Zdarzenia 2021

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Piotr Domański » 11 kwietnia 2021, 18:42

uriuk pisze:Tam widać gumki do zaplatania linek na zewnątrz majtek. Poslalbym to konstruktorowi zapasu, niech się tłumaczy.

No właśnie nie mogłem sobie tego wyobrazić że linki były na zewnątrz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 kwietnia 2021, 18:51

Może to taka koperta, która najpierw uwalnia linki a dopiero potem czaszę. I w trakcie wyplatania linek uchwyt zapasu złapał linki co zablokowało otwarcie koperty.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: uriuk » 11 kwietnia 2021, 18:53

Jak widać rozwiązanie się nie sprawdza, trzeba nagłośnić.

Andrzejt
Posty: 425
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 12:17
Reputation: 31
Lokalizacja: Nawojowa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Andrzejt » 11 kwietnia 2021, 19:34

Pomimo zaplątania linek w rączkę wydaje mi się że i tak czasza powinna się otworzyć. 3 z 4 ramion majtek są odpuszczone więc czasza mimo wszytko powinna się wysunąc, co kolwiek "złapać" powietrza i się otworzyć. Wiadomo że nie nastąpiło by to tak krótkim czasie jak powinno. Jednak czasu było sporo od momentu wyrzucenia jej do przyziemienia.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 11 kwietnia 2021, 19:56

Nie wiem czy przypadkiem APCO nie robi kopert z takim podwójnym otwieraniem. Jeśli się mylę, to przepraszam, ale spotkałem już takie rozwiązanie. Ja pakuję wszystko do koperty i zostawiam tylko tyle linek na zewnątrz, żeby można było zrobić zamach.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: uriuk » 11 kwietnia 2021, 20:22

Apco, karpo i kiedyś Dudek

krzyk
Posty: 43
Rejestracja: 14 lutego 2019, 21:36
Reputation: 10
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: krzyk » 12 kwietnia 2021, 00:09

Jeb.. klątwa paczek wyciąganych w bok z pod dupy. Klamka owineła się wokół linek bo mogła. Przed draką szpeiłem się znowu bo trochę siadło na górnym startowisku i nagle atmosfera poszła w pizdu - braciak zobaczył przez drzewa spadającego w rotacji. Ekipa czterech poszła szukać trupa - a ten po protsu se wylądował po drodze odpieprzając natrudniejsze figury z siv (ten film należy przesłać do 777 z podziękowaniem za glata nie do zajebania- zwłaszcza za wyjście z fula). Ogólnie od 11 rano wiało 8-13. Były 3 przewiania - dwa za górnym (jeden na siłę pchał się w najgorsze miesjce, po połówce jebnął z wahadła z jakiś 8 metrów - bez obrażeń. Drugi odwinął się z wiatrem i wylądował bezpiecznie). Z tym trzecim nie wiem. Po tych akcjach zabrakło zająców co poskutkowało heroicznymi zlotami po 17zz. ps. latanie było od 8-9 do 11 rano, późnie się rozdmuchało.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 kwietnia 2021, 09:46

Paczka pod deską musi mieć deską łącznik do koperty zapasu. Nie ma to wielkiego znaczenia jeśli tuż po odrzuceniu koperta się oddziela od zapasu razem z uchwytem. W przypadku gdy liny najpierw się rozplatają i dopiero ostatnia pętla otwiera kopertę lepiej będzie albo zmienić kopertę na prostą gdzie linki są otwierane razem z czaszą. A te gumki na kopercie też da się zignorować i można nawet w taka kopertę spakować zapas tak jak pakowało się do prostej koperty. Oczywiście przeciętny pilot powinien to skonsultować z osobami mającymi pojęcie o zapasach.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
eterum
Posty: 8
Rejestracja: 17 lutego 2019, 00:03
Reputation: 1
Doświadczenie: Uczeń

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: eterum » 12 kwietnia 2021, 13:30

prokopcio pisze:Czy możecie potwierdzić, że w tym wypadku speed z uszami to był dobry pomysł i najlepiej było ich nie odpuszczać?


Ponowię pytanie bo może uciekło. Czy w tej sytuacji, decyzja o założeniu uszu była dobra (najlepsza z możliwych)? Uszy to większy opór, mniejsza stabilność, brak możliwości wyczucia tego co się dzieje ze skrzydłem.

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: prokopcio » 12 kwietnia 2021, 13:43

eterum pisze:
prokopcio pisze:Czy możecie potwierdzić, że w tym wypadku speed z uszami to był dobry pomysł i najlepiej było ich nie odpuszczać?


Ponowię pytanie bo może uciekło. Czy w tej sytuacji, decyzja o założeniu uszu była dobra (najlepsza z możliwych)? Uszy to większy opór, mniejsza stabilność, brak możliwości wyczucia tego co się dzieje ze skrzydłem.
Uszy to większa stabilność i odporność na atrakcje, zwłaszcza na speedzie.
Również ponawiam pytanie co pilot mógł zrobić lepiej (pomijając, że mógł nie startować :roll: )
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 kwietnia 2021, 14:11

Tam chodzi o co innego. Skrzydło, które jest z natury tępe, na uszach dostaje fronta a następnie robi pilotowi twista nad głową. Samo to pokazuje, że pilot miał w tych warunkach do powiedzenia tyle co Żyd za okupacji.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Blazej » 12 kwietnia 2021, 16:10

Uszy to większa stabilność i odporność na atrakcje, zwłaszcza na speedzie.
Również ponawiam pytanie co pilot mógł zrobić lepiej (pomijając, że mógł nie startować :roll: )


Nie byłem tam i nie wiem jak to wygląda z tyłu. Jeżeli na zawietrznej kilkaset metrów dalej jest gdzie wylądować to najlogiczniejszym jest nabrać wysokości, przeskoczyć strefę rotorów i lądować.
Jeśli nie ma takiej możliwości to uszy, bela i lądowanie na wstecznym w drzewach. Ale to wymaga minimalnej umiejętności aktywnego latania.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 kwietnia 2021, 16:48

Błażej. Lądowałem tam na zawietrznej. Strefa rotorów jest nisko nad ziemią i trzeba bardzo uważać. Według mnie się nie opłaca i lepiej uciekać jak najdalej.
Zbyszek Gotkiewicz

Zip139
Posty: 2
Rejestracja: 08 marca 2020, 22:43
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zip139 » 12 kwietnia 2021, 22:08

A co do paczki to jest to Apco gdzie koperta jest zamykana ostatnią pentelka linek.Ogólnie są to do dupy koperty i znajomy co przekłada paczki mówił mi że najlepiej zmieniać tą kopertę na standardową

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 12 kwietnia 2021, 22:42

Przejrzałem film. Do pełnej analizy potrzebne by było na przykład obciążenie skrzydła I jego stan techniczny bo za dużo tych podwinięć. A ten twist skrzydła nad głową to nie od powietrza, ale pilot nie wypuścił sterówki z ręki jak sięgał po zapas i przeciągnął prawą stronę. Pewnie znowu chłopaki z Klonówki będą pluli na mnie, ale dobrze, żeby mieli jaja i uczciwie opisali to zdarzenie.
Zbyszek Gotkiewicz

hyd
Posty: 22
Rejestracja: 31 marca 2016, 09:28
Reputation: 1
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: hyd » 13 kwietnia 2021, 13:50

Sprawa tej paczki jest dosc niepokojaca.

Ten zapas to czeski Karpo Fly RS, poznaje bo sam z takim latam. Swego czasu handlowala nimi m.in. Tamara i mysle ze niejeden pilot w Polsce taki ma.

Konstrukcja kontenera jest taka ze ma 2 zestawy wylogow (jak podwojna koperta) - gumke ktora trzyma wewnetrzne wylogi blokuje sie fragmentem lin ktory jest blizej czaszy. I ten fragment sie wsuwa pod przezroczysta folie ktora jest na jednym wylogu - widac to na zdjeciu ze to nigdy sie nie otworzylo.

Potem reszta lin uklada sie we wszytych w kontener w gumkach i zewnetrzne wylogi sie juz blokuje fragmentem lin blizej uprzezy.

Chetnie poznam zdanie kolegow pilotow ale jak dla mnie ta zaplatana klamka nie powinna miec wplywu na otwarcie.

Sam rzucalem ten zapas w sytuacji awaryjnej kilka lat temu na nieduzej wysokosci i otworzyl sie blyskawicznie. Po tym incydencie na Klonowce mam watpliwosci czy nie przelozyc do normalnej koperty.

Chetnie bym zapytal producenta co mysli na ten temat i czy to byl blad ukladacza, ale nie wiem czy Karpo Fly w ogole jeszcze istnieje?
https://karpofly.cz ktore bylo strona producenta teraz sprzedaje meble a karpofly.com jest na sprzedaz.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 kwietnia 2021, 14:54

hyd pisze:Sprawa tej paczki jest dosc niepokojaca.

Chetnie poznam zdanie kolegow pilotow ale jak dla mnie ta zaplatana klamka nie powinna miec wplywu na otwarcie.


Skoro to nie uchwyt z długim łącznikiem to co mógłbyś zaproponować jako przyczynę zablokowania otwarcia? Zapas na rozwiniętych linach wykonał dwa pełne obroty wokół pilota, więc tu dla odśrodkowa powinna pomóc jeśli problemem byłaby ciasna gumką. Zresztą zawsze można zrobić test martwej ręki.

Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 kwietnia 2021, 15:05

Zdarzenie z tym zapasem jest też dobrym argumentem dla zastanawiających się jaka uprząż jest lepsza: z zapasem pod deską czy z frontkontenerem.
Zbyszek Gotkiewicz

hyd
Posty: 22
Rejestracja: 31 marca 2016, 09:28
Reputation: 1
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: hyd » 13 kwietnia 2021, 15:13

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Skoro to nie uchwyt z długim łącznikiem to co mógłbyś zaproponować jako przyczynę zablokowania otwarcia? Zapas na rozwiniętych linach wykonał dwa pełne obroty wokół pilota, więc tu dla odśrodkowa powinna pomóc jeśli problemem byłaby ciasna gumką.


przyjrzalem sie zdjeciu feralnej paki jeszcze raz i chyba masz racje. wyglada ze wplatana klamka uniemozliwila naprezenie lin i otwarcie wewnetrznej koperty mimo duzej sily w rotacji. Duzy pech

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 13 kwietnia 2021, 15:54

Ja bym ustalił jeszcze czemu skrzydło tak często się podwiało. Przydała by się jakaś odrobina współpracy ze strony zainteresowanych :)
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość