Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Jeśli w ogłoszeniu autor nie poda ceny, to zrobię to ja, według własnego widzimisię
Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: uriuk » 19 stycznia 2020, 17:33

Pozwoliłem sobie na małą prywatę :)

https://www.olx.pl/oferta/motoszybowiec ... DhW20.html


Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: uriuk » 19 stycznia 2020, 21:48

Zawsze mozesz silnik wylaczyc, ale wez pod uwage, ze dzieki temu silnikowi mozesz sie nad te chmury dostac. Normalnym szybowcem jest to mozliwe tylko na fali. A tak, wlazisz na silniku, gasisz i sobie surfujesz na cumulusikach :)

Awatar użytkownika
Marcus Biesioroff
Posty: 535
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 00:22
Reputation: 160
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: Marcus Biesioroff » 19 stycznia 2020, 23:57

A tak z ciekawości, jaką doskonałość ma Ogarek na wyłączonym silniku? Możliwe jest standardowe kręcenie kominów jak np. Bocianem czy Piratem, czy zmienia się w standardową cegłę?
Lubię patrzeć na niebo, bo wiem, że go nie wyasfaltują

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: uriuk » 20 stycznia 2020, 00:00

Na wylaczonym. Z wlaczonym (ale bez gazu) jakies 15, bo krecace sie smiglo to hamulec. Kominy kreci normalnie, ale nie lubi waskich noszen.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: prokopcio » 23 stycznia 2020, 00:14

Czy kręcące śmigło stawia większy opór niż zatrzymane?
Pomijając pozycję zatrzymania która może być w ogarze korzystna, interesuje mnie sam fakt czysto teoretyczny samego śmigła.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: uriuk » 23 stycznia 2020, 00:24


Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: uriuk » 23 stycznia 2020, 00:27

uriuk pisze:Na wylaczonym. Z wlaczonym (ale bez gazu) jakies 15, bo krecace sie smiglo to hamulec. Kominy kreci normalnie, ale nie lubi waskich noszen.


Widze, ze nie dopisalem. Na wylaczonym 21

Awatar użytkownika
micro
Posty: 915
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: micro » 23 stycznia 2020, 06:42

prokopcio pisze:Czy kręcące śmigło stawia większy opór niż zatrzymane?
Pomijając pozycję zatrzymania która może być w ogarze korzystna, interesuje mnie sam fakt czysto teoretyczny samego śmigła.

Zatrzymane śmigło zawsze stawia mniejszy opór!
Czy wiatrakowiec lata z zatrzymanym śmigłem ? .
Roman Michalak

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: prokopcio » 23 stycznia 2020, 09:56

Przyjąłem.
Autorotacja to inne zagadnienie mi znane ale ona w wiatrakowcu wytwarza siłę nośną a nie ma na celu stawiania większego oporu.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: uriuk » 24 stycznia 2020, 00:32

prokopcio pisze:Przyjąłem.
Autorotacja to inne zagadnienie mi znane ale ona w wiatrakowcu wytwarza siłę nośną a nie ma na celu stawiania większego oporu.


A skad sie ta sila bierze drogi Watsonie? Uzyskujemy ja za darmo?

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: prokopcio » 24 stycznia 2020, 08:07

Ja nie zaprzeczam, nie interesowałem się dogłębnie, po prostu jrst to dla mnie mało intuicyjne
1. Jak śmigło się szybko kręci (wytwarzając ciąg) to opór jest "ujemny"
2. Stopniowo zmniejszając obroty opór zaczyna z tej "ujemnej wartości" rosnąć i dochodzimy do punktu rpm gdzie śmigło stawia zerowy opór
3. Nadal stopniowo zmniejszając obroty opór zaczyna wzrastać
4. Nadal stopniowo zmniejszając obroty - I tutaj moja intuicja zawodzi bo wg Waszych opisów opór będzie rósł ale potem zmaleje jak już śmigło się zatrzyma.

micro pisze:Zatrzymane śmigło zawsze stawia mniejszy opór .


Czyli wg Was jest jakaś niezerowa prędkość śmigła, która stawia największy opór.
Łukasz Prokop

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: JakubM » 24 stycznia 2020, 08:15

Obstawiam ze dla idealnego śmigła (bez żadnych oporów na powietrzni płata, indukcyjnych itp) im wieksza prędkość tym większy opór takiej jednostki hamującej.
Nie wiem jak to wyglada dla rzeczywistych śmigieł. Ktoś od żyropłatów będzie miał najlepsza wiedzę.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: prokopcio » 24 stycznia 2020, 08:23

Dobra, musimy uściślić o j
Który opór chodzi. Nie o ten co zatrzymuje śmigło bo to oczywiste, że rośnie z rpm i jest zerowy dla zatrzymanego śmigła.

Chodzi o opór przenoszony prze łóżyska - który zatrzymuje samolot/pogarsza doskonałośćk(bo o tym tu mowa) . Czyli tak jakby zamiast śmigła doczepiś pełne koło ;)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
micro
Posty: 915
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: micro » 24 stycznia 2020, 13:55

Obracające się śmigło to jakby okrągła, pełna tarcza, a zatrzymane to patyk...
Roman Michalak

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: prokopcio » 24 stycznia 2020, 14:17

Ok ale szybko kręcące nie stawia oporu - wręcz przeciwnie ciągnie samolot do przodu ;)
Łukasz Prokop

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: JakubM » 24 stycznia 2020, 14:20

prokopcio pisze:Ok ale szybko kręcące nie stawia oporu - wręcz przeciwnie ciągnie samolot do przodu ;)

Ciągnie tylko jeśli jest napędzane przez silnik. Jak zamiast silnika podłączysz coś jak dynamo lub turbinę to będzie tylko stawiać opór.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: prokopcio » 24 stycznia 2020, 16:25

JakubM pisze:
prokopcio pisze:Ok ale szybko kręcące nie stawia oporu - wręcz przeciwnie ciągnie samolot do przodu ;)

Ciągnie tylko jeśli jest napędzane przez silnik. Jak zamiast silnika podłączysz coś jak dynamo lub turbinę to będzie tylko stawiać opór.

Dokładnie - silnik bez gazu też stawia opór jak uriuk napisał / pogarsza doskonałość do 15. Dokładnie o tym piszę. Śmigło wtedy jest na ujemnhch kątach natarcia. To wszystkk zależy od prędkości lotu i prędkości śmigła.
Jest punkt gdzie ani nie ciągnie ani nie stawia oporu i nie jest to śmigło zatrzymane bo ono jakiś tam opór stawia ( chyba, że jest składane)
Łukasz Prokop

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: JakubM » 24 stycznia 2020, 16:31

Żeby nie stawiać oporu musi być napędzane przez silnik albo być złożone/schowane.
I jeśli rozważamy podłączony napęd to największy opór będzie przy zatrzymanym smigle, potem będzie malał wraz ze wzrostem mocy silnika aż się wyzeruje a potem będzie napędzać.

Przy odłączonym napędzie odwrotnie. Zatrzymane śmigło da najmniejszy opór, a potem energia opływających strug będzie zamieniana na obroty śmigła, opór będzie rósł z obrotami.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: prokopcio » 24 stycznia 2020, 17:09

JakubM pisze:jeśli rozważamy podłączony napęd to największy opór będzie przy zatrzymanym smigle.........
.... Przy odłączonym napędzie odwrotnie. Zatrzymane śmigło da najmniejszy opór
...
Hmmmm.... Chyba mnie to przerasta.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Motoszybowiec SZD-45A Ogar

Postautor: uriuk » 24 stycznia 2020, 17:15

No to jeszcze wam pokomplikuje. Ogar leci z maksumalna predkoscia 150 km/h. Jesli chce leciec szyciej... musze zatrzymac silnik. Wtedy moge cisnac nawet 200 km/h


Wróć do „Sprzedam”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość