Warun

Znajomość meteorologii jest wymagana do bezpiecznego latania, ale jest też ciekawa sama w sobie. W tym forum możesz zamieszczać wszystko co związane z pogodą, zarówno w ujęciu paralotniowym jak i w ogólnym
Djkmaill

Warun

Postautor: Djkmaill » 19 lipca 2017, 13:34

Cześć.

Nie wiele tu się dzieje więc zaczynam Nowy temat.

Jak rozpoznać dobre warunki przelotowe na płaskim. Oprócz rzecz jasna kierunku wiatru. Ale na co jeszcze patrzeć na prognozie ?

Awatar użytkownika
tooosh
Posty: 339
Rejestracja: 10 lutego 2016, 23:20
Reputation: 154
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: tooosh » 19 lipca 2017, 16:17

http://www.SRUdoChmury.pl

Marcin Duszyński

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Warun

Postautor: prokopcio » 27 marca 2020, 11:11

Oszacowanie warunków dla mnke to czarna magia, podchodzę do wykładów po kilka razy i nie mogę i tak zakumać :(. Nie można jakoś jaśniej? Meteo to moja pięta :oops: .

A może odwróćmy pytanie : kiedy nie ma sensu lot na płaskim ( kominy naie powstaną lub będą bezużyteczne ) . Pomińmy sprawy oczywiste jak zachmurzenie, czy prędkość wiatru.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4173
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Warun

Postautor: uriuk » 27 marca 2020, 12:28

Zimna ziemia+cieple powietrze=kibel
Ciepla ziemia+chlodne powietrze=petarda
Wyz (zlezaly) to przewaznie kibel
Plaskie male kumulusy sa dobre, ale dla szybowcow
Bezchmurna to czasem fajny warun, ale kominy waskie, mocne, za to duzo.
rozklad temperatury z wysokoscia powinien byc w miare jednolity (do sprawdzenia wylacznie na zaawansowanych wykresach)
gradient temperatury 0.8-1 stC

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Warun

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 marca 2020, 13:03

Wyż, czyli wysokie ciśnienie i połączone z tym brak wiatru, brak chmur i brak termiki powoduje że można latać z napędem lub jechać na plażę. Dobrze się lata w niżach, ale u nas niże są często powiązane z wiatrem i deszczem. Dlatego w Polsce najlepszy jest początek wyżu, dopóki masa powietrza się nie wygrzeje.
Zbyszek Gotkiewicz

Krzycha
Posty: 277
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:22
Reputation: 88
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: Krzycha » 27 marca 2020, 14:59

3 lata temu był na FB Kuj-Pom Team'u o tym post - wklejam przedruk:
"Kuj-Pom Team - 28 marca 2017

Krótkie przypomnienie z meteo.
Jak czytać "TE" kreski?
Przedstawiamy skrót analizy wykresów meteo. Gruba linia czerwona to linia temperatury zmieniająca się wraz z wysokością. Gruba linia niebieska to linia punktu rosy, która zmienia się również wraz z wysokością. Odstęp między tymi liniami (tak jak na tym wykresie) mówi o występowaniu termiki. Gdy linie są styczne - najczęściej pada. Gdy są zbyt odległe od siebie to na niebie królują CB-ki. Gdzie jest minimalna podstawa chmur w tym dniu? Teoretycznie w miejscu 'złamania' się linii niebieskiej czyli na 1524 m npm. Na tej wysokości para wodna wędrująca z kominem z ziemi uzyskuje zdolność do wykraplania się i tworzy się kłak cumulusa. Ale z różnych przyczyn nie musi nastąpić to na tej wysokości, bo może wystąpić wyżej. A gdzie jest maksymalna podstawa chmury? Tam gdzie jest kolejne złamanie tej linii, czyli tam gdzie woda teoretycznie 'wykropliła' się już z powietrza tj. na wysokości 2019 m npm. No tak... ale jak to sprawdzić bez wykresów? Szereg stacji pogodowych podaje 'on line' temperaturę rzeczywistą na 2 m nad gruntem i temperaturę punktu rosy na tej samej wysokości. Jeżeli od tej pierwszej odejmiemy tę drugą a wynik pomnożymy przez 123 to otrzymamy maksymalną teoretyczną wysokość podstawy chmury. A teraz przykład z naszego diagramu. W dolnej jego części są wartości liczbowe:
2mTemp równe jest 22.7 C (prognozowana temperatura powietrza na wysokości 2 metrów nad gruntem).
2m RelHum równe jest 5.9 C.
Różnica wynosi 16.8 stopnia. Wynik mnożymy razy 123 co daje nam 2066 m npm a więc prawie tyle samo co odczytaliśmy z wykresu (2019 m npm). Nasz wzór jest uogólnieniem obliczeń meteo i taką rozbieżność wyników musimy akceptować.
Co dalej wyczytamy z naszego przykładu? Siła wiatru do startu to 12,5 km/h. Jeżeli ktoś bardziej lubi inne jednostki to np. dla siły wyrażonej w [m/s] podaną wartość dzielimy przez 3.6. I tak: 12,5/3.6 = 3.47 m/s. A więc start może być z przytupem, za to wysokość holu baardzo wysoka. Kierunek wiatru w tym dniu dyktuje przelot w kierunku Borska (te fioletowe strzałki po prawej stronie od wykresów).
No i jeszcze siła noszeń. Gdzie ją znaleźć? Ten jeden z najważniejszych parametrów dla pilotów paralotni latających bez silnika znajdujemy w określeniu 'Convective Updraft: 2.5 m/s'. Zakładając, że nasze paralotnie opadają ok. 1,0 m/s to siła komina będzie w przybliżeniu wynosiła różnicę tych wartości, a więc 1.5 m/s do góry!
Na płaskim, w kwietniu to całkiem niezły wynik! Jest to wartość uśredniona, więc może się trafić komin słabszy ale i silniejszy. I na koniec: Na którą godzinę w ciągu dnia jest ta prognoza? Na samej górze po prawej stronie widnieje, że diagram dotyczy 12.00 UTC, czyli czasu uniwersalnego. Latem do czasu uniwersalnego dodajemy dwie godziny by mieć czas realny w Pile. Tak więc sytuację meteo opisaliśmy na godzinę 14.00 w sobotę pierwszego kwietnia... PIERWSZEGO KWIETNIA?! :)
Mimo wszystko życzymy by prognoza się sprawdziła! Wysokich, dalekich i bezpiecznych lotów!"
meteo.png
meteo.png (352.02 KiB) Przejrzano 8149 razy

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4173
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Warun

Postautor: uriuk » 27 marca 2020, 15:08

Dodam jeszcze, ze jesli na jakiejs wysokosci grandient temperatury sie zmniejsza, to w tym miejscu komin zwalnia (kreska na wykresie robi sie bardziej pionowa). Jesli predkosc wznoszenia spadnie ponizej 1,5 m/s to dupa, bo takie mamy opadanie paralotni w krazeniu. Przez ta warstwe sie nie przebijemy. Podstawa Cu moze byc wysoko, ale realny sufit bedzie na tej warstwie. Czesto widac ja jako ciemna kreche na horyzoncie (inwersja). Mozna ja przebic tylko jesli znajdziemy wyjatkowo mocny komin i precyzyjnie wycentrujemy jego jadro.

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: der » 27 marca 2020, 18:45

RASP i wszystko jasne.

https://fcst24.com
i póki co darmowe dla PL
http://www.fcst.pl/?map=poland2k


Niech warun będzie z wami

krzyk
Posty: 43
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: krzyk » 28 marca 2020, 01:27

Rasp jest dobry. Korzystałem przez kilka lat z linta.de do puki prognoza obejmowała Polskę. Dla wybitnego południa: http://flymet.meteopress.cz/sk/index.ph ... &gmepic=20 - nie zaniża wiatru :), http://meteo.amut.net/pocasi-v-cr?soubor=vitr_s - trochę się zmieniło od mojej ostatniej wizyty ale wcześniej pokazywało odczyty ze stacji na szczytach w Czechach - nie sprawdzałem. SHMU - raporty + kamery. Od dekady za podstawę tratuję Air Res Lab: https://ready.arl.noaa.gov/READYcmet.php?userid=1192 (gfs) - trzeba podać koordynaty i pamiętać że prognoza jest spóźniona co najmniej o 6h; https://meteoprognoza.pl/wiedza/ems/ fajne szczegółowe prognozy ale opóźnienie robi swoje - należy traktować pesymistycznie. https://www.wetterzentrale.de/topkarten ... =3&lid=OP; http://wxmaps.org/pix/euro.pw - CAPE; https://meteomodel.pl/modele-numeryczne-mapy-gfs/ - takie polskie wetterzzz...gfs; windy; https://fcst.pl/?map=zar2k - polski rasp, https://fcst24.com/ - rasp światowy po rejestracji. https://www.traxelektronik.pl/pogoda/st ... &lokid=817 - zawietrzna klonówki (15 km), https://www.traxelektronik.pl/pogoda/st ... &stid=2458 - nawietrzna klonówki (70km - widać znaczny wpływ Tatr). Z całej gromadki prognoz zaczynam od Air Res Lab - sounding, a gdy prognoza do bani to szukam lepszej :).

krzyk
Posty: 43
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: krzyk » 28 marca 2020, 01:44


Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Warun

Postautor: prokopcio » 28 marca 2020, 06:17

krzyk pisze:gdy prognoza do bani to szukam lepszej :).
uriuk pisał, żeby nie kupować napędu poniżej 20KM więc zacząłem szukać.......... innej opinii :lol:
Ludź potrafi być wspaniałomyślny.

Co do RASP to jaki kolor traktujecie jaki kolor jest dla Was graniczny?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Warun

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 28 marca 2020, 08:52

Z takich ogólnych zasad, to ja jeszcze nie latam zaraz po przejściu frontu chłodnego. Najczęściej dzień po przejściu powietrze jest mocno turbulentne co odbiera wiele z przyjemności latania. Turbulencje wynikają bądź to ze zamieszania mas powietrza, bądź z termiki naniesionej z której i tak ciężko skorzystać. Widzimy wtedy piękne niebo usłane gęsto zgrabnymi cumulusami które tworzy bardziej ogólna konwekcja atmosfery niż konkretne kominy zbierające ciepłe powietrze z ziemi.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: der » 28 marca 2020, 10:40

prokopcio pisze:
krzyk pisze:gdy prognoza do bani to szukam lepszej :).
uriuk pisał, żeby nie kupować napędu poniżej 20KM więc zacząłem szukać.......... innej opinii :lol:
Ludź potrafi być wspaniałomyślny.

Co do RASP to jaki kolor traktujecie jaki kolor jest dla Was graniczny?


Kolory to się podziwia na pracach plastycznych dzieci :)

W RASP są one zmienne i zależne od podziałki jaka została zastosowana. Zatem nie znaczą nic.

Sprawdzając prognozę lecę dokładnie w tej kolejności (to jest moja kolejność i interpretacja, każdy może mieć własną) :

-Najpierw sprawdzam temperaturę. Gdziekolwiek. jeśli przy gruncie jest maksymalnie 4-5 stopni, oznacza to -5 -10 w powietrzu. Nie latam. Nie lubię.
- kierunek wiatru ziemia 10m, kierunek wiatru BL, podmuchy pod podstawą (Wind BL Shear) czyli pod podstawami od godziny 12 do 16-18 zależnie od pory roku.
- prędkość wiatru j.w. Jeśli nie przekracza 4-6 na ziemi i 6-8 oraz podmuchy 4-6 pod podstawą patrzę dalej.
- siła termiki od 10 tej do 16-18. jeśli wartości przekraczają 1,5-2m/s patrzę dalej. jeśli o jakiejś godzinie pojawia się 1-1,5m znaczy nie ma już latania.
- wysokość termiki. Poniżej 700m nie ma sensu odpalać wyciągarki, chyba że dla testu, albo 20-30 minutowej ciągłej rzeźby. Wyjątkiem bywa przełom lata i jesieni, kiedy da się z takimi noszeniami latać lokalnie z wiatrem południowym i naniesioną termiką od miasta godzinami.
- występowanie Cu. Przeglądam prognozowane dla poszczególnym godzin i wstępnie do tego ustalam sobie kierunek potencjalnej trasy. Nagłe pojawienie się Cu z 1000 na 500m oznacza lokalne występowanie inwersji, zamglenia jak dziś, czyli lipa. Ale i tak spróbuję ;)
- Podstawy Cu. jeśli są prognozowane i są wyżej niż 1000m, holowanie ma sens. Niżej, to Cu pomgielne, nie działające, lub działające bardzo słabo.
- Rozlane Cu. Im jest ich więcej w miarę pory dnia, tym gorzej będzie z termiką. W cieniu rzadko dobrze się lata. Zwykle szybko wyłączany jest prąd.
- Deszcz. jeśli pojawiają się w prognozach piękne podstawy i planowany miejscowy drobny deszcz. latam. To zwykle prognozowana konwekcja. Czyli będzie w okolicy pięknie pracowało powietrze. Natomiast duże miejscowe opady to zagrożenie burzowe. wtedy przechodzę do kolejnego punktu
- zagrożenia burzowe. Wiosną, czy późnym latem frontowe chmury mogą nachodzić z wiatrem niosąc burze. To nie znaczy, że należy latanie odpuścić, ale biorąc pod uwagę porę, kierunek i prędkość wiatru można je odpowiednio zaplanować.

Kiedy dochodzę do wniosku, że na podstawie "dzisiejszych" prognoz dziś będzie latanie, zaglądam do traktowanego przeze mnie jako ciekawostkę "rankingu obszaru termiki" jako potwierdzenie sensu podjętej decyzji. Od trójki wzwyż, ma to sens.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Warun

Postautor: prokopcio » 28 marca 2020, 12:00

Swojego czasu korzystałem do celów klifowych z platformy windguru i tam była rewelacyjna opcja ustawiania alertów. np. jeśli w prognozie (np.na jutro) : wiatr kierunek od do, siła od do, temperatura od do, brak opadów itd... itp to wyślij mi email :)

Fajne by było coś takiego opracować na podstawie przykładowo Twoich spostrzeżeń niż cały czas siedzieć z nosem i analizować.
Dopiero jak masz alert to analizujesz sobie prognozę szczegółowo samodzielnie.

ps, dziś u mnie warunki wyglądają przyzwoicie, wyciągareczka gotowa do holu a jak na złość jestem "lekko kontuzjowany" :(
oszaleję :evil:
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: der » 28 marca 2020, 13:36

Dlatego zanim zajrzę do RASP spoglądam na graficzną prognozę na meteoblue. Potem ICM. Jeśli jest po co potem RASP.
A ja lubię go tak sobie rozbierać( warun) po kawałku. A tobie marzy się szybkie porno.

Maciek G.

Re: Warun

Postautor: Maciek G. » 28 marca 2020, 14:21

Der, mógłbyś przeanalizować prognozy na teraz 14.00? Np. w Pile chłopaki robią 2300. Jak ma się do tego RASP i inne prognozy?

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: der » 28 marca 2020, 15:06

To proste. Są na linii frontu, który u nas miał być w dzień a będzie w nocy. To że dało się przebić przez inwersję nie znaczy że jest takie regularne latanie. U nas dziś inwersja na 600 700m przebiłem się na 1350. Ale to są szpilki miejscowe. Po godzinie wylądowałem na lotnisku i wracam do domu. Trzeba by się puścić z wiatrem. Bez zwózki w obecnej sytuacji to proszenie się o problemy.

Maciek G.

Re: Warun

Postautor: Maciek G. » 28 marca 2020, 16:05

Nie widzę żadnego frontu ani na satelicie, ani w prognozach, ani w komentarzu synoptyka, ani za oknem. Podobnie nie ma inwersji na wykresach przynajmniej w okolicy Piły. Nie twierdze, że jej nie ma. Pytam w kontekście prognoz, zwłaszcza rasp, który pokazywał termike do wysokości 1400. Słabo to wygląda.

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Warun

Postautor: der » 28 marca 2020, 17:03

Aha.
Jutro zapowiadane ochłodzenie o 14 stopni i skok ciśnienia o 10-15hPa to co twoim zdaniem jest ?
Wejdź sobie na windy.com wybierz podgląd wiatru i przewiń sobie o kilka najbliższych godzin, a zrozumiesz.
Wybierz sobie godzinę 14tą dnia dzisiejszego, ujżysz lokalnego klina wyżowego, w którym Piła się dziś znalazła. od Szczecinka aż po Wrocław.
I to coś zapowiadane było u nas od kilku dni (w południowej WLKP) w ciągu dnia. Nie dotarło. Niestety okazało się, że południe "karmiła" północ. To tylko 2-3hPa, ale wystarczyło by u nas wiała północ. Popołudniu zrobiła się totalna cisza, warun marzenie dla ppganta.
Możesz wejść również na skyradar. Koniecznie dziś, póki są dzisiejsze wskazania. To są na tyle małe, lokalne anomalia, że prognozy kontynentalne nie będą sobie tym d..zawracać. Ale.. żeby nie było, że żadna prognoza nie przewidziała :) ICM zapowiadał w Pile sufit właśnie na 2200-2300. Do wczoraj rana w prognozach na dziś taki miał być u nas. Będzie prawdopodobnie w poniedziałek i wtorek, ale ja dziękuję. Postoję :)

Piła znalazła się na granicy frontu, rozległego kolosa wyżowego z centrum między Wielką Brytanią a Islandią a niżem z centrum nad Morzem Czarnym.

Ten kolos ściągnie nam masę chłodnego powietrza z północy i spowoduje, że jutro na ulicy już nie będzie nikogo. od poniedziałku dwa dni warunu jak złoto, dla paralotniowych morsów.
Od środy kolos ustąpi miejsca Innemu rozległemu niżowi z centrum w tym samym miejscu, co spowoduje, że będzie nieco cieplej, ale sporo wiatru i duże zachmurzenie.
Załączniki
windy.png
windy.png (526.9 KiB) Przejrzano 7796 razy
skyradar.png
skyradar.png (545.21 KiB) Przejrzano 7796 razy

Maciek G.

Re: Warun

Postautor: Maciek G. » 28 marca 2020, 17:55

To że jutro dopadnie nas front chłodny od NW to wiemy. Dzisiaj nie było żadnej lini frontu. „Dzisiaj byliśmy w obszarze przejściowym między wyżem na wschodzie a rozbudowującym się na wschód wyżem znad północnego Atlantyku i zatoką niżową z nad Półwyspu Skandynawskiego oraz rozległym mało gradientowym niżem śródziemnomorskim. Tworzą one układ siodła barycznego, który charakteryzuje się w tym przypadku małym gradientem ciśnienia i zmiennością kierunku wiatru." - to nie moje.
Ja chciałem się dowiedzieć czy Rasp i inne prognozy sprawdziły się w dniu dzisiejszym?


Wróć do „Meteorologia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość