Zdarzenia 2021

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: ciacholot » 06 września 2021, 13:56

Czy skrzydło jest bardziej czy mniej agresywne nie decyduje tylko EN i wydłużenie. Żeby dokładnie wiedzieć jak będzie zachowywać się glajt trzeba przeczytać wszystkie wyniki testów. Ponieważ mało kto to wszystko czyta to ludzie opierają się na umownych "parametrach" typu dolne lub górne B
To złudna klasyfikacja. Wydłużenie mówi znacznie więcej, ale też nie wszystko bo wystarczy zmienić obciążenie powierzchni i mamy inne skrzydło. O różnicach konstrukcyjnych nie wspominając. Kursy SIV powinny być stopniowane trudnością dla konkretnego pilota, a pilot powinien latać na dobrze dopasowanym do siebie sprzęcie i do tego powinien być z własnym sprzętem już obeznany. Dopiero wtedy można liczyć na to, że zapoda tyle sterówki i tyle ciała ile jest potrzebne w konkretnej sytuacji.
Mariusz Kilian

AndRand
Posty: 274
Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
Reputation: 29
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: AndRand » 06 września 2021, 13:57

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli jest dużo przypadków ratowania się na SIV za pomocą zapasu lub nawet uczestnik nie zdążył go użyć, to znaczy że procedura nauczania jest zła i trzeba ją zmienić albo zrezygnować ze szkolenia.

Moim zdaniem to jakbyś chciał odnotowywać przypadki lądowania awaryjnego podczas ćwiczeń lądowania awaryjnego.

Może nie jest ćwiczone dokładnie rzucanie zapasu natomiast jest ono elementem każdego ćwiczenia przewidziane jako lądowanie awaryjne.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 września 2021, 14:06

Według Jaro ratowanie się podczas treningu to porażka. Jaro wie co pisze.
Zbyszek Gotkiewicz

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: JaroXS » 06 września 2021, 22:08

Jarek pisze:
uriuk pisze:Zakres pracy sterowek materaca i skrzydla o wydluzeniu 5,7 jest zdecydowanie inny. Cos, co jest pożądane na materacu, na 5.7 bedzie nadreakcją.


Wielu pilotów też ma pewnie spory zgryz z tym wydłużeniem. Bo z jednej strony ogólna zasada jak najbardziej słuszna: im większe wydłużenie, tym bardziej wymagające skrzydło i pewnie też drogi sterowania krótsze, itd. Ale tu nagle w grupie skrzydeł popularnych mamy przykładowo takie:
1) MENTOR 6 Light - Trzyrzędowiec| Cele:59 | Wydłużenie: 5,43 | Waga: 4,2kg - Rozmiar S - 80-100kg (EN/LTF B) - Powierzchnia 26,2m2
https://www.nova.eu/pl/skrzydla/mentor-6-light/
Opis ze strony www: "Pomimo, iż jest to skrzydło klasy EN B to nie nadaje się ono dla początkujących pilotów i tylko w ograniczonym zakresie dla osób latających okazjonalnie"
2) GIN SPRINT 3 - Cele:54 | Wydłużenie: 5,7 | Waga: 4,15kg - Rozmiar S - 75-95kg (EN/LTF B) - Powierzchnia 24.88m2
https://gingliders.pl/paralotnie/sprint-3/
Określone przez producenta jako średnie "B" - Opis ze strony www: "Latanie jest mało wymagające i wygodne"

W moim odczuciu SPRINT 3 jest mniej podatny na nadreakcję, niż MENTOR 6 Light... Ale może trochę mało jeszcze latałem na Mentorze, bo tylko 2h, na Sprincie ok. 70h. Moim zdaniem Sprint ma zdecydowanie dłuższe drogi sterowania i żeby nim szybko skręcić, trzeba dołożyć sporo sterówki. Mentor chodzi za ręką, jak młoda baletnica.

Niestety dróg sterowania producenci oduczyli się podawać... Nie wiem, dlaczego.

I jak tu się w tym ma odnaleźć zwykły zjadacz chleba? Jak zapyta instruktora, to ten mu powie, że i tak najlepszy jest (np.) Niviuk, - bo on tym akurat handluje :)

Pozdrawiam


Nikt Ci nie odpowiedział, więc spróbuję najprościej jak się da co ja o tym myślę. Wydłużenie ma wpływ ale nie taki jak się wszystkim wydaje. Najważniejsze jest trymowanie. Ważne jest również z czego jest uszyte skrzydło bo to ma gigantyczny wpływ na jego zachowanie. Skrzydło lekkie będzie się zachowywało inaczej niż skrzydło ciężkie. Ważne jest czy krawędź natarcia ma usztywnienia czy ich nie ma bo to ma wpływ na przestrzały które są uzyskiwane po dużej bombie - czasza łatwiej klei strugi. Możesz wziąć do ręki EN-C o wydłużeniu 6.3 by czuć się pod nim bezpieczniej niż na dolnym B które jest bardzo gadatliwe i nie posiada kompaktowej krawędzi natarcia. Skrzydła nowej generacji o gramaturze 32 lub nawet mniej latają inaczej niż skrzydła o gramaturze 38. Ślepe gadanie tylko o wydłużeniu jako jedynym z głównych wyznaczników/parametrów doboru sprzętu jest bardzo złym kierunkiem w mojej ocenie.

Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 września 2021, 22:24

Jaro. Twoja odpowiedź niczego nie wyjaśnia. Drogi sterowania przy większych wydłużeniach muszą być krótsze z powodu zwykłej geometrii. Krótsza cięciwa daje większą deformację profilu niż dłuższa cięciwa przy takim samym zaciągnięciu sterówki. Usztywnienia profilu żyłkami stosują teraz już wszyscy producenci a waga skrzydła ma głównie wpływ na jego bezwładność i nie wpływa na aerodynamikę.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
qbaepp11
Posty: 150
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:58
Reputation: 20
Lokalizacja: Brzeg Dolny
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: qbaepp11 » 07 września 2021, 06:42

JaroXS pisze: Możesz wziąć do ręki EN-C o wydłużeniu 6.3 by czuć się pod nim bezpieczniej niż na dolnym B które jest bardzo gadatliwe i nie posiada kompaktowej krawędzi natarcia.
Pozdrawiam,


Moje B ma 6.3 i czuje się na nim bardzo bezpiecznie :mrgreen:

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 września 2021, 07:59

Łukasz, jakoś jeszcze ile lat oraz godzin masz wylatane :)
Zbyszek Gotkiewicz

Yogus

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Yogus » 08 września 2021, 11:43

Co się stało na kajmówce 05.09.2021 nikt nic nie pisze???

JaroXS
Posty: 1034
Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
Reputation: 569
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Akrobata

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: JaroXS » 08 września 2021, 18:37

Yogus pisze:Co się stało na kajmówce 05.09.2021 nikt nic nie pisze???


Moze dlatego ze podobno na akro glajcie i moze to byc nieobiektywne dla srodowiska, podobnie jak z dwurzedowkami ;)

Pozdrawiam
Jarek Borowiec | www.flyordie.info

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 września 2021, 18:59

JaroXS pisze:
Yogus pisze:Co się stało na kajmówce 05.09.2021 nikt nic nie pisze???


Moze dlatego ze podobno na akro glajcie i moze to byc nieobiektywne dla srodowiska, podobnie jak z dwurzedowkami ;)

Pozdrawiam

Czyli, że piloci są za głupi, żeby zrozumieć przyczynę wypadku?
Zbyszek Gotkiewicz

Yogus

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Yogus » 08 września 2021, 21:46

Tak myślę że jak oceniamy zdarzenia to wszystkie i nie ma tabu .

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: matgaw » 08 września 2021, 22:09

Yogus pisze:Tak myślę że jak oceniamy zdarzenia to wszystkie i nie ma tabu .

No to może napisz coś więcej o tym zdarzeniu, bo jak na razie był taki opis:

Skrzyczne dziś, podejście do lądowania na kajmówce. Nie znam szczegółów, podobno złamanie kompresyjne kręgosłupa. Znany pilot na glajcie akro.


No i w sumie z tego opisu to nie da się nic wartościowego wyciągnąć... Tzn. nie ma w zasadzie czego komentować. Żadnych szczegółów, żadnych możliwości określenia przyczyn i zapobiegania im.

Awatar użytkownika
qbaepp11
Posty: 150
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:58
Reputation: 20
Lokalizacja: Brzeg Dolny
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: qbaepp11 » 09 września 2021, 06:54

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Łukasz, jakoś jeszcze ile lat oraz godzin masz wylatane :)

Latam od 1996, a ile godzin? Kto by to zliczył?

fotolot
Posty: 890
Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: fotolot » 09 września 2021, 11:13

matgaw pisze:
Yogus pisze:Tak myślę że jak oceniamy zdarzenia to wszystkie i nie ma tabu .

"Zadnych szczegolow, zadnych mozliwosci okreslenia przyczyn i zapobigania im."


"..i nie ma tabu" :?: . Bezwstydnym jest ukrywanie popelnionych(niewazne kiedy i gdzie) niebezpiecznych bledow. Szczegolnie utajanych przez samych uczestnikow podbramkowych sytuacji.
Warto by podyskutowac dlaczego tak sie dzieje w rodzimej "sztuce latania" ? Czy ostrzeganie bliznich przed popelnieniem tych samych bledow to jakas ujma w kreowaniu wlasnej przezajebistosci"? Czy jakis cien dla blasku zawodniczego czy byznesowego pozoranctwa by nie zyczyc sobie jawnosci...?
A moze poprostu zwyczajnie, Ludzie nie wiedza , gdzie moznaby zglaszac swoje drastyczne doswiadczenia z wzajemnym poszanowaniem?. W spokoju ducha, bez obaw o hejterskie ataki co niektorych licytujacych sie szyderczo-przesmiewczych goru znawcow ?
Ostatnio zmieniony 09 września 2021, 21:57 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.

Yogus

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Yogus » 09 września 2021, 21:54

Myślę że o rutynie i pewności siebie też trzeba głośno mówić
bo to w tym sporcie akurat zgubne i mówienie o tym też poprawi świadomość pilotów nawet bardziej niż pisanie o gościu który był na siv i rzucał pake co jest naturalną koleją rzeczy przy treningach bezpieczeństwa które odbywają się nad wodą w kamizelkach i z zabezpieczeniem wodnym czyli łodzią która asekuruje kursanta.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Zderzenie dwóch PPG pod Łomżą

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 02 listopada 2021, 13:32

Może ktoś się pochwali jak doszło do tego. Jednemu śmigło obcięło linki i lądował na zapasie, ale w sumie to nic nie wiem.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zderzenie dwóch PPG pod Łomżą

Postautor: prokopcio » 04 listopada 2021, 12:31

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Może ktoś się pochwali jak doszło do tego. Jednemu śmigło obcięło linki i lądował na zapasie, ale w sumie to nic nie wiem.
Czy ktoś coś wie? Czy kiedykolwiek był wypadek, gdzie napęd przeciął linki w trakcie lotu ?
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4173
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: uriuk » 23 listopada 2021, 13:04


Piotr Domański
Posty: 697
Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
Reputation: 182
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Piotr Domański » 23 listopada 2021, 17:07


Wygląda na produkcję Grześka- Aluspaw, jeśli pilot leciał sam raczej masa startowa nie została przekroczona.

Ania M
Posty: 42
Rejestracja: 24 listopada 2020, 18:09
Reputation: 26
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2021

Postautor: Ania M » 27 listopada 2021, 19:17

Cześć wszystkim,
sporo tu i na whatsapowych grupach różnych zdarzeń. Stąd moje pytanie, czy ktoś z Was zgłasza te zdarzenia w innych miejscach? takich dających nadzieję na wyciągnięcie odpowiednich wniosków i poprawę wspólnego bezpieczeństwa?
Jeśli ktoś ma takie doświadczenie to jestem ciekawa jak to wyglądało.

Na stronie PSP znalazłam coś takiego:
http://psp.org.pl/main/bezpieczenstwo/f ... a-zdarzen/
jednak kolejne zakładki nie są aktualizowane od wielu lat.

i
Centralna Baza Zgłoszeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego
https://cbz.gov.pl/ - z tego co zrozumiałam przeglądając stronę to co do niektórych zdarzeń wręcz istnieje obowiązek zgłoszenia w terminie 72h, a tymczasem zdarzeń wiele, a raportów nima.
Anna Mołdach


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość