EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Na paraglidingforum http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p582206 jest gorąca dyskusja na temat bezpieczeństwa glajtów (tytuł wątku jest trochę mylący). Przeważająca większość opinii sugeruje, że glajty wyższej klasy są bezpieczniejsze niż klasy niższej. Podsumowując argumenty za:
- glajty wyższej klasy gdzięki sztywniejszej bryle znacznie rzadziej ulegają deformacjom,
- na glajtach wyższej klasy gdzięki lepszemu współczynnikowi szybowania łatwiej wydostać się z trudnych sytuacji (typu silne opadanie, dolot do najbliższego noszenia / lądowiska),
- glajty niższej klasy robione są pod testy w warunkach daleko odbiegających od rzeczywistości: a) w spokojnych warunkach b) zakładających że leci worek ziemniaków który nie reaguje na podwinięcie, c) wysoko nad ziemią.
Koledzy sugerują, że pilot powinien nauczyć się aktywnie latać i reagować na deformacje i latać na wyższej klasie skrzydła, albo nie latać wcale. Latanie na skrzydłach En-A/B daje bowiem tylko złudne poczucie bezpieczeństwa.
Pojawiła się też sugestia, że najbezpieczniejszym skrzydłem do latania byłoby skrzydło o przeciętnym wydłużeniu (jak obecne niskie/średnie B)ale sztywnej bryle - problem polega na tym, że takie bezpieczne skrzydło dostałoby na testach podwinięcia asymetrycznego "D", a osiągi w locie miałoby jak "A/B" i nikt by takiego nie kupił.
A jaka jest opinia guru tej grupy?
- glajty wyższej klasy gdzięki sztywniejszej bryle znacznie rzadziej ulegają deformacjom,
- na glajtach wyższej klasy gdzięki lepszemu współczynnikowi szybowania łatwiej wydostać się z trudnych sytuacji (typu silne opadanie, dolot do najbliższego noszenia / lądowiska),
- glajty niższej klasy robione są pod testy w warunkach daleko odbiegających od rzeczywistości: a) w spokojnych warunkach b) zakładających że leci worek ziemniaków który nie reaguje na podwinięcie, c) wysoko nad ziemią.
Koledzy sugerują, że pilot powinien nauczyć się aktywnie latać i reagować na deformacje i latać na wyższej klasie skrzydła, albo nie latać wcale. Latanie na skrzydłach En-A/B daje bowiem tylko złudne poczucie bezpieczeństwa.
Pojawiła się też sugestia, że najbezpieczniejszym skrzydłem do latania byłoby skrzydło o przeciętnym wydłużeniu (jak obecne niskie/średnie B)ale sztywnej bryle - problem polega na tym, że takie bezpieczne skrzydło dostałoby na testach podwinięcia asymetrycznego "D", a osiągi w locie miałoby jak "A/B" i nikt by takiego nie kupił.
A jaka jest opinia guru tej grupy?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Ta dyskusja już dawno toczyła się na preclu. Wniosek był taki, że skrzydła sportowe są bezpieczniejsze, bo latają na nich piloci o większym doświadczeniu lepiej reagujący na to co dzieje się w powietrzu. Sztywność tych skrzydeł nie jest zapewniona przez konstrukcję, ale przez aktywny pilotaż. Czyli jeśli doświadczony pilot wsiądzie na skrzydła rekreacyjne, to to skrzydło będzie się zachowywało dużo bezpieczniej, niż pod pilotem dla którego jest dedykowane, ale jeśli pilot latający na skrzydle rekreacyjnym wsiądzie na skrzydło sportowe, to wtedy okaże się że ono nie tylko nie jest sztywne, ale też ma inne zachowania których pilot nie przewidział. I też czekam na opinie guru tej grupy 

Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wniosek był taki, że skrzydła sportowe są bezpieczniejsze, bo latają na nich piloci o większym doświadczeniu lepiej reagujący na to co dzieje się w powietrzu. Sztywność tych skrzydeł nie jest zapewniona przez konstrukcję, ale przez aktywny pilotaż. Czyli jeśli doświadczony pilot wsiądzie na skrzydła rekreacyjne, to to skrzydło będzie się zachowywało dużo bezpieczniej, niż pod pilotem dla którego jest dedykowane, ale jeśli pilot latający na skrzydle rekreacyjnym wsiądzie na skrzydło sportowe, to wtedy okaże się że ono nie tylko nie jest sztywne, ale też ma inne zachowania których pilot nie przewidział.
Tam taki wniosek (jeszcze) nie padł. Wręcz przeciwnie - piszą, że nawet niedoświadczony pilot będzie w 99% bezpieczniejszy na wyczynowym skrzydle niż na szkolnym. Problem jest w tym pozostałym 1% który, w przypadku bardzo mało prawdopodobnej deformacji, będzie wymagał od pilota reakcji (której to pilot może nie mieć wyćwiczonej).
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Ja bym puścił takiego pilota rekreacyjnego na wyczynowym skrzydle w termikę i popatrzył na sztywność skrzydła 

Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ja bym puścił takiego pilota rekreacyjnego na wyczynowym skrzydle w termikę i popatrzył na sztywność skrzydła
Daj znać jak będziesz to planował - też chętnie popatrzę

- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Jesteś świetnym kandydatem. Mam coś dla ciebie. Nie ma nawet wydłużenia 7 i jest bardzo sztywne
Tyle, że małe, bo jakieś 22 metry. Akurat jak dla Ciebie.

Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jesteś świetnym kandydatem. Mam coś dla ciebie. Nie ma nawet wydłużenia 7 i jest bardzo sztywneTyle, że małe, bo jakieś 22 metry. Akurat jak dla Ciebie.
Teorie z forum i grupowe zdecydowanie wolę testować na innych

-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Sztywność skrzydeł w wyższych klasach pochodzi też od większego obciążenia powierzchni. Piloci rekreacyjni inaczej, mniej obciążają powierzchnię niż ci wyczynowi.Druga sprawa jest taka, że latając na większym wydłużeniu z dużym obciążeniem i sporym nalotem ma się wrażenie sztywnego skrzydła bo reaguje się podświadomie na ruchy skrzydła. Wątpię czy wprawny pilot jest w stanie w sobie taką reakcję całkowicie wyłączyć.
Mariusz Kilian
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
JakubM pisze:Na paraglidingforum http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p582206 jest gorąca dyskusja na temat bezpieczeństwa glajtów (tytuł wątku jest trochę mylący). Przeważająca większość opinii sugeruje, że glajty wyższej klasy są bezpieczniejsze niż klasy niższej.
Nosz kuchnia felek, cóż ja najlepszego zrobiłem?!
Właśnie sprawiłem sobie Optic'a 2 light 24 do kompletu z moją uprzężą Strike.
Mogłem dołożyć te dwa tysie euro i sprawić sobie przynajmniej Supair Wild albo Ozone Zalps i być bezpiecznym w każdym warunie!!!
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
calhal pisze:JakubM pisze:Na paraglidingforum http://www.paraglidingforum.com/viewtopic.php?p=p582206 jest gorąca dyskusja na temat bezpieczeństwa glajtów (tytuł wątku jest trochę mylący). Przeważająca większość opinii sugeruje, że glajty wyższej klasy są bezpieczniejsze niż klasy niższej.
Nosz kuchnia felek, cóż ja najlepszego zrobiłem?!
Właśnie sprawiłem sobie Optic'a 2 light 24 do kompletu z moją uprzężą Strike.
Mogłem dołożyć te dwa tysie euro i sprawić sobie przynajmniej Supair Wild albo Ozone Zalps i być bezpiecznym w każdym warunie!!!
Zrobiłem podobnie i tak samo mnie boli

Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- CichyBart
- Posty: 168
- Rejestracja: 24 kwietnia 2018, 10:36
- Reputation: 37
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
A ja zamiast rajdówki czy f1 kupiłem żonie zwykły osobowy... Eh...
Jeśli nie wiesz co robić, nabieraj wysokości. Nikt się jeszcze nie zderzył z niebem.
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single
PPG / [ITV Boxer (Green) - sprzedane], [Solo 210 - sprzedane], ITV Billy (Red), C-Max E, airone.pro unique single
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Calhal, mam dokładnie ten sam plan. W zasadzie przy tych terminach to powinienem już zamawiać, żeby mieć na sezon. Latałeś już na wersji light?
Zbyszek Gotkiewicz
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Calhal, mam dokładnie ten sam plan. W zasadzie przy tych terminach to powinienem już zamawiać, żeby mieć na sezon. Latałeś już na wersji light?
Demo na przełomie stycznia i lutego, a warun się pojawił.
Dzisiaj rozdziewiczyłem mój egzemplarz (w kolorze Fire, zdaje się z magazynu albo na ukończeniu więc praktycznie czekałem tylko na przesyłkę). Fajnie lata. Warun u nas dzisiaj był mocno wiosenny z dawką północnego wiatru, czyt. bardzo turbulentnie i chemicznie, kominy do 7 metrów. Strike trochę dużo gada, ale z dobrze obciążonym Optic'iem jest całkiem fajnie. W ogóle to zszedłem z glajta o większym wydłużeniu na którym się świetnie czułem w prawie każdym warunie, więc jakoś jeszcze spokojniej się czuję. Wbrew temu co piszą na tym wątku z paragliding forum, to nie jest to niegadający materac typu Ozone, tylko całkiem zabawny glajt. IMO bliżej mu do BGD Base w gadatliwości niż Rushowi/Swiftowi.
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Ktoś kto pisze, że glajty wyczynowe są sztywne, chyba nie widział dwurzędówki w termice, albo podczas startu na holu 

- micro
- Posty: 916
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Poznań
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
marek mastalerz pisze:Ktoś kto pisze, że glajty wyczynowe są sztywne, chyba nie widział dwurzędówki w termice, albo podczas startu na holu
Możesz rozwinąć temat startu na holu ?.
Roman Michalak
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
A ja tak po głębszych przemyśleniach stwierdzam, że jednak glajty niższych klas są mniej bezpieczne ;P Jakiś czas temu testowałem Iotę, a teraz Optica i tak pewność siebie i złudne (bo to tylko szmata) poczucie bezpieczeństwa mi wzrosło, że zacząłem w turbulentnych nawet warunkach prawie wycierać ścianę stabilem. Ostation Optic mnie trochę przywołał do porządku, bo dostałem połówkę od strony ściany. Fakt, że otwarło się szybko, a nawet kierunku nie zmieniło, ale jednak troche ciepło mi było 
Z drugiej strony, jak polatałem trochę na Kingu to byłem cały czas "w gotowości" i trochę dalej od ściany.

Z drugiej strony, jak polatałem trochę na Kingu to byłem cały czas "w gotowości" i trochę dalej od ściany.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Jestem przekonany, że gdybyś był sfilmowany przy tej połówce to było by widać Twoje automatyczne biezwiedne przeniesienie ciężaru ciała na dobrą stronę mimo, że wydaje się nam, że nic nie zrobiliśmy. To tak jak cofanie ręki z ognia.
Zgadzam się z Markiem, ale w kontekście odruchów automatycznych uważam, że młody pilot niema szans reagować tak aby usztywnić takiego glajta. Całe szczęście tacy na nich nie latają. Ci co nimi latają z racji "ptasiego mózgu" i nalotu wyprzedzają najczęściej zachowania glajta i głównie stąd pochodzi przekonanie, że wyższe klasy są sztywne.
Moim zdaniem oczywiście
Zgadzam się z Markiem, ale w kontekście odruchów automatycznych uważam, że młody pilot niema szans reagować tak aby usztywnić takiego glajta. Całe szczęście tacy na nich nie latają. Ci co nimi latają z racji "ptasiego mózgu" i nalotu wyprzedzają najczęściej zachowania glajta i głównie stąd pochodzi przekonanie, że wyższe klasy są sztywne.
Moim zdaniem oczywiście

Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Calhal, jak napisałeś że dostałeś z półki skrzydło to zadzwoniłem i okazało się, że na półce są jeszcze dwa lighty w rozmiarze 26. Od razu wziąłem. Pomarańczowy, bo czerwone lepiej latają 

Zbyszek Gotkiewicz
- marek mastalerz
- Posty: 496
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
- Reputation: 179
- Lokalizacja: Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
micro pisze:marek mastalerz pisze:Ktoś kto pisze, że glajty wyczynowe są sztywne, chyba nie widział dwurzędówki w termice, albo podczas startu na holu
Możesz rozwinąć temat startu na holu ?.
Mówię to na podstawie swoich doświadczeń jako kierownika startu. Wyczynówki rzadko startują na holu, ale czasem to się zdarza. Skrzydła o dużym wydłużeniu podczas startu na holu zachowują się dość wrednie. Duże wydłużenie i niski profil nie zapewniają przesadnej sztywnosci wzdłużnej. Stabile chodzą przód-tył względem środka skrzydła, czasem niesymetrycznie, a to nie ułatwia startu. Na holu podczas startu klasykiem nie da się tak szybko zareagować na to co robi skrzydło, stąd komplikacje podczas takiego startu.
Pozdrawiam
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: EN-D/CCC jest bezpieczniejdze od EN-A/B
Z moich doświadczeń z wyczynowym skrzydłem na holu wynika, że najrozsądniej postawić skrzydło alpejką, odwrócić się i dopiero dać sygnał do dania ciągu. Każda inna procedura to proszenie się o kłopoty 

Zbyszek Gotkiewicz
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość