Zdarzenia 2019

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
Krisek1973
Posty: 58
Rejestracja: 18 listopada 2016, 12:08
Reputation: 21
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Kontakt:

PPG Skidzyn, uraz kręgosłupa i wstrząs mózgu

Postautor: Krisek1973 » 09 sierpnia 2019, 13:27

https://www.radiobielsko.pl/wiadomosci/ ... lupa/42401

Wie ktoś jaka była rzeczywista przyczyna wypadku?
Pozdrawiam
Krzysiek
------------------------------------------------------
Filmiki z mojego latania: http://nielezymy.pl :shock:

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

PPGG Bartoszyce rozbujanie trajki na podejściu podczas szkolenia złamanie nogi w kostce

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 sierpnia 2019, 18:00

Pilot po starym szkoleniu i przerwie wznawiał szkolenie po kilku latach. Miał wykonać jedynie krótkie oderwanie, ale poleciał samodzielnie na krąg i po ostatnim zakręcie rozbujał trajkę przed lądowaniem. Zniszczona trajka, mogą złamana w kostce. Skrzydło Shaft.
Zbyszek Gotkiewicz

roburb2
Posty: 47
Rejestracja: 20 marca 2018, 14:23
Reputation: 6
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: PPG Skidzyn, uraz kręgosłupa i wstrząs mózgu

Postautor: roburb2 » 10 sierpnia 2019, 06:38

Krisek1973 pisze:https://www.radiobielsko.pl/wiadomosci/wypadek-paralotniarza-doznal-urazu-kregoslupa/42401

Wie ktoś jaka była rzeczywista przyczyna wypadku?

czesc. To bylem ja. Jak schodzilem do ladowania robiac zakret (wysokosc ok 20m) to podwinela mi sie polowa skrzydla z niewiadomej przyczyny. Mogla to byc kwestia jakiegos wiatru zza budynku (leciam ok 20m od niego) choc ciezko mi powiedziec. Byla to godzina 19. Manewrujac sterowkami udalo mi sie wyjsc z tego al3 bylem tak ustawiony ze z 10m praktycznie piobowo opadlem. Teraz skrecona jedna stopa, zlamane 4 dolne kregi, bol w biodrach. Pozdrawiam ;)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: PPG Skidzyn, uraz kręgosłupa i wstrząs mózgu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 sierpnia 2019, 10:55

roburb2 pisze:
Krisek1973 pisze:https://www.radiobielsko.pl/wiadomosci/wypadek-paralotniarza-doznal-urazu-kregoslupa/42401

Wie ktoś jaka była rzeczywista przyczyna wypadku?

czesc. To bylem ja. Jak schodzilem do ladowania robiac zakret (wysokosc ok 20m) to podwinela mi sie polowa skrzydla z niewiadomej przyczyny. Mogla to byc kwestia jakiegos wiatru zza budynku (leciam ok 20m od niego) choc ciezko mi powiedziec. Byla to godzina 19. Manewrujac sterowkami udalo mi sie wyjsc z tego al3 bylem tak ustawiony ze z 10m praktycznie piobowo opadlem. Teraz skrecona jedna stopa, zlamane 4 dolne kregi, bol w biodrach. Pozdrawiam ;)


Przypuszczam, że to był jakiś rotor. Jeśli zbyt mocno reagowałeś sterówkami, to skrzydło mogło opadać pionowo, bo nie mogło się rozpędzić po klapie, ale podniesienie rąk na tej wysokości też jest niebezpieczne bo skrzydło wyskakując do przodu by zanurkowało razem z Tobą. Dzięki za opis i życzę szybkiego powrotu do pełnej sprawności.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: PPGG Bartoszyce rozbujanie trajki na podejściu podczas szkolenia złamanie nogi w kostce

Postautor: fotolot » 10 sierpnia 2019, 13:52

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Pilot po starym szkoleniu i przerwie wznawiał szkolenie po kilku latach. Miał wykonać jedynie krótkie oderwanie, ale poleciał samodzielnie na krąg i po ostatnim zakręcie rozbujał trajkę przed lądowaniem. Zniszczona trajka, mogą złamana w kostce. Skrzydło Shaft.


"Skrzydło Shaft" nie uległo tu żadnej deformacji(?). Ale skoro przyczyną było "rozbujanie trajki"(w "ustawce" nadaje się im teraz autonomię jako "statki powietrzne") to w takim razie wypadałoby też uzupełnić - jakiej produkcji jest ten zniszczony "statek" ? :roll: .

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 sierpnia 2019, 14:07

Wiesiek. Jak wpiszesz do googla paralotnia Shaft to wyjdzie jako pierwszy wynik. Nazwy firmy nie podawałem, bo środowisko jest przeczulone na pewne informacje głównie z powodu osobników którzy wszędzie węszą spisek i ustawki. Coś jeszcze chcesz wiedzieć? Proponuję popracować kilka lat jako instruktor aby wypowiadać się na temat przyczyn rozbujania poprzecznego układu skrzydło-pilot
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: fotolot » 10 sierpnia 2019, 16:00

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wiesiek. Jak wpiszesz do googla paralotnia Shaft to wyjdzie jako pierwszy wynik. Nazwy firmy nie podawałem, bo środowisko jest przeczulone na pewne informacje głównie z powodu osobników którzy wszędzie węszą spisek i ustawki. Coś jeszcze chcesz wiedzieć? Proponuję popracować kilka lat jako instruktor aby wypowiadać się na temat przyczyn rozbujania poprzecznego układu skrzydło-pilot


Zbyszek , czy ty nie zrozumiałeś, że zapytałem o trajkę, a nie skrzydło(może być jej nazwa ;) ) ?
Przecież o przyczynach zdarzenia, którego nie znam, " się nie wypowiedziałem"?. To jest akurat twoja "chora teoria", żeby jedynie będąc instruktorem, móc się wypowiadać na temat mechaniki lotu PPGG. A ty Zbyszku jeśli chciałbyś dyskutować na tematy lania PPGG to "proponuję" nabądż najpierw praktyczne doświadczenia w tych kwestiach..... Możesz mi wierzyć lub nie, ale różnej konstrukcji trajki , wnoszą dodatkowo do całego układu, mniej lub bardziej niekorzystne zjawiska bezwładnościowe i nie jest to tylko, jak się tobie Panie instruktor ,"teoretycznie wydaje", układ "skrzydło-pilot".... Zazwyczaj na przyczyny wypadków składa się ich wiele . Zakładam z twojego opisu że głównymi były tu błędy pilotażowe pilota jednak możliwe że gdyby leciał on swobodnie(skrzydło-pilot) to do czegoś takiego by nie doprowadził - to tylko tyle mojego skromnego dodatku, jako praktyka z prawie 20- letnim doświadczeniem w lataniu z napędami i trajkami różnych konstrukcji.

Pozdrawiam Wiesiek
ps. a jak to teraz jest z tym dostaniem się do waszego instruktorskiego klanu Zbyszek ? Bo chyba już nie trzeba zostać "pozytywnie zweryfikowanym przez Mańkowskiego"- pytam poważnie , skoro tą waszą "robotę" mi osobiście polecasz, ale obiecuję że nie po to by potem mieć od ciebie prawo, by pierdzielić jako "jedyny słuszny" na forach :)
Ostatnio zmieniony 10 sierpnia 2019, 16:09 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 sierpnia 2019, 16:06

Wiesiek. Pytanie o markę trajki wyobrażam sobie w następujący sposób. Wiesiek pyta: czy wiadomo jaka była marka trajki? Porównaj to teraz z pytaniem jakie zadałeś. Od razu odpowiadam: nie wiem.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: fotolot » 10 sierpnia 2019, 17:25

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wiesiek. Pytanie o markę trajki wyobrażam sobie w następujący sposób. Wiesiek pyta: czy wiadomo jaka była marka trajki? Porównaj to teraz z pytaniem jakie zadałeś. Od razu odpowiadam: nie wiem.


To znaczy ,że nie masz Zbyszek pełnego obrazu tego zdarzenia-analizujesz jako instruktor(PPGG?) "układ pilot-skrzydło". Dla jak najpełniejszej analizy, wskazane jest dochodzić szczegółów konstrukcyjnych, całego układu razem z trajką . Bo technicznie, mogło to w tym przypadku mieć bardzo duże znaczenie(większe od rodzaju skrzydła) . Najlepiej takie sytuacje starać się dogłębnie wyjaśniać razem z samymi poszkodowanymi-jeśli to możliwe .

Pozdrawiam Wiesiek
Ostatnio zmieniony 10 sierpnia 2019, 17:34 przez fotolot, łącznie zmieniany 2 razy.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 sierpnia 2019, 17:34

Sprawa została zgłoszona do PKBWL. Tam szukaj dogłębnej analizy, bo komisja dysponuje odpowiednimi środkami. Ja też mogę zająć się analiza, tylko drogi jestem i nie będziesz w stanie za nią zapłacić.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: fotolot » 10 sierpnia 2019, 17:57

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Sprawa została zgłoszona do PKBWL. Tam szukaj dogłębnej analizy, bo komisja dysponuje odpowiednimi środkami. Ja też mogę zająć się analiza, tylko drogi jestem i nie będziesz w stanie za nią zapłacić.


Czy analizy muszą być drogie? Moim zdaniem nie jest istotne za jaką kasę i jak namaszczeni mają się tym po swojemu zajmować. Dobrze by było aby przynajmniej wszelkie szczegóły zdarzeń były maksymalnie jawne dla całego naszego środowiska- w tym wywiady z poszkodowanymi. Sama jawność byłaby już ogromnym sukcesem.
Ostatnio zmieniony 10 sierpnia 2019, 18:03 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 sierpnia 2019, 18:01

Sam wyceń rzetelne przeprowadzenie badania. Jeśli uznasz że jest to łatwe i śmiesznie tanie, to mogę Ci zapłacić za taką pracę.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: fotolot » 10 sierpnia 2019, 18:34

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Sam wyceń rzetelne przeprowadzenie badania. Jeśli uznasz że jest to łatwe i śmiesznie tanie, to mogę Ci zapłacić za taką pracę.


Zbyszek, w miarę "łatwe i śmiesznie tanie ", to może być publiczne udostępnienie wszelkich dostępnych, dobrowolnie podanych informacji o zdarzeniu np. na forum. A co do wyceny "rzetelnego badania", to może być ona zależnie od różnych czynników np. kosmicznie wysoka lub zupełnie darmowa .

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 sierpnia 2019, 18:49

To weź i udostępnij te wszelkie dostępne dane. Ja to robię, to jestem atakowany przez frustratów. Co do upublicznienia jak najszybszego wszystkich okoliczności zdarzeń to prosiłem sekretarza PKBWL aby zaczęto to robić zamiast przeprowadzać kompromitujące badania wypadków. W ten sposób załatwiłem sobie, że PKBWL nie będzie mi zawracać głowy prośbami o pomoc w tworzeniu raportów wstępnych i końcowych.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: fotolot » 10 sierpnia 2019, 20:16

Zbyszek Gotkiewicz pisze:" Co do upublicznienia jak najszybszego wszystkich okoliczności zdarzeń to prosiłem sekretarza PKBWL aby zaczęto to robić zamiast przeprowadzać kompromitujące badania wypadków."


No tak, czyli po prostu uznali Cię za pojedynczego "frustrata", chociaż w naszym interesie całkiem słuszna i logiczna była to prośba. Bo przecież nie my, ale komisja ma formalne prawo aby nawet nie robiąc większych kosztów np. zadzwonić i przeprowadzić wstępną rejestrowaną rozmowę tel. z poszkodowanym.

Zbyszek, problem "frustratów" paralotniowych ,polega na tym, że działają w pojedynkę i nie potrafią utworzyć własnej, kilkuosobowej drużyny, wspólnie broniącej interesu środowiska (może pod "Just culture"?). Wielki to będzie dzień , kiedy dojdzie do pierwszego nawiązania kontaktów, kliku bezinteresownych Ludzi dobrej woli ,chcących reprezentować i faktycznie bronić interesu każdego polskiego pilota paralotniowego( a nie tylko biznesowych klanów typu SILP itp.).
Ostatnio zmieniony 10 sierpnia 2019, 20:40 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 10 sierpnia 2019, 20:33

Od kilkunastu lat nie spotkałem nikogo, kto poza deklaracjami chciałby zaangażować się w tworzenie systemu bezpieczeństwa paralotniarzy. Oczywiście spotkałem na swej drodze kilku kolegów, którzy się zaangażowali w parę projektów i wynikały z twej współpracy bardzo dobre rzeczy. Nie wymieniam tu żadnych nazwisk, gdyż mógłbym kogoś pominąć, ale jeżeli to kogoś interesuje to proponuje otworzyć nowy wątek. Wtedy dokończę starań aby przypomnieć tych wszystkich kolegów, którzy poświęcili swój czas i inwencję aby latało się bezpieczniej. Tym niemniej działu bezpieczeństwa w PSP nikt po mnie nie przejął mimo kilkukrotnych apeli. Ten dział powstał na forum z powodu potrzeby i mniej angażującej formy. A żyje tylko dzięki temu, że piloci coś zgłaszają bo gdybym miał sam wszystko zgłaszać i jeszcze zbierać joby, to już dawno bym zarzucił zgłoszenia i dział by umarł śmiercią naturalną.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Ppg Polska Nowa Wieś boczny wiatr przy lądowaniu złamana ręka

Postautor: uriuk » 12 sierpnia 2019, 22:00

https://nto.pl/wypadek-paralotniarza-w- ... cebook.com
o wypadku doszło przed godz. 18:00 w niedzielę, w okolicy lotniska w Polskiej Nowej Wsi (pow. opolski).

54-letni paralotniarz podchodził już do lądowania. Poryw silnego bocznego wiatru sprawił, że runął z wysokości 10 metrów.

Mężczyzna został przewieziony do szpitala.

Policjanci informują, że ma złamaną rękę.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 sierpnia 2019, 22:19

Mam przypuszczenie, że uproszczony system szkolenia pilotów ppg który nie uczy latać tylko uczy dodawać gazu w odpowiednim momencie zaczyna zbierać żniwo.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: uriuk » 12 sierpnia 2019, 22:27

Tam jest inny problem, ale tez z dziedziny brakow w wyszkoleniu. Gosc odpalil z lotniska podczas duzego obozu szybowcowego. Policja zaczela zadawac pytania prezesowi aeroklubu i dowiedziala sie, zgodnie z prawda, ze przed startem gosc sie nie zapytal o zgode i bedzie mial prokuratora na karku jak juz wyjdzie ze szpitala.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 sierpnia 2019, 23:04

Organizacja lotów na lotnisku to jedno, ale zauważam serię wypadków pilotów ppg gdy po prostu nie są w stanie opanować skrzydła nisko nad ziemią co kończy się wypadkiem. Może warto by było zacząć szukać przyczyn tego zjawiska. W lataniu swobodnym takie zjawisko, że pilot nie jest w stanie opanować skrzydła ma trochę inny wymiar.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość