Najskuteczniejsza Oś ciągu

Latanie silnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: prokopcio » 27 grudnia 2021, 13:32

Przemierzyłem 3 napędy ( motoroma, jpx i solo ) z różnymi podwieszeniami i każdy ma bardzo różnie ustawioną oś ciągu ( częściowo zależne od regulacji uprzęży ) więc nasunęło mi się pytanie czy jest jakaś złota reguła jaka konfiguracja najskuteczniej wykorzysta napęd ?

konkretnie chodzi mi o PGDron'a plus skrzydło klasyczne ale ogólnie zaciekawiły mnie te znaczne rozbieżności.
Obiło mi się o uszy, że powinno być na wysokości karabinków ( oś powinna przechodzić dokładnie pomiędzy karabinkami).

potwierdzicie / zaprzeczycie ?

intuicja mi podpowiada, że tu jest zdecydowanie za nisko :

Łukasz Prokop

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: matgaw » 27 grudnia 2021, 13:39

Ty to powinieneś obejrzeć całą serię "paramotor geometry" ;)



P.S. Tego filmiku co wrzuciłeś to nawet nie ma jak komentować - niezłe zbiorowisko geniuszy że się zabierają za "instruktaż" a nikt się nie kapnął że coś nie halo.

Awatar użytkownika
ugryzek
Posty: 77
Rejestracja: 14 listopada 2018, 10:00
Reputation: 17
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: ugryzek » 27 grudnia 2021, 13:41

Nie wiem na ile powinny być te wartości inne w PPG, ale tutaj znajdziesz sporo ciekawostek konstrukcyjnych odnośnie trajki:
http://ppgtrike.com/paratrike-geometry/

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: matgaw » 27 grudnia 2021, 13:45

To jeszcze cię może zainteresować - nie w temacie osi ciągu, ale w temacie efektywności


Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: prokopcio » 27 grudnia 2021, 13:57

dzięki, biorę się za analizę :)
Pamięć człowieka jest bardzo ulotna, wszystko oglądałem ale nic nie pamiętam.
:(

matgaw pisze:P.S. Tego filmiku co wrzuciłeś ...
Mój ulubiony :)
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 grudnia 2021, 14:36

Startuj bo mi się bateria kończy :) Pilot nie mógł biec bo mi się pięty o napęd obijały. Przez to bardziej hamował nogami niż się rozpędzał. I pewnie zapomniał czegoś z auta. Czyli według mnie to nie oś ciągu była winna, ale ergonomia. Temat często pomijany. A co do osi ciągu, to im będzie wyżej tym lepiej. No i nie można zapominać o sprawdzeniu nie tylko osi ciągu ale gdzie podcast startu i lotu będzie skierowany wektor.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4175
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: uriuk » 27 grudnia 2021, 14:53

Przyczyna jest jedna: naped z OLX. Znowu odezwa sie glosy, ze nie mozna tutaj normalnie podyskutowac, bo zaraz zaatakuja i wysmieja, ale ten film jest swietna ilustracja dla wszystkich postow o tym, ze da rade latac na napedach typu Solo czy Raket, ze samodzielne robienie napedow jest spoko i ze sie czepiam produkcji garazowej.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 grudnia 2021, 15:07

Tu nie jest przyczyną mały ciąg (chyba), ale kompletny brak regulacji uprzęży. Pilot nie mógł biec i przez to nie mógł uzyskać prędkości oderwania. Owszem, gdyby miał bardzo mocny napęd to mógłby wymusić start, ale nie o to chodzi.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: prokopcio » 27 grudnia 2021, 15:28

Czy te parę stopni odchylenia osi w górę ( na wieszaku bez gazu ) to jest niezależnie czy lecimy klasykiem czy samostatkiem ?
mi zależy na jak największym wznoszeniu ( byle nie kosztem bezpieczeństwa ). Na chwilę obecną tylko i wyłącznie.

ps...
uriuk pisze:Przyczyna jest jedna: naped z OLX. Znowu odezwa sie glosy, ze nie mozna tutaj normalnie podyskutowac, bo zaraz zaatakuja i wysmieja, ale ten film jest swietna ilustracja dla wszystkich postow o tym, ze da rade latac na napedach typu Solo czy Raket, ze samodzielne robienie napedow jest spoko i ze sie czepiam produkcji garazowej.
przez przypadek dałem co plus za ten wpis ;). Jestem właśnie tym człowiekiem, który się nie zgadza z tym.... ale to nie ten wątek. Problemem są ludzie a nie napędy.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 grudnia 2021, 15:43

Zrobiłem sobie kiedyś napęd gdzie mogłem zmieniać wektor ciągu w locie. Gdy chciałem lecieć szybciej wektor ciągu kierowałem w dół a gdy chciałem mieć większe wznoszenie wektor kierowałem do góry. Działało to w jakimś mierzalnym zakresie, ale mocne napędy i skrzydła samostateczne zlikwidowała potrzebę takich kombinacji.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: prokopcio » 27 grudnia 2021, 15:55

Tutaj pojawia się drobna niedogodność bo potrzebując duże wznoszenie i ciąg kierując mocniej do góry odciążamy skrzydło ( choć nie jestem 100% pewny ) i zarazem lecimy na dużym kącie natarcia. Z kolei założenie projektu jest użycie w warunkach termicznych gdzie dobrze by było latać lepiej dociążonym choć może w tym pomóc prawie 20kg pgdrona...
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 27 grudnia 2021, 15:59

Wydaje mi się, że zmiany wektora ciągu nie będą miały dużego wpływu na lot z powodu niewielkiego zakresu możliwych zmian.
Zbyszek Gotkiewicz

adam.a
Posty: 166
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:52
Reputation: 16
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Najskuteczniejsza Oś ciągu

Postautor: adam.a » 27 grudnia 2021, 17:19

prokopcio pisze:Tutaj pojawia się drobna niedogodność bo potrzebując duże wznoszenie i ciąg kierując mocniej do góry odciążamy skrzydło ( choć nie jestem 100% pewny ) i zarazem lecimy na dużym kącie natarcia. Z kolei założenie projektu jest użycie w warunkach termicznych gdzie dobrze by było latać lepiej dociążonym choć może w tym pomóc prawie 20kg pgdrona...

Latam klasykiem z napędem, ustawiłem tak aby płaszczyzna śmigła locie poziomym była pionowo (na zdjęciu) . Podczas wznoszenia zmienia się lekko ten kąt ale nie jakoś drastycznie i nie powoduje to jakiegoś dyskomfortu. Przypuszczam że tu dużo zależy od skrzydła , zauważyłem że niektóre już w locie poziomym mają bardzo duży kąt natarcia, a co dopiero przy wznoszeniu.
Załączniki
DSC02847.jpg
DSC02847.jpg (749.11 KiB) Przejrzano 2299 razy


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość