Zdarzenia 2022

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
SP8EBC
Posty: 816
Rejestracja: 29 grudnia 2015, 22:01
Reputation: 132
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Latam: Nie latam
Doświadczenie: Były Pilot
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: SP8EBC » 25 lipca 2022, 20:05

Wyjaśnię jeszcze jedno. Ja de facto nie siedziałem na startowisku. Siedziałem tuż przy górnej krawędzi rampy lotniowej, gdzie było mnóstwo innych osób - również wspomniani przez Anię skauci. Jeżeli ktoś nie był w Meduno, to można powiedzieć, że siedziałem w miejscu zbliżonym do kontenera Albatrosa na szczycie Żaru. Nie było to więc miejsce, z którego ktokolwiek wykonywał by start. Moim zdaniem świadczy to tym bardziej o lekkomyślności pilota. Świadczy to też o nieco braku ogłady, bo chodź paralotnia startująca ma ustąpić tej lecącej, to jednak latanie w kółko nad / przed startowiskiem i blokowanie go innym nie jest zbyt kulturalne.
Mateusz Lubecki
tel: +48 660 43 44 46

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 26 lipca 2022, 08:29

Mnie nie chodzi o ustalenie kto jest winny tylko o ograniczenie strat w przypadku gdy ktoś zrobi błąd. Pilot lądujący na starcie jest zagrożeniem dla osób będących na ziemi i dobrze by było, żeby wszyscy mieli tą świadomość. Na wielu startowiskach spotkam się z praktyką że piloci będący na Ziemi ostrzegają wszystkich dookoła widząc kogoś podchodzącego do lądowania. Nic to nie kosztuje a podnosi bezpieczeństwo.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
prokopcio
Posty: 3217
Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
Reputation: 621
Lokalizacja: Grodków
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: prokopcio » 26 lipca 2022, 10:03

Nie możemy traktować tego zero-jedynkowo, uważam, że na startowisku / lądowisku jako piloci powinniśmy się szanować wzajemnie nieważne czy na ziemi, czy w powietrzu. Jednak celowe lądowanie trajką na plaży pełnej ludzi ( okrzyki pilota UWAGA ) wypada słabo w mojej ocenie, mimo, że odbyło się bez ofiar a ludziom w większości się podobało. Nie zawsze na startowisku i lądowisku sami piloci są.
Łukasz Prokop

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Blazej » 26 lipca 2022, 11:31

prokopcio pisze:...Jednak celowe lądowanie trajką na plaży pełnej ludzi ( okrzyki pilota UWAGA ) wypada słabo w mojej ocenie, mimo, że odbyło się bez ofiar a ludziom w większości się podobało. Nie zawsze na startowisku i lądowisku sami piloci są.


Dokładnie tak jak celowe popisywanie się swoim skilem nisko nad głowami innych pilotow, obserwatorów i turystów. Tym bardziej gdzie ofiarą jego show pada ktoś spoza szpejących się lub gotowych do startu i nie siedzących na startowisku tylko w jego zewnętrznej granicy, czyż nie?

Właśnie dla tego postulowałem za zakazem top landingu na Żarze co jest w regulaminie startowiska. Na Skrzycznem natomiast nie można nisko przelatywać nad startowiskiem.

Oczywiście naturalny odruch rozglądania się dookoła przed startem powinien posiadać każdy ale kiedy jesteś skupiony na rozpakowywaniu sprzętu, szpejeniu i organizowaniu się to ostatnią rzeczą, której się spodziewasz jest lądowanie typa na twoich plecach.

Awatar użytkownika
calhal
Posty: 770
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
Reputation: 33
Lokalizacja: Grenoble, Francja
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: calhal » 26 lipca 2022, 14:14

Przypomina mi sie, jak raczylem skrytykowac na fejsie film opublikowany przez Ozone, jak jakis koles na skrzydle od speeda tejze firmy robi spirale, nurkuje i przelatuje z ogromna predkoscia prawie dotykajac startowiska w Annecy, a dookola widac pelno pilotow oraz gapiow, w tym dzieci.
Dostalem kilka lajkow za ta, ale glownie to komentarze ze mam sie odp..., i w ogole dalej se latac na Dudkach.

Mnie bardziej od samych pilotow wykonujacych tego typu popisy (bo moga byc nieswiadomi zagrozenia i moze ktos im to wytlumaczy) przeraza myslenie ogolu pilotow paralotniowych - w sensie ze to ja mam problem bo zwracam uwage.

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: ciacholot » 26 lipca 2022, 14:20

Są startowiska, które mają bardzo duży potencjał do top landigu. Na nich raczej wszyscy uważają na ewentualnych pilotów chcących wylądować. Dokładnie odwrotnie jest na takich na których raczej niewielu, albo żaden pilot lądować nie powinien i tutaj nikt nawet nie myśli o tym, żeby uważać na takich. To przecież zrozumiałe. Jeśli trafia się jakiś gwiazdor z silną potrzebą wzbudzania zachwytu i jeszcze na dodatek ląduje komuś na głowie to przecież wszyscy wiemy jak powinien się "nazywać" bo przecież mógł tam tego nie robić.

Szczęście, że nic wielkiego się nie stało i doszukiwanie się prawa to tak jak uzasadnianie jakichkolwiek losowych zdarzeń i zbiegów okoliczności.

Jeden słup stał na parkingu i ja w ten słup trafiłem cofając... :lol: No i miał prawo tam stać? Czy nie?
Ojca samochodem kuź..a
Ale to już dawno było... :lol:
Mariusz Kilian

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: matgaw » 05 sierpnia 2022, 10:55

https://tvn24.pl/polska/chlopy-motolotn ... zy-6057620

Paralotnia wleciała w ludzi na plaży. Jak przekazała koszalińska straż pożarna, w wyniku zdarzenia jedna osoba została poszkodowana.

Oficer dyżurny Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Koszalinie powiedział, że do incydentu doszło tuż przed godziną 20 na plaży w Chłopach.

- Jedna osoba została ranna, kobieta z krwotokiem po rozcięciu na udzie została zabrana do szpitala. Nasze działania polegały na przewiezieniu jej quadem do karetki. Zgłoszenie otrzymaliśmy o 19:57. W tej chwili już wracamy do jednostki - powiedział oficer dyżurny KM PSP w Koszalinie.


PPG. W artykule zdjęcie z połamanym śmigłem drewnianym (!)

Zachodzę w głowę co tam się mogło stać. Jedyne co mi przychodzi do głowy to lądowanie na jałowych obrotach bo nie działa wyłącznik - i kolizja z pieszym w takiej konfiguracji. Tylko jeśli są obroty to po co lądować na plaży - linka gazu też się urwała?

Fajnie jakby się pilot odezwał i wyjaśnił, ale pewnie do czasu wyroku będzie siedział z wodą w ustach.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 05 sierpnia 2022, 11:47

Pilot już wyjaśnił tradycyjnym zestawem bzdur. Że nagły podmuch wiatru zmusił go do awaryjnego lądowania które chciał wykonać w wodzie, ale nie doleciał do wody i musiał lądować między ludźmi. Szkoda komentować.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: matgaw » 05 sierpnia 2022, 12:13

Mam jeszcze jedną teorię.... Pilot fisiował nisko nad wodą, zawadził napędem o wodę łamiąc przy okazji śmigło, i szybkim ruchem lądował na plaży między ludźmi - a plażowiczka pewnie po prostu została uderzona nogami / napędem.

Awatar użytkownika
der
Posty: 1878
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: der » 05 sierpnia 2022, 21:55

Drewniane śmigła się nie łamią od kontaktu z wodą a kopnięcia nie powodują krwotoku u postronnej ofiary. Kosz na dole jest zgięty.
Było typowe pa na mnie pa na mnie, jaki jestem zajebisty.
Jakiś dzieciak opowiadał przed kamerą, że nie wiedział co się stało bo pan się najpierw tak bujał.

Zniesmaczony

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Zniesmaczony » 06 sierpnia 2022, 14:19

Gościowi powinni dop.. lić taką karę ,żeby się nie wypłacił , to może mu się odechce świrowania nad plażą pełną ludzi . Jak chcesz ,żeby ludzie podziwiali twoją zajebistość to się do cyrku zapisz ,a nie rób gówna w środowisku.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 sierpnia 2022, 17:13

Nie linczujmy pilota. Wystarczy nakopać jakie błędy popełnił i dać wyraźny sygnał, że takie błędy nie są akceptowane przez innych pilotów. Być może wtedy przyjdzie refleksja, że zajebistość trzeba pokazywać w inny sposób.
Zbyszek Gotkiewicz

matgaw
Posty: 852
Rejestracja: 01 kwietnia 2018, 00:11
Reputation: 275
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Przelotowiec

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: matgaw » 06 sierpnia 2022, 20:55

Możemy tylko zgadywać że nie zachował bezpiecznej wysokości umożliwiającej lądowanie bez narażenia ludzi lub mienia na ziemi. Analizowanie co tam jeszcze dalej źle zrobił jest moim zdaniem w takim wypadku bezcelowe.

Pewnie z tego samego powodu (złamania przepisów) PKBWL odstąpi od dalszego badania.

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 496
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: marek mastalerz » 07 sierpnia 2022, 12:29

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Nie linczujmy pilota. Wystarczy nakopać jakie błędy popełnił i dać wyraźny sygnał, że takie błędy nie są akceptowane przez innych pilotów. Być może wtedy przyjdzie refleksja, że zajebistość trzeba pokazywać w inny sposób.


Ja bym linczował, tego gościa od wypadku na plaży szczególnie. Sprowadzanie realnego zagrożenia życia lub zdrowia na osoby postronne jest absolutnie niedopuszczalne i moim zdaniem nadaje się na natychmiastowe odebranie uprawnień do latania. Na swoich kursach bardzo wyraźnie zaznaczam że latanie nad zgromadzeniem ludzi jest wg przepisów i zdrowego rozsądku niedozwolone poniżej 150 metrów. Zawsze podaję przykłady imprez masowych czy właśnie plaży pełnej ludzi.
Taki koleś nie nadaje się na pilota.

Pzdr.
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2022, 12:49

Myślę, że linczowanie nie jest wychowawcze. Cudze katastrofy z reguły kwitujemy stwierdzeniem lub myślą: co za kretyński, ja bym takiego błędu nigdy nie zrobił i potem robimy dokładnie to samo. Wydaje mi się, że jeśli przestajemy robić niebezpieczne rzeczy, to po pierwsze będzie dobry przykład oraz brak naśladowców. Niestety lot wzdłuż plaży, to jest jeden z najpopularniejszych motywów PPG i nie widzę sposobu na jego usunięcie lub ograniczenie.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
marek mastalerz
Posty: 496
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 02:12
Reputation: 179
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: marek mastalerz » 07 sierpnia 2022, 13:22

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Myślę, że linczowanie nie jest wychowawcze. Cudze katastrofy z reguły kwitujemy stwierdzeniem lub myślą: co za kretyński, ja bym takiego błędu nigdy nie zrobił i potem robimy dokładnie to samo. Wydaje mi się, że jeśli przestajemy robić niebezpieczne rzeczy, to po pierwsze będzie dobry przykład oraz brak naśladowców. Niestety lot wzdłuż plaży, to jest jeden z najpopularniejszych motywów PPG i nie widzę sposobu na jego usunięcie lub ograniczenie.


Może zabrzmiało to za ostro z tym linczowaniem. Nigdy nie byłem i nie jestem za dosłownym linczowaniem za cokolwiek.
Chodzi mi bardziej o napiętnowanie takich zachowań i nazwijmy to "linczyk" internetowy ;)
Oczywiście należałoby zbadać sytuację żeby nie było wątpliwości na ile to pilot przegiął a na ile miały wpływ czynniki zewnętrzne. Ale do czasu wyjaśnienia zawieszenie świadectwa jest jakąś formą otrzeźwienia takiego człowieka. Flimy ze zdarzenia na pewno są na wielu telefonach plażowiczów.

Pozdro.
marek mastalerz
szkoła paralotniowa cloudbase
http://cloudbase.pl/

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2022, 14:23

W czasie lotu silnikowego podstawowym problemem jaki pilot musi rozwiązywać jest pilnowanie dolotu do awaryjnego lądowiska w przypadku awarii silnika. Lecąc nad plaża pełna ludzi na wysokości kilku metrów taki pilot musiał z góry założyć, że dojdzie do wypadku w razie awarii silnika bo albo wyląduje na ludziach albo w wodzie. Uszkodzenie osoby na ziemi kawałkiem śmigła świadczy o tym, że silnik pracował czyli awarii silnika nie było, był za to niski lot połączony z brakiem prawidłowego opanowania sprzętu. Do niekontrolowanego uderzenia w ziemię musiało dojść na skutek albo manewrów inicjowanych przez pilota albo przez turbulencje. Ktoś mówił, że wiało od lądu (nie wiem czy to prawda) ale wtedy pilot by wyleciał w strefę rotorów co jeszcze bardziej pokazuje jego dyletanctwo. Niestety o swoim dyletanctwie dowiadujemy się dopiero w momencie wypowiadania krótkiej paralotniowy modlitwy, która wszyscy znamy: k....rwa, k....rwa, k.....rwa.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Blazej » 07 sierpnia 2022, 15:29

Zbyszek Gotkiewicz pisze:W czasie lotu silnikowego podstawowym problemem jaki pilot musi rozwiązywać jest pilnowanie dolotu do awaryjnego lądowiska w przypadku awarii silnika. Lecąc nad plaża pełna ludzi na wysokości kilku metrów taki pilot musiał z góry założyć, że dojdzie do wypadku w razie awarii silnika bo albo wyląduje na ludziach albo w wodzie. Uszkodzenie osoby na ziemi kawałkiem śmigła świadczy o tym, że silnik pracował czyli awarii silnika nie było, był za to niski lot połączony z brakiem prawidłowego opanowania sprzętu.


Według mnie stosowne będzie tutaj porównanie do ścinania ostrych zakrętów na drogach z brakiem widoczności z naprzeciw. Każdy kierowca, który decyduje się na taki manewr jest debilem. Dokładnie tak samo jak pilot ppg latający nisko nad plażą wypełnionej turystami. Albo pilot pg popisujący się nisko na startowiskiem pełnym ludzi. Nie debil nie ścina zakrętów. On wie, że prawdopodobieństwo czołowego zderzenia jest bardzo duże. Nie są mu potrzebne dodatkowe procedury, pomysły lub analizy "co poszło nie tak i jak się przed tym uchronić w przyszłości".
W takich przypadkach jak najbardziej jestem za wysokimi karami i dotkliwymi konsekwencjami.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2022, 15:39

Wolę się skupić na opisie błędów i wyprowadzaniem procedur, które zabezpiecza przed ich popełnieniem. Zasada pilnowania przez pilota dolotu do bezpiecznego lądowiska w razie awarii silnika w tym wypadku byłaby wystarczającym zabezpieczeniem jeśli by została zastosowana przez pilota. Problem z tego typu wypadkami nie leży w tym, że pilot jest debilem bo to dotyczy każdego latającego. Problemem są procedury, ich znajomość i stosowanie.
Zbyszek Gotkiewicz

kubariusz
Posty: 9
Rejestracja: 02 lutego 2022, 11:47
Reputation: 0
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2022

Postautor: kubariusz » 08 sierpnia 2022, 14:03

Tylko jakie procedury chronią przed łamaniem procedur? Odebranie ŚK częściowo...


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość