Raket 120 pluje paliwem

Latanie silnikowe
siwy26
Posty: 8
Rejestracja: 20 grudnia 2019, 14:59
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Raket 120 pluje paliwem

Postautor: siwy26 » 20 grudnia 2019, 18:07

Witam wszystkich,

Kupiłem Raketa 120 niby po wymianie cylindra i tłoka ale zauważyłem że przy dodaniu gazu, gaźnik wypluwa mieszankę na zewnątrz dość sporo zresztą, wzrost obrotów też nie jest płynny, w planach mam wymianę membran, ale zastanawiam się czy winowajcą nie jest przypadkiem jakaś nieszczelność. Może ktoś z was spotkał się z podobnym problemem?


siwy

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 grudnia 2019, 18:09

Może dajesz za dużo oleju do mieszanki?
Zbyszek Gotkiewicz

siwy26
Posty: 8
Rejestracja: 20 grudnia 2019, 14:59
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: siwy26 » 20 grudnia 2019, 18:54

skład raczej standardowy 1:25

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 grudnia 2019, 18:56

Sprawdź w instrukcji. Wydaje mi się że to za dużo.
Zbyszek Gotkiewicz

siwy26
Posty: 8
Rejestracja: 20 grudnia 2019, 14:59
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: siwy26 » 20 grudnia 2019, 19:17

w instrukcji jest mowa o 4%

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 grudnia 2019, 20:04

Ok. 4% to jest 1 litr oleju na 25 litrów paliwa. Tak się dopytuje, bo silnik nie może wrzucać paliwa. Jeśli wyrzuca jakiś płyn z wydechu to musi to być coś innego.
Zbyszek Gotkiewicz

siwy26
Posty: 8
Rejestracja: 20 grudnia 2019, 14:59
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: siwy26 » 20 grudnia 2019, 20:33

tu chodzi o to że gaźnik pluje paliwem w stronę filtra powietrza :(

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 grudnia 2019, 21:06

Ok. Nie doczytałem. Dwusuwy tak mają. Może za bogata mieszanka? Trzeba by to dać jakiemuś mechanikowi.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: matgaw » 21 grudnia 2019, 11:12

Z pewnością wymień membrany i zobacz czy jest roznica. W następnej kolejności pytanie czy zawór płytkowy jest szczelny

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: fotolot » 21 grudnia 2019, 13:17

matgaw pisze:Z pewnością wymień membrany i zobacz czy jest roznica. W następnej kolejności pytanie czy zawór płytkowy jest szczelny


"Z pewnością" udzieliłeś się z publiczną poradą.... . Wyjaśnił bardziej szczegółowo -o co Ci chodzi z tymi membranami, jaki wg. Ciebie mają one wpływ na to powrotne plucie mieszanką ?

"W następnej kolejności pytanie" - gdzie Ty widziałeś silniki Raket z zaworami płytkowymi.... ?

Jaki producent napędu zaleca ,aż 4% oleju w mieszance? Wydaje mi się że takie proporcje mogły być zalecane tylko w pierwszym okresie docierania.
Układ rozrządu silnika Raket jest sterowany tłokowo(nie ma tam zaworu membranowego). Podczas przymykania (przez tłok) okna dolotowego ,następuje wstępny spręż mieszanki w komorze wału korbowego i to jest przyczyna, że niewielka część zassanej mieszanki się cofa. Jest to zauważalne głównie na wolnych obrotach w starej generacji silnikach, nie tylko w Raketach ale i np. Solówkach itp.

Pozdrawiam Wiesiek

zdzicho
Posty: 63
Rejestracja: 02 stycznia 2016, 22:54
Reputation: 4
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: zdzicho » 21 grudnia 2019, 15:27

Producent zaleca mieszankę 1:25 przez pierwsze 2-3 godziny pracy, następnie 1:40

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: prokopcio » 21 grudnia 2019, 21:03

mi wypluwało ale na niskich obrotach jak nie trzymał zawór zamykający paliwo gdy komora paliwowa jest pełna.
to ten taki pręt zakończony gumką stożkową który dociska dźwignia sterowana membraną.
po jego wymianie wraz ze sprężynką wszytko wróciło do normy.
Łukasz Prokop

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: fotolot » 21 grudnia 2019, 23:01

Nieszczelność zaworu iglicowego, oczywiście może powodować zwiększone wychlapywanie benzyny. Jednak po wymianie tego zaworka na nowy i tak nie zostanie ono całkowicie wyeliminowane . Nie ma też znaczenia jaki będzie rodzaj gażnika, membranowy czy pływakowy(2t sterowane tłokowo tak mają). Natomiast inne silniki(nie Rakety), posiadające "zawory płytkowe"(membranowe, tzw. "kacze dzioby")o którym wspomniał tu matgaw, jeśli jest on w pełni sprawny to rzeczywiście dość skutecznie eliminuje to zjawisko i poprawia ekonomię oraz kulturę pracy.

Pozdrawiam Wiesiek.
(ps. matgaw jeśli odpowiedzią na którą Cię było stać jest sam tylko "negatyw", to ode mnie masz w gratisie, nieuzasadniony "pozytyw". Mam tylko obawy że jak koledzy zauważą u siebie minimalne chlapanie to weżmą tamtą "pozytywną" odpowiedż na poważnie i zaczną całkiem niepotrzebnie wymieniać membrany przy swoich gażnikach.... )
Ostatnio zmieniony 21 grudnia 2019, 23:23 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: matgaw » 21 grudnia 2019, 23:19

Nie spotkałem się do tej pory z silnikami ppg bez zaworu membranowego, fajnie się dowiedzieć że raket taki jest.

Autor zgłaszał problemy z wchodzeniem na obroty i objawy niezidentyfikowanych nieszczelności w gaźniku - stąd zaproponowałem wymianę membran, którą i tak robi się raz na jakiś czas, a to niedrogi sposób eliminacji jednej z przyczyn złego podawania paliwa/nieszczelności. Przy okazji przebudowy gaźnika, obejrzy go sobie w środku - może się rzuci w oko inna przyczyna.

A producent rzeczywiście w instrukcji podaje w tym silniku 4% oleju. Nieźle.
P.S. minusik za ton odpowiedzi, można było spokojniej :P

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2019, 23:26

Dwusuwy mają różnie rozwiązany rozrząd. Rozrząd tlokiem jest najbardziej popularny, ale są także stosowane zawory membranowe, rozrząd za pomocą dysku, wału, suwadła. Tyle że Raket ma rozrząd tlokiem.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 21 grudnia 2019, 23:35

Solówka też miała rozrząd tlokiem. I mzetka i wueska i komarek. Trabant i syrenka też.
Zbyszek Gotkiewicz

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: fotolot » 22 grudnia 2019, 01:02

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Solówka też miała rozrząd tlokiem. I mzetka i wueska i komarek. Trabant i syrenka też.


Zbyszek, odnośnie syrenki to się zgadza ale akurat Trabant(którego byłem jako kierowca ,zadowolonym :) użytkownikiem) ma sterowanie dyskowe tzw. stawidłami.
W Czechach do dziś w kręgach skromnych finansowo mikrolotników, ten silnik jest bardzo ceniony za ekonomię lepszą od niektorych paliwożernych Rotaxów 2T, posiadających prymitywne sterowanie tłokowe. Na bazie Trampka powstało tam kilka wariacji np. "Stradal" boksery itp. również 1/2 czyli 1 cylindrowe PPG lub PPGG. Jeszcze z rok temu widziałem w ofercie znanego producenta lotniczego, możliwość zamówienia nowej 1-os. motki z takim właśnie motorkiem.
W polskim motolotniarstwie jedynie dotąd panowała braterska jedność i współpraca, dopóki prawie wszyscy latali na trabantach , następnie nastały Rotaxy , szydercze wywyższanie i podśmiehujostwo. Obecna znikoma już garstka rodzimej "elity"(porównując do Czechów,nasi stanowią pewnie mniej niż 5%), latają najczęściej motkami typu "Tanarg"(od tyłu "granat")z 4-suwowymi Rotaxami 912 - przemieszczają się ekonomicznie, szybko i na długie dystanse . Klasa UL115 tworzy możliwości latania powolnego i nieodległego jednak dostępnego dla tych emerytow, których na 4T rotaxy, nigdy nie będzie stać.

siwy26
Posty: 8
Rejestracja: 20 grudnia 2019, 14:59
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: siwy26 » 23 grudnia 2019, 13:19

Dzięki za zainteresowanie, okazało się że membrany w gaźniku były już trochę wysłużone, wymiana na nowe spowodowała że silnik na wolnych obrotach pracuje dużo lepiej-cofającej mieszanki też jest mniej, wcześniej wolne były podkręcone do tego stopnia że prawie nie wyłączało się sprzęgło.
Dawid

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Raket 120 pluje paliwem

Postautor: fotolot » 23 grudnia 2019, 15:15

Jeśli silnik jest wiekowy i był przechowywany w czasie zim w nieogrzewanym garażu to takie warunki sprzyjają temu że z biegiem lat membrany twardnieją i tracą swoją pierwotną elastyczność. W serwisowych zestawach membran bywają też zaworki iglicowe i sprężynki, które w leciwych, wysłużonych silnikach również można wymienić.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość