Oszacować zawietrzną
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Oszacować zawietrzną
Interesuje mnie w jaki sposób niedoświadczony pilot może oszacować gdzie jest niebezpiecznie na podstawie siły wiatru, wielkości/kształtu przrszkód etc.
Zdaję sobie sprawę, że nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie ale przecież jakoś to określacie "intuicyjnie". Provlem w tym, że bez doświadczenia ciężko.
Przykład 1: muszę lądować i widzę piękną dużą polankę, szkoda, że na zawietrznej wysokich drzew. Jak oszacować czy jest to bezpieczne miejse do lądowania.
Przykład 2: ktoś to wspominał o górce śmierci ( jak to pięknie brzmi ) w opolu jako fajnej do GH. Jako, że mam ją ostatnio pod nosem to tam zajrzałem. 18m wysoka, pięknie wypielęgnowana trawka jak na polu golfowym, można nawet przy zabawach ze skrzydłem z niej zlatywać bo jest duży obszar przed nią tyle że na zawietrznej budynków i drzew.. Czy takie zabawy przy wietrze powiedzmy 4-5m/s są bezpieczne?!
https://maps.app.goo.gl/CMYdpAKdqgcoGUBSA
Zdaję sobie sprawę, że nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie ale przecież jakoś to określacie "intuicyjnie". Provlem w tym, że bez doświadczenia ciężko.
Przykład 1: muszę lądować i widzę piękną dużą polankę, szkoda, że na zawietrznej wysokich drzew. Jak oszacować czy jest to bezpieczne miejse do lądowania.
Przykład 2: ktoś to wspominał o górce śmierci ( jak to pięknie brzmi ) w opolu jako fajnej do GH. Jako, że mam ją ostatnio pod nosem to tam zajrzałem. 18m wysoka, pięknie wypielęgnowana trawka jak na polu golfowym, można nawet przy zabawach ze skrzydłem z niej zlatywać bo jest duży obszar przed nią tyle że na zawietrznej budynków i drzew.. Czy takie zabawy przy wietrze powiedzmy 4-5m/s są bezpieczne?!
https://maps.app.goo.gl/CMYdpAKdqgcoGUBSA
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Oszacować zawietrzną
Z moich obserwacji wynika, że rotory dla nas niebezpieczne powstają przy wiatrach od 4 m/s. Z tym, że ćwiczenia w rotorach to męczarnia która niewiele nauczy. Z tego co widać na zdjęciu to wybrać się na ćwiczenie w tym miejscu ma sens tylko przy wschodnim wietrze.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Oszacować zawietrzną
Chodzi mi o oszacowanie niebezpieczeństwa lądowania za przeszkodą.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Oszacować zawietrzną
Nie należy wybierać lądowiska na zawietrznej bez względu na siłę wiatru. Niebezpieczeństwo jest na tyle duże, że można się tam znaleźć tylko przez pomyłkę.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Oszacować zawietrzną
Ja znam 2 metody.
8 x wysokość przeszkody
2 x prędkość wiatru (m/s) x wysokość przeszkody
I wydaje mi się, że zwykle z tych wzorów odległości wychodzą przesadzone.
Przy czym w bardzo wysokich górach mogą już nie być przesadzone
U nas jest startowisko z drzewami wysokimi gdzieś na 15-20 m i rzeczywiście jakby wziąć 8 x 20 = 160 to by się mogło zgadzać, że w tej odległości turbulencja się robi istotna
8 x wysokość przeszkody
2 x prędkość wiatru (m/s) x wysokość przeszkody
I wydaje mi się, że zwykle z tych wzorów odległości wychodzą przesadzone.
Przy czym w bardzo wysokich górach mogą już nie być przesadzone
U nas jest startowisko z drzewami wysokimi gdzieś na 15-20 m i rzeczywiście jakby wziąć 8 x 20 = 160 to by się mogło zgadzać, że w tej odległości turbulencja się robi istotna
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Oszacować zawietrzną
Ja przy 6 m/s miałem rotory na starcie jeszcze 300 metrów za drzewami.
Zbyszek Gotkiewicz
- Bartess
- Posty: 102
- Rejestracja: 07 czerwca 2020, 19:52
- Reputation: 10
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Oszacować zawietrzną
Nie wiem, czy to odnosi również do Twojego przypadku, ale Kolega Zbyszek w swoim wykładzie o żaglu powiedział, że każda przeszkoda przy prędkości wiatrów, przy której my latamy, zostawia ślad zaburzony na odległość 30-krotności swojej wysokości. Poprawcie mnie proszę, jeśli w tym przypadku jest inaczej.
Na obrazku co prawda kila rzędów wąskich przeszkód, ale chyba dobrze wizualizuje temat.
Na obrazku co prawda kila rzędów wąskich przeszkód, ale chyba dobrze wizualizuje temat.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Oszacować zawietrzną
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie należy wybierać lądowiska na zawietrznej bez względu na siłę wiatru. Niebezpieczeństwo jest na tyle duże, że można się tam znaleźć tylko przez pomyłkę.
Żeby nie lądować na zawietrznej to trzeba potrafić oszacować gdzie ona jest (jak daleko sięga jej zabójcza moc). I to jest kluczowe pytanie w tym wątku.
Nie popadajmy w paranoje, przy rozpędzeniu się z ostrożnością okaże się, że tam gdzie lądujemy od lat wcale nie jest bezpiecznie
Zostaną tylko szerokie nadmorskie plaże , oczywiście przy odpowiednim kierunku wiatru.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Oszacować zawietrzną
prokopcio pisze:Nie popadajmy w paranoje, przy rozpędzeniu się z ostrożnością okaże się, że tam gdzie lądujemy od lat wcale nie jest bezpiecznie
Zostaną tylko szerokie nadmorskie plaże , oczywiście przy odpowiednim kierunku wiatru.
Z tego co wiem, to są dość duże różnice w wymaganiach co do rotorów pomiędzy ppg a swobodnymi.
Jak się podchodzi do lądowania swobodnie i jest się nastawionym do wyzerowania opadania przy lądowaniu to przy wiatrach na jakich się lata będzie to raczej kwestia komfortu lądowania - mówię o rotorze od przeszkody typu drzewa, a nie górąza którą złapiemy duszenie -3-4m/s do ziemi). Wiadomo - gdy widać przeszkody to czujnie jak z kominami na lądowisku.
Natomiast ppg koszący kilka/naście metrów nad ziemią jak złapie na 5 sekund rotor od drzew to traci 10 metrów wysokości.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Oszacować zawietrzną
Najpierw sobie powiedzmy kiedy problem może być istotny. Ponieważ rotory zależą od siły wiatru, to przy wiatrach, przy których latają piloci pg i ppg rotory są zbyt słabe. Chodzi o wiatr do 4 m/s. Dlatego najpierw trzeba sobie zadać pytanie gdzie i kiedy pilot może spotkać silniejszy wiatr przy ziemi. Według mnie może się to zdarzyć podczas lotów żaglowych i w górach na skrzyżowaniach dolin i oraz podczas lądowania przy wietrze dolinowym. Tu jeszcze trzeba pamiętać o udziale termiki w powstawaniu zawietrznych, ale to bardziej doświadczenie niż wiedza.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Oszacować zawietrzną
Jest fajny filmik gdy pilot wlatuje na zawietrzną dwóch bloków i ładnie widać co się dzieje ze skrzydłem. Jest trochę filmików w sieci z lądowaniem na zawietrznej.
Zbyszek Gotkiewicz
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Oszacować zawietrzną
u mnie wyświelta się filmik.
co prawda przyspieszony zaburza realizm ale ok, w sumie wiem czego się mogę spodziewać tylko nie wiem do końca gdzie ( i przy jakich warunkach)
myślę, że dobrym pomysłem będzie pospacerować z paralotnią na zawietrznej przy interesujących mnie wiatrach i zobaczyć jej reakcję zanim podejmę się dupozlotu z tego minipagórka. Nie chciałbym na 5m być poskładanym , na samej górze wieje całkiem stabilnie.
poza tą zawietrzną od budynków/drzew (drzewka 120m od miejsca ewentualnego lądowania i jakieś 250 od budynków) wygląda na miejsce idealne do treningu naziemnego pod nosem.
co prawda przyspieszony zaburza realizm ale ok, w sumie wiem czego się mogę spodziewać tylko nie wiem do końca gdzie ( i przy jakich warunkach)
myślę, że dobrym pomysłem będzie pospacerować z paralotnią na zawietrznej przy interesujących mnie wiatrach i zobaczyć jej reakcję zanim podejmę się dupozlotu z tego minipagórka. Nie chciałbym na 5m być poskładanym , na samej górze wieje całkiem stabilnie.
poza tą zawietrzną od budynków/drzew (drzewka 120m od miejsca ewentualnego lądowania i jakieś 250 od budynków) wygląda na miejsce idealne do treningu naziemnego pod nosem.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Oszacować zawietrzną
Bartess pisze:Nie wiem, czy to odnosi również do Twojego przypadku, ale Kolega Zbyszek w swoim wykładzie o żaglu powiedział, że każda przeszkoda przy prędkości wiatrów, przy której my latamy, zostawia ślad zaburzony na odległość 30-krotności swojej wysokości. Poprawcie mnie proszę, jeśli w tym przypadku jest inaczej.
Na obrazku co prawda kila rzędów wąskich przeszkód, ale chyba dobrze wizualizuje temat.
mgła.jpg
Nie lubię tego zdjęcia, bo jest często wrzucane nie na temat. To że wiatraki zostawiają za sobą contrails wcale nie znaczy, że na całej ich długości powietrze jest nadal zaburzone. Nawet nie na ułamku z tego zdjęcia...
No chyba że ktoś myśli, że jak samolot zostawia za sobą contrails które przy sprzyjającej pogodzie wiszą godzinę i ciągną się na setki kilometrów, to tam cały czas jest rotor
Pomijam już fakt, że tam kolejne wiatraki są "w cieniu" pierwszych i robią złudne wrażenie jakby to ten pierwszy robił całe to zamieszanie.
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Oszacować zawietrzną
Łatwo nie jest o czym sam mogłem się przekonać tej jesieni. Wiatr gradientowy miałem z północy, z lekką wschodnią odchyłką o sile ok. 10km/h czyli raczej słaby. Poleciałem ze Stranika na Krywań na paśmie Małej Fatry. Będąc tuż sporo ponad granią ale jeszcze pod szczytem skusiłem się by wlecieć na zachodnią wystawę Krywania licząc że wiatr termiczny tam wypracowany zniweluje słaby wiatr gradientowy.
I tu niespodzianka. Najpierw złożyło mi lewą połowę skrzydła, a potem jeszcze zdusiło mocno poniżej grani - gdzie korzystając z pierwszej lepszej okazji czym prędzej lądowałem.
I tu niespodzianka. Najpierw złożyło mi lewą połowę skrzydła, a potem jeszcze zdusiło mocno poniżej grani - gdzie korzystając z pierwszej lepszej okazji czym prędzej lądowałem.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Opole górka
No więc dziś trochę ostrożnie "oblatałem" górkę w centrum Opola.
Uważam, że przy wiatrach N idealnie nadaje się dla świeżaków do ćwiczenia startów, lądowań ( zleciałem z 10 razy ).
Dzięki bardzo dobrze utrzymanej trawce podchodzenie ze skrzydłem nad głową nie stanowi problemu.
Super do zboczowej zabawy GH.
Zwłaszcza jak się mieszka w Opolu
- Załączniki
-
- 54_big (2)~2.jpg (38.06 KiB) Przejrzano 5139 razy
-
- FB_IMG_1622521760380.jpg (174.64 KiB) Przejrzano 5144 razy
-
- FB_IMG_1622521624851.jpg (240.49 KiB) Przejrzano 5144 razy
Łukasz Prokop
Wróć do „Wejście dla początkujących”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość