Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Strona http://airspace.pansa.pl jest jedynym słusznym źródłem informacji o aktywnych elementach przestrzeni powietrznej. Przed każdym dniem lotnym sprawdzamy, czy na niebie nic się nie dzieje, a potrafią się dziać cuda i niejeden gamoń zdziwił się, kiedy został przechwycony przez siły specjalne i przewieziony na pogawędkę z prokuratorem bojowym śmigłowcem, choć latał jak zwykle od 10 lat, u siebie za stodołą.
Odpalamy więc stronkę i ustawiamy interesujący nas przedział czasowy, pamiętając, że jest to czas UTC, a więc zimowy czas londyński, oraz interesujący nas przedział wysokości
I tu napotykamy pierwszy problem, mianowicie wysokość nie jest podana w metrach, a oznaczona np F95 lub A40. O co chodzi? Ano wojnę na zachodzie wygrali anglosasi a oni posługują się swoimi śmiesznymi jednostkami miar. Całe szczęście nie są to sążnie i łokcie, tylko stopy i mile, ale to niewiele ułatwia sprawę. Tym bardziej, że zagmatwali sprawę dość poważnie. Na papierowych mapach lotniczych (bo od nich musimy zacząć) wysokość oznacza się w stopach samą cyfrą, lub z literką A jak Altitude, czyli trzeba trafu wysokość po angielsku. Czyli 1000 m to mniej-więcej 3000 ft. lub A3000. Ale na stronie którą omawiamy będzie to A30, bo dwa zera na końcu wycięto.
Oprócz wysokości w stopach mamy też poziomy lotu, oznaczane z angielska FL (flight level). Z tym, że zarówno na mapie papierowej, jak i na stronie PANSA dwa końcowe zera są zniknięte . Czym różni się dany FL60 od A6000?
Ano różni się i to mocno. Musimy najpierw zrozumieć po co komu w lotnictwie wysokościomierz.
Z samolotu przeważnie g... widać, a za to latają one szybko. Stąd pojawiła się potrzeba powołania kontrolerów i informatorów, którzy widząc samoloty na kolizyjnym kursie ułatwiają im bezpieczne ominięcie się. Żeby było to skuteczne, oba samoloty muszą mieć identycznie wyskalowane wysokościomierze. Ponieważ mogły startować z lotnisk na których panowało różne ciśnienie atmosferyczne, to piloci są co chwilę informawani o lokalnym ciśnieniu QNH (czyli takim ciśnieniu, jakie panowałoby w studni wywierconej do poziomu morza). Pilot po każdej takiej informacji musi ustawić podane ciśnienie pokrętełkiem na wysokościomierzu. Oczywiście plankton latający wokół komina (czyli np my) ustawia sobie wysokościomierz na zero na starcie, którym może być pole sołtysa. Taką wysokość nazywamy QFE i też jest dobra, ale w korespondencji z informacją lotniczą, czyli FIS, musimy zawsze podawać, że to QFE, a nie QNH.
Uff, znamy już dwie wysokości, ale to nie koniec. Wyobraźmy sobie samolot lecący z Tokio do Islandii z prędkością 1000 km/h. Gdyby pilot stosował się do nakazu ustawiania co chwilę ciśnienia QNH na wysokościomierzu, to w najlepszym wypadku by ocipiał. Dlatego też na dużych wysokościach ciśnienie QNH ustawia się na 1013 HPa i się nim nie kręci co chwilę. No ale co zrobić jeśli naprzeciw siebie leci jeden samolot z wysokościomierzem ustawionym na QNH regionalne, a drugi z ciśnieniem standardowym? Raczej się nie dogadają. Urzędnik jak nie wie co ma zrobić, to wprowadzi jakiś zakaz. I tak jest w tym wypadku. Stworzono wysokość przejściową i poziom przejściowy. Poniżej wysokości przejściowej ustawiamy regionalne QNH, powyżej poziomu przejściowego QNH standardowe, a pomiędzy tymi dwoma wysokościami... mamy zakaz latania poziomo. Tylko nabór lub utrata wysokości. Tak więc FL95 to nie jest 9500 stóp. W zasadzie to jest, ale tylko w te dni, kiedy ciśnienie na poziomie morza wynosi 1013 HPa, czyli rzadko. Teraz wiemy co to jest FL95 (tak na marginesie, powyzej tej wysokości mamy strefę kontrolowaną, czyli dla nas to sufit). Na stronie PANSA, dla utrudnienia, nie ma oznaczenia FL95, tylko jest F95. Ale to w zasadzie to samo.
c.d.n.
Odpalamy więc stronkę i ustawiamy interesujący nas przedział czasowy, pamiętając, że jest to czas UTC, a więc zimowy czas londyński, oraz interesujący nas przedział wysokości
I tu napotykamy pierwszy problem, mianowicie wysokość nie jest podana w metrach, a oznaczona np F95 lub A40. O co chodzi? Ano wojnę na zachodzie wygrali anglosasi a oni posługują się swoimi śmiesznymi jednostkami miar. Całe szczęście nie są to sążnie i łokcie, tylko stopy i mile, ale to niewiele ułatwia sprawę. Tym bardziej, że zagmatwali sprawę dość poważnie. Na papierowych mapach lotniczych (bo od nich musimy zacząć) wysokość oznacza się w stopach samą cyfrą, lub z literką A jak Altitude, czyli trzeba trafu wysokość po angielsku. Czyli 1000 m to mniej-więcej 3000 ft. lub A3000. Ale na stronie którą omawiamy będzie to A30, bo dwa zera na końcu wycięto.
Oprócz wysokości w stopach mamy też poziomy lotu, oznaczane z angielska FL (flight level). Z tym, że zarówno na mapie papierowej, jak i na stronie PANSA dwa końcowe zera są zniknięte . Czym różni się dany FL60 od A6000?
Ano różni się i to mocno. Musimy najpierw zrozumieć po co komu w lotnictwie wysokościomierz.
Z samolotu przeważnie g... widać, a za to latają one szybko. Stąd pojawiła się potrzeba powołania kontrolerów i informatorów, którzy widząc samoloty na kolizyjnym kursie ułatwiają im bezpieczne ominięcie się. Żeby było to skuteczne, oba samoloty muszą mieć identycznie wyskalowane wysokościomierze. Ponieważ mogły startować z lotnisk na których panowało różne ciśnienie atmosferyczne, to piloci są co chwilę informawani o lokalnym ciśnieniu QNH (czyli takim ciśnieniu, jakie panowałoby w studni wywierconej do poziomu morza). Pilot po każdej takiej informacji musi ustawić podane ciśnienie pokrętełkiem na wysokościomierzu. Oczywiście plankton latający wokół komina (czyli np my) ustawia sobie wysokościomierz na zero na starcie, którym może być pole sołtysa. Taką wysokość nazywamy QFE i też jest dobra, ale w korespondencji z informacją lotniczą, czyli FIS, musimy zawsze podawać, że to QFE, a nie QNH.
Uff, znamy już dwie wysokości, ale to nie koniec. Wyobraźmy sobie samolot lecący z Tokio do Islandii z prędkością 1000 km/h. Gdyby pilot stosował się do nakazu ustawiania co chwilę ciśnienia QNH na wysokościomierzu, to w najlepszym wypadku by ocipiał. Dlatego też na dużych wysokościach ciśnienie QNH ustawia się na 1013 HPa i się nim nie kręci co chwilę. No ale co zrobić jeśli naprzeciw siebie leci jeden samolot z wysokościomierzem ustawionym na QNH regionalne, a drugi z ciśnieniem standardowym? Raczej się nie dogadają. Urzędnik jak nie wie co ma zrobić, to wprowadzi jakiś zakaz. I tak jest w tym wypadku. Stworzono wysokość przejściową i poziom przejściowy. Poniżej wysokości przejściowej ustawiamy regionalne QNH, powyżej poziomu przejściowego QNH standardowe, a pomiędzy tymi dwoma wysokościami... mamy zakaz latania poziomo. Tylko nabór lub utrata wysokości. Tak więc FL95 to nie jest 9500 stóp. W zasadzie to jest, ale tylko w te dni, kiedy ciśnienie na poziomie morza wynosi 1013 HPa, czyli rzadko. Teraz wiemy co to jest FL95 (tak na marginesie, powyzej tej wysokości mamy strefę kontrolowaną, czyli dla nas to sufit). Na stronie PANSA, dla utrudnienia, nie ma oznaczenia FL95, tylko jest F95. Ale to w zasadzie to samo.
c.d.n.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 07:58
- Reputation: 1
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
super !
prosimy o ciąg dalszy
prosimy o ciąg dalszy
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Ok, jadziem dalej proszę wycieczki.
Patrzymy w lewy dolny róg strony:
Mamy tu trochę skrótów.
I tak:
Co to jest AUP/UUP?
AUP - Airspace Use Plan, plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej. Na każdy dzień można opublikować tylko jeden AUP.
UUP - Updated Airspace Use Plan, zaktualizowany plan użytkowania przestrzeni powietrznej zawierający zmiany do opublikowanego AUP (cokolwiek to oznacza, dopadnę niedługo kontrolera z wieży to go pomęczę)
Next AUP, czyli AUP na jutro.
TSA – (Temporary Segregated Area) strefa czasowo wydzielona. Ma swojego właściciela i wyłącznie on może ją użytkować. Nie ma sensu negocjować, bo właśnie po to ją wydzielali, żeby tam nie wlatywać.
TRA – (Temporary Reserved Area) strefa czasowo rezerwowana. To samo co TSA, ale dopuszczalny wlot innego użytkownika za zgodą rezerwującego strefę. W praktyce są to loty szybowcowe i skoki. W przypadku tych pierwszych najczęściej nie ma problemu z uzyskaniem zgody.
D – (Danger Area). Najczęściej strzelają. Z moździerzy. Omijamy.
ATZ – (Aerodrome Traffic Zone) strefa ruchu lotniskowego. Kawałek strefy G (czyli ogólnodostępnej), gdzie rolę informacji zamiast FIS pełni AFIS, czyli "wieża" lokalnego lotniska klubowego, zwana "radio" (kiedy urzęduje w budynku) lub "kwadrat" (kiedy siedzi na płycie pod parasolem). W pobliżu samego lotniska należy się zachowywać przyzwoicie, czyli omijać szerokim łukiem jeśli nie jesteśmy przeszkoleni z zasad ruchu lotniskowego. Przedłużenie pasów startowych na odległość około kilometra jest też strefą podwyższonego ciśnienia u afisowca.
MATZ – (Military ATZ) strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego. W zasadzie to samo co ATZ, tylko zamieszkiwane przez osobników zupełnie pozbawionych poczucia humoru. Omijamy poza zasięgiem widzialności.
EA – (Exercise Area) rejon ćwiczeń, kreowany doraźnie w sytuacji. Tłumacząc na nasze: ktoś robi coś na nie swoim terenie i wydaje mu się, że wszyscy czytają AUP. Później są kwasy, że pan Zdzisiu wleciał, bo przecież on tam zawsze latał sprawdzić czy udało mu się poprawnie wyregulować gaźnik. Inaczej mówiąc, to taki przenośny ATZ.
TFR – (TSA or TRA Feeding Route). Trasy dolotowe do TSA i TRA. Wydają się puste dopóki nie śmignie tam coś szybkiego.
MRT – (Military Route) stała trasa lotnictwa wojskowego na małej wysokości; To samo co TFR, tylko najczęściej nisko nad ziemią, śmigają jeszcze szybciej, poczucia humoru nadal brak.
R – (Restricted Area) strefa o ograniczonym ruchu lotniczym. I tu jest kłopot, bo ciężko się na tej stronie doszukać czego ograniczenie dotyczy. Jeśli pokrywa się z granicami parku narodowego, to zakaz dotyczy latania silnikowego. Ale np nad Górnym Śląskiem jest wielka strefa EP R6, w której nie wolno latać powyżej prędkości dźwięku. Jakoś trzeba z tym żyć.
CTR – (Control Zone) strefa kontrolowana lotniska. Na stronie nie ma oznaczonych punktów wlotowych, dobrze wiedzieć gdzie są i omijać szeroki łukiem także okolice tych punktów nawet jeśli są poza strefą. Krążą tam najczęściej kursanci samolotowi czekając na swoja kolejkę na wlot i mają pełnego pampersa ze stresu.
TMA – (Terminal Control Area) rejon kontrolowany lotniska; Strefa "wisi" nad CTRem i jest od niego większa. Latają tam samoloty pasażerskie i pilot nie obowiązku patrzenia w okno. Dostaje premie za przejście jak najniżej, więc nawet się nie zbliżamy do dolnej granicy strefy.
MCTR – (Military CTR) strefa kontrolowana lotniska wojskowego. Taki CTR tylko bez poczucia humoru.
MTMA – (Military TMA) rejon kontrolowany lotniska wojskowego. Jak wyżej.
ADIZ – (Air Defense Identyfication Zone) strefa identyfikacji obrony powietrznej ustanowiona wzdłuż granicy z Rosją, Białorusią i Ukrainą w zakresie wysokości bez ograniczeń i o szerokości 15 km w głąb terytorium RP. Nas niby nie dotyczy, ale nie ma to większego znaczenia, ponieważ pokrywa się z TRA po którym latają drony pograniczników.
P – (Prohibited Area) strefa zakazana dookoła zakładów produkujących coś niebezpiecznego. Jeśli nie piliśmy wódki z dyrektorem fabryki, to trzymamy się z daleka.
Patrzymy w lewy dolny róg strony:
Mamy tu trochę skrótów.
I tak:
Co to jest AUP/UUP?
AUP - Airspace Use Plan, plan użytkowania przestrzeni powietrznej, dokument zawierający informację o przydziale struktur przestrzeni powietrznej. Na każdy dzień można opublikować tylko jeden AUP.
UUP - Updated Airspace Use Plan, zaktualizowany plan użytkowania przestrzeni powietrznej zawierający zmiany do opublikowanego AUP (cokolwiek to oznacza, dopadnę niedługo kontrolera z wieży to go pomęczę)
Next AUP, czyli AUP na jutro.
TSA – (Temporary Segregated Area) strefa czasowo wydzielona. Ma swojego właściciela i wyłącznie on może ją użytkować. Nie ma sensu negocjować, bo właśnie po to ją wydzielali, żeby tam nie wlatywać.
TRA – (Temporary Reserved Area) strefa czasowo rezerwowana. To samo co TSA, ale dopuszczalny wlot innego użytkownika za zgodą rezerwującego strefę. W praktyce są to loty szybowcowe i skoki. W przypadku tych pierwszych najczęściej nie ma problemu z uzyskaniem zgody.
D – (Danger Area). Najczęściej strzelają. Z moździerzy. Omijamy.
ATZ – (Aerodrome Traffic Zone) strefa ruchu lotniskowego. Kawałek strefy G (czyli ogólnodostępnej), gdzie rolę informacji zamiast FIS pełni AFIS, czyli "wieża" lokalnego lotniska klubowego, zwana "radio" (kiedy urzęduje w budynku) lub "kwadrat" (kiedy siedzi na płycie pod parasolem). W pobliżu samego lotniska należy się zachowywać przyzwoicie, czyli omijać szerokim łukiem jeśli nie jesteśmy przeszkoleni z zasad ruchu lotniskowego. Przedłużenie pasów startowych na odległość około kilometra jest też strefą podwyższonego ciśnienia u afisowca.
MATZ – (Military ATZ) strefa ruchu lotniskowego lotniska wojskowego. W zasadzie to samo co ATZ, tylko zamieszkiwane przez osobników zupełnie pozbawionych poczucia humoru. Omijamy poza zasięgiem widzialności.
EA – (Exercise Area) rejon ćwiczeń, kreowany doraźnie w sytuacji. Tłumacząc na nasze: ktoś robi coś na nie swoim terenie i wydaje mu się, że wszyscy czytają AUP. Później są kwasy, że pan Zdzisiu wleciał, bo przecież on tam zawsze latał sprawdzić czy udało mu się poprawnie wyregulować gaźnik. Inaczej mówiąc, to taki przenośny ATZ.
TFR – (TSA or TRA Feeding Route). Trasy dolotowe do TSA i TRA. Wydają się puste dopóki nie śmignie tam coś szybkiego.
MRT – (Military Route) stała trasa lotnictwa wojskowego na małej wysokości; To samo co TFR, tylko najczęściej nisko nad ziemią, śmigają jeszcze szybciej, poczucia humoru nadal brak.
R – (Restricted Area) strefa o ograniczonym ruchu lotniczym. I tu jest kłopot, bo ciężko się na tej stronie doszukać czego ograniczenie dotyczy. Jeśli pokrywa się z granicami parku narodowego, to zakaz dotyczy latania silnikowego. Ale np nad Górnym Śląskiem jest wielka strefa EP R6, w której nie wolno latać powyżej prędkości dźwięku. Jakoś trzeba z tym żyć.
CTR – (Control Zone) strefa kontrolowana lotniska. Na stronie nie ma oznaczonych punktów wlotowych, dobrze wiedzieć gdzie są i omijać szeroki łukiem także okolice tych punktów nawet jeśli są poza strefą. Krążą tam najczęściej kursanci samolotowi czekając na swoja kolejkę na wlot i mają pełnego pampersa ze stresu.
TMA – (Terminal Control Area) rejon kontrolowany lotniska; Strefa "wisi" nad CTRem i jest od niego większa. Latają tam samoloty pasażerskie i pilot nie obowiązku patrzenia w okno. Dostaje premie za przejście jak najniżej, więc nawet się nie zbliżamy do dolnej granicy strefy.
MCTR – (Military CTR) strefa kontrolowana lotniska wojskowego. Taki CTR tylko bez poczucia humoru.
MTMA – (Military TMA) rejon kontrolowany lotniska wojskowego. Jak wyżej.
ADIZ – (Air Defense Identyfication Zone) strefa identyfikacji obrony powietrznej ustanowiona wzdłuż granicy z Rosją, Białorusią i Ukrainą w zakresie wysokości bez ograniczeń i o szerokości 15 km w głąb terytorium RP. Nas niby nie dotyczy, ale nie ma to większego znaczenia, ponieważ pokrywa się z TRA po którym latają drony pograniczników.
P – (Prohibited Area) strefa zakazana dookoła zakładów produkujących coś niebezpiecznego. Jeśli nie piliśmy wódki z dyrektorem fabryki, to trzymamy się z daleka.
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 07:58
- Reputation: 1
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Czyli ... planując lot PPG
1: ustawiam przedział czasowy
2: wysokość GND- A10 ( jelsi chcę latać do 300m )
3: zaznaczam wszystkie w.w. strefy
i patrzę czy w mojej planowanej strefie nie ma żadnych kolorowych krateczek
... jesli nie ma to dzwonię do FIS , potwierdzam swoje ustalenia i zgłaszam lot
dobrze kombinuję ?
1: ustawiam przedział czasowy
2: wysokość GND- A10 ( jelsi chcę latać do 300m )
3: zaznaczam wszystkie w.w. strefy
i patrzę czy w mojej planowanej strefie nie ma żadnych kolorowych krateczek
... jesli nie ma to dzwonię do FIS , potwierdzam swoje ustalenia i zgłaszam lot
dobrze kombinuję ?
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
- Reputation: -8
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
uriuk pisze: ADIZ – (Air Defense Identyfication Zone) strefa identyfikacji obrony powietrznej ustanowiona wzdłuż granicy z Rosją, Białorusią i Ukrainą w zakresie wysokości bez ograniczeń i o szerokości 15 km w głąb terytorium RP. Nas niby nie dotyczy, ale nie ma to większego znaczenia, ponieważ pokrywa się z TSA po którym latają drony pograniczników.
uriuk pisze:ponieważ pokrywa się z TSA
Nie powinno być, że pokrywa się z TRA ?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Oczywiście. Wykazałeś czujność . Poprawiam.
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Świetna robota.
Mam pytanie - czemu nie widzę strefy MATZ EPMM A nad Mińskiem Mazowieckim (0-3500 ft) mimo zaznaczenia wszystkich stref? Ja ostatnio używam mapy na stronie http://lotnik.org/strefy/ i tu jest ona widoczna.
Mam pytanie - czemu nie widzę strefy MATZ EPMM A nad Mińskiem Mazowieckim (0-3500 ft) mimo zaznaczenia wszystkich stref? Ja ostatnio używam mapy na stronie http://lotnik.org/strefy/ i tu jest ona widoczna.
Darek Cuber
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Bingo!!!
Wykryles wazna rzecz. Zadzwonilem do AMC i odbylem dluuga rozmowe.
I tak:
Jesli jest opublikowany UUP to AUP ma wartosc wylacznie archiwalna, nie nalezy sie nim poslugiwac.
Jesli klikniesz dzisiaj na UUP to tego EA wcale nie ma, zieje pustka. Ale do tej pustki prowadza akywne drogi dolotowe czyli MRT, juz na oko widac, ze cos tu smierdzi.
I faktycznie smierdzi.
Strona PANSA pokazuje glownie elastyczne elementy przestrzeni, czyli takie, ktore sie zmieniaja. Pokazuje tez elementy stale. Ale zupelnie nie uwzglednia faktu, ze niektywny MCTR przeksztalca sie w MATZ. Tzn zdejmuja z mapy MCTR i strefa znika, a powinna sie przeksztalcic w MATZ, Jesli jednak MATZ tez jest niekatywny (bo ATZ nie sa aktywne caly czas, bo musi tam ktos siedziec na radiu), to robi sie tam EA z zakazem wlotu w celu ochrony infrastruktury lotniska. I ta opcja dziala. EA jest widoczne. W nocy nie bylo MATZ, zrobilo sie EA. Rano przyszedl jakis Szwej, dopil kawe i uruchomil MATZ, ktore powinno sie swiecic na UUP ale sie nie swieci. Podobny problem widze na Krzesinach.
Zglosilem sprawe, maja wyjasniac.
Pisalem juz tutaj, ze wojskowi pochodza od jakiejs innej malpy?
Wykryles wazna rzecz. Zadzwonilem do AMC i odbylem dluuga rozmowe.
I tak:
Jesli jest opublikowany UUP to AUP ma wartosc wylacznie archiwalna, nie nalezy sie nim poslugiwac.
Jesli klikniesz dzisiaj na UUP to tego EA wcale nie ma, zieje pustka. Ale do tej pustki prowadza akywne drogi dolotowe czyli MRT, juz na oko widac, ze cos tu smierdzi.
I faktycznie smierdzi.
Strona PANSA pokazuje glownie elastyczne elementy przestrzeni, czyli takie, ktore sie zmieniaja. Pokazuje tez elementy stale. Ale zupelnie nie uwzglednia faktu, ze niektywny MCTR przeksztalca sie w MATZ. Tzn zdejmuja z mapy MCTR i strefa znika, a powinna sie przeksztalcic w MATZ, Jesli jednak MATZ tez jest niekatywny (bo ATZ nie sa aktywne caly czas, bo musi tam ktos siedziec na radiu), to robi sie tam EA z zakazem wlotu w celu ochrony infrastruktury lotniska. I ta opcja dziala. EA jest widoczne. W nocy nie bylo MATZ, zrobilo sie EA. Rano przyszedl jakis Szwej, dopil kawe i uruchomil MATZ, ktore powinno sie swiecic na UUP ale sie nie swieci. Podobny problem widze na Krzesinach.
Zglosilem sprawe, maja wyjasniac.
Pisalem juz tutaj, ze wojskowi pochodza od jakiejs innej malpy?
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Dzięki za wyjaśnienia i zgłoszenie sprawy do właściwych osób. Dobrze byłoby mieć prostą w obsłudze i pewną w 100% mapę.
Darek Cuber
-
- Posty: 277
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:22
- Reputation: 88
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Podobna sprawa MATZ Świdwin, MATZ Mirosławiec i MATZ Darłowo. Jest lepiej niż było ale nie jest dobrze. W kontekście nadal zauważyć można bałagan.
Korekty wymaga również "suwak" wysokości, który powinien wycinać np. wysokie TMA a nie wycina.
Tzn. u mnie na kompie nie wycina najwyższego segmentu. Gdy ustawiam np. FL80 to i tak widoczny jest ten od FL95. A to zaciemnia pół Polski.
Korekty wymaga również "suwak" wysokości, który powinien wycinać np. wysokie TMA a nie wycina.
Tzn. u mnie na kompie nie wycina najwyższego segmentu. Gdy ustawiam np. FL80 to i tak widoczny jest ten od FL95. A to zaciemnia pół Polski.
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Żeby rozwiać wszelkie wątpliwości to MATZ EPMM ( ten aktualnie niewidoczny na mapie AUP ) jest stałym elementem PP i niestety czynnym 24 h na dobę. Zawsze można spróbować zadzwonić wcześniej i pogadać albo nawiązać łączność z TWR i zapytytać o zgodę na wlot. Myśl że potrzebny byłby callsign paralotni i uprawnienie do prowadzenia łączności na częstotliwości lotniczej. W przybadku braku jakiejkolwiek aktywności w MATZ nie powinno być raczej problemu żeby wykonać tranzyt oczywiście z ominięciem EA lotniska.
-
- Posty: 99
- Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:23
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Zdarzyło się że była taka potrzeba i telefonicznie Mińsk wyraził zgodę na przelot przez fragment ich strefy. Nie wymagali łączności - zapytali tylko o czas i miejsce przelotu.
Darek Cuber
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
- Reputation: -8
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
uriuk pisze:TRA – (Temporary Reserved Area) strefa czasowo rezerwowana. To samo co TSA, ale dopuszczalny wlot innego użytkownika za zgodą rezerwującego strefę. W praktyce są to loty szybowcowe i skoki. W przypadku tych pierwszych najczęściej nie ma problemu z uzyskaniem zgody.
Sorry, ale nie rozumiem tego za bardzo. Piszesz, że TRA to głównie szybowce, ale mi coś tu nie gra, bo na jakiej mapie bym nie spojrzał to loty szybowców i skoczki są oznaczeni jako AAA. Natomiast moi kumple mieszkają w strefie TRA i jak chcą polatać PPGami, to dzwonią do wojska i pytają o zgodę, bo rzeczywiście w tym TRA często właśnie wojsko lata bardzo nisko i chyba to nie są szybowce.
Możesz mi to wyjaśnić ?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Strefa tymczasowo rezerwowana moze sobie zarezerwowac kazdy. Robia to aerolkuby dla lotow szybowcowych i skokow, ale robi tez wojsko.
Strefa AAA to tylko ostrzezenie o aktywnosci w tym rejonie i sugestia kontaktu z organizatorem lotow. W przypadku TRA jest to obowiazek kontaktu.
Jak widze, istieje trend do zastepowania TRA przez AAA
Strefa AAA to tylko ostrzezenie o aktywnosci w tym rejonie i sugestia kontaktu z organizatorem lotow. W przypadku TRA jest to obowiazek kontaktu.
Jak widze, istieje trend do zastepowania TRA przez AAA
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 20 grudnia 2018, 13:46
- Reputation: -8
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Aha. Teraz rozumiem. Wielkie dzięki. Nawet mnie to zastanawiało , dlaczego tam jest TRA, bez żadnego M (military) na początku , skoro tam latają wojskowe śmigłowce.
Odnośnie rezerwowania TRA,... czy jest określony czas z jakim wyprzedzeniem trzeba rezerwować strefę ? Czy można to zrobić z dnia na dzień ?
Odnośnie rezerwowania TRA,... czy jest określony czas z jakim wyprzedzeniem trzeba rezerwować strefę ? Czy można to zrobić z dnia na dzień ?
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Do 12.00 UTC dnia poprzedniego. Z tym, ze to "kazdy" to nie znaczy ze pan Zenek z II pietra moze. Strefy sa powolane w pewnym celu i zeby je aktywowac, to musi sie byc zamieszanym w ten cel. W praktyce sa "wlasciciele" strefy, czyli jeden lub kilka podmiotow, ktore realizuja tam swoje loty. Np na danym lotnisku jest aeroklub i prywatna strefa spadochronowa, i aktywuje strefe jeden z tych podmiotow.
- CichyBart
- Posty: 168
- Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
- Reputation: 37
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Może nie doczytałem, lecz nie mogę odszukać wyjaśnienia... Klikając na strefę lotniczą pojawia się informacja o wysokości np: A035 - F095. Czym Jak to odczytać? (F095 to nasz sufit przy 1013 HPa QNH). Nie będę gdybać / pisać przypuszczeń, poczekam na odpowiedź.
- Załączniki
-
- a_vs_f.png (13.43 KiB) Przejrzano 23151 razy
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single
Re: Posługiwanie się stroną airspace.pansa.pl/
Jak to jest w końcu z ta strefą TSA? Chodzi o to że obejmuje moją miejscowość zamieszkania. Czy aby polatać sobie w okolicy muszę jechać gdzieś daleko gdzie nie ma tej cholernej strefy?
Pozdrawiam z Łomży i proszę o wyjaśnienie tych spraw.
Pozdrawiam z Łomży i proszę o wyjaśnienie tych spraw.
Wróć do „Wejście dla początkujących”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość