Statystyki - ilość pilotów.

...z kraju i ze świata. Linki do newsów związanych z paralotniarstwem.
matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: matgaw » 24 kwietnia 2020, 19:46

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Wydaje mi się że popełniasz błąd biorąc wyliczenia statystyczne jako wyrocznię. Te liczny pokazują jedynie skalę problemu ale o tym czy zdarzy się wypadek decyduje losowość, przypadek, prawdopodobieństwo. To jest już taki poziom matematyki do którego boję się podchodzić.

Co do tej losowości to zdecydowanie się nie zgadzam. Wszystko zależy od tzw. zarządzania ryzykiem, czyli minimalizowania go do akceptowalnego poziomu.

W chodzeniu po górach zimą są metody zarządzania ryzykiem lawinowym redukujące ryzyko do poniżej 1%, np. metoda 3x3.

Myślę, że w lataniu zdecydowanie więcej zależy od decyzji pilotów, i jeden będzie latał tak że będzie miał ryzyko wypadku 1 na 100 000h, a drugi 1 na 50h.

Elementu losowego, czyli podwinięcia na małych wysokościach czy trafienie w nieprzewidywalne warunki pogodowe / niewidzialne fenomeny w powietrzu, pominąć się nie da, ale sądzę że jego udział jest bardzo mały.

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: der » 24 kwietnia 2020, 19:46

Zbyszek, postaw się w roli swojego słuchacza. Jeśli chcesz być rzetelnym w przekazywaniu informacji, należy ją tak też przedstawić.
W swoim porównaniu postawiłeś tylko cztery zmienne. Liczbę kierowców, pilotów, kilometry na drodze oraz godziny w powietrzu. I tych wartości się trzymajmy. Statystykę opiera się na zdarzeniach byłych a nie przyszłych. Od tego jest prognostyka. Dlatego nie da się wyliczyć z jakim prawdopodobieństwem zabijemy się za kierownicą w przyszłym roku, ale da się policzyć, z jakim prawdopodobieństwem mogliśmy zginać w zeszłym roku.

PG 2014 do 2019 37:1 :)
Ostatnio zmieniony 24 kwietnia 2020, 19:50 przez der, łącznie zmieniany 1 raz.

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: matgaw » 24 kwietnia 2020, 19:49

Swoją drogą ciekawy temat.... Można by opracować takie metody zarządzania ryzykiem. Np. dla PPG.

Podlicz punkty:

1. Siła wiatru na starcie
- poniżej 3 m/s: 0
- 3-4 m/s: 1
- 4-5 m/s: 2
- > 5 m/s: 3

2. Na jakiej wysokości będziesz latał?
- powyżej 300 m: 0
- 150-300 m: 1
- 10-150m: 2
- poniżej 10m: 3

3. Godzina startu i lądowania
- do 3h po wschodzie słońca lub 2h przed zachodem słońca: 0
- do 4h po wschodzie słońca lub 3h przed zachodem słońca: 1
- inne: 2

itd. itd.

I teraz:
mniej niż X punktów: małe ryzyko
X-Y punktów: średnie wyzyko
>Y punktów: wysokie ryzyko

Może takie metody szacowania ryzyka dla początkujących pilotów pomogłyby ocenić im "czy się da i lecieć, czy może jednak lepiej odpuścić"?

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: matgaw » 24 kwietnia 2020, 19:58

Dalsze przemyślenia.... W PPG, gdyby dany pilot zawsze stosował następujące zasady, to myślę że jego ryzyko wypadku jest dziesiątki razy mniejsze od przeciętnej:

- zawsze kontrola przedstartowa i nie startuję z awarią
- nigdy nad wodą
- zawsze powyżej 50 m (linie energetyczne) albo najlepiej 150m (zapas)
- zawsze z zapasem
- skrzydło przynajmniej... 20m2?
- do 3-4h po wschodzie słońca i 2-3h przed zachodem słońca
- zawsze w stożku dolotowym do miejsca awaryjnego lądowania
- nie latać przy wietrze powyżej 4 m/s na ziemi, 7 m/s na 100 m
- "wygłupy" zawsze na dużej wysokości (zakończenie na 300+ m)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 kwietnia 2020, 20:01

Mariusz. Tu się zgadzam. W dłuższych okresach czasu można zauważać tendencje. Ja wziąłem pod uwagę jedynie ostatnie cztery lata, a liczby wypadków śmiertelnych skaczą tak bardzo, że trzeba było ją uśrednić aby miały jakiś sens.
Dobrze jest z takich liczb wyciągać jakieś praktyczne wnioski. I porównanie takich liczb z innymi krajami jest tu według mnie najlepszym obrazem kierunku zwiększania bezpieczeństwa. Czyli opieka instruktorka nie na kursie i okazjonalnym wyjeździe, ale przynajmniej dwa lata po kursie z zaplanowanym rozwojem umiejętności. A ta ilość wypadków w lataniu w porównaniu z jazdą samochodem to tylko taki wstęp do zrozumienia skali problemu. Dość wymowny, obalający pewne mity ale o małej użyteczności. Szczególnie gdy na naszych drogach zacznie być równie bezpiecznie jak w Norwegii :))))
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 24 kwietnia 2020, 20:10

Matgaw. Fajny pomysł z tym zarządzaniem ryzykiem. Dobrze by było zrobić osobny wątek i rozwinąć temat.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Lichoslaw
Posty: 52
Rejestracja: 11 stycznia 2018, 11:12
Reputation: 14
Lokalizacja: Szczecin / Mrzeżyno
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: Lichoslaw » 25 kwietnia 2020, 23:39

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Być może to być efekt ubożenia społeczeństwa


W sensie obniżenia emerytur pewnych panów? ;D

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 25 kwietnia 2020, 23:49

Lichoslaw pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze: Być może to być efekt ubożenia społeczeństwa


W sensie obniżenia emerytur pewnych panów? ;D


Jeśli miałbym zacząć wymieniać, to bym zaczął od pompowania kasy pochodzącej z podatków w kościół katolicki. Kościół się bogaci a księży w szkołach paralotniowych ze świecą szukać. Podobnie z 500+. Pieniądze poszły na droższe ubrania i nowy sprzęt AGD a nie na szkolenie paralotniowe. A ci, którzy pracują są przez podatki okradani żeby nas to wszystko zarobić i na szkolenie już nie wystarcza. To co zaoszczędzono na emeryturach pewnych panów poszło na nagrody dla innych panów.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Statystyki - ilość pilotów.

Postautor: uriuk » 26 kwietnia 2020, 00:00

Poszlo na 76000 hektarow ziemi dla kosciola. A widzial ktos ksiedza na traktorze?
No to po co im to w takim razie?

Gdyby kosciol nie zawlaszczyl takiej kasy to ludzie mieliby na glajty i szkolenie. Wychodzi po ponad pol miliona na statystycznego paralotniarza. Policzylem tylko kase wyludzona przez kosciol w gruntach rolnych. Gdyby policzyc wszystko co zachachmecili to starczyloby na nowy samolot dla kazdego pilota.


Wróć do „Wiadomości”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość