Kokony

Latanie bezsilnikowe
Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kokony

Postautor: prokopcio » 04 stycznia 2022, 12:18

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jest w tym pewna logika, bo spadek oporu powinien zwiększyć prędkość, ale jednocześnie powoduje wzrost kąta natarcia co doprowadza do spadku prędkości. Czyli w sumie prędkość może nie ulec zmianie a tor lotu będzie bardziej płaski....


ale wcześniej napisałeś, że :

Zbyszek Gotkiewicz pisze:gdy zlikwidujemy opór pilota za pomocą śmigiełka, które popycha pilota to wtedy paralotnia leci nie 36 km/h a 32 km/h. Przy okazji kąt szybowania też się zmniejsza, ale jak widać prędkość spada.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 stycznia 2022, 12:30

prokopcio pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jest w tym pewna logika, bo spadek oporu powinien zwiększyć prędkość, ale jednocześnie powoduje wzrost kąta natarcia co doprowadza do spadku prędkości. Czyli w sumie prędkość może nie ulec zmianie a tor lotu będzie bardziej płaski....


ale wcześniej napisałeś, że :

Zbyszek Gotkiewicz pisze:gdy zlikwidujemy opór pilota za pomocą śmigiełka, które popycha pilota to wtedy paralotnia leci nie 36 km/h a 32 km/h. Przy okazji kąt szybowania też się zmniejsza, ale jak widać prędkość spada.

Dlatego napisałem, że trzeba zrobić pomiary bo nie znamy zależności o ile przy zmianie oporu zmienia się prędkość i kąt natarcia. Jeśli spadek prędkości związany ze zwiększeniem kąta natarcia będzie większy niż wzrost prędkości wywołany spadkiem oporu to będzie to zgodne z moim przykładem. Myślę, że to dobre zadanie dla zdolnego programisty :)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kokony

Postautor: prokopcio » 04 stycznia 2022, 12:37

Lepiej zmierzyć doświadczalnie.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 stycznia 2022, 12:43

W przypadku uprzęży różnice mogą być niemierzalne. Zauważ, że likwidacja całego oporu pilota zużywa kilka kW energii. Do tego dochodzą jeszcze różne charakterystyki skrzydeł dla każdego modelu rozmiaru i obciążenia powierzchni inne, więc podać prostą zależność będzie trudno.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Kokony

Postautor: prokopcio » 04 stycznia 2022, 12:53

Chodzilo mi zwykły dupozlot w bezwietrzu w zwyklej siedzącej i tej super aero....
I porównanie prędkości bo o niej mowa.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 stycznia 2022, 13:11

Bawiłem się w robienie pomiarów. W grę wchodzi tylko piąta rano środek wyżu i wysoką Góra albo może być wysoki hol. I pomiar prędkości względem powietrza. Da się zrobić w kilku lotach choć obawiam się, że różnice są niemierzalne.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
ugryzek
Posty: 70
Rejestracja: 14 listopada 2018, 10:00
Reputation: 17
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokony

Postautor: ugryzek » 04 stycznia 2022, 14:28

Ależ mnie kusi zadanie pytania odnośnie zwiększenia prędkości w przypadku obrócenia się w taśmach w PPG, skoro już padł przykład zmniejszenia oporów śmigłem i zmniejszenia prędkości :roll:

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 04 stycznia 2022, 14:31

Dzieje się to samo co podczas rzucenia zapasu.
Zbyszek Gotkiewicz

Art
Posty: 315
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 45
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokony

Postautor: Art » 07 stycznia 2022, 21:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:W przypadku uprzęży różnice mogą być niemierzalne. Zauważ, że likwidacja całego oporu pilota zużywa kilka kW energii. Do tego dochodzą jeszcze różne charakterystyki skrzydeł dla każdego modelu rozmiaru i obciążenia powierzchni inne, więc podać prostą zależność będzie trudno.


Hej Zbyszek
Mam obecnie ciekawą wymianę informacji z Luc Armandem i Russelem Odgenem z Ozona dlaczego tak się dzieje.
Ale ponieważ mam jeszcze klika do nich pytań, to podzielę się informacjami , gdy je uzyskam.
I tak, przeprowadzili w tym zakresie wiele doświadczeń i mają wszystko policzone.
Nawet zaproponowali zakład :)
pozdro!

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 stycznia 2022, 22:06

Czeba było zagaić dziś na górce. A jak to jest, że gdzie nie pojadę na latanie to Ciebie spotykam? ;)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 stycznia 2022, 22:17

O, bawiłem się dzisiaj sterowanie tylnymi taśmami skoro już są te uchwyty. Jest to mniej wygodne, ale działa. Różnica jest taka, że skrzydło nie zwalnia a zakręca. O wybieraniu słabych noszeń raczej trzeba zapomnieć.
Zbyszek Gotkiewicz

Gość

Re: Kokony

Postautor: Gość » 07 stycznia 2022, 22:52

[quote="Zbyszek Gotkiewicz"]W przypadku uprzęży różnice mogą być niemierzalne. Zauważ, że likwidacja całego oporu pilota zużywa kilka kW energii.
Różnice są do policzenia, natomiast "kilka kW energii" to bzdura podobnie jak;
gdy zlikwidujemy opór pilota za pomocą śmigiełka, które popycha pilota to wtedy paralotnia leci nie 36 km/h a 32 km/h.
Opór pilota w kokonie to 9N, aby wytworzyć taką siłę potrzeba 0,3kW. Różnice w prędkości paralotni też będą o żąd wielkości mniejsze. Napewno nie 4 km/h.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: uriuk » 07 stycznia 2022, 23:01

Zbyszek pisal o roznicy predkosci pomiedzy paralotnia z napedem lecaca z wlaczonym silnikiem w stosunku do takiej samej paralotni z wylaczonym silnikiem. Ja te wyniki potwierdzam. Oczywistym jest, ze zjawisko istnieje, tylko roznice w oporze pomiedzy kokonem a pozycja siedzaca sa znikome, a wec niemozliwe do zmierzenia z uwagi na bledy pomiarowe. Zeby uchwycic ZJAWISKO nalezy zastosowac opor wielokrotnie wiekszy. Roznica pomiedzy ciagiem PPG a brakiem ciagu jest wlasnie takim przeskalowanym pomiarem. Poniewaz dzieki takim pomiarom udalo sie zaobserwowac spadek predkosci przy poprawie ciagu na dole, to tym samym twierdzenie, ze kokon zmiejsza predkosc mozna uznac za udowodnione.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 stycznia 2022, 23:45

Gość pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:W przypadku uprzęży różnice mogą być niemierzalne. Zauważ, że likwidacja całego oporu pilota zużywa kilka kW energii.
Różnice są do policzenia, natomiast "kilka kW energii" to bzdura podobnie jak;
gdy zlikwidujemy opór pilota za pomocą śmigiełka, które popycha pilota to wtedy paralotnia leci nie 36 km/h a 32 km/h.
Opór pilota w kokonie to 9N, aby wytworzyć taką siłę potrzeba 0,3kW. Różnice w prędkości paralotni też będą o żąd wielkości mniejsze. Napewno nie 4 km/h.

Oczywiście przykład z napędem to duże przybliżenie, szczególnie że spadek prędkości o 4 km/h jest pomierzony pomiędzy lotem szybującym a lotem poziomym. Chodziło jedynie o wykazanie, że pomiędzy lotem szybującym a lotem gdzie opór pilota jest zerowy a nawet ujemny zachodzi jednak spadek prędkości. Poza tym moje wątpliwości dotyczą możliwości pomiaru różnic pomiędzy zwykłym kokonem a proponowanym kokonem gdzie pilot jest w pozycji leżącej. W obliczeniach rzeczywiście można wykazać że mniejszy przekrój czołowy, wzrost liczby Reynoldsa przy wydłużeniu całej uprzęży i schowanie rąk teoretycznie da spadek oporów, ale to jaki będzie z tego praktyczny zysk jest już nie do wykazania. Przypominam że były już uprzęże leżące UP Fast. I były obowiązkowe dla wszystkich którzy chcieli skopać dupę całemu światu. A że rzadko któremu z nich się to udawało to uprzęże te odeszły w zapomnienie. Bo w praktyce uprząż ma bardzo mały udział w sukcesie pilota.
Zbyszek Gotkiewicz

Dziubdzius
Posty: 274
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:10
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokony

Postautor: Dziubdzius » 08 stycznia 2022, 22:12

Dlaczego martwy pstrąg płynie w strumieniu wody ?


Czy na pewno potrafimy rozumieć wszystkie zjawiska fizyczne i hydrodynamiczne?

Dlaczego trzmiel leci pod wiatr jeżeli ilość kalorii która musi wydatkować na taki lot nie zgadza sie z jego zasobami oraz możliwościami jego metabolizmu ?

https://www.smithsonianmag.com/science- ... 180949566/

Dlaczego jest tak, żeby sie zalogować na https://www.researchgate.net/ musisz podać przynależność dla instytucji ?
Dlaczego nauka i wiedza jest zabroniona dla zwykłego Kowalskiego?
Czy trzymanie " w cieniu " zwykłych ludzi to norma?
Czy ślepa wiara w naukę która nie potrafi wyjaśnić powstawania planet, lub budowy atomu jest naprawdę wyznacznikiem norm i dogmatów ówczesnego świata?

I w końcu najważniejsze :
Jaki związek ma martwy pstrąg z uprzężą paralotniową?

To są pytania które mnie nurtują. Zwykle nie dzielę się z nimi z innymi ale dziś poszło za dużo whisky. :P
Jeżeli ktoś ma ochotę na rozkminianie problemu związanego z uprzężami to zapraszam do konstruktywnej polemiki bez względu na wyznanie i narodowość.

Ciekaw jestem ilu z Was "zrozumie" mój post na tym forum. Jeżeli chcecie mi dopiec lub pisać nie na temat darujcie sobie.
Interesuje mnie tylko Wasz konstruktywny światopogląd na poruszone problemy.

Pozdrawiam serdecznie
Pozdrawiam Pawel Cypel

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 stycznia 2022, 22:22

Arogancją byłoby twierdzić że wszystko wiemy. Głupotą jest szukanie innych odpowiedzi niż dowody naukowe.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
micro
Posty: 916
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:23
Reputation: 7
Lokalizacja: Poznań
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: micro » 08 stycznia 2022, 23:50

Zbyszek Gotkiewicz pisze:...Głupotą jest szukanie innych odpowiedzi niż dowody naukowe.

Jak również chowanie głowy w piasek jeśli coś nie zgadza się z aktualnym dogmatem tkzw. "nauki" i brak dociekliwości, aby to nieznane zgłębiać.
Roman Michalak

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Kokony

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 stycznia 2022, 23:59

Nie ma tzw nauki. Albo opierasz swoje przekonania o dowody naukowe, albo są te przekonania gówno warte. Nawet jeśli są święte.
Zbyszek Gotkiewicz

Dziubdzius
Posty: 274
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:10
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokony

Postautor: Dziubdzius » 09 stycznia 2022, 00:23

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie ma tzw nauki. Albo opierasz swoje przekonania o dowody naukowe, albo są te przekonania gówno warte. Nawet jeśli są święte.



Sprowadzasz naukę do poziomu kultu. Czym tak naprawdę jest.
Niczym się nie różni od religii oraz przekonań i dogmatów.

Najtrafniej to uzmysłowiła fizyka kwantowa gdy weszła w reakcje z fizyką klasyczną.

A my wciąż nie rozumiemy dlaczego ptaki latają. Nazywamy to siła nośną podczas gdy żadna siła nośna nie istnieje.
Tak nazwaliśmy tylko oddziaływanie którego nie umiemy wyjaśnić.

Pozdrawiam
Pozdrawiam Pawel Cypel

Dziubdzius
Posty: 274
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 19:10
Reputation: 22
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Kokony

Postautor: Dziubdzius » 09 stycznia 2022, 00:39

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie ma tzw nauki. Albo opierasz swoje przekonania o dowody naukowe, albo są te przekonania gówno warte. Nawet jeśli są święte.



Zbyszek

Wyjaśnij mi co to jest magnetyzm?

Fizyka teoretyczna stworzyła jony, elektrony, protony itd.. żeby to zjawisko wytłumaczyć.

Nazywamy to oddziaływanie siłą magnetyczną ale ja wciąż nie rozumiem jak magnes podnosi ten pieprzony opiłek.
W szkole mi powiedziano że to pole magnetyczne i jego siła, ale ja nie mam pojęcia czym tak naprawdę jest to pole i są te siły pola magnetycznego.
Wiem że siła wyraża się wektorem i kierunkiem wektora siły, ale nigdy takiego wektora nie widziałem na oczy.
Ślepo wierze w ustalenia "nauki" po części pozwalające mi na przewidzenie oddziaływania którego tak naprawdę nie rozumiem.

Pozdrawiam
Pozdrawiam Pawel Cypel


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość