Zdarzenia 2021
-
- Posty: 1806
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
- Reputation: 479
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Były Pilot
Re: Zdarzenia 2021
Czy skrzydło jest bardziej czy mniej agresywne nie decyduje tylko EN i wydłużenie. Żeby dokładnie wiedzieć jak będzie zachowywać się glajt trzeba przeczytać wszystkie wyniki testów. Ponieważ mało kto to wszystko czyta to ludzie opierają się na umownych "parametrach" typu dolne lub górne B
To złudna klasyfikacja. Wydłużenie mówi znacznie więcej, ale też nie wszystko bo wystarczy zmienić obciążenie powierzchni i mamy inne skrzydło. O różnicach konstrukcyjnych nie wspominając. Kursy SIV powinny być stopniowane trudnością dla konkretnego pilota, a pilot powinien latać na dobrze dopasowanym do siebie sprzęcie i do tego powinien być z własnym sprzętem już obeznany. Dopiero wtedy można liczyć na to, że zapoda tyle sterówki i tyle ciała ile jest potrzebne w konkretnej sytuacji.
To złudna klasyfikacja. Wydłużenie mówi znacznie więcej, ale też nie wszystko bo wystarczy zmienić obciążenie powierzchni i mamy inne skrzydło. O różnicach konstrukcyjnych nie wspominając. Kursy SIV powinny być stopniowane trudnością dla konkretnego pilota, a pilot powinien latać na dobrze dopasowanym do siebie sprzęcie i do tego powinien być z własnym sprzętem już obeznany. Dopiero wtedy można liczyć na to, że zapoda tyle sterówki i tyle ciała ile jest potrzebne w konkretnej sytuacji.
Mariusz Kilian
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 02 listopada 2018, 20:54
- Reputation: 29
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zdarzenia 2021
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jeśli jest dużo przypadków ratowania się na SIV za pomocą zapasu lub nawet uczestnik nie zdążył go użyć, to znaczy że procedura nauczania jest zła i trzeba ją zmienić albo zrezygnować ze szkolenia.
Moim zdaniem to jakbyś chciał odnotowywać przypadki lądowania awaryjnego podczas ćwiczeń lądowania awaryjnego.
Może nie jest ćwiczone dokładnie rzucanie zapasu natomiast jest ono elementem każdego ćwiczenia przewidziane jako lądowanie awaryjne.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2021
Według Jaro ratowanie się podczas treningu to porażka. Jaro wie co pisze.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Zdarzenia 2021
Jarek pisze:uriuk pisze:Zakres pracy sterowek materaca i skrzydla o wydluzeniu 5,7 jest zdecydowanie inny. Cos, co jest pożądane na materacu, na 5.7 bedzie nadreakcją.
Wielu pilotów też ma pewnie spory zgryz z tym wydłużeniem. Bo z jednej strony ogólna zasada jak najbardziej słuszna: im większe wydłużenie, tym bardziej wymagające skrzydło i pewnie też drogi sterowania krótsze, itd. Ale tu nagle w grupie skrzydeł popularnych mamy przykładowo takie:
1) MENTOR 6 Light - Trzyrzędowiec| Cele:59 | Wydłużenie: 5,43 | Waga: 4,2kg - Rozmiar S - 80-100kg (EN/LTF B) - Powierzchnia 26,2m2
https://www.nova.eu/pl/skrzydla/mentor-6-light/
Opis ze strony www: "Pomimo, iż jest to skrzydło klasy EN B to nie nadaje się ono dla początkujących pilotów i tylko w ograniczonym zakresie dla osób latających okazjonalnie"
2) GIN SPRINT 3 - Cele:54 | Wydłużenie: 5,7 | Waga: 4,15kg - Rozmiar S - 75-95kg (EN/LTF B) - Powierzchnia 24.88m2
https://gingliders.pl/paralotnie/sprint-3/
Określone przez producenta jako średnie "B" - Opis ze strony www: "Latanie jest mało wymagające i wygodne"
W moim odczuciu SPRINT 3 jest mniej podatny na nadreakcję, niż MENTOR 6 Light... Ale może trochę mało jeszcze latałem na Mentorze, bo tylko 2h, na Sprincie ok. 70h. Moim zdaniem Sprint ma zdecydowanie dłuższe drogi sterowania i żeby nim szybko skręcić, trzeba dołożyć sporo sterówki. Mentor chodzi za ręką, jak młoda baletnica.
Niestety dróg sterowania producenci oduczyli się podawać... Nie wiem, dlaczego.
I jak tu się w tym ma odnaleźć zwykły zjadacz chleba? Jak zapyta instruktora, to ten mu powie, że i tak najlepszy jest (np.) Niviuk, - bo on tym akurat handluje
Pozdrawiam
Nikt Ci nie odpowiedział, więc spróbuję najprościej jak się da co ja o tym myślę. Wydłużenie ma wpływ ale nie taki jak się wszystkim wydaje. Najważniejsze jest trymowanie. Ważne jest również z czego jest uszyte skrzydło bo to ma gigantyczny wpływ na jego zachowanie. Skrzydło lekkie będzie się zachowywało inaczej niż skrzydło ciężkie. Ważne jest czy krawędź natarcia ma usztywnienia czy ich nie ma bo to ma wpływ na przestrzały które są uzyskiwane po dużej bombie - czasza łatwiej klei strugi. Możesz wziąć do ręki EN-C o wydłużeniu 6.3 by czuć się pod nim bezpieczniej niż na dolnym B które jest bardzo gadatliwe i nie posiada kompaktowej krawędzi natarcia. Skrzydła nowej generacji o gramaturze 32 lub nawet mniej latają inaczej niż skrzydła o gramaturze 38. Ślepe gadanie tylko o wydłużeniu jako jedynym z głównych wyznaczników/parametrów doboru sprzętu jest bardzo złym kierunkiem w mojej ocenie.
Pozdrawiam,
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2021
Jaro. Twoja odpowiedź niczego nie wyjaśnia. Drogi sterowania przy większych wydłużeniach muszą być krótsze z powodu zwykłej geometrii. Krótsza cięciwa daje większą deformację profilu niż dłuższa cięciwa przy takim samym zaciągnięciu sterówki. Usztywnienia profilu żyłkami stosują teraz już wszyscy producenci a waga skrzydła ma głównie wpływ na jego bezwładność i nie wpływa na aerodynamikę.
Zbyszek Gotkiewicz
- qbaepp11
- Posty: 150
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:58
- Reputation: 20
- Lokalizacja: Brzeg Dolny
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Zdarzenia 2021
JaroXS pisze: Możesz wziąć do ręki EN-C o wydłużeniu 6.3 by czuć się pod nim bezpieczniej niż na dolnym B które jest bardzo gadatliwe i nie posiada kompaktowej krawędzi natarcia.
Pozdrawiam,
Moje B ma 6.3 i czuje się na nim bardzo bezpiecznie

Łukasz Serafin
https://www.facebook.com/brzeg.dolny.z.powietrza/
https://www.facebook.com/brzeg.dolny.z.powietrza/
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
-
- Posty: 1034
- Rejestracja: 29 maja 2017, 14:50
- Reputation: 569
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Akrobata
Re: Zdarzenia 2021
Yogus pisze:Co się stało na kajmówce 05.09.2021 nikt nic nie pisze???
Moze dlatego ze podobno na akro glajcie i moze to byc nieobiektywne dla srodowiska, podobnie jak z dwurzedowkami

Pozdrawiam
Jarek Borowiec | www.flyordie.info
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2021
JaroXS pisze:Yogus pisze:Co się stało na kajmówce 05.09.2021 nikt nic nie pisze???
Moze dlatego ze podobno na akro glajcie i moze to byc nieobiektywne dla srodowiska, podobnie jak z dwurzedowkami
Pozdrawiam
Czyli, że piloci są za głupi, żeby zrozumieć przyczynę wypadku?
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 852
- Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
- Reputation: 275
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Przelotowiec
Re: Zdarzenia 2021
Yogus pisze:Tak myślę że jak oceniamy zdarzenia to wszystkie i nie ma tabu .
No to może napisz coś więcej o tym zdarzeniu, bo jak na razie był taki opis:
Skrzyczne dziś, podejście do lądowania na kajmówce. Nie znam szczegółów, podobno złamanie kompresyjne kręgosłupa. Znany pilot na glajcie akro.
No i w sumie z tego opisu to nie da się nic wartościowego wyciągnąć... Tzn. nie ma w zasadzie czego komentować. Żadnych szczegółów, żadnych możliwości określenia przyczyn i zapobiegania im.
- qbaepp11
- Posty: 150
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:58
- Reputation: 20
- Lokalizacja: Brzeg Dolny
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: Zdarzenia 2021
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Łukasz, jakoś jeszcze ile lat oraz godzin masz wylatane
Latam od 1996, a ile godzin? Kto by to zliczył?
Łukasz Serafin
https://www.facebook.com/brzeg.dolny.z.powietrza/
https://www.facebook.com/brzeg.dolny.z.powietrza/
-
- Posty: 890
- Rejestracja: 09 lutego 2016, 20:02
- Reputation: 3
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zdarzenia 2021
matgaw pisze:Yogus pisze:Tak myślę że jak oceniamy zdarzenia to wszystkie i nie ma tabu .
"Zadnych szczegolow, zadnych mozliwosci okreslenia przyczyn i zapobigania im."
"..i nie ma tabu"

Warto by podyskutowac dlaczego tak sie dzieje w rodzimej "sztuce latania" ? Czy ostrzeganie bliznich przed popelnieniem tych samych bledow to jakas ujma w kreowaniu wlasnej przezajebistosci"? Czy jakis cien dla blasku zawodniczego czy byznesowego pozoranctwa by nie zyczyc sobie jawnosci...?
A moze poprostu zwyczajnie, Ludzie nie wiedza , gdzie moznaby zglaszac swoje drastyczne doswiadczenia z wzajemnym poszanowaniem?. W spokoju ducha, bez obaw o hejterskie ataki co niektorych licytujacych sie szyderczo-przesmiewczych goru znawcow ?
Ostatnio zmieniony 09 września 2021, 21:57 przez fotolot, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Zdarzenia 2021
Myślę że o rutynie i pewności siebie też trzeba głośno mówić
bo to w tym sporcie akurat zgubne i mówienie o tym też poprawi świadomość pilotów nawet bardziej niż pisanie o gościu który był na siv i rzucał pake co jest naturalną koleją rzeczy przy treningach bezpieczeństwa które odbywają się nad wodą w kamizelkach i z zabezpieczeniem wodnym czyli łodzią która asekuruje kursanta.
bo to w tym sporcie akurat zgubne i mówienie o tym też poprawi świadomość pilotów nawet bardziej niż pisanie o gościu który był na siv i rzucał pake co jest naturalną koleją rzeczy przy treningach bezpieczeństwa które odbywają się nad wodą w kamizelkach i z zabezpieczeniem wodnym czyli łodzią która asekuruje kursanta.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Zderzenie dwóch PPG pod Łomżą
Może ktoś się pochwali jak doszło do tego. Jednemu śmigło obcięło linki i lądował na zapasie, ale w sumie to nic nie wiem.
Zbyszek Gotkiewicz
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zderzenie dwóch PPG pod Łomżą
Czy ktoś coś wie? Czy kiedykolwiek był wypadek, gdzie napęd przeciął linki w trakcie lotu ?Zbyszek Gotkiewicz pisze:Może ktoś się pochwali jak doszło do tego. Jednemu śmigło obcięło linki i lądował na zapasie, ale w sumie to nic nie wiem.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4173
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 898
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Zdarzenia 2021
Trajka, kregoslup
https://www.onet.pl/informacje/glos24/p ... m,30bc1058
https://www.onet.pl/informacje/glos24/p ... m,30bc1058
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Zdarzenia 2021
uriuk pisze:Trajka, kregoslup
https://www.onet.pl/informacje/glos24/p ... m,30bc1058
Wygląda na produkcję Grześka- Aluspaw, jeśli pilot leciał sam raczej masa startowa nie została przekroczona.
-
- Posty: 42
- Rejestracja: 24 listopada 2020, 18:09
- Reputation: 26
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Zdarzenia 2021
Cześć wszystkim,
sporo tu i na whatsapowych grupach różnych zdarzeń. Stąd moje pytanie, czy ktoś z Was zgłasza te zdarzenia w innych miejscach? takich dających nadzieję na wyciągnięcie odpowiednich wniosków i poprawę wspólnego bezpieczeństwa?
Jeśli ktoś ma takie doświadczenie to jestem ciekawa jak to wyglądało.
Na stronie PSP znalazłam coś takiego:
http://psp.org.pl/main/bezpieczenstwo/f ... a-zdarzen/
jednak kolejne zakładki nie są aktualizowane od wielu lat.
i
Centralna Baza Zgłoszeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego
https://cbz.gov.pl/ - z tego co zrozumiałam przeglądając stronę to co do niektórych zdarzeń wręcz istnieje obowiązek zgłoszenia w terminie 72h, a tymczasem zdarzeń wiele, a raportów nima.
sporo tu i na whatsapowych grupach różnych zdarzeń. Stąd moje pytanie, czy ktoś z Was zgłasza te zdarzenia w innych miejscach? takich dających nadzieję na wyciągnięcie odpowiednich wniosków i poprawę wspólnego bezpieczeństwa?
Jeśli ktoś ma takie doświadczenie to jestem ciekawa jak to wyglądało.
Na stronie PSP znalazłam coś takiego:
http://psp.org.pl/main/bezpieczenstwo/f ... a-zdarzen/
jednak kolejne zakładki nie są aktualizowane od wielu lat.
i
Centralna Baza Zgłoszeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego
https://cbz.gov.pl/ - z tego co zrozumiałam przeglądając stronę to co do niektórych zdarzeń wręcz istnieje obowiązek zgłoszenia w terminie 72h, a tymczasem zdarzeń wiele, a raportów nima.
Anna Mołdach
Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość