Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: prokopcio » 06 kwietnia 2021, 17:29

Dawno , dawno temu , za siedmioma górami/lasami zdarzały się przypadki zablokowania wyczepów, które były po tych incydentach udoskonalane.
Jeśli chodzi o Dudkowe to była możliwość nieprawidłowego poskładania co też zostało uniemożliwione / poprawione przez producenta przez skrócenie linki.

moje pytanie jest natomiast o stan aktualny - czy ktoś coś gdzieś słyszał, żeby choć jeden "nowy" (bodajże od 2014r) wyczep Dudkowy zawiódł i nie wypuścił liny ?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
micro
Posty: 915
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: micro » 06 kwietnia 2021, 17:42

Te wyczepy są chyba niezawodne...
Roman Michalak

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 kwietnia 2021, 18:43

Rozmawiałem o tym niedawno z Przemkiem Kamonem. Potwierdza, że ostatni wzór wyczerpu jeśli jest sprawny technicznie to nie sprawia żadnych problemów.
Zbyszek Gotkiewicz

Krzysztof. Zawadzki
Posty: 35
Rejestracja: 28 lutego 2017, 14:39
Reputation: 26
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Zawodnik
Kontakt:

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: Krzysztof. Zawadzki » 06 kwietnia 2021, 18:49

Jedyne problemy jakie się zdarzają to zerwanie nadmiernie wyeksploatowanego wyczepu. Można tego oczywiście uniknąć bo taki wyczep który ma ochotę się urwać wygląda jak ostatnie nieszczęście i nie da się tego nie zauważyć. Natomiast nie zdarzył nam się jeszcze przypadek by któryś z ostatnich 2 generacji wyczepów Dudka czyli produkowanych przez ostatnie 5 lat się zablokował i uniemożliwił otwarcie. Prędzej piloci się blokują i zapominają o wypięciu niż wyczepy.

Awatar użytkownika
Marcus Biesioroff
Posty: 535
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 00:22
Reputation: 160
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: Marcus Biesioroff » 06 kwietnia 2021, 19:11

Dobrze, że wypowiedział się Krzysiek, po tysiącach holi można przyjąć to za prawidłową konkluzję ;) Z mojego niewymiernie mniejszego doświadczenia również wynika, że w przypadku najnowszych wyczepów Dudka blokada jest wyłącznie mentalna u pilota, czego byłem świadkiem kilkukrotnie.

p.s. Oczywiście nie podważam tym wypowiedzi poprzedników :D
Lubię patrzeć na niebo, bo wiem, że go nie wyasfaltują

Awatar użytkownika
Domin
Posty: 241
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 08:39
Reputation: 33
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: Domin » 06 kwietnia 2021, 19:20

Wyczepy Dudek są bardzo popularne. Chyba większość Polaków je stosuje. Latam kilka lat i w tym czasie nie słyszałem o jakimkolwiek zablokowaniu. Może zaistnieć mniejszy problem i pewnie dotyczy większości wyczepów. Przy bardzo mocnym wietrze, gdy stawiamy skrzydło alpejką, może nam się przytrafić, że niechcący wyzwolimy rączkę i wyczepimy linę. Przynajmniej jakoś tak opisywał to Mikołaj Kocot w swoich opowieściach z wyjazdu do Brazylii. Jako powód podawał fakt, że rączka wyczepu jest dużych rozmiarów. Wyobrażam sobie, że gdy mocujemy się ze skrzydłem chcąc je szybko ustabilizować to może się to zdażyć. Teraz niestety nie znalazłem fragmentu jego filmiku, w którym o tym mówi.

Jego kanał na YouTube https://www.youtube.com/user/mikocot
Dominik Kapica
https://fastcamper.eu - Szybkie kampery od paralotniarzy dla paralotniarzy.

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: Blazej » 06 kwietnia 2021, 20:57

Produktów Dudka miałem dwa: VIPa na którym w 2002r. nauczyłem się latać oraz zakupiony około 2003-04 jeden z pierwszych jeśli nie najpierwszy model dudkowych wyczepów. W przeciwieństwie do VIPa wyczepu używam do dzisiaj. Lotów za holem mam 7 lat non stop plus gościnne występy tam i ówdzie od kiedy znowu mieszkam w PL. Wyczepu nie zamierzam zmieniać.
Załączniki
Zrzut ekranu 2021-04-6 o 20.53.16.png
Zrzut ekranu 2021-04-6 o 20.53.16.png (999.11 KiB) Przejrzano 2764 razy
Zrzut ekranu 2021-04-6 o 20.41.49.png
Zrzut ekranu 2021-04-6 o 20.41.49.png (570.46 KiB) Przejrzano 2764 razy

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: der » 06 kwietnia 2021, 21:18

Moj przypadek blokady wyczepu jest opisany w obu wydaniach Sumy, gdyż był zgloszony 9 lat temu na stronie PSP. Przełożenie linki przez drugie oczko opasajac ją jest mozliwe tylko w sytuacji, gdy po wpieciu np. pochylajac się oprzemy się o jego koncówkę. Zszycie sznurka na połowie długości całkowicie wyeliminowało problem.

Samowyczepianie się dotyczy wyłącznie zdarzenia podczas stawiania skrzydła alpejką przez jakiś czas Dudek produkował wyczepy z kulką pozbawione tego problemu. Niestety wrócił do pochwytów. A te wyciągane są przez linkę spidsystemu wychodzącą z uprzeży. Zjawisko potęguje wstępny naciąg liny inicjowany przez KSa. Obracanie się, czy wyczepu w drugą stronę sprawia, że pochwyt jest wyciągany również podczas stawiania skrzydła przez kokpit.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4139
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: uriuk » 06 kwietnia 2021, 21:20

Problemy z wyczepieniem sie mieli posiadacze wyczepow produkcji "garazowej". Konstrukcja na oko wydaje sie prosta, a stosunkowo droga, wiec rozni grzebusie dziergali wyczep samodzielnie. Problem w tym, ze kolko ze sklepu pasmanteryjnego za 30 gr wglada na oko tak samo jak wysokiej jakosci kolko o odpowiedniej wytrzymalosci za 12 PLN, to samo dotyczy oczka. Mozna je kupic za 15 gr, a mozna i za 20 pln. WYgladaja tak samo. Ale nie dalaja tak samo. Pomijam juz fakt, ze tasma z ktorej jest zrobiony wyczep w niczym nie przypomina tasmy z pasmanterii. Po nacieciu nie pruje sie jak studentka teologii, a na dodatek rozcigalnosc lewej tasmy firmowego wyczepu jest inna niz prawej. W samorobkach miszczowie maszyny do szycia uzywali tej samej tasmy na oba elementy. A pozniej rety rety, nie moge sie wyczepic.

PrzemKam
Posty: 322
Rejestracja: 01 lutego 2016, 13:27
Reputation: 34
Lokalizacja: Trójmiasto i okolice
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk
Kontakt:

Re: Jakie jest ryzyko awarii wyczepu liny

Postautor: PrzemKam » 06 kwietnia 2021, 21:31

prokopcio pisze:Dawno , dawno temu , za siedmioma górami/lasami zdarzały się przypadki zablokowania wyczepów, które były po tych incydentach udoskonalane.
Jeśli chodzi o Dudkowe to była możliwość nieprawidłowego poskładania co też zostało uniemożliwione / poprawione przez producenta przez skrócenie linki.

moje pytanie jest natomiast o stan aktualny - czy ktoś coś gdzieś słyszał, żeby choć jeden "nowy" (bodajże od 2014r) wyczep Dudkowy zawiódł i nie wypuścił liny ?


Całkiem niedawno, ze 2 sezony temu, był wypuszczony przez Dudka wyczep, z zieloną tasiemką do blokady, ktory się blokował przy wyczepie. A dokładnie ta zielona tasiemka tworzyła taką pętelkę za metalowym oczkiem i nie zwalniała liny, jeśli ta nie była naprężona. Lużna lina nie "odpadała" trzeba było jej pomóc ręcznie.
Z kolei była też z roke temu i chyba nadal jest seria wyczepów z białą tasiemką blokady, która to tasiemka jest bardzo szorstka i przecina bardzo szybko tasiemkę czarną tą w którą montowana jest lina. Te wyczepy wytrzymuja góra 50 holi


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość