adam.a pisze:matgaw pisze:Aż mam ochotę wyciągnąć swoją Tequile i założyć ponownie na napęd, bo na przyrządy często patrzyłem, ale jestem dość przekonany że na napędzie trymowa była w okolicy 36 km/h. Swobodnie podobnie
Latałem z napędem skrzydłem klasycznym EN A , w locie poziomym 41km/h , w locie z wyłączonym napędem -1,6m/s 43km/h, wznoszenie 2m/s - 38km/h
GPS pokazuje prędkość względem ziemi, a więc tylko składową poziomą prędkości.
Jeżeli przyjmiemy, że naturalny kąt natarcia skrzydło ma w locie z wyłączonym napędem, i wychodzi nam:
- prędkość pozioma: 43 km/h
- prędkość pionowa: 1,6 m/s = 5,8 km/h
To rzeczywista prędkość skrzydła w powietrzu to będzie z pitagorasa sqr ( 43^2 + 5,8^2) = 43,4 km/h.
Teraz weźmy lot poziomy:
- prędkość pozioma: 41 km/h
- prędkość pionowa: 0 km/h
Prędkość rzeczywista: 41 km/h
I wznoszenie:
- prędkość pozioma 38 km/h
- prędkość pionowa 2 m/s = 7,2 km/h
sqr (38^2 + 7,2^2 ) = 38,7 km/h
Z Twoich pomiarów rzeczywiście by wynikało, że skrzydło zmienia kąt natarcia na napędzie. Muszę z ciekawości zrobić dokładne pomiary na moim samostatku i klasyku i zrobić porównanie - ciekawe czy różnica będzie taka sama / mniejsza / brak?
Natomiast potwierdzasz to na co nie pamiętam dokładnych liczb - że różnice rzędu 38 swobodnie a 30 z napędem poziomo można włożyć między bajki.
W sumie trochę mnie też zaskoczyło z moich obliczeń że składowa pionowa jest niemalże pomijalnym błędem dla GPS... nigdy tego nie sprawdzałem