Procedury do wyciągarki indywidualnej.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Przygotowuję drugie wydanie książki i chciałbym tam napisać coś o wyciągarce indywidualnej i procedurach, których należy przestrzegać aby takie hole były bezpieczne. Macie jakieś uwagi w tej dziedzinie?
Zbyszek Gotkiewicz
- der
- Posty: 1881
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Sporo nad tym rozmyślałem. Prywatnie doszedłem do następujących wniosków.
W trakcie wykonywania indywidualnych holi nie ma żadnych innych koniecznych procedur bezpieczeństwa ponad te zachowywane w trakcie holi komercyjnych czy grupowych oraz lotów ppg łącznie. Jedyną dodatkową nowością, z którą nigdy wcześniej latacz swobodny i ppg łącznie mógł się nie spotkać to jest dbanie o linę. Jej stan, oraz rozłożenie. Całą resztę opisałeś już w książce w działach startów za wyciągarką oraz o ppg.
Liczę jednak , że Wiesław fotolot przyjmie moją propozycję i jako doświadczony pilot w startach dowolnych sam przetestuje także ten sposób i być może wytypuje ewentualne zagrożenia i procedury z tym związane jakie będą konieczne dla przeprowadzenia bezpiecznych holi a jakich nie spotyka się w klasycznych startach za wyciągarką i ppg łącznie.
W trakcie wykonywania indywidualnych holi nie ma żadnych innych koniecznych procedur bezpieczeństwa ponad te zachowywane w trakcie holi komercyjnych czy grupowych oraz lotów ppg łącznie. Jedyną dodatkową nowością, z którą nigdy wcześniej latacz swobodny i ppg łącznie mógł się nie spotkać to jest dbanie o linę. Jej stan, oraz rozłożenie. Całą resztę opisałeś już w książce w działach startów za wyciągarką oraz o ppg.
Liczę jednak , że Wiesław fotolot przyjmie moją propozycję i jako doświadczony pilot w startach dowolnych sam przetestuje także ten sposób i być może wytypuje ewentualne zagrożenia i procedury z tym związane jakie będą konieczne dla przeprowadzenia bezpiecznych holi a jakich nie spotyka się w klasycznych startach za wyciągarką i ppg łącznie.
Ostatnio zmieniony 19 kwietnia 2020, 17:10 przez der, łącznie zmieniany 1 raz.
- micro
- Posty: 917
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
- Reputation: 7
- Lokalizacja: Poznań
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
- Kontakt:
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
der pisze:Sporo nad tym rozmyślałem. Prywatnie doszedłem do następujących wniosków.
Liczę jednak , że Wiesław fotolot przyjmie moją propozycję i jako doświadczony pilot w startach dowolnych sam przetestuje także ten sposób i być może wytypuje ewentualne zagrożenia i procedury z tym związane jakie będą konieczne dla przeprowadzenia bezpiecznych holi a jakich nie spotyka się w klasycznych startach za wyciągarką i ppg łącznie.
Od przyszłego tygodnia może to już zrobić legalnie...


Roman Michalak
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Ok. A czy mógłbyś podać krok po kroku jakie czynności wykonujesz od przyjazdu na lotnisko? Albo nawet wcześniej 

Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Der ujął to bardzo dobrze, jeśli ktoś ma opanowany zwykły hol i start ppg to procedury są w zupełności wystarczające. Nie wystarczy natomiast samo H czy samo PPG. Można się pokusić o stworzenie hybrydy na potrzeby holu samodzielnego.
Jedno to procedury startowe/holu związane z bezpieczeństwem a druga sprawa to procedury obsługi sprzętu ale one są indywidualne dla konkretnej wyciągarki i wersji oprogramowania.
Trzecia sprawa to hole z nawrotami, tutaj sprawa się bardzo różni i komplikuje od strony sprzętu jak i procedur, jest bardzo niebezpieczna. Mam tu sporo przemyśleń i propozycji rozwiązań technicznych jak również procedur.
Wyholowałem się z powodzeniem z nawrotami 3/4 razy ( kolega ubezpieczał mnie z ziemi) bez zabezpieczeń od strony technicznej co wg mnie jest niedopuszczalne podczas samodzielnych holi z nawrotami.
Jedno to procedury startowe/holu związane z bezpieczeństwem a druga sprawa to procedury obsługi sprzętu ale one są indywidualne dla konkretnej wyciągarki i wersji oprogramowania.
Trzecia sprawa to hole z nawrotami, tutaj sprawa się bardzo różni i komplikuje od strony sprzętu jak i procedur, jest bardzo niebezpieczna. Mam tu sporo przemyśleń i propozycji rozwiązań technicznych jak również procedur.
Wyholowałem się z powodzeniem z nawrotami 3/4 razy ( kolega ubezpieczał mnie z ziemi) bez zabezpieczeń od strony technicznej co wg mnie jest niedopuszczalne podczas samodzielnych holi z nawrotami.
Łukasz Prokop
- der
- Posty: 1881
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Strona 241 od akapitu " najbardziej niebezpieczne jest...". Zamień śmigło na bęben a cała reszta to właściwie to samo. Stronę 242 pomijamy. 243 od akapitu " niech za przykład..." zamieniając nadal śmigło na bęben. Pomijając ankietę przechodzimy do str 246 247 i 248 to uniwersalna zbiorcza instrukcja postępowania w startach i lotach z napędem. To czy za plecami czy kilometr przed nami nie ma większego znaczenia.
Teraz kwestia holi. Str 215 do 220.Tam już wszystko jest. Zjawisko nadchodzącego lockoutu traktujemy jak ppgancie skręcanie w taśmach. Zachowanie identyczne. Zmniejszamy ciąg, prostujemy tor lotu dodajemy gaz/ciąg. Awaryjnie zamiast komend radiowych od KS czy do wyciągarki traktujemy natychmiastowe wypięcie. Tak jak gaszenie silnika w ppg.
Novum, ale nie dla wszystkich, bo w amatorskich klubach to chleb powszedni, to rozwijanie i okresowy przegląd liny.
Kurcze. Ze dwa razy przeczytałem tę książkę. Stała sobie wśród innych i już słabo wygląda. Proszę. Zrób po pierwsze mniejszy format nawet kosztem mniejszej czcionki i zdjęć i w sztywniejszej oprawie.
Teraz kwestia holi. Str 215 do 220.Tam już wszystko jest. Zjawisko nadchodzącego lockoutu traktujemy jak ppgancie skręcanie w taśmach. Zachowanie identyczne. Zmniejszamy ciąg, prostujemy tor lotu dodajemy gaz/ciąg. Awaryjnie zamiast komend radiowych od KS czy do wyciągarki traktujemy natychmiastowe wypięcie. Tak jak gaszenie silnika w ppg.
Novum, ale nie dla wszystkich, bo w amatorskich klubach to chleb powszedni, to rozwijanie i okresowy przegląd liny.
Kurcze. Ze dwa razy przeczytałem tę książkę. Stała sobie wśród innych i już słabo wygląda. Proszę. Zrób po pierwsze mniejszy format nawet kosztem mniejszej czcionki i zdjęć i w sztywniejszej oprawie.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Der pisze: Zrób po pierwsze mniejszy format nawet kosztem mniejszej czcionki i zdjęć i w sztywniejszej oprawie.
Mniejszy format już jest sprawdzony i będzie. Sztywna okładka prawdopodobnie też, jeśli nie podniesie to bardzo kosztów. Będzie też parę nowych rozdziałów oraz program szkolenia do prawdziwego pilota pg wraz z metodyką szkolenia.
Mniejszy format już jest sprawdzony i będzie. Sztywna okładka prawdopodobnie też, jeśli nie podniesie to bardzo kosztów. Będzie też parę nowych rozdziałów oraz program szkolenia do prawdziwego pilota pg wraz z metodyką szkolenia.
Zbyszek Gotkiewicz
- der
- Posty: 1881
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ok. A czy mógłbyś podać krok po kroku jakie czynności wykonujesz od przyjazdu na lotnisko? Albo nawet wcześniej
PG PPG N czyli procedury znane z odpowiednich stylów latania oraz Nowe dla holi samodzielnych
1. Ocena warunków pogodowych. Przekrój pionowy wiatru. PG PPG
2. Wytypowanie miejsca startu, zgoda właściciela terenu PG PPG
3. Zebranie niezbędnego sprzętu, naładowanie elektroniki PG PPG
4. Przegląd mechaniczny silnika/napędu. Mocowań, elementów ruchomych, stałych, instalacji elektrycznej, uzupełnienie paliwa PPG
5. Dojazd na startowisko PG PPG
6. Wybór miejsca postoju samochodu lub/oraz wyciągarki w miejscu nie zagrażającym innym użytkownikom terenu. Zgłoszenie lotu, jeśli konieczne. PG PPG
7. Montaż przeduruchomieniowy silnika, rozruch testowy, sprawdzenie poprawnego funkcjonowania elementów ruchomych oraz działania manetki PPG
8. Montaż spadochrodu hamującego. Rozwinięcie liny. Wskazany okresowy przegląd liny po rozwinięciu N
9. Ewentualny montaż wskaźnika kierunku wiatru, przygotowanie paralotni, uprzęży, przegląd zapięć, taśm, uchwytu zapasu PG PPG
10. Wpięcie skrzydła, zapięcie uprzęży, ocena kierunku wiatru i faz podmuchów PG PPG
11. Wpięcie wyczepu PG
12. Chwyt manetki , chyba że sterowanie jest inne np. Z pulpitu, sterówek PPG
13. Dwie metody startu. Z wciągnięciem skrzydła a następnie gaz/ciąg lub start z napiętej wstępnie liny, odpowiednik startu z pomocą ciągiem PPG
14. Hol z utrzymaniem kierunku na wyciągarkę. PG
15. W przypadku odchyłek wiatru, mocnych podmuchów bocznych, możliwość odpuszczenia gazu/ciągu, korekta kierunku i dalszy ciąg PPG
16. Końcowe odpuszczenie gazu/ciągu PPG
17. Wyczepienie. PG
18. Jeśli nie następuje automatycznie, to wymuszenie zwijania liny N
19. Odprowadzenie wzrokiem liny PG
20. Po czasie kontrola wzrokowa z góry lokalizacji spadochronu hamującego po zwinięciu N
Ostatnio zmieniony 19 kwietnia 2020, 19:06 przez der, łącznie zmieniany 1 raz.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Ja od siebie tylko dopowiem, że podczas strzelania się z napiętej liny ( często tak robiłem z polnej drogi jak są wysokie zboża ) szczególną uwagę należy zwrócić na bardzo staranne rozłożenie skrzydła ( wyeliminowanie krawatu) i oczyszczenie z ewentualnych patyczków etc, mogących spowodować poszczepianie linek.
Podczas takich pionowych startów bez kierownika mogącego natychmiast przerwać hol podczas stawiania skrzydła nie mamy możliwości sprawdzenia stanu linek wzrokowo.
Jeśli normalnie stawiamy skrzydło i gonimy zwijaną z małą siłą linę przed zwiększeniem ciągu mamy szansę sprawdzić skrzydło nad głową ( jak w ppg )
Podczas takich pionowych startów bez kierownika mogącego natychmiast przerwać hol podczas stawiania skrzydła nie mamy możliwości sprawdzenia stanu linek wzrokowo.
Jeśli normalnie stawiamy skrzydło i gonimy zwijaną z małą siłą linę przed zwiększeniem ciągu mamy szansę sprawdzić skrzydło nad głową ( jak w ppg )
Łukasz Prokop
- der
- Posty: 1881
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
To jest zwykła procedura przedstartowa PPG. Nic nowego. Jeśli ktoś lubi startować wspomagając się silnikiem, musi się liczyć z tym, że przez to ma mniej czasu na ocenę poprawności otwarcia skrzydła, bo musi natychmiastowo biec. Zatrzymanie i/lub przyhamowanie w złym momencie kończy się frontem, a niepoprawne otwarcie skrzydła z silnikiem na dużym ciągu często przewrotką boczną. Dlatego nigdy nie preferowałem tego startu PPG. Choć wielu z lenistwa go stosuje. To te słynne starty w 5 krokach.
Natomiast strzelaniem się z liny określamy wypięcie przy aktywnym ciągu
Natomiast strzelaniem się z liny określamy wypięcie przy aktywnym ciągu

Ostatnio zmieniony 19 kwietnia 2020, 19:22 przez der, łącznie zmieniany 1 raz.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Z tym akurat się nie zgodzę, choć może to odczycie jest indywidualne ale stawianie splątanego skrzydła w ppg jest inne ( przy moich słabych umiejętnościach prakrycznie niemożliwe ) w porównaniu z tym jak ciągnie Cię lina od razu z dużą siłą.
Należy pamiętać, że w przypadku mojej automatyki reakcja na gaz jest bardzo powolna ( celowo) w porównaniu do gazu ppg. W takim wypadku należy użyć przycisku zatrzymania awaryjnego w manetce.
Dla mnke strzelanie się z liny to właśnie pionowy start jak z procy, może jest w leksykonie, nie doczytałem
. Nie w pięciu a w jednym czy 2 krokach jescze zanim skrzyd) o wejdzie nad głowę.
Należy pamiętać, że w przypadku mojej automatyki reakcja na gaz jest bardzo powolna ( celowo) w porównaniu do gazu ppg. W takim wypadku należy użyć przycisku zatrzymania awaryjnego w manetce.
der pisze:To te słynne starty w 5 krokach.
Natomiast strzelaniem się z liny określamy wypięcie przy aktywnym ciągu
Dla mnke strzelanie się z liny to właśnie pionowy start jak z procy, może jest w leksykonie, nie doczytałem

Ostatnio zmieniony 19 kwietnia 2020, 19:28 przez prokopcio, łącznie zmieniany 1 raz.
Łukasz Prokop
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
W obu przypadkach pilot ma skrzydło nad głową przed startem i tak robi te kilka kroków
0:18 o takie starty mi chodzi
0:18 o takie starty mi chodzi
Łukasz Prokop
- der
- Posty: 1881
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Jest tylko jedna sytuacja przy holu kiedy zabiera z miejsca
Jest to silny wiatr. Ale wtedy nigdy nie startuje się z napiętej liny bo często trzeba się cofnąć i podejść pod skrzydło. Natomiast w PPG z pełnym gazem jak i PG na holu startując z napiętej liny również trzeba przebrać kilka razy nogami. Bo inaczej się nie da. Jest to niestety na tyle mało czasu, by spojrzeć w górę i ocenić jego otwarcie. Na to jest czas dopiero po oderwaniu się od ziemi. Mamy na tyle ograniczony ludzki mózg, że kiedy patrzymy w górę to nogi nam zwalniają inaczej się przewracamy. Sugeruję taki test od jutra można. Szybka przebieżka w parku i nagłe spojrzenie w niebo
W sumie te dywagacje nie mają większego sensu, bo nie ma w tym nic wyjątkowego dla holi samodzielnych. Spierdolić start można mając najlepszego kierownika startu. Komenda STOP STOP STOP jest równoznaczna z odpuszczeniem gazu w trakcie nieudanego startu PPG. To samo można stosować holując się samemu.
Jest to silny wiatr. Ale wtedy nigdy nie startuje się z napiętej liny bo często trzeba się cofnąć i podejść pod skrzydło. Natomiast w PPG z pełnym gazem jak i PG na holu startując z napiętej liny również trzeba przebrać kilka razy nogami. Bo inaczej się nie da. Jest to niestety na tyle mało czasu, by spojrzeć w górę i ocenić jego otwarcie. Na to jest czas dopiero po oderwaniu się od ziemi. Mamy na tyle ograniczony ludzki mózg, że kiedy patrzymy w górę to nogi nam zwalniają inaczej się przewracamy. Sugeruję taki test od jutra można. Szybka przebieżka w parku i nagłe spojrzenie w niebo

W sumie te dywagacje nie mają większego sensu, bo nie ma w tym nic wyjątkowego dla holi samodzielnych. Spierdolić start można mając najlepszego kierownika startu. Komenda STOP STOP STOP jest równoznaczna z odpuszczeniem gazu w trakcie nieudanego startu PPG. To samo można stosować holując się samemu.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
der pisze: Mamy na tyle ograniczony ludzki mózg, że kiedy patrzymy w górę to nogi nam zwalniają inaczej się przewracamy. Sugeruję taki test od jutra można. Szybka przebieżka w parku i nagłe spojrzenie w niebo
Masz łagodny algorytm. W nowym jak ustawisz start pionowy ( nie zalecane ) to nogi ne będą w stanie zwolnić

To co opisałeś działa, owszem ale z małym ciągiem tylko ( lub bez ).
der pisze:W sumie te dywagacje nie mają większego sensu, bo nie ma w tym nic wyjątkowego dla holi samodzielnych. Spierdolić start można mając najlepszego kierownika startu. Komenda STOP STOP STOP jest równoznaczna z odpuszczeniem gazu w trakcie nieudanego startu PPG. To samo można stosować holując się samemu.
Amen!
Łukasz Prokop
- der
- Posty: 1881
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Spróbuj postawić skuter na kole 

- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Dziś się holowałem i co do procedur ( na polnych drogach / przygodnym terenie - w szczególności ) należy przemyśleś sytuację gdzie osoby postronne mogą znaleźć się w bezpośredniej bliskości liny.
Z góry widziałem że ktoś się kręcił co prawda daleko ale to potencjalbe niebezpieczeństwo zrobienia komuś krzywdy.
Z góry widziałem że ktoś się kręcił co prawda daleko ale to potencjalbe niebezpieczeństwo zrobienia komuś krzywdy.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
https://photos.app.goo.gl/HVsTDSdodtFNwaZV8 to jest rower który załapał się na hol, jego "kierowca" nie wybrał się na tą podniebną przejażdżkę, tylko dlatego że starcze ręce szczęśliwie nie wytrzymały trudów tej jakże ekscytującej podróży;) Zupełnie serio chłop uczepił się liny fart, że wyrwała mu się z rąk. Młody byk pewnie mógłby utrzymać się dłużej.
- der
- Posty: 1881
- Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
- Reputation: 719
- Lokalizacja: EPOM
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
Patrz punkt 6.
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Procedury do wyciągarki indywidualnej.
der pisze:Patrz punkt 6.
Dla Ciebie ten punkt jest łatwy do spełnienia bo zdaje się, że holujesz się na lotnisku aeroklubowym, natomiast na polnych drogach w terenie przygodnym ja pisze prokopcio może być trudny do spełnienia:( Sytuacja którą opisałem powyżej wydarzyła się w miejscu gdzie hole odbywały się stale, był KS, był wyciągarkowy, było stado pilotów, teren oznaczony a i tak jakoś... niby trafić jak w lotto a jednak udało się.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość