Najważniejsze cechy glajta.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
-
- Posty: 55
- Rejestracja: 26 sierpnia 2020, 07:57
- Reputation: 19
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Jeśli tkanina jest impregnowana to czemu nie można tego powtórzyć? I uratować stare szmaty.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Starzeją się włókna nie tylko impregnat. Poza tym nakłada się impregnat za pomocą walców podczas wytwarzania tkaniny. Nanoszenie natryskowe może poprawić impregnację, ale da cięższą tkaninę. To jak szpachlowanie rozbitego auta. Przy niewielkich uszkodzeniach ma sens. Przy większych wymienia się całe elementy.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Stanę trochę w opozycji, a mianowicie widzę też plusy dodatnie "oczojebnych" glajtów.
Przede wszystkim w dużym skupisku latających paralotni znacznie łatwiej zauważyć i zapamiętać innych i na nich uważać jeśli są kolorowi. Napewno każdy widział w powietrzu, że trafia się ktoś kto lata bardziej "odważnie" i narusza nasze poczucie bezpieczeństwa i separacje. Po kolorach jego glajta można go z łatwością identyfikować i uważać, żeby się z nim nie spotkać...
Druga sprawa to łatwość identyfikacji kolegów z którymi się lata. To warto wiedzieć, że jeden z naszej grupy oddalił się, a znamy go i wiemy, że nie powinien albo coś... Lub też wszyscy wylądowali a jeden jeszcze lata i go wypatrujemy. Jak byśmy go mieli zidentyfikować jeśli wszyscy latali by na białych?
No i na koniec przewrotna teoria. Mianowicie utrudnienia spowodowane zszywaniem brytów z elementów w pogoni za modą czyli sprzedażą, zmuszają producentów do większej dbałości o precyzję wykonania i do podnoszenia poziomu w procesie produkcyjnym w ogóle. To w moim odczuciu nie jest bez znaczenia jeśli chodzi o jakość.
Na koniec dodam, że ja lubię kolorowe rybki w akwarium, a czarno biała telewizja już była
Przede wszystkim w dużym skupisku latających paralotni znacznie łatwiej zauważyć i zapamiętać innych i na nich uważać jeśli są kolorowi. Napewno każdy widział w powietrzu, że trafia się ktoś kto lata bardziej "odważnie" i narusza nasze poczucie bezpieczeństwa i separacje. Po kolorach jego glajta można go z łatwością identyfikować i uważać, żeby się z nim nie spotkać...
Druga sprawa to łatwość identyfikacji kolegów z którymi się lata. To warto wiedzieć, że jeden z naszej grupy oddalił się, a znamy go i wiemy, że nie powinien albo coś... Lub też wszyscy wylądowali a jeden jeszcze lata i go wypatrujemy. Jak byśmy go mieli zidentyfikować jeśli wszyscy latali by na białych?
No i na koniec przewrotna teoria. Mianowicie utrudnienia spowodowane zszywaniem brytów z elementów w pogoni za modą czyli sprzedażą, zmuszają producentów do większej dbałości o precyzję wykonania i do podnoszenia poziomu w procesie produkcyjnym w ogóle. To w moim odczuciu nie jest bez znaczenia jeśli chodzi o jakość.
Na koniec dodam, że ja lubię kolorowe rybki w akwarium, a czarno biała telewizja już była
Ostatnio zmieniony 26 lutego 2021, 11:47 przez ciacholot, łącznie zmieniany 1 raz.
Mariusz Kilian
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Najważniejsze cechy glajta.
88dawid88 pisze:Jeśli tkanina jest impregnowana to czemu nie można tego powtórzyć? I uratować stare szmaty.
Konstrukcje też się zmieniają i to dość szybko. Są coraz lepsze, szybsze, bezpieczniejsze, lżejsze i bardziej idiotoodporne. Niech się stare zużywają. To pretekst do zmiany na lepsze
Mariusz Kilian
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
ciacholot pisze:88dawid88 pisze:Jeśli tkanina jest impregnowana to czemu nie można tego powtórzyć? I uratować stare szmaty.
Konstrukcje też się zmieniają i to dość szybko. Są coraz lepsze, szybsze, bezpieczniejsze, lżejsze i bardziej idiotoodporne. Niech się stare zużywają. To pretekst do zmiany na lepsze
Zdefiniuj prosze co znaczy lepsze i jak to zmierzyc?
Na jakiej podstawie twierdzisz, ze sa bezpieczniejsze?
Szybsze tez niekoniecznie, ciagle 37-40kmh na trymie i kapke wiecej na beli.
Idiotoodporne? Tez zalezy od glajta i od definicji idiotoodpornosci. Nieszukajac daleko, popularna Delta 4 jest zdecydowanie bardziej upierdliwa przy starcie niz bardziej popularna chyba Delta 2. Jest zatem bardziej idiotoodporna? Idiota nie wystartuje?
Lzejsze - to zalezy od glajta, ale tak, tendencja do odchudzania.
Coraz trudniej "sie podwijaja" (chociaz kto wie jak z tego podwiniecia wyjda), coraz wiecej doskonalosci maja (chociaz to z generacji na generacje jakies cos po przecinku, i tez zalezy od glajta). Ja mam bardziej wrazenie ze asymptotycznie juz zblizamy sie do "optimum", chyba ze znowu jakas rewolucja sie pojawi.
Jesli porownujesz dzis z tym co bylo 20 lat temu to moze i tak, ale jesli "przyrostowo" to niewiele sie zmienia IMHO
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Pewnie, że zmiany nie są aż tak drastyczne z modelu na model, ale chyba nie chcesz mi powiedzieć, że dzisiejsze skrzydła w tej samej klasie nie latają lepiej i nie mają większego bezpieczeństwa biernego niż takie sprzed 5 czy 10 lat. Jeśli ktoś lata bardzo dużo i z uwagi na nalot musi często zmieniać skrzydło to nie zauważa różnic, ale jak ktoś na jednym glajcie polata 6 czy 8 sezonów to się okazuje, że po zmianie na nowe, nagle skrzydło samo wstaje, czeka na pilota nad głową, lżej się steruje, łatwiej się wkręca, bez problemu mieści się w plecaku, a i ten jest lżejszy itd. Jak nie masz to Ci wyślę 10 letniego glajta i się nim przeleć to Ci się przypomni jaki to beton tępy, głuchy na polecenia i do tego wrednie podstępny.
Dzisiejsze 5,8 w B spokojnie latają tak jak kiedyś 6,2 C, no może tym pierwszym linki trochę bardziej szumią bo grubsze...
Dzisiejsze 5,8 w B spokojnie latają tak jak kiedyś 6,2 C, no może tym pierwszym linki trochę bardziej szumią bo grubsze...
Mariusz Kilian
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Jeszcze przyjdzie taki czas, że będą organizowane zloty użytkowników, najlepiej utrzymanych, starych dobrych oldtimerów...
Ostatnio zmieniony 26 lutego 2021, 15:09 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Duże fabryki mają linię produkcyjną, więc jeśli jedna szwaczka zacznie przesuwać się o dwa milimetry to druga szybko ją skoryguje, teoretycznie przy 60 komorach x 2szwy x2mm może to być 240mm więc do tych rzeczonych przez Ciebie 40cm już niby nie daleko, tyle że to nie możliwe bo przy czwartej komorze przy takiej precyzji już zabrakło by brytu albo znacznik został by daleko z tyłu do którego można by doszyć żebro:) Myślę że Piotr obrazowo chciał Ci przedstawić jak ważna jest precyzja szycia, jednak to nie dokładność szwaczek złożyła się na idealnie gładki profil nowoczesnych skrzydeł a idealne zaprojektowanie, krojenie laserem, no i w końcu maszyny których stopki są tak skonstruowane ze każdy szew jest identyczny bo inaczej nie pobiera tkaniny. Dlatego teraz produkcja "patchworkowych" glajtów to nie problem i są równie "gładkie" co te niepocięte. Ciężar nici i dodatkowej tkaniny na szwy można śmiało pominąć, przenikalność przez szwy raczej też.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Najważniejsze cechy glajta.
fotolot pisze:Jeszcze przyjdzie taki czas, że będą organizowane zloty użytkowników, najlepiej utrzymanych, starych dobrych oldtimerów...
Jest parę miejsc gdzie łatwo można spotkać latające zabytki
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Jeśli chodzi o PPG to największy rozwój nastąpił między 2004 od zrobienia Trapera do 2012 jak powstał Snake, przez te lata był niesamowity progres w rozwoju skrzydeł, pewnie w dużej mierze powiązany z rozwojem technologii produkcji, od tamtej pory to już tylko kosmetyka. Jak obejrzycie zdjęcia górnej powierzchni skrzydeł tych z przed 2000r a tych z 2010 to jest przepaść, której już nie widać między tymi z ostatniej dekady.
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Stare to jest dobre wino, skrzypce i teściowie. Reszta może mieć jedynie wartość sentymentalno kolekcjonerską, której i ja wyznawcą jestem, ale nie pitolcie, że można dziś jechać Jelczem 315 po pomarańcze do Hiszpanii, albo na Atari zaprojektować tego łazika co na marsie wylądował.
Jak ktoś nie nadąża to trzeba się pogodzić z tym, że wszystko idzie do przodu, a nie wmawiać że kiedyś to były siekiery Panie i kosy Panie takie dobre z tych lokomotyw co to Hitler do Wilczego Szańca jeździł.
Jak ktoś nie nadąża to trzeba się pogodzić z tym, że wszystko idzie do przodu, a nie wmawiać że kiedyś to były siekiery Panie i kosy Panie takie dobre z tych lokomotyw co to Hitler do Wilczego Szańca jeździł.
Mariusz Kilian
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Piotr Domański pisze:Jeśli chodzi o PPG to największy rozwój nastąpił między 2004 od zrobienia Trapera do 2012 jak powstał Snake, przez te lata był niesamowity progres w rozwoju skrzydeł, pewnie w dużej mierze powiązany z rozwojem technologii produkcji, od tamtej pory to już tylko kosmetyka. Jak obejrzycie zdjęcia górnej powierzchni skrzydeł tych z przed 2000r a tych z 2010 to jest przepaść, której już nie widać między tymi z ostatniej dekady.
W ostatnich latach upowszechniają się lżejsze konstrukcje które łatwiej wstają, a to tylko jedna z cech.
No i konstrukcje rozwijające magiczne 80 km/h też nie są aż tak stare.
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
matgaw pisze:No i konstrukcje rozwijające magiczne 80 km/h też nie są aż tak stare.
Nie chce mi się za bardzo zagłębiać w temat, ale ile te najnowsze zawodnicze skrzydło PPG przyspieszyło od snaka z 2012r? O ile wiem już wtedy dudek zrobił 15m2. Dla porównania w 2002r mieliśmy w ofercie VOXA więc progres do snaka w tamtym dziesięcioleciu był nieporównywalny względem tego teraz.
No i nie zapominajmy że Snake okazał się na tyle łagodnym skrzydłem zawodniczym, że trafił pod strzechy.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Snake 65 kmh. Najnowsze skrzydła 80 kmh. Przepaść.
Czekam na wysyp komentujących latających w koło komina albo samolotami.
Czekam na wysyp komentujących latających w koło komina albo samolotami.
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
ciacholot pisze:Pewnie, że zmiany nie są aż tak drastyczne z modelu na model, ale chyba nie chcesz mi powiedzieć, że dzisiejsze skrzydła w tej samej klasie nie latają lepiej i nie mają większego bezpieczeństwa biernego niż takie sprzed 5 czy 10 lat.
Jak to zmierzyc? Zauwaz, ze testy bezpieczenstwa pasywnego sie niewiele zmienily przez ostatnie 5 czy 10 lat. Gadalem raz z jednym wspolczesnym pilotem testowym i mi powiedzial, ze tak naprawde ten plastik w placie to go straszy, bo glajt przy dalekim wyskoku moze sie nie zamknac po staremu wytracajac jednoczesnie energie, tylko moze sie "zlamac", nawijajac sie na liny. Nie wiem czy bezpieczenstwo pasywne jest lepsze teraz czy 10 lat temu. Gjalty po prostu przechodza testy, a testy sa jakie sa. Wiec jeszcze raz, jak to zmierzyc?
To ze Ty sie czujesz bezpieczniej, to inna sprawa, ale to jest zludne i niemierzalne
Co znaczy lataja lepiej? To jest Twoje subiektywne odczucie. W dodatku nie stoisz w miejscu, tylko "dojrzewasz", nabierasz doswiadczenia, "smaki" ci sie zmieniaja, etc. BTW mam kumpla, ktory twierdzi, ze nie ma lepszego glajta niz R11. Juz minelo z 10 lat jak nie wiecej od jego produkcji, a on zdania nie zmienil ;P
ciacholot pisze:Jeśli ktoś lata bardzo dużo i z uwagi na nalot musi często zmieniać skrzydło to nie zauważa różnic, ale jak ktoś na jednym glajcie polata 6 czy 8 sezonów to się okazuje, że po zmianie na nowe, nagle skrzydło samo wstaje, czeka na pilota nad głową, lżej się steruje, łatwiej się wkręca, bez problemu mieści się w plecaku, a i ten jest lżejszy itd.
Znowu mieszasz subiektywne odczucia z parametrami typu waga ;P
Glajtow jest pelno, nawet te nowe miedzy soba porownywalne, niektore sa mulowate w zakretach, inne "chodza za reka" (to tez subiektywne odczucia). Co do latwosci startu, pisalem, kumple testuja obecnie nowa delte i alpine. Strasznie badziewnie to wstaje nad glowe (w bezwietrzu glownie) w porownaniu z Delta 2
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
matgaw pisze:Snake 65 kmh. Najnowsze skrzydła 80 kmh. Przepaść.
Czekam na wysyp komentujących latających w koło komina albo samolotami.
Akurat w PPG to jest tendencja silnik w gore, rozmiar glajta w dol, wiec mnie to nie dziwi ;P
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
matgaw pisze:Snake 65 kmh. Najnowsze skrzydła 80 kmh. Przepaść.
Czekam na wysyp komentujących latających w koło komina albo samolotami.
No tak, ja wobec tego dalej już nie podskakuję;)
Ale do trajek to na pewno od 8 lat nic nowego i ciekawego się nie pojawiło. Gdyby poszedł jakiś mega postęp PPG to i do PPGG by coś z tego dotarło a tu bida. Żeby nie było testuje wszystkie najnowsze konstrukcje PPGG.
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Widział ktoś Warpa użytkowanego przez przeciętnego zjadacza chleba? Bo na Snakach takich pełno.
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Najważniejsze cechy glajta.
Piotr Domański pisze:Widział ktoś Warpa użytkowanego przez przeciętnego zjadacza chleba? Bo na Snakach takich pełno.
Dzieje się tak dzięki rynkowi wtórnemu, ktory wynika z zasobności portfeli, ale i ma tu znaczenie nieufność wobec nowalijek.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość