Automatyczne odcięcie skrzydła
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Zupełma nieprzydatność pracy PKBWL
Dyskusja w wątku jest na temat przydatności systemu ratunkowego, który jest uruchamiany odrzuceniem skrzydła. Ponieważ brałem udział w badaniu wypadku gdzie zawiódł właśnie taki system, to postanowiłem najpierw poczekać czy ktoś się powoła na wnioski z tego badania, a następnie przytoczyć raport z badania. Raportu końcowego jeszcze nie znalazłem, a jedynie raport wstępny. Wyszukiwarka na stronie PKBWL jest nieprzydatna, a na stronie Dlapilota znalazłem tylko dzięki temu, że wiedziałem jakiego wypadku szukam. Czyli cała praca zepołu badającego praktycznie przepada i nikt z tego nie korzysta. Marnowana jest praca, pieniądze oraz ludzkie życie. Raport wstępny jest po rozwinięciu tego linku jako link do pdf.
https://bezpieczenstwo.dlapilota.pl/31- ... otni-86015
https://bezpieczenstwo.dlapilota.pl/31- ... otni-86015
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
uriuk pisze:Na zdjeciu masz droge. Barierek nie ma, droga jest waska. Z prawej strony kadru, u gory, jak sie przyjrzysz, to zobaczysz ciezarowke. Powiedz mi teraz jakie ma znaczenie zapiecie pasow, jesli spierdole sie w krajobraz z tej drogi?
Zgodzę się, że szansa przeżycia z pasami lub bez jest bardzo mała. Moim zdaniem jednak z pasami odrobinę większa. Ja bym zapiął.
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
"Czy w tej sytuacji lepiej zapiąć pasy...."
"Czy w tej sytuacji lepiej rzucać zapas..."
To prędzej początek wypadku, a nie dobrze podjętych decyzji
"Czy w tej sytuacji lepiej rzucać zapas..."
To prędzej początek wypadku, a nie dobrze podjętych decyzji
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
JakubM pisze:Zgodzę się, że szansa przeżycia z pasami lub bez jest bardzo mała. Moim zdaniem jednak z pasami odrobinę większa. Ja bym zapiął.
33 lata temu zostałem oślepiony dalekosiężnymi światłami przez debila, który stał przed szlabanem. Przywalilem w ten szlaban. To były takie grubasne rury w owym czasie. Z auta zrobił się kabriolet, a ja byłem cały, bo zrobiłem padnij na bok. Gdybym miał pasy to byłbym trudny do zidentyfikowania, bo by mi utrwalo głowę. Pasy są fajne, głównie podczas testów zderzeniowych w ściśle określonych sytuacjach. W Atlasie wolę pozostawić sobie szansę na wyskoczenie z auta zanim się zwali na dno wąwozu
-
- Posty: 160
- Rejestracja: 11 lutego 2019, 20:13
- Reputation: 48
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
uriuk pisze:Z auta zrobił się kabriolet, a ja byłem cały, bo zrobiłem padnij na bok.
Właśnie dlatego dwa punkty kotwienia są na słupkach, a jeden w okolicach środka i do tego nisko żebyś mógł zrobić "padnij w bok" nawet z zapiętymi pasami Chyba, że zrobiłeś "padnij w bok" w stronę drzwi, to przepraszam
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4139
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
Praktika jebiot teoriu. Właśnie stoję w korku i zrobiłem szybki test. Pas zablokował możliwość szybkiego położenia się na bok. Powoli się da, ale to już bez głowy. Gdybym kierował się w życiu poczuciem bezpieczeństwa, nie żyłbym już z 5 razy. Doczekałem się wnuków, bo pierdole poczucie, wolę bezpieczeństwo.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
On Topic
Czy wiesz Zbyszku co było powodem niewypięcia się jednej z taśm?
Off Topic
Uriuk patrząc na obrazek, który zamieściłeś nie przekonasz mnie żebym zbliżajac się do podobnego miejsca rozpiął pasy dla mojego bezpieczeństwa.
Czy wiesz Zbyszku co było powodem niewypięcia się jednej z taśm?
Off Topic
Uriuk patrząc na obrazek, który zamieściłeś nie przekonasz mnie żebym zbliżajac się do podobnego miejsca rozpiął pasy dla mojego bezpieczeństwa.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
prokopcio pisze:On Topic
Czy wiesz Zbyszku co było powodem niewypięcia się jednej z taśm?
Off Topic
Uriuk patrząc na obrazek, który zamieściłeś nie przekonasz mnie żebym zbliżajac się do podobnego miejsca rozpiął pasy dla mojego bezpieczeństwa.
Powodem bylo uzycie blednego klasycznego karabinka i podpiecia go do systemu pierscieni ktore mialy uwolnic skrzydlo. W systemie cut away powinno sie uzywac potrojnego systemu pierscieni. Wygooglujcie sobie jak taki system wyglada. W wypadku w Rudnikach pilot mial klasyczny karabinek przypominajacy ksztaltem klasyczny np. AustraAlpin. Jak uzyl systemu to jeden okragly pierscien od systemu nie przeszedl przez klasyczny karabinek i sie zablokowal. Moze slabo to tlumacze ale Ci co widzieli system zapewne chociaz troche rozumieja. Przyjaciele pilota obwiniali producenta ze nie bylo jasno powiedziane ze tak nie wolno i ze niby sam producent mial klasyczne karabinki na koncu systemu wypiecia w kombinacji z pierscieniami. Wykonujac jednak testy na ziemi w podwieszonej uprzezy regularnie dochodzilo do nie wypiecia jednej ze stron. Pilot korzystal wczesniej z tego systemu i zawsze pierscien przechodzil i system dzialal. Tego dnia na 120m nie przeszedl co doprowadzilo do szybkiego spadania na wysokosci krytycznej. Nie jestem w stanie powiedziec czy producent faktycznie sprzedal zestaw z klasycznymi stalowymi karabinkami czy dopiero pozniej bylo dodane zdanie w instrukcji ze nie nalezy uzywac klasycznych karabinkow.
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
-
- Posty: 1016
- Rejestracja: 03 stycznia 2016, 22:31
- Reputation: 193
- Lokalizacja: Jasło/Warszawa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
We wstepnym raporcie który podlinkowałeś są zdjęcia ilustrujące co i jak się blokuje oraz informacja ze sam producent miota się w dokumentach czy można użyć karabinka czy nie. Kliknijcie sobie i poczytajcie. ( w linku pisanym przez Zbyszka jest drugi link).
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
Konkretnie w tym wypadku pilot wiedział, że zamiast karabinka powinien zastosować okrągłą szeklę. Producent takie szekle przysłał pilotowi ale ten ich nie założył. Szkoda, że nie mogę znaleźć raportu końcowego, bo tam wszystkie czynniki które doprowadziły do wypadku zostały wymienione a było ich kilka. W tym niezwiązane z systemem ratunkowym. Na przykład wykonywanie trudnych figur akro po kilkumiesięcznej próbie bez treningu.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
Rzeczywiście przeoczyłem link w linku. Rozwiazanie zaczerpniete od tych sprawdzonych u spadochroniarzy.
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
prokopcio pisze:Rzeczywiście przeoczyłem link w linku. Rozwiazanie zaczerpniete od tych sprawdzonych u spadochroniarzy.
To rozwiązanie jest jedynie podobne do spadochronowego. Konstrukcja zamka trzykółkowego musiała być odwrócona. Już nie pamiętam szczegółów. Dodatkowo sytuację skomplikował fakt, że zablokowaniu uległa taśma paralotni, która wyciąga zapas. Pilot miał wcześniej identyczny problem z zamkiem, ale wtedy chyba uderzenie dłonią w karabinek spowodowało odblokowanie. W każdym razie pilot zgłosił problem do producenta i wtedy otrzymał okrągłe szekle do podpięcia skrzydła. Niestety nie skorzystał z nich.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
uriuk pisze:prokopcio pisze:z tym akurat się zgodzę
Co do zapinania pasów to już nie jestem pewien czy ich rozpinanie ( q przypadku jaki podałeś ) zwieksza możliwość przeżycia.
Na zdjeciu masz droge. Barierek nie ma, droga jest waska. Z prawej strony kadru, u gory, jak sie przyjrzysz, to zobaczysz ciezarowke. Powiedz mi teraz jakie ma znaczenie zapiecie pasow, jesli spierdole sie w krajobraz z tej drogi?
DSCF0104.JPG
Wyskakuje z za zakrętu wesoły człowiek z okrzykiem na ustach inszallach... więc w dupie ma co go spotka za zakrętem ty nie masz gdzie uciec, no bo w przepaść pikował nie będziesz a po drugiej stronie stok.
Zakończenie widzę mniej więcej tak:
https://www.wiocha.pl/1681932,Myslisz-z ... z-wszystko
-
- Posty: 160
- Rejestracja: 11 lutego 2019, 20:13
- Reputation: 48
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Automatyczne odcięcie skrzydła
Piotr Domański pisze:Zakończenie widzę mniej więcej tak:
https://www.wiocha.pl/1681932,Myslisz-z ... z-wszystko
I tym optymistycznym akcentem...
Panowie, apeluję ponownie, wróćmy do tematu głównego
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość