Latadła na pedały i inne takie

Tu można wrzucać filmy. Zanim podzielisz się z nami swoim odkryciem, sprawdź proszę, czy już go tu nie ma.
matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: matgaw » 29 lipca 2020, 22:57

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ciekawe czy szybowiec który ma opadanie 0,5 przy prędkości 80 km/h będzie miał takie samo zapotrzebowanie mocy na lot poziomy jak ultralekki szybowiec opadający 0,5 m/s przy 30 km/h.

Ten pierwszy, to: 80 km/h = 22 m/s. przy 22 m do przodu, opadanie 0,5: wychodzi doskonałość ok. 44
Ten drugi: 30 km/h = 8,3 m/s. Przy 8,3m do przodu, opadanie 0,5: wychodzi doskonałość ok. 16 czyli tyle co dobra lotnia.

Jeżeli by ważyły tyle samo (wątpię) to w moim wzorze oba mają takie samo zapotrzebowanie na moc. Co w sumie jest logiczne - ten bardziej doskonalszy przeleci 22 metry zużywając tyle energii, co ten mniej doskonały przelatując 8 metrów. Ma to sens.

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Oba szybowce będą miały inne doskonałości i inne obciążenia powierzchni, ale takie samo opadanie. Widziałem gdzieś wzór gdzie zapotrzebowanie na moc zależała tylko od doskonałości a jak widać to nie takie proste.

Nie sądzę że zapotrzebowanie na moc zależy tylko od doskonałości, bo samoloty rejsowe typu "Benek" mają doskonałość chyba koło 8, i nie sądzę że z Octagonem na plecach można lecieć nimi prosto :D

Doskonałość + masa albo Prędkość + masa albo Opadanie + Masa. Wszystkie te 3 wzory będą równoważne dla danej konfiguracji skrzydła, bo różnią się tylko tym, z której części ułamka biorą fragment do obliczeń :)

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: prokopcio » 29 lipca 2020, 23:02

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Widziałem gdzieś wzór gdzie zapotrzebowanie na moc zależała tylko od doskonałości a jak widać to nie takie proste.
tylko dla zachowania każdego z innych parameteów.
Ja mogę napisać wzór zależny tylko od innej dowolnej jednej zmiennej*
*przy zachowaniu niezmienności pozostałych danych

I takim sposobem możemy wszyscy mieć rację ale tylko teoretycznie bo takie układy nie istnieją w praktyce i jeśli tak jak napisałeś zmienisz samolotowi doskonałość to wątpię, żeby nie zmieniła się np. Prędkość.

Ja się będę upierał, że korzysniej energetycznie lecieć ( podam przekontrastowane ) : dwa razy wolniej z dwa razy mniejszą doskonałością. Liczyć mi się nie chce ;)

Oczywiście najlepiej mieć doskonałość największą jak to możliwe.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 lipca 2020, 23:30

Szybowiec waży około 350 kg. Ultralekki szybowiec dziesięć razy mniej. Mógłbyś zrobić obliczenia dla takich założeń?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: prokopcio » 29 lipca 2020, 23:48

Rozważmy 350kg i 35kg to bez pilota ;)
Zakładam brak strat mocy. Lot poziomy.
Dla łatwości obliczeń Np dla 108km/h i doskonałości 35 dla obu
P1 = 30m/s * 100N = 3000W
P2 = 30m/s * 10N = 300W

Oczywiście to tylko czysta teoria ;)
Nie karz mi liczyć jak to jest w rzeczywistości.
Choć dla tego nonkretnego przypadku nadal powinno być proporcjonalnie czyli powiedzmy 5kW i 0.5kW rzeczywistego zapotrzebowania.
Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: matgaw » 30 lipca 2020, 00:23

prokopcio pisze:Rozważmy 350kg i 35kg to bez pilota ;)
Zakładam brak strat mocy. Lot poziomy.
Dla łatwości obliczeń Np dla 108km/h i doskonałości 35 dla obu
P1 = 30m/s * 100N = 3000W
P2 = 30m/s * 10N = 300W

Oczywiście to tylko czysta teoria ;)
Nie karz mi liczyć jak to jest w rzeczywistości.
Choć dla tego nonkretnego przypadku nadal powinno być proporcjonalnie czyli powiedzmy 5kW i 0.5kW rzeczywistego zapotrzebowania.

Skąd te 10 i 100 N?

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: matgaw » 30 lipca 2020, 00:34

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Szybowiec waży około 350 kg. Ultralekki szybowiec dziesięć razy mniej. Mógłbyś zrobić obliczenia dla takich założeń?

Dodam pilota 80 kg.

Przypadek 1:
80 km/h, waga 430 kg, opadanie 0,5 m/s, doskonałość 44. Minimum teoretyczne: 430 * 0,5 * 10 = 2150 W
Przebycie 100 m drogi kosztuje nas 9,6 kJ energii

Przypadek 2:
30 km/h, waga 105 kg, opadanie 0,5 m/s, doskonałość 16. Minimum teoretyczne: 105 * 0,5 * 10 = 525 W
Przebycie 100 m drogi kosztuje nas 6,3 kJ energii

Gdyby nie tak olbrzymia różnica mas, to ultralekki szybowiec kosztowałby nas więcej energii na 100 m, bo jest o wiele mniej doskonały.

Przy czym, inżyniersko strzelałbym że powyższe wartości trzeba przemnożyć przez 2-5 dla realnej sprawności.

Bo przykładowo, dla PPG 130 kg, opadanie 1,5 m/s, wychodzi moc 2 kW dla lotu poziomego, czyli zaledwie ok. 2,5 KM. Mnożąc jak wyżej wychodzi gdzieś 5-12 KM, brzmi sensownie.
Dla PPG 130 kg, opadanie 1,5 m/s, ale chcemy uzyskać wznoszenie do góry 3 m/s (takie mam na Mosterze), wyjdzie moc minimalna 5,8 kW czyli 8 KM. Po przemnożeniu 16-40 KM. Mój silnik ma niby 25 KM. Czyli wychodzi mnożnik realny 3,1, bo na pełnej mocy mam takie wznoszenie, innymi słowy sprawność 32% - nieźle, myślałem że będzie gorzej.
Czyli wracając, dla lotu poziomego by wyszło nie 2,5 KM ale około 8 KM. Może ciut mało - ale sensownie.

Człowiek podczas intensywnych ćwiczeń fizycznych "pobiera" z cukru moc kilkuset wat, siedząc na tyłku ok. 100 W.

P.S. Ciężsi piloci wznoszą się na tym samym zestawie PPG wolniej, a doskonałość jak wiemy mają tą samą. Punkt dla mnie ;)

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: matgaw » 30 lipca 2020, 00:50

Kolejne uzasadnienie że powyższe wartości wychodzą mi sensownie:

Siła nośna śmigła zależy od kwadratu jego prędkości. Przy obrotach maksymalnych ok. 8300 załóżmy że mój silnik ma tyle ile producent podaje - 25 KM. Wiem, że do lotu poziomego potrzebuję 5400 obrotów. 5400*5400 / 8300*8300 * 25 = 10,5 KM. Z mojej teorii opadaniowej wychodziło 8 KM. Jak dla mnie, wszystko się zgadza, biorąc pod uwagę moje błędy pomiaru wznoszeń i opadań i obrotów.

Mogę te obliczenia robić od lewej do prawej i od prawej do lewej, porównywać ze swoimi pomiarami. I się wzajemnie potwierdzają.

W każdym razie, jeżeli człowiek nie przekracza mocy 1000 W, to jak widać wszędzie wychodzi że to za mało żeby unieść siebie i cokolwiek poza sobą, nie mówiąc już o wznoszeniu.

Trzeba by mieć bardzo szybki metabolizm, być bardzo lekkim, i mieć dobrą doskonałość. Coś jak... ptak.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: prokopcio » 30 lipca 2020, 08:07

matgaw pisze:
prokopcio pisze:Rozważmy 350kg i 35kg to bez pilota ;)
Zakładam brak strat mocy. Lot poziomy.
Dla łatwości obliczeń Np dla 108km/h i doskonałości 35 dla obu
P1 = 30m/s * 100N = 3000W
P2 = 30m/s * 10N = 300W

Oczywiście to tylko czysta teoria ;)
Nie karz mi liczyć jak to jest w rzeczywistości.
Choć dla tego nonkretnego przypadku nadal powinno być proporcjonalnie czyli powiedzmy 5kW i 0.5kW rzeczywistego zapotrzebowania.

Skąd te 10 i 100 N?

masa / doskonałość = zapotrzebowanie na ciąg do lotu poziomego.
350kg / 35 = 10kg ( 100N )
35kg / 35 = 1kg ( 10N )

Twoje wyliczenia są poprawne.
Ty uparłeś się liczyć ile potrzeba energii na przelecenie jakiegoś konkretnego dystansu i go przelecieć jak najmniejszym kosztem energetycznym a ja chcę po prostu oderwać się od ziemi jak najmniejszym kosztem mięśni - stąd nasze doszukiwanie się kto ma mniej czy więcej racji ;)
Ty patrzysz na cały lot na jakimś tam dystansie a ja na chwilowe zapotrzebowanie na utrzymanie się w powietrzu.

Zauważ, że motoszybowcem przelecisz z litra paliwa dalej niż na PPG, mimo, że zapotrzebowanie na moc ma większą ten pierwszy.

Mega-Super-nadprzyrodzony-człowiek będzie miał mimo wszytko większą szansę oderwania od ziemi paralotni niż tego doskonalszego motoszybowca który ma mniejsze zapotrzebowanie na przebycie przytaczanych przez Ciebie 100m
Ostatnio zmieniony 30 lipca 2020, 08:30 przez prokopcio, łącznie zmieniany 4 razy.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 08:21

Kiedyś liczyłem zapotrzebowanie na moc do lotu poziomego skrzydła klasycznego bardziej wyczynowego. Wyszło mi wtedy 6 koni mechanicznych przy uwzględnieniu sprawności naszych śmigieł. Stąd wiem, że mięśniami nie jesteśmy w stanie napędza paralotni bo wygenerowanie mocy 1 konia przez człowieka to już wyczyn. A z ciekawostek tego mięśniolotu co przeleciał przez kanał La Manche to pilot ważył 65 kg, masa startowa 100 kg, prędkość przelotowa 14 km/h a zapotrzebowanie na moc 0,25 konia mechanicznego w nieruchomy powietrzu. Przy turbulencjach zapotrzebowanie na moc gwałtownie wzrastało.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: prokopcio » 30 lipca 2020, 08:27

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Kiedyś liczyłem zapotrzebowanie na moc do lotu poziomego skrzydła klasycznego bardziej wyczynowego. Wyszło mi wtedy 6 koni mechanicznych przy uwzględnieniu sprawności naszych śmigieł. Stąd wiem, że mięśniami nie jesteśmy w stanie napędza paralotni bo wygenerowanie mocy 1 konia przez człowieka to już wyczyn. A z ciekawostek tego mięśniolotu co przeleciał przez kanał La Manche to pilot ważył 65 kg, masa startowa 100 kg, prędkość przelotowa 14 km/h a zapotrzebowanie na moc 0,25 konia mechanicznego w nieruchomy powietrzu. Przy turbulencjach zapotrzebowanie na moc gwałtownie wzrastało.
cały czas powtarzam, że prędkość tu jest kluczem do sukcesu
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 08:35

Ciekawe jak by wyglądała krzywa zapotrzebowania na moc w zależności od prędkości dla tej samej doskonałości. I inne krzywe zależności zapotrzebowania na moc od ciężaru dla tego samego obciążenia powierzchni lub od obciążenia powierzchni.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: matgaw » 30 lipca 2020, 15:07

prokopcio pisze:
matgaw pisze:
prokopcio pisze:Rozważmy 350kg i 35kg to bez pilota ;)
Zakładam brak strat mocy. Lot poziomy.
Dla łatwości obliczeń Np dla 108km/h i doskonałości 35 dla obu
P1 = 30m/s * 100N = 3000W
P2 = 30m/s * 10N = 300W

Oczywiście to tylko czysta teoria ;)
Nie karz mi liczyć jak to jest w rzeczywistości.
Choć dla tego nonkretnego przypadku nadal powinno być proporcjonalnie czyli powiedzmy 5kW i 0.5kW rzeczywistego zapotrzebowania.

Skąd te 10 i 100 N?

masa / doskonałość = zapotrzebowanie na ciąg do lotu poziomego.
350kg / 35 = 10kg ( 100N )
35kg / 35 = 1kg ( 10N )


prokopcio pisze:masa / doskonałość = zapotrzebowanie na ciąg do lotu poziomego.
350kg / 35 = 10kg ( 100N )
35kg / 35 = 1kg ( 10N )

No, i teraz sklejmy wszystko do kupy :)

Jeżeli przyjąłeś 108 km/h i doskonałość 35, to przyjąłeś opadanie 30 m/s /35 = 0,85 m/s

U mnie: 350 * 10 * 0,85 = 2975, czyli tyle samo :)

Mój wzór: m * g * h / t

Twój wzór: Vx * m * g / LD = Vx * m * g / (Sx / h) = Vx * m * g * h / Sx
=>
Vx = Sx / t
=>
Sx * m * g * h / Sx * t = m * g * h / t

Czyli posługujemy się tym samym wzorem...

I jak widać, moc do lotu poziomego zależy tu wprost proporcjonalnie do masy i opadania (lub prędkości), pod warunkiem że doskonałość jest stałą. A oczywiście doskonałość się zmienia wraz z prędkością - to w niej ukryte są wszystkie opory aerodynamiczne w naszych obliczeniach.

Awatar użytkownika
micro
Posty: 916
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: micro » 30 lipca 2020, 16:29

A tu lot na wyspę, blisko było...
Roman Michalak

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 16:49

Zapas wytrzymałości był minimalny. A wiatr zrobił swoje.
Piękny projekt.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: prokopcio » 30 lipca 2020, 17:24

matgaw pisze:...... wraz z prędkością - to w niej ukryte są wszystkie opory aerodynamiczne w naszych obliczeniach.
prokopcio pisze:cały czas powtarzam, że prędkość tu jest kluczem do sukcesu
prokopcio pisze:Twoje wyliczenia są poprawne.
czyli chyba się zgadzamy co do słuszności teorii ( w sumie wyszło tych samych ))

Zostało tylko przeanalizowanie na ile szybko opłaca się lecieć bo z jednej strony prędkość to doskonałość i wspomaganie siłą nośną a z drugiej strony opory i straty potęgowane tą prędkością ( na śmigle i oporach )
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: uriuk » 30 lipca 2020, 17:30

Krzywa_biegunowa_paralotni.jpg
Krzywa_biegunowa_paralotni.jpg (247.19 KiB) Przejrzano 5407 razy

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: prokopcio » 30 lipca 2020, 18:11

uriuk pisze:krzywa biegunowa
to jedno a napędzić toto to drugie ;). Ba! Na pierwszy rzut oka całkiem nielogocznie powiązane.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
micro
Posty: 916
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: micro » 30 lipca 2020, 18:15

Chińczycy nie gorsi i swoje mięśnioloty mają :) .
Roman Michalak

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: matgaw » 30 lipca 2020, 18:21

No tak - czyli potrzebny taki statek powietrzny, który w krzywej biegunowej gdzie ma największą doskonałość, ma prędkość I masę na tyle małe żeby człowiek mógł to napędzić :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Latadła na pedały i inne takie

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 lipca 2020, 18:25

E tam. Tanie chińskie mięśnioloty, ale za to w dużej ilości. Przynajmniej z lekkimi pilotami nie mają problemu :)
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Filmy paralotniowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość