
Artykul napisany do ostatniego Vario
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4177
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
W spokojnyym powietrzu nie rozgrywa sie zawodow 

- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
W turbulentnych warunkach nie testuje się glajtów. Poza tym uważam, że masz rację, ale bardzo trudno będzie ją udowodnić 

Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
uriuk pisze:Predkosc maksymalna glajta ma miejsce na katach nataarcia zblizonych do zera. Przekroczenie tego kata oznacza frontsztala. Nie bardzo rozumiem, jak chcesz rozpedzic glajta bardziej, niz robi sie to speedsystemem wyregulowanym w taki sposob, zeby jednak tego zerowego kata nie przekoczyl.
Najpierw myslec, potem pisac panowie bo czuje sie zazenowany koniecznoscia wyjasniania granic predkosci maksymalnej
Piszesz, że po wejściu do kokonu prędkość zmniejszy się gdyż z powodu mniejszych oporów nastąpi przesunięcie pilota do przodu, co spowoduje odchylenie czaszy do tyłu, zmniejszenie kąta natarcia i zmniejszenie prędkości.
Więc co się stanie jeśli po wejściu do kokonu dociśniesz speeda? Będziesz na tym samym kącie natarcia, ale z mniejszą sumą oporów.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4177
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Kokon poprawia doskonalosc i zmniejsza opadanie.
Nalozenie na siebie dwoch zjawisk zaciemnnia wyniki eksperymentu i to tyle. Wydawalo mi sie,ze dyskutujemy o tezie, czy uzycie kokonu zmniesza czy zwieksza predkosc glajta. Do eksperymentu potrzebujemy dwa w miare identyczne skrzydla, lecace obok siebie na zaglu a w zasadzie stojace na zaglu przy tzw "stopklatce". Jeden z pilotow wysuwa sie z uprzezy i rozklada rece, drugi przyjmuje pozycje najbardziej aerodynamiczna. Otoz ja taki eksperyment wykonalem. Pilot "rozpostarty" przyspieszyl i zwiekszyl opadanie
Nalozenie na siebie dwoch zjawisk zaciemnnia wyniki eksperymentu i to tyle. Wydawalo mi sie,ze dyskutujemy o tezie, czy uzycie kokonu zmniesza czy zwieksza predkosc glajta. Do eksperymentu potrzebujemy dwa w miare identyczne skrzydla, lecace obok siebie na zaglu a w zasadzie stojace na zaglu przy tzw "stopklatce". Jeden z pilotow wysuwa sie z uprzezy i rozklada rece, drugi przyjmuje pozycje najbardziej aerodynamiczna. Otoz ja taki eksperyment wykonalem. Pilot "rozpostarty" przyspieszyl i zwiekszyl opadanie
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
uriuk pisze:Kokon poprawia doskonalosc i zmniejsza opadanie.
Nalozenie na siebie dwoch zjawisk zaciemnnia wyniki eksperymentu i to tyle. Wydawalo mi sie,ze dyskutujemy o tezie, czy uzycie kokonu zmniesza czy zwieksza predkosc glajta. Do eksperymentu potrzebujemy dwa w miare identyczne skrzydla, lecace obok siebie na zaglu a w zasadzie stojace na zaglu przy tzw "stopklatce". Jeden z pilotow wysuwa sie z uprzezy i rozklada rece, drugi przyjmuje pozycje najbardziej aerodynamiczna. Otoz ja taki eksperyment wykonalem. Pilot "rozpostarty" przyspieszyl i zwiekszyl opadanie
Myślę, że tym eksperymencie kluczowe jest użycie speeda, którego nie ma.
Ponieważ ten bez kokonu nie używa speeda, więc ten w kokonie powinien spokojnie speedem wyrównać kąt natarcia i prędkość i mieć do tego niższe opadanie.
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Wychodzi na to, że latanie na speedzie w uprzęży o większym oporze jest bardziej niebezpieczne (a w ccc dochodzimy już do 70 km/h) bo pilot cofa się (?!) czy tam zostaje bardziej z tyłu a skrzydło jest bliższe wyprodukowania fronta. Czyli do czegoś jednak przydaje się kokon i jego mniejszy opór
Pilot i uprząż to tylko część oporu jaki musi pokonać zestaw. Zmniejszanie oporów pozwala projektować szybsze skrzydła ale z wszystkimi konsekwencjami jakie to ze sobą niesie.
A tak serio to nie można generalizować i upraszczać wszystkiego do jednego stwierdzenia, skrzydła różnych klas będą różnie się zachowywać podczas takiego eksperymentu. To wbrew pozorom nie jest prosta fizyka.
Ciekawe co ten zawodnik powiedziałby nam o jego prędkości:

Pilot i uprząż to tylko część oporu jaki musi pokonać zestaw. Zmniejszanie oporów pozwala projektować szybsze skrzydła ale z wszystkimi konsekwencjami jakie to ze sobą niesie.
A tak serio to nie można generalizować i upraszczać wszystkiego do jednego stwierdzenia, skrzydła różnych klas będą różnie się zachowywać podczas takiego eksperymentu. To wbrew pozorom nie jest prosta fizyka.
Ciekawe co ten zawodnik powiedziałby nam o jego prędkości:
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Maciej. Skrzydła są testowane z dedykowaną uprzężą i założę się że nie da to uprzęże z podnóżkami typu kokon 
A ten na filmie leci według mnie bardzo wolno :p

A ten na filmie leci według mnie bardzo wolno :p
Zbyszek Gotkiewicz
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Uriuk, a dlaczego nie stosują spadochroników anti-G na dolocie do mety?
Zyskali by cenne sekundy.
Kiedy ostatnio byłeś na jakichś zawodach?
Większość trasy leci się na pełnej beli. A już na pewno na dolocie (o ile mamy pewność dolotu). Pełna bela to taka, że bloczki speeda zachodzą na siebie. Nie zauważyłem dużej ilości frontsztali.
Ale już wiem, że Ciebie niesposób przekonać, więc już nie dyskutuję więcej.
Pozdro.
P.
Zyskali by cenne sekundy.
Kiedy ostatnio byłeś na jakichś zawodach?
Większość trasy leci się na pełnej beli. A już na pewno na dolocie (o ile mamy pewność dolotu). Pełna bela to taka, że bloczki speeda zachodzą na siebie. Nie zauważyłem dużej ilości frontsztali.
Ale już wiem, że Ciebie niesposób przekonać, więc już nie dyskutuję więcej.
Pozdro.
P.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Niepotrzebnie próbujesz przekonywać Uriuka. Przedstaw swoje argumenty, a czytający wyciągną swoje wnioski. A przynajmniej zainteresują się problemem. A Uriuk będzie wierzył w co chce i nikt na to nie ma wpływu 

Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Skoro uriuk przetestował to nie musi wierzyć, nie wierzyć - on to po prostu wie 
Jeśli opór pilota się zwiększa to cały układ się musi pochylić i zmniejszyć kąt natarcia co powinno odzwierciedlić test - czyli zwiększyć opadanie i prędkość jak uriuk pisze.
Czy to jest korzystne zjawisko - zostawię do przemyśleń każdemu z osobna.
podobnym pytaniem było by czy użycie speeda jest korzystne czy nie.

Jeśli opór pilota się zwiększa to cały układ się musi pochylić i zmniejszyć kąt natarcia co powinno odzwierciedlić test - czyli zwiększyć opadanie i prędkość jak uriuk pisze.
Czy to jest korzystne zjawisko - zostawię do przemyśleń każdemu z osobna.
podobnym pytaniem było by czy użycie speeda jest korzystne czy nie.
Łukasz Prokop
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Załóżmy, ze zwiększyliśmy opór pilota i układ się pochylił. Zwiększyło się opadanie i prędkość. Skoro zwiększyła się prędkość, pytanie jeszcze względem czego? to opór wraz ze wzrostem prędkości powinien dalej rosnąć wg praw fizyki i tak dalej. Czy po prostu wszystko zwolni? Zwiększmy zatem jeszcze bardziej opór pilota, czy pochylenie dalej rośnie i prędkość? i znowu względem czego? Lecimy na ujemnym kacie natarcia? Takie tam pytania, moze coś wymyślimy?
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Maciek G. pisze:Ciekawe co ten zawodnik powiedziałby nam o jego prędkości
Nie wiem czy w kwestii prędkości ale ustawienie aerodynamiczne wymaga tu pochylenia zgodnie ze strugami powietrza.
Bardzo niewygodna pozycja

- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
TurArt. Jeśli chcesz doprowadzić problem ad absurdum, to pilot pasujący na ziem jest takim przykładem. Pilotowi trak rośnie opór że się zatrzymuje, a skrzydło leci dalej.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4177
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Przemysław pisze:Uriuk, a dlaczego nie stosują spadochroników anti-G na dolocie do mety?
Zyskali by cenne sekundy
P.
Skoro leca z maksymalna predkoscia, na pograniczu wejscia frontsztala, to na ich miejscu zwiekszalbys dalej predkosc?
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Przelatałem jakieś 100h z rękawem o średnicy 2m i dł. 10m i prędkość po wypięciu tego ustrojstwa nieznacznie ale jednak rosła! Wg. moich obserwacji opór ma bardzo duży wpływ na doskonałość a na prędkość nieznaczny więc cała ta dyskusja jest bez sensu:)
Czy skrzydło kiedy stoisz na ziemi przelatuje ci nad głową i upada na komory?
TurArt. Jeśli chcesz doprowadzić problem ad absurdum, to pilot pasujący na ziem jest takim przykładem. Pilotowi trak rośnie opór że się zatrzymuje, a skrzydło leci dalej.
Czy skrzydło kiedy stoisz na ziemi przelatuje ci nad głową i upada na komory?
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Piotr. Najczęściej tak, jeśli nie zareaguję. I oczywiście gdy nic nie wieje lub wieje słabo. Co do latania z rękawem, to nie zastanawiałem się jak to będzie w ppg, gdzie cały opór pilota jest niwelowany przez śmigło.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Piotr. Najczęściej tak, jeśli nie zareaguję. I oczywiście gdy nic nie wieje lub wieje słabo. Co do latania z rękawem, to nie zastanawiałem się jak to będzie w ppg, gdzie cały opór pilota jest niwelowany przez śmigło.
Oczywiście miałem na myśli sytuację bez obrotów, w innym przypadku moja wypowiedź nie miała by sensu.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
uriuk pisze:Przemysław pisze:Uriuk, a dlaczego nie stosują spadochroników anti-G na dolocie do mety?
Zyskali by cenne sekundy
P.
Skoro leca z maksymalna predkoscia, na pograniczu wejscia frontsztala, to na ich miejscu zwiekszalbys dalej predkosc?
Nie, ale z chęcią obniżyłbym opadanie
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Piotr. Myślę, że bez solidnego sprawdzenia dyskusja do niczego nie prowadzi 

Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4177
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Artykul napisany do ostatniego Vario
Piotr Domański pisze:Przelatałem jakieś 100h z rękawem o średnicy 2m i dł. 10m i prędkość po wypięciu tego ustrojstwa nieznacznie ale jednak rosła! Wg. moich obserwacji opór ma bardzo duży wpływ na doskonałość a na prędkość nieznaczny więc cała ta dyskusja jest bez sensu:)
Ztym rekawem to doskonaly przyklad. U mnie np bylo odwrotnie. Z rekawem lecialem szybciej. Ale ja to robilem na skrzydle klasycznym. Zakladam, ze ty latales z samostatkiem.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość