Gosc caly czas przekrecal dupe frontem do wyciagarki i byl przekonany, ze w ten sposob trzyma kierunek. A ze skrzydlo leci w pizdu? Jakie skrzydlo? Jakie karabiny?
Hol
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Hol
Od zawsze intrygowalo mnie tlumaczenie sie kursantow (lub nawet pilotow), ktorzy wygenerowali srogi lockout na holu, brzmiace "przeciez trzymalem kierunek". Nie moglem tego ogarnac. Misiaczek ewidentnie zrzedl w kursu o 50-100 m i... nie zauwazyl tego. Dzis znalazlem filmik, ktorzy mi wszystko rozjasnil.
Gosc caly czas przekrecal dupe frontem do wyciagarki i byl przekonany, ze w ten sposob trzyma kierunek. A ze skrzydlo leci w pizdu? Jakie skrzydlo? Jakie karabiny?
Gosc caly czas przekrecal dupe frontem do wyciagarki i byl przekonany, ze w ten sposob trzyma kierunek. A ze skrzydlo leci w pizdu? Jakie skrzydlo? Jakie karabiny?
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Hol
w jaki sposób rozumieć zejście z kursu podczas holu wyrażone w metrach?uriuk pisze:...Misiaczek ewidentnie zrzedl w kursu o 50-100 m..
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
Istnieje tylko jedna, jedynie sluszna trajektoria holu. Jesli misiaczek jest 40 m od tej jedynie slusznej trajektorii, to znaczy, ze zszedl z kursu o 40 m. Jak jade droga gminna do Pasikurowic, to tez mam swoj pas ruchu, z tolerancja ok 2,5 m. Jesli jestem 40 m od swojego pasa ruchy, to znaczy ze jestem w lesie albo na pasku w TVNie. Poniewaz w powietrzu nie ma namalowanych linii, jak na drodze gminnej, to misiaczkom ciezko zrozumiec, ze podczas holu nie maja nic innego do roboty, tylko pilnowac swojej trajektorii. Praktyka pokazuje, ze 50 m to dla nich pomijalna wartosc "bo "przeciez trzymali kierunek"
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Hol
Zgodzę się i nie zgodzę jednocześnie. Tak, jest optymalna trajektoria tworzona w "RealTime" ale jak się z niej schodzi to istnieje nowa (znów utworzona w RealTime") alternatywna i w 100% słuszna. Może być oddalona o 200m od tej "wstępnej" czyli jeśli z jakiegoś powodu ktoś zejdzie z kursu to wystarczy obrać znów ten w którym skrzydło jest prostopadle do wyciągarki.
Problemem nie jest zejście z kursu tylko tak jak słusznie napisałeś - brak świadomości zejścia, czy przekonanie że leci się poprawnie.
Problemem nie jest zejście z kursu tylko tak jak słusznie napisałeś - brak świadomości zejścia, czy przekonanie że leci się poprawnie.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
Są dwie metody trzymania kierunku na wyciągarki. Albo w osi pasa albo w osi wiatru. Tu pilot trzymał się osi pasa przy bocznym wietrze i może by dał radę, ale wygląda że przeholował z kontrowaniem poprawki na wiatr. Z uczniami nie ma takich problemów jeśli słuchają radia.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Są dwie metody trzymania kierunku na wyciągarki. Albo w osi pasa albo w osi wiatru. Tu pilot trzymał się osi pasa przy bocznym wietrze i może by dał radę, ale wygląda że przeholował z kontrowaniem poprawki na wiatr. Z uczniami nie ma takich problemów jeśli słuchają radia.
Tak naprawde poprwne jest kazde holowanie pomiedzy osia pasa a a osia wiatru, byle przodem do wyciagarki. Przodem skrzydla, a nie przodem czlowieka
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
Na marginesie, jedna z najwazniejszych rzeczy, ktore ma do przekazania instruktor, jest "myslenie skrzydlem" zamiast "myslenia dupą"
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
Skrzydło nie musi być prostopadłe do liny jeśli wieje z boku. Chodzi tylko o to, żeby obraz z wyciągarka w centrum nie przemieszczał się na boki
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Hol
Zbyszek Gotkiewicz pisze: Chodzi tylko o to, żeby obraz z wyciągarka w centrum nie przemieszczał się na boki
Temu z filmiku się zbytnio nie przemieszczał...
Przeczytaj stwierdzenie uriuka
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
To na filmie wygląda jakby pilot kontrował za mocno boczny wiatr. Można się tak holować jak się umie, albo żeby lina nie spadała w złe miejsca po wyczepieniu. A o które stwierdzenie Uriuka chodzi?
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
Bo jeśli chodzi o myślenie skrzydłem, to wolę żeby pilot nie myślał tylko miał wykształcone prawidłowe odruchy.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
Zbyszek Gotkiewicz pisze:To na filmie wygląda jakby pilot kontrował za mocno boczny wiatr. Można się tak holować jak się umie, albo żeby lina nie spadała w złe miejsca po wyczepieniu. A o które stwierdzenie Uriuka chodzi?
Ogladalismy chyba rozne filmy. On wcale nie kotruje. Wiatr jest z lewej.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Hol
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A o które stwierdzenie Uriuka chodzi?
uriuk pisze:Gosc caly czas przekrecal dupe frontem do wyciagarki i byl przekonany, ze w ten sposob trzyma kierunek.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
prokopcio pisze:Zbyszek Gotkiewicz pisze:A o które stwierdzenie Uriuka chodzi?uriuk pisze:Gosc caly czas przekrecal dupe frontem do wyciagarki i byl przekonany, ze w ten sposob trzyma kierunek.
Frontem do wyciągarki ustawia nas lina. Przy wietrze z lewej strony powinien odejść w prawo. Mógł lecieć trawersem, ale coś nie poszło. Może tam coś jeszcze było nie tak, bo ewidentnie zabrakło prawej sterówki.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Hol
A dla czego nie ustala się trzeciego punktu ? 1-pilot, 2 wyciągarka i 3 jakiś znak czy punkt w terenie... patrzył by sobie delikwent, że lina ma tworzyć linię prostą wyznaczoną tymi punktami i by wiedział. Tak się nie da?
Mariusz Kilian
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Hol
Da się. Jak analizowaniem problem holowania w nocy, to mi wyszło że takie nabieżniki byłyby koniecznością. Przy podmuchach termicznych zmiany kierunku na linie nie pozwalają na utrzymanie jednego założonego kierunku holu. Zmiana kierunku i siły wiatru wraz z wysokością jest tu też problemem.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 27
- Rejestracja: 20 sierpnia 2017, 11:50
- Reputation: 2
- Lokalizacja: Gliwice
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Hol
Mnie uczono, skrzydło - lina = kąt prosty(90°). To jedna z niewielu sytuacji kiedy warto patrzeć na skrzydło . Robię tak a przynajmniej staram się tak robić od samego początku latania na holu i do tej pory nie pojawiły się nawet symptomy lockout-u. Dla mnie więc takie podejście pozwoliłoby uniknąć takiej sytuacji. Natomiast zgadzam się, że nie można sugerować się „dupą”
Pozdrawiam
Jarek
Pozdrawiam
Jarek
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość