Kokon a doskonałość

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: prokopcio » 18 stycznia 2021, 22:22

JoJo pisze:A mnie to jakoś zaciekawiło, zawsze myślałem że nogi do dołu :?: - jak Uriuk napisał... ale ja się nie znam, tylko latać "umim".
to było związane z prędkością a nie doskonałością (lub odpornością na skręcenie w taśmach). Taki paradoks ;) Im większy opór generuje pilot tym skrzydło leci na mniejszym kącie natarcia (bo pilot jest bardziej z tyłu) więc skrzydło leci szybciej.
kosztem doskonałości.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 stycznia 2021, 22:28

Artur. Pamiętam tamte pomiary. O dziwo akurat Airvawe prowadził wtedy agresywna kampanie reklamującą jego nową uprząż z dużym opływem z tyłu. Teraz pomiary publikowane w Cross country udowadniają coś zupełnie przeciwnego. Czyli albo wszystkie te różnice mieszczą się w zakresie błędu pomiarowego, albo każdy jest w stanie udowodnić każdą pasująca mu tezę. Ja czegoś takiego jak opór szkodliwy pilota w uprzęży wogóle nie biorę pod uwagę, gdyż według mnie jest szereg innych czynników które należy brać pod uwagę przy wyborze i regulacji uprzęży.
Zbyszek Gotkiewicz

Art
Posty: 315
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 45
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: Art » 18 stycznia 2021, 22:54

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Artur. Pamiętam tamte pomiary. O dziwo akurat Airvawe prowadził wtedy agresywna kampanie reklamującą jego nową uprząż z dużym opływem z tyłu. Teraz pomiary publikowane w Cross country udowadniają coś zupełnie przeciwnego. Czyli albo wszystkie te różnice mieszczą się w zakresie błędu pomiarowego, albo każdy jest w stanie udowodnić każdą pasująca mu tezę. Ja czegoś takiego jak opór szkodliwy pilota w uprzęży wogóle nie biorę pod uwagę, gdyż według mnie jest szereg innych czynników które należy brać pod uwagę przy wyborze i regulacji uprzęży.


Zbyszku
w zamieszczonym od Ciebie linku masz ewidentny dowód na to, że forma " łzy" ma jeden z najmniejszych oporów. A tak właśnie sa projektowane obecne kokony. To właśnie ten tył decyduje o oporach
A co do badań w CC: nie , to nie udowadnia , że płetwa z tyłu nie pomaga. To pokazuje jak działa kokon z przodu.
Załączniki
Przechwytywanie5.JPG
Przechwytywanie5.JPG (17.59 KiB) Przejrzano 3635 razy

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 stycznia 2021, 23:09

Zacytuję to co JakubM zamieścił:

"Badano też wpływ płetw montowanych w kokonach zawodniczych. Wyników numerycznych w artykule nie ma ale piszą, że lepsze są małe płetwy."

Czyli porównano mały opływ i duży i wyszło im coś przeciwnego niż Goldsmitowi. Za to nigdzie nie widziałem porównania kokona i tej samej uprzęży z podnóżkiem ale bez worka na nogi?
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: der » 18 stycznia 2021, 23:15

Latam w uprzeży z kokonem i czuję się z tym doskonale.
Czyż nie o to w tym całym lataniu chodzi?

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: ciacholot » 18 stycznia 2021, 23:23

der pisze:Latam w uprzeży z kokonem i czuję się z tym doskonale.
Czyż nie o to w tym całym lataniu chodzi?




ja zawsze bez tego wora i czułem się podobnie.
Tak, że co kto lubi.
Mariusz Kilian

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: der » 18 stycznia 2021, 23:29

Świetny materiał na wątek: Brak kokonu a doskonałość

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 stycznia 2021, 23:34

der pisze:Świetny materiał na wątek: Brak kokonu a doskonałość


Mam lepszy: czy okulary przeciwsłoneczne są potrzebne do latania.
Zbyszek Gotkiewicz

Art
Posty: 315
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 45
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: Art » 19 stycznia 2021, 05:59

jeśli w tą stronę ta dyskusja ma iść , że jak się nie zgadzam z danymi, lub nie lubię kokonów , to są one "be", to nie różni się ta strona od starej grupy dyskusyjnej.
Dostaliście dane do " merytorycznych dyskusji" i właściwie nic więcej nie trzeba robić. Nawet dokładne dane co i jak wygląda w przypadku konkretnych modeli uprzęży. A jak mówią - z danymi się nie dyskutuje. Chyba, że nowe prawa fizyki chcecie wprowadzić. Ale to też wypada udowodnić, że inne kształty są bardziej opływowe. Pierwszy raz słyszę , że półsfera ma mniejsze opory niż kropla. To przeczy również temu co podlinkowałeś. Mało tego - sami dobrze wiecie, że to właśnie ograniczenie turbulencji z tyłu ma wpływ na opływ. Banalne przykłady? Proszę bardzo:
Załączniki
Przechwytywanie1.JPG
Przechwytywanie1.JPG (18.73 KiB) Przejrzano 3598 razy
Przechwytywanie3.JPG
Przechwytywanie3.JPG (26.28 KiB) Przejrzano 3598 razy
Przechwytywanie2.JPG
Przechwytywanie2.JPG (83.75 KiB) Przejrzano 3598 razy

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 19 stycznia 2021, 08:12

Nie zrozumiałeś. Półsfera nie była porównywana z kroplą. Porównano opory półsfery w zależności od tego czy obła strona jest na nawietrznej czy na zawietrznej. I okazuje się, że opływ z przodu daje mniejszy opór niż opływ z tyłu.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: prokopcio » 19 stycznia 2021, 08:25

Art pisze:jeśli w tą stronę ta dyskusja ma iść , że jak się nie zgadzam z danymi, lub nie lubię kokonów , to są one "be", to nie różni się ta strona od starej grupy dyskusyjnej.
Dostaliście dane do " merytorycznych dyskusji" i właściwie nic więcej nie trzeba robić. Nawet dokładne dane co i jak wygląda w przypadku konkretnych modeli uprzęży. A jak mówią - z danymi się nie dyskutuje. Chyba, że nowe prawa fizyki chcecie wprowadzić. Ale to też wypada udowodnić, że inne kształty są bardziej opływowe.

Oczywiście, że dane są prawdziwe i niepodważalnie kropla ma mniejszy opór. Chodzi jednak o to co napisał der : lata w kokonie bo lubi. To jest najważniesze.

Nie sądzę, żeby wpływ tylnej płetwy w lataniu rekreacyjnym zrobił ze mnie lepszego pilota. Na zawodach może troszkę pomóc jeśli potrafisz to wykorzystać.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: der » 19 stycznia 2021, 08:28

Dywagowanie na temat doskonałości miało by sens, gdyby wszyscy poruszali się tym samym torem, w tych samych warunkach i tym samym czasie.
Ostatecznie i tak liczy się mieszanina taktyki, umiejętności i szczęścia.
Sławek Żydek jest doskonałym przykładem przysłowiowego niedzielnego latacza paralotniowego i szybowcowego z wieloletnim doświadczeniem. Latajacego odległosci po 200+. Biorącego udział w jednych zawodach w roku, plasując się gdzieś w środku stawki i to wszystko w klasycznej uprzęży.

W kwestii oporów.
Zbyszek pisze o składowej a Artur o sumie. Czy moglibyście zacząć pisać o tym samym ? Może wtedy byłoby łatwiej wam się dogadać.

JakubM
Posty: 1016
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
Reputation: 193
Lokalizacja: Jasło/Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kokon a doskonałość

Postautor: JakubM » 19 stycznia 2021, 09:36

Moim zdaniem nie ma co się za bardzo podniecać. Skywalk, nie po raz pierwszy, chce się pochwalić, że projektując korzystają z tunelu aerodynamicznego. Dokładne wyniki i parametry pomiaru zachowują dla siebie bo niby dlaczego mieliby je udostępniać konkurencji?


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość