Zdarzenia 2019

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: JakubM » 05 maja 2019, 18:47

JakubM pisze:Akcja ratunkowa to temat na inna opowieść. Przyjęcie zgłoszenia trwało 13 min. Pomimo podania koordynat potwierdzonych przez trzy osoby śmigłowiec błądził w zupełnie innym miejscu. Niestety nie wiemy dlaczego, co i gdzie zawiodło.


Tytułem uzupełnienia:
Jednym z narzędzi użytych to wzywania akcji ratunkowej była aplikacja 112 WHERE ARE YOU.
Włosi zapewniają, ze działa w całych północnych Włoszech (mimo, ze mapa w samej aplikacji nie obejmuje Piemontu). Jeśli ta apka działa tak zadziałała w naszym wypadku to znaczy, ze nie działa w ogóle. Moje zgłoszenie wysłane za jej pomocą (SMS z koordynatami) pozostało bez reakcji.

Obrazek


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Pg: druty przy lądowaniu, oraz deformacja i drzewo

Postautor: JakubM » 05 maja 2019, 18:47

Dwa incydenty z soboty:

1. Pilot podchodząc do ładowania e terenie przygodnym nie zauważył linii telefonicznej na swoim podejściu. Po przyziemieniu glajt zawisł na przewodzie. Bez strat w ludziach, glajt lekko uszkodzony podczas ściągania.

2. Wg zeznań pilota przy próbie wykrętki z niskiej wysokości skrzydło uległo deformacji po której cały układ szybko zmierzał w stronę ziemi. Pilot w obawie przed uderzeniem w ziemie skierował się na drzewo gdzie zawisł. Przy pomocy kolegów bezpiecznie dostał się na ziemie. Bez strat w ludziach i sprzęcie.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Pg Kolizja z drutami Obrażenia

Postautor: ciacholot » 08 maja 2019, 21:04

W Oludeniz polski pilot po kolizji z linią wysokiego napięcia uległ wypadkowi. Stan nie zagraża życiu, ale jest poważny. Nie znam jeszcze szczegółów. Wypadek był przy próbie przygodnego lądowania. Pilot nie zauważył drutów.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Smiertelny wypadek Polaka w Irlandii

Postautor: uriuk » 12 maja 2019, 11:51

Z precla:

Dziś służby odnalazły ciało polskiego pilota Rafała Skóry który od wczoraj był poszukiwany zaginął w okolicach gór Wicklow.
Na tą chwilę nic więcej nie wiadomo o okolicznościach śmierci

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Ppg Łomża brak umiejętności złamanie kręgosłupa

Postautor: uriuk » 17 maja 2019, 00:28

Nie dosc, ze przywalil, to jeszcze beknie

https://4lomza.pl/index.php?wiad=52346& ... 5VDxhQkXg8

Mark

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Mark » 19 maja 2019, 09:26

Gówno beknie. To były ćwiczenia naziemne kontroli skrzydła które robiłem wiele dni przed wypadkiem. Gdzie pisze ze tego nie mogę robić nie mając jeszcze uprawnień? Miejsce dość często uczęszczane przez mieszkańców miasta. Widziała mnie policja i straż miejska i dopóki nie byłem w powietrzu nikt nie interweniował.
Owego feralnego dnia podmuch wiatru oderwał mnie od ziemi i zmusił do startu aby się nie poturbować. To był lot niekontrolowany i nie planowany i w sumie zakończył się upadkiem z niewielkiej wysokości. Nie mam zamiaru ponosić konsekwencji za coś czego nie zrobiłem świadomie.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 19 maja 2019, 10:10

Mark pisze:Gówno beknie. To były ćwiczenia naziemne kontroli skrzydła które robiłem wiele dni przed wypadkiem. Gdzie pisze ze tego nie mogę robić nie mając jeszcze uprawnień? Miejsce dość często uczęszczane przez mieszkańców miasta. Widziała mnie policja i straż miejska i dopóki nie byłem w powietrzu nikt nie interweniował.
Owego feralnego dnia podmuch wiatru oderwał mnie od ziemi i zmusił do startu aby się nie poturbować. To był lot niekontrolowany i nie planowany i w sumie zakończył się upadkiem z niewielkiej wysokości. Nie mam zamiaru ponosić konsekwencji za coś czego nie zrobiłem świadomie.


Jest to jakaś linia obrony, choć jeśli się robi ćwiczenia naziemne z pracującym silnikiem na plecach, to dobrze jest umieć to jakoś wytłumaczyć :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: der » 19 maja 2019, 10:13

Gorzej Marku, jeśli znajdzie się ktoś, a jak piszesz, miejsce uczęszczane, kto cię nagrał, kiedy sobie robiłeś swawolne kółeczka

Michał123

PG Grzmiąca poskladanie od rororów z przeciwstoku. Obrażenia.

Postautor: Michał123 » 19 maja 2019, 10:37

Zasłyszane info z drugiej ręki.

Górka Grzmiąca w Dolnośląskim 18.05.2019. Upadek z ok. 15 m, po poszkodowanego przyleciało śmigło.
Kierunek wiatru zupełnie nie na tą górkę w tamtym dniu. Duże rotory od przeciwstoku.

Może ktoś wie coś więcej?

Mark

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Mark » 19 maja 2019, 10:47

Nikt mnie nie nagrał bo nic takiego wcześniej nie miało miejsca. Chodziło mi tylko o to aby postawić skrzydło i wyrobić nawyk patrzenia w górę czy nic nie jest splatane. Pod okiem instruktora miałem udane starty ale tą sztukę sam chciałem dobrze opanować. Wyczuć moment kiedy mogę popuscic taśmy A i widzieć skrzydło prawidłowo wypełnione i linki nie splatane. Przy górnym podwieszeniu to dość trudne bo ręce muszą być wyciągnięte maksymalnie wysoko.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: prokopcio » 19 maja 2019, 11:18

Mark pisze:Nie mam zamiaru ponosić konsekwencji za coś czego nie zrobiłem świadomie.
Zamiast stwierdzenia "nie zrobiłem świadomie" powinno być "zrobiłem nieświadomie" ale i tak wątpię żeby coś takiego przeszło.
Opisz proszę Mark lepiej co się stało, będzie to wartościowe dla nas wszystkich.
Napęd wygląda wyjątkowo dobrze jeśli fotka pochodzi z miejsca zdarzenia.
Łukasz Prokop

Mark

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Mark » 19 maja 2019, 11:51

Cóż nawet nie zdążyłem wznieść się wyżej bo znalazłem się w rotorach pomimo słabego wiatru. Skrzydłem tak zaczęło bujać że zupełnie straciłem nad nim kontrolę. Na domiar złego w strachu zmniejszyłem gaz co dopełniło reszty. Przeciągnąlem skrzydło i w spirali wpadłem w zarośla. W zasadzie tylko śmigło uległo uszkodzeniu i pęknięciu uległ jeden kręg kręgosłupa który wymagał operacji.
Pewnie poniose karę to nie ulega wątpliwości.
Niemniej jednak wolę nie mieć uprawnień i żyć niżej miec uprawnienia i zginąć. Dobrze że tylko tak się stało a resztę da się naprawić. Latanie to niesamowite przeżycie i mam nadzieję jeszcze tego doświadczyć nie raz. Oczywiście latania bo tego bólu nie życzę nikomu.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 19 maja 2019, 12:07

Rozumiem, że chcesz jakoś wytłumaczyć sobie, że zrobiłeś wszystko dobrze, ale przyczyną wypadku nigdy nie jest posiadanie szkolenia. To szkolenie może być niewystarczające, ale zawsze ma ono przewagę nad jego zupełnym brakiem. Życzę powrotu do zdrowia i większego zaufania do szkoleń. Z tego co piszesz, to nie potrafiła ocenić panujących warunków oraz nie byłeś w stanie opanować skrzydła. Na szkoleniu są to jedne z podstawowych zagadnień jakie się ćwiczy.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: prokopcio » 19 maja 2019, 12:40

Dzięki za opis z pierwszej ręki. Również dołączam się do życzeń zdrowia i bezpiecznego powrotu do latania :)
Uczymy się na błędach nie tylko swoich.
Łukasz Prokop

Mark

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Mark » 19 maja 2019, 15:29

Tak się cały czas zastanawiam czy nie byłoby lepiej podniesc ręce, dodać gazu na maksa i spróbować się przebić przez strefę rotorów.
Moje doświadczenie w sytuacjach niebezpiecznych żadne i wyszło jak wyszło.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 19 maja 2019, 16:03

No widzę. Czyste startowisko z niezakłóconym przepływem powietrza to jedno a absolutnie niezbędnych wymagań co do miejsca startu. Poza tym zza wszelką cenę unikamy latania w rotorach, bo nie ma żadnych rad które mogą pilotowi pomóc w takiej sytuacji.
Zbyszek Gotkiewicz

Mark

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Mark » 20 maja 2019, 11:29

Czym można opanować skrzydło w krótkim czasie wykonując np. dziesięć holi jednego dnia? Lub bezwiednie wykonywać polecenia instruktora?
Mam pytanie i proszę kolegów o wyjaśnienie czy ćwiczenia naziemne kontroli skrzydła to czynność lotnicza i nie mam prawa tego robić samotnie?
Jak zdać egzamin jeżeli umiejetnosci zbyt mało?
Z kursu wyniósłem teorie ale praktyki zbyt mało.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: uriuk » 20 maja 2019, 13:56

Wyegzekwuj wiedze od instuktora. Jesli inni z grupy zdali bez problemu, to znaczy ze wymagasz indywidualnego toku szkolenia. Wykup go i zdaj egzamin.
Na razie cos krecisz.

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: der » 20 maja 2019, 13:57

Kiedy kandydat na prawo jazdy nie ma wystarczających umiejętności pomimo odbytego kursu, może wykupić dodatkowe godziny jazdy.
Kiedy kursant paralotniowy nie czuje się na siłach do odbywania samodzielnych lotów po odbytym kursie, może zrobić to samo. Z pewnością żaden instruktor mu nie odmówi.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 maja 2019, 15:02

Program przewiduje 30 lotów a nie dziesięć holi. Możesz napisać coś więcej o swoim szkoleniu?
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość