Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Latanie silnikowe
PiterJag
Posty: 3
Rejestracja: 08 kwietnia 2024, 21:12
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: PiterJag » 10 kwietnia 2024, 17:52

Kilka lat już nie latałem i chciałem wrócić do latania PG. Został mi jeszcze jednak stareńki zestaw do PPG w postaci skrzydła APCo HP Thrust i napędu Solo 210. Wypadłem już dość mocno z obiegu. Czy taki napęd jest jeszcze mozliwy do sprzedania? Jeśli tak to jaka może być orientacyjna cena?

Po tych kilku latach stania bezczynnie napędu, rozebrałem i wyczyściłem gaźnik. Napęd po tym bez problemu odpalił. Zrobiłem regulację tak żeby napęd chodził tak równo jak się da. A raczej tak jak moje skromne umiejętności na to pozwalają. Tak więc byłby pewnie jeszcze do dopieszczenia.

Do tego mam jeszcze oddzielnie w pudełku Air Controler. Skrzydło już mi niepotrzebne, nie wiem nawet czy by przeszło przegląd, tak więc dorzuciłbym gratis do kompletu.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: uriuk » 10 kwietnia 2024, 17:57

Do latania się nie nadaje, ale do sprzedania jak najbardziej. Solo 210 to król OLXa. Często się sprzedaje i to wiele razy. Kto go kupi i się przeleci zaraz ciupasem wystawia z powrotem do sprzedania (współczesna odmiana gry w "czarnego piotrusia").

PiterJag
Posty: 3
Rejestracja: 08 kwietnia 2024, 21:12
Reputation: 0
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: PiterJag » 10 kwietnia 2024, 18:07

Lubię pograć w różne gry więc chyba i w tej wezmę w takim razie udział. Przynajmniej więcej miejsca w garażu się zrobi :mrgreen:

Awatar użytkownika
maro
Posty: 32
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 19:48
Reputation: 7
Lokalizacja: Radom
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: maro » 10 kwietnia 2024, 23:10

:lol:

stanley
Posty: 12
Rejestracja: 01 lutego 2025, 22:06
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: stanley » 02 lutego 2025, 17:08

uriuk pisze:Do latania się nie nadaje, ale do sprzedania jak najbardziej. Solo 210 to król OLXa. Często się sprzedaje i to wiele razy. Kto go kupi i się przeleci zaraz ciupasem wystawia z powrotem do sprzedania (współczesna odmiana gry w "czarnego piotrusia").



Mógłbyś uzasadnić dlaczego nie nadaje się do latania?

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: der » 02 lutego 2025, 19:12

Latanie to przemieszczanie się z punktu A do B. A dostępny na Solo ciąg wystarcza przy występującym wyżej wietrze co najwyżej do balonowania.
Balonowanie nie jest złe. Ale szybko się znudzi.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: uriuk » 02 lutego 2025, 19:33

stanley pisze:

Mógłbyś uzasadnić dlaczego nie nadaje się do latania?



Nie zapewnia lotu poziomego przy pełnej prędkości współczesnych skrzydeł. Znaczy albo lecisz z normalna prędkością ale opadasz, albo nie opadasz, ale lecisz powoli. Znaczy przy silniejszym wietrze... stoisz w miejscu. A dzień i paliwo się kończy. Warte tyle co całkiem sprawny komputer Pentium 486 z windowsem 3.11. Niby sprawny, ale zastosowanie niewielkie.

stanley
Posty: 12
Rejestracja: 01 lutego 2025, 22:06
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: stanley » 02 lutego 2025, 20:11

Co to znaczy "przy pełnej prędkości'' . Jeżeli wiatr wieje a taką siłą ,że konieczne jest pełne odpuszczenie trymerów i wciśnięta bela aby się przemieszczać do przodu to ja nie latam. Ja do latania spida nie używam nawet go nie podpinam, a moje solo bez problemu umożliwia mi wznoszenie przy odpuszczonych trymerach , przy mojej wadze 73 kg na nukleonie WRC 25. Nie wiem czy to jest współczesne skrzydło , czy jakiś relikt przeszłości . Jestem za cienki żeby to wiedzieć.
Mam też simonini , ale od kiedy zrobiłem remont poczciwego solo to simonini stoi nie używane.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: uriuk » 02 lutego 2025, 20:16

Sprzedam Porsche, w pełni sprawne na 1 i 2 biegu, reszta biegów nie działa, ale to nie istotne, ponieważ na dwójce osiąga maksymalną dozwoloną prędkość na drogach publicznych

stanley
Posty: 12
Rejestracja: 01 lutego 2025, 22:06
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: stanley » 02 lutego 2025, 20:49

Nie bardzo cię rozumiem Uriuk . No , ale to forum nie służy pogłębianiu wzajemnego zrozumienia tylko wymianie poglądów . W każdym razie miło było pogawędzić

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: uriuk » 02 lutego 2025, 21:39

Jeśli jakiś sprzęt jest niesprawny, to żadne tupanie nie pomoże. Żeby dostać dopuszczenie do lotów w Niemczech należy wykazać, że da się nim zrobić przewyższenie 100 m w 55 sekund. Poniżej tej granicy jest on uznawany za niebezpieczny i nie nadający się do latania. Wiem, ponieważ pomiaru dokonuje pilot testowy i zdarzało mi się nim być. Zaręczam ci, że żadne Solo ze współczesnym skrzydłem nie da radę zdobyć dopuszczenia. Propagowanie latania na sprzęcie niebezpiecznym i doradzanie tego początkującym jest zwykłym skurwysyństwem. Solo nie nadaje się do latania na samostatkach i już. Skrzydła do latania swobodnego też średnio się nadają do latania z napędem ponieważ po zgaśnięciu termiki bardzo często mamy do czynienia ze słabym wiatrem do wysokości 30-50 m, a powyżej występuje silny wiatr, który wiał nad termiką. Szkoląc na wyciągarce, co robi się wieczorem, musiałem dziesiątki razy przerywać loty z powodu wywiewania kursantów z lotniska na wstecznym. Czyli wiatr górny był silniejszy niż 10 m/s. Dla samostatka to pikuś, po prostu przyspieszy i na lotnisko wróci. Skrzydło klasyczne będzie musiało lądować w terenie przygodnym. Dla poczatkującego to może być niebezpieczne. Jest pewna logika w tym, żeby do latania napędowego używać skrzydeł napędowych. Jeśli już, to prędzej latałbym swobodnie na napędowym, a nie odwrotnie. To, że ty nie używasz speeda, ani nie latasz przy silniejszym wietrze, oraz nie znasz zjawiska nasilania się wiatru wieczorem, świadczy wyłącznie o tym, że masz zbyt małą wiedzę, żeby wypowiadać się w tej kwestii.

stanley
Posty: 12
Rejestracja: 01 lutego 2025, 22:06
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: stanley » 03 lutego 2025, 08:06

Wytłumacz mi zatem merytorycznie dlaczego napęd na silniku solo nie nadaje się do latania a napęd na silniku raket 120 się nadaje chciarz obydwa silniki mają taką samą moc, po 14 km. Wymyśl jakąś teorię na poczekalniu o tajemniczym zwiększeniu ciągu przez większe obroty.. Nie mieszkam w Niemczech tylko w Polsce i mogę korzystać ze swobody jaką dają mi przepisy w naszym kraju i dlatego nadal będę sobie latał na napędzie solo, wbrew wszystkim, którzy twierdzą że on nie nadaje się do latania. Podobno trzmiel też nie powinien latać a lata. A jak jest silniejszy wiatr a ja mam silniejszą ochotę na latanie to zamiast wisieć jak żyrandol na paralotni, biorę na latanie kłótnię z napędem mosquito.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: uriuk » 03 lutego 2025, 08:53

Pisałem gdzieś, że Raket sie nadaję? Jakiś cytat?
Paralotnia nie ma steru wysokości. Prędkość wznoszenia regulujemy wyłącznie gazem. Jest to jedyny statek powietrzny, który po dodaniu gazu leci wolniej, więc nie ma sensu posiadać nadmiaru mocy. Czyli konstruktor dobiera moc w zależności do potrzeb skrzydła. 20 lat temu latano na skrzydłach klasycznych i napędy miały 12-16 KM. Później wynaleziono skrzydła samostateczne i moc potrzebna to 20-30 KM. Silniki do skrzydeł klasycznych nie nadają się do samostatków. Skrzydła klasyczne praktycznie zaniknęły, ponieważ realnie są kilkukrotnie wolniejsze, Przykład z życia: Kiedy na dole wieje 7-11 km/h, to u góry często wieje 20-25 km/h, Klasyczne skrzydło z napędem leci 30 km/h, samostatek około 60 km/h. Tak więc pod wiatr jeden będzie leciał 5 km/h a drugi 35 km/h. Różnica 7x. Poza tym co to za latanie, kiedy widzisz lotnisko i lecisz do niego... godzinę.

stanley
Posty: 12
Rejestracja: 01 lutego 2025, 22:06
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: stanley » 03 lutego 2025, 21:09

Nie wiem czy pisałeś, że się nadaje , ale też nie czytałem nigdy żadnej Twojej krytyki o napędach Raket , natomiast słowo "solo 210" działa na Ciebie jak czerwona płachta na byka . "Paralotnia Jest to jedyny statek powietrzny, który po dodaniu gazu leci wolniej, więc nie ma sensu posiadać nadmiaru mocy" - No to tutaj to strzeliłeś sobie w kolano bo właśnie takie jest solo ,ma moc wystarczającą do rekreacyjnego latania.
Solo nie jest dedykowany dla świeżych PPgantów ,ale nie dlatego ,że nie nadaje się do latania ,ale z kilku innych powodów . Najważniejszy to taki ,że nie ma do niego dostępnych części zamiennych , po drugie solo ma kilka wad fabrycznych ,których producent nie starał się nawet usuwać ,a których nie ma napęd Raket takich jak : brak rezonansu , zrywanie gwintu w cylindrze przez śruby głowicy, za małe przełożenie co uniemożliwia założenie większego śmigła. Jeżeli ktoś potrafi wykonać te poprawki to będzie miał zupełnie dobry ,prosty i nie zawodny napęd. Gdy zatarła mi się solówka to kupiłem drugi napęd, a solo miało pójść na złom ,ale postanowiłem że z nim go wyrzucę, w ramach hobby spróbuję zrobić sobie tłok samemu. Wyjdzie to dobrze , nie wyjdzie to trudno . Tak się złożyło że wyszedł, silnik działa przepracował już kilka godzin i na razie wszystko jest ok . Od razu zrobiłem nową przekładnię z przełożeniem 1:2,75 i o dziwo przy tym samym śmigle odczuwalnie ciąg się zwiększył . W planach mam założenie trójłopatowego śmigła 125 cm. Niestety simonini z paliwem waży 40 kg to już nie na mój kręgosłup a czasem muszę przenieść kilkaset metrów na start. Solo jest 8 kg lżejsze nie ma tak potężnego efekty od śmigłowego i ma znacznie mniejsze wibracje . Po prostu lata mi się na nim bardziej komfortowo , dlatego zostaję przy nim.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: uriuk » 04 lutego 2025, 07:35

Grupy rekonstrukcyjne to teraz dość popularne hobby. Są też miłośnicy jazdy Polonezami, czy też broni czarnoprochowej.

stanley
Posty: 12
Rejestracja: 01 lutego 2025, 22:06
Reputation: 3
Latam: Tylko z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: stanley » 04 lutego 2025, 15:25

Zapomniałeś jeszcze o miłośnikach zabytkowych samolotów , którzy płacą grubą kasę ,żeby mieć starego strucla albo jego replikę. Powiedz takiemu pilotowi że to obciach latać przedwojennym dwupłatowcem z odkrytą kabiną, chciałbym zobaczyć jego reakcję. A w sumie dlaczego miałoby nie być fan klubu napędu solo, co by o nim nie mówić to legendę swoją ma.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: uriuk » 04 lutego 2025, 15:54

Dobrze trafiłeś. Tak się składa, że jestem posiadaczem Jungmanna 131, czyli trzeba trafu przedwojennego dwupłatowca z odkrytą kabiną. Pasażerów wożę jednak używając troszkę młodszego sprzętu (też mam). A dlaczego? Bo mam wiedzę i doświadczenie. Nikomu też nie doradzałem zakupu zabytkowego samolotu, ponieważ piloci takiego sprzętu nie muszą słuchać rad.
Myślę że koledzy z hangaru zabiliby mnie śmiechem, gdyby wyczytali, że na jakimś forum doradzam początkującym zakup Jungmanna. A ci koledzy też mają jakieś pojęcie. Np tuż obok moich samolotów stoi maszyna Jurgisa Kairysa. On też nie doradza nikomu zakupu niszowego i trudnego sprzętu. Ale on ma mózg.

Awatar użytkownika
der
Posty: 1881
Rejestracja: 19 stycznia 2016, 10:02
Reputation: 719
Lokalizacja: EPOM
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: der » 07 lutego 2025, 10:25

stanley pisze:Zapomniałeś jeszcze o miłośnikach zabytkowych samolotów , którzy płacą grubą kasę ,żeby mieć starego strucla albo jego replikę. Powiedz takiemu pilotowi że to obciach latać przedwojennym dwupłatowcem z odkrytą kabiną, chciałbym zobaczyć jego reakcję. A w sumie dlaczego miałoby nie być fan klubu napędu solo, co by o nim nie mówić to legendę swoją ma.


Na równi z miłośnikami starych maszyn latających można postawić miłośników zabytkowych samochodów. Tych jest znacznie więcej.
Ale czy znasz choć jednego, który takowy kupuje i traktuje jako jedyny środek transportu w domu?

Taki Ford T idealnie nadaje się do niedzielnej powolnej przejażdżki w ciepłe lipcowe popołudnie. Ale nic ponadto. Choć kiedyś zmotoryzował świat. A tak, to generalnie miło na niego popatrzeć i czasem przepalić. Zmieniły się oczekiwania i priorytety. Niektórzy nazywają to postępem.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4162
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 897
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: uriuk » 07 lutego 2025, 11:55

Od lat śledzę ogłoszenia o sprzedaży sprzętu. Niektóre egzemplarze trafiają tam regularnie. To znaczy, że ktoś dał się wpuścić w kanał i kupił w dobrej wierze zabytek w celu normalnego użytkowania i szybko się pozbywa szukając kolejnego frajera. To zasługa "znafców", którzy odzywają się za każdym razem, gdy padnie pytanie, czy Solo czy Raket nadają się do latania. Zwróć uwagę, że nikt uczciwie nie napisze, że to sprzęt dla koneserów z grup rekonstrukcyjnych, tylko zapewniają, że latają tym na co dzień. Nie napiszą, że wyłącznie po prostej, w bezwietrzny dzień, z bardzo dużych startowisk. Czuję się w obowiązku przypominać oczywisty fakt, że sprzęt poniżej 20 KM (choć bardziej 25 KM) ma wartość jedynie historyczną. Nawet w tym wątku ktoś odpisał, że taki sprzęt waży 40 kg. Nie napisał tylko, że 20-letni sprzęt. Współczesny 30-konny napęd waży 22-23 kg. Fakt, że kosztuje ponad 20 tysięcy. I tu docieramy do sedna problemu: nie stać cię na dobry sprzęt, to znaczy że nie stać cię na latanie. Co ciekawe, różnica cenowa pomiędzy normalnym napędem a zabytkiem jest mniejsza niż koszty rehabilitacji. Ludzie wolą rozwalić dobie ryło, zamiast zapłacić za uczciwy produkt. Te napędy są tanie, bo nadają się do robienia wiatru w produkcjach filmowych (ja biorę 500 PLN za godzinę takiej pracy). NIE NADAJĄ SIĘ DO LATANIA, chyba że w ramach grupy rekonstrukcyjnej, dla doświadczonych pilotów.

m72
Posty: 71
Rejestracja: 20 sierpnia 2019, 00:43
Reputation: 11
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Napęd Solo 210 - czy to jest jeszcze sprzedawalne

Postautor: m72 » 07 lutego 2025, 21:10

PiterJag nie słuchaj pieprzenia tych banialuków przez niektórych, szczególnie tych którzy zarabiają na napędach. Solo to przyzwoity napęd, silnik na pewno mniej awaryjny od współczesnych. Fakt że moc ma skromną ale jak pilot waży do 85kg to zupełnie bezproblemowo da się latać, nawet na samostatkach. Ja ważę prawie 100kg i latam na solo od lat, nie powiem że starty są łatwe bo nie są bo przy tej masie i skrzydle z wykopalisk archeo (Dudek Reaction) nie ma lekko ale DA SIĘ LATAĆ. PS Mam na myśli duże solo bo małe to faktycznie dramat.


Wróć do „PPG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość