczny.
Kandydat ubiegający się o świadectwo kwalifikacji operatora (UAVO) z uprawnieniem BVLOS albo o uzyska nie uprawnienia BVLOS w przypadku posiadania świadectwa kwalifikacji operatora (UAVO) z uprawnieniem VLOS
powinien wykazać przed egzaminatorem teoretycznym podczas egzaminu teoretycznego, że posiada wiedzę niezbędną dla świadectwa kwalifikacji i uprawnienia, o które się ubiega, w zakresie przedmiotów, o których mowa w pkt 1.3.2.2.
1.3.2.6. Egzamin praktyczny.
Kandydat ubiegający się o świadectwo kwalifikacji operatora (UAVO) z uprawnieniem BVLOS albo o uzyska nie uprawnienia BVLOS
w przypadku posiadania świadectwa kwalifikacji operatora (UAVO) z uprawnieniem VLOS powinien wykazać przed egzaminatorem praktycznym podczas egzaminu praktycznego, że posiada umiejętności niezbędne dla świadectwa kwalifikacji i uprawnienia, o które się ubiega, w zakresie, o którym mowa w pkt 1.3.2.3.
Dariusz Cisek