Dobór wielkości skrzydła

Latanie bezsilnikowe
Sław(ny)
Posty: 171
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 11:08
Reputation: 28
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec
Kontakt:

Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Sław(ny) » 15 czerwca 2016, 12:46

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Potrzebujesz skrzydła o powierzchni w rozłożeniu 22 metry (około) i wydłużeniu nie więcej niż 5,2. Od biedy można szukać o wydłużeniu do 5.5 ale wtedy przynajmniej 50 godzin trzeba wylatać pod opieką instruktora żeby ustrzec cie przed zbyt trudnymi warunkami.


Po co mieszasz w głowie dziewczynie z tymi metrami kwadratowymi.
Wystarczy sprawdzić wybrany model+rozmiar na stronie producenta lub para2000.org i odszukać zakres wagowy układu celując w środek widełek (dla EN A i EN B).
Sław(ny)

maticus
Posty: 70
Rejestracja: 13 stycznia 2016, 18:19
Reputation: 7
Lokalizacja: Gliwice
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: maticus » 15 czerwca 2016, 13:36

Po co mieszasz w głowie dziewczynie z tymi metrami kwadratowymi.
Wystarczy sprawdzić wybrany model+rozmiar na stronie producenta lub para2000.org i odszukać zakres wagowy układu celując w środek widełek (dla EN A i EN B).


Ja się tam nie znam na profilach paralotniowych (ale się wypowiem ;-) ), zakładam że różnią się wielkością siły nośnej przy danej prędkości, ale z doświadczenia (mojej lubej) mogę napisać, że na takim np najmniejszym Swingu Arcusie 22 ( http://para2000.org/wings/swing/arcus6.html ) nie polata na klifach, bo przy sile wiatru przy której się lata, kobicie 50kg jest ciężko wystartować skrzydłem 26 m^2. Poza tym w powietrzu muł to straszny, ale tak chyba wszystkie EN A aspirujące na B mają.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: uriuk » 15 czerwca 2016, 13:48

Sław(ny) pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Potrzebujesz skrzydła o powierzchni w rozłożeniu 22 metry (około) i wydłużeniu nie więcej niż 5,2. Od biedy można szukać o wydłużeniu do 5.5 ale wtedy przynajmniej 50 godzin trzeba wylatać pod opieką instruktora żeby ustrzec cie przed zbyt trudnymi warunkami.


Po co mieszasz w głowie dziewczynie z tymi metrami kwadratowymi.
Wystarczy sprawdzić wybrany model+rozmiar na stronie producenta lub para2000.org i odszukać zakres wagowy układu celując w środek widełek (dla EN A i EN B).



No to sprawdzmy. Zalozmy ze jakies dziwczatko o wadze 50 kg chce zakupic skrzydlo Swing Mistral 6. Zgodnie z tym co pisal zbyszek, powinna miec skrzydlo 22 m kw. Wybiera wiec Mistarala 6.22

Bez tytułu.jpg
Bez tytułu.jpg (282.4 KiB) Przejrzano 11429 razy


Co tu widzim prosze wycieczki? Ano Mistral 6.22 ma... ponad 24 m kw. Widac nagle okazala sie wazna powierzchnia w rzucie. Przyjezdza potem takie dziewcze polatac i wiatr ja ciaga po startowisku, poniewaz nie daje rady wciagnac skrzydla nad glowe.
I wlasnie w takim przypadku nalezy wierzyc w wyliczenia, a nie marketingowy belkot.

Ja sie domyslam, ze skrzydlo nie chcialo przejsc atestu, wiec zmniejszono mu obciazenie powierzchni, lekko przyspieszono trymowanie i jakos atest dostalo.
Ale pozniej mamy baloniarstwo zamiast paraglidingu.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 czerwca 2016, 13:59

Sław(ny) pisze:Po co mieszasz w głowie dziewczynie z tymi metrami kwadratowymi.
Wystarczy sprawdzić wybrany model+rozmiar na stronie producenta lub para2000.org i odszukać zakres wagowy układu celując w środek widełek (dla EN A i EN B).


Myślisz że głupia baba nie zrozumie? Przecież to dość proste i lotnictwo tym parametrem (obciążenie powierzchni) posługuje się od zawsze. Jeśli uważasz że podana metoda jest niewłaściwa to poproszę o konkrety. Bo metoda na mieszczenie się w widełkach ma według mnie więcej wad niż zalet.
Zbyszek Gotkiewicz

Sław(ny)
Posty: 171
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 11:08
Reputation: 28
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Sław(ny) » 15 czerwca 2016, 14:10

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Sław(ny) pisze:Po co mieszasz w głowie dziewczynie z tymi metrami kwadratowymi.
Wystarczy sprawdzić wybrany model+rozmiar na stronie producenta lub para2000.org i odszukać zakres wagowy układu celując w środek widełek (dla EN A i EN B).


Myślisz że głupia baba nie zrozumie? Przecież to dość proste i lotnictwo tym parametrem (obciążenie powierzchni) posługuje się od zawsze. Jeśli uważasz że podana metoda jest niewłaściwa to poproszę o konkrety. Bo metoda na mieszczenie się w widełkach ma według mnie więcej wad niż zalet.


W tym wątku nie widzę metody.
Widzę tylko wynik JAKIEGOŚ obliczenia. Bez uzasadnienia. :twisted:
Więc nie widzę powodu, żebym ja miał uzasadniać podane widełki przez producenta (w domyśle - profesjonalisty).
Sław(ny)

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: uriuk » 15 czerwca 2016, 14:16

No to mam pytanie: czy chcialbys latac na skrzydle 27 m kw? (zakladam ze za bardzo nie zmieniles wagi). Zerknij pls na ta tabelke ktora wkleilem dwa posty wyzej.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 czerwca 2016, 14:23

Sław(ny) pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Sław(ny) pisze:Po co mieszasz w głowie dziewczynie z tymi metrami kwadratowymi.
Wystarczy sprawdzić wybrany model+rozmiar na stronie producenta lub para2000.org i odszukać zakres wagowy układu celując w środek widełek (dla EN A i EN B).


Myślisz że głupia baba nie zrozumie? Przecież to dość proste i lotnictwo tym parametrem (obciążenie powierzchni) posługuje się od zawsze. Jeśli uważasz że podana metoda jest niewłaściwa to poproszę o konkrety. Bo metoda na mieszczenie się w widełkach ma według mnie więcej wad niż zalet.


W tym wątku nie widzę metody.
Widzę tylko wynik JAKIEGOŚ obliczenia. Bez uzasadnienia. :twisted:
Więc nie widzę powodu, żebym ja miał uzasadniać podane widełki przez producenta (w domyśle - profesjonalisty).


Metodę pisałem dość dokładnie i obszernie w książce. Trudno żebym do tego wracał w każdej dyskusji. Natomiast wady "widełek" możemy omówić trochę szerzej. Wynikają one głównie z powodu trudności w przepchnięciu przez testy małych skrzydeł i dlatego niektóre firmy takich po prostu nie mają oferując lekkim pilotom za duże skrzydła które ich potem oduczają latania.
Zbyszek Gotkiewicz

Sław(ny)
Posty: 171
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 11:08
Reputation: 28
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Sław(ny) » 15 czerwca 2016, 15:02

uriuk pisze:No to mam pytanie: czy chcialbys latac na skrzydle 27 m kw? (zakladam ze za bardzo nie zmieniles wagi). Zerknij pls na ta tabelke ktora wkleilem dwa posty wyzej.


Moje pierwsze skrzydło Onyx 26 miało 27,1m2 i widziałeś (16 lat temu ;-)) jak na nim latałem pierwsze kółka w Słowenii.
Moja waga od tamtego czasu nie drgnęła. :o
Dziś mam Aspen 5 24 który ma 23,3m2.
Nigdy nie zastanawiałem się, ani nie brałem pod uwagę szukając glajta, tajemniczego wzoru, o którym pisze Zbyszek.
Ale nie jestem Alfą ani Omegą w tym temacie więc niech autorka wątku porozmawia również z innymi znajomymi paralotniarkami i paralotniarzami.

Ciekawe, że obydwa przykłady najmniejszych skrzydeł o sporych powierzchniach są produkcji Swing.

A wy jej odpowiedzcie na zadanie pytanie o Nemo.
Sław(ny)

chrup

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: chrup » 15 czerwca 2016, 15:36

uriuk pisze:
Sław(ny) pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Potrzebujesz skrzydła o powierzchni w rozłożeniu 22 metry (około) i wydłużeniu nie więcej niż 5,2. Od biedy można szukać o wydłużeniu do 5.5 ale wtedy przynajmniej 50 godzin trzeba wylatać pod opieką instruktora żeby ustrzec cie przed zbyt trudnymi warunkami.


Po co mieszasz w głowie dziewczynie z tymi metrami kwadratowymi.
Wystarczy sprawdzić wybrany model+rozmiar na stronie producenta lub para2000.org i odszukać zakres wagowy układu celując w środek widełek (dla EN A i EN B).



No to sprawdzmy. Zaslozmy ze jakies dziwczatko o wadze 50 kg chce zakupic skrzydlo Swing Mistral 6. Zgodnie z tym co pisal zbyszek, powinna miec skrzydlo 22 m kw. Wybiera wiec Mistarala 6.22

Bez tytułu.jpg

Co tu widzim prosze wycieczki? Ano Mistral 6.22 ma... ponad 24 m kw. Widac nagle okazala sie wazna powierzchnia w rzucie. Przyjezdza potem takie dziewcze polatac i wiatr ja ciaga po startowisku, poniewaz nie daje rady wciagnac skrzydla nad glowe.
I wlasnie w takim przypadku nalezy wierzyc w wyliczenia, a nie marketingowy belkot.

Ja sie domyslam, ze skrzydlo nie chcialo przejsc atestu, wiec zmniejszono mu obciazenie powierzchni, lekko przyspieszono trymowanie i jakos atest dostalo.
Ale pozniej mamy baloniarstwo zamiast paraglidingu.


Czy uważasz że pilot o tej samej wadze na materacu NemoXX o powierzchni 23m2 (bo o to pytała autorka tematu) będzie mniej balonował niż na Mistralu 6 o powierzchni 24m2?

Urszula - nie baw się w wyliczanki powierzchni bo to jeden z wielu parametrów skrzydła. Wybierz tak aby ze wszystkim - skrzydło, uprząż, zapas, elektronika, kask, plecak, ubrania - znaleźć się między połową a górną granicą masy startowej zalecanej przez producenta.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: uriuk » 15 czerwca 2016, 15:49

Tak sie sklada, ze widzialem to na wlasne oczy w Maroku. Gosc 50 kg nie mogl wystartowac na tym balonie, a kiedy otrzymal ciut mniejsze skrzydlo, zaczal sobie radzic. Problem byl w fazie startu przy silniejszym wietrze. Najpierw mi go przerzucalo za wydme, a kiedy juz postawil to i tak jechal na wstecznym za wydme. Na innym skrzydle radzil sobie znakomicie. Roznica okazala sie tylko w tym, ze Swing podaje rozmiar w rzucie i rekomenduje gosciom o wadze 50 kg skrzydlo 24 m kw. Czyli reasumujac: nalezy kierowac sie obciazeniem konstrukcji wyrazanym w kg/m kw a nie tym, w jakim przedziale wagowym udalo sie producentowi przepchnac swoj cud techniki przez atesty.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4141
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: uriuk » 15 czerwca 2016, 15:53

Sław(ny) pisze:Moje pierwsze skrzydło Onyx 26 miało 27,1m2 i widziałeś (16 lat temu ;-)) jak na nim latałem pierwsze kółka w Słowenii.
Moja waga od tamtego czasu nie drgnęła. :o
Dziś mam Aspen 5 24 który ma 23,3m2.



Ja sie uczylem latac na skrzydle DHV 3 32 m kw. Tylko od tego czasu nasz sport troche poszedl do przodu i nie wciskam takich skrzydel poczatkujacym.
Jak sam zauwazyles w miedzyczasie twoje skrzydlo zmniejszylo sie o 4 m kw. Chyba cos w tym jest ;)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 czerwca 2016, 19:06

Sław(ny) pisze:
uriuk pisze:No to mam pytanie: czy chcialbys latac na skrzydle 27 m kw? (zakladam ze za bardzo nie zmieniles wagi). Zerknij pls na ta tabelke ktora wkleilem dwa posty wyzej.


Moje pierwsze skrzydło Onyx 26 miało 27,1m2 i widziałeś (16 lat temu ;-)) jak na nim latałem pierwsze kółka w Słowenii.
Moja waga od tamtego czasu nie drgnęła. :o
Dziś mam Aspen 5 24 który ma 23,3m2.
Nigdy nie zastanawiałem się, ani nie brałem pod uwagę szukając glajta, tajemniczego wzoru, o którym pisze Zbyszek.
Ale nie jestem Alfą ani Omegą w tym temacie więc niech autorka wątku porozmawia również z innymi znajomymi paralotniarkami i paralotniarzami.

Ciekawe, że obydwa przykłady najmniejszych skrzydeł o sporych powierzchniach są produkcji Swing.

A wy jej odpowiedzcie na zadanie pytanie o Nemo.


Trudno sie dyskutuje na zasadzie: nie wiem o czym mówisz, ale się nie zgadzem. W takim razie liczymy. Onyx 26 miał 27,1 metra i wydłużenie 5,2 a ty byłeś początkującym pilotem. Dla takich pilotów i na takich skrzydłach optymalne będzie obciążenie 3,6 kg/m. Zakładam, że twoja masa startowa wynosiła i wynosi 95 kg. Czyli 95:27,1 = 3,5 kg. Teraz latasz na skrzydle o powierzchni 23,3 z wydłużeniem 6,25. Masz do tego już bardzo duże doświadczenie. Czyli biorąc to wszystko pod uwagę powinieneś mieć obciążenie powierzchni 4,2. Liczymy: 95:23,3 = 4,1 Znaczy się albo twoja masa startowa jest ciut większa niż założyłem, albo lubisz latać delikatnie niedoważony.

Co do pilota, który waży 50 kg, jest początkujący i chciałby kupić skrzydło które obciąży 3,6 kg/m. Sprzęt lekkiego pilota obecnie nie będzie ważył więcej niż 15 kg. Do tego 3 kg ubrania, czyli masa startowa będzie 68 kg. Liczymy: 68:3,6 = 19 metrów. Nie ma takich skrzydeł z certyfikatem. Najmniejsze są dwudziestki i to zaledwie w kilku firmach. Dlatego proponuję kupno Nemo XX 22 bo to jakiś kompromis pomiędzy wszystkimi opcjami.

Co do tego jak czuje się pilot na zbyt dużym skrzydle to ostatnio spotkałem się z pomyłkowym startem pilota z masą startową około 78 kg na Nemo XX 28. Obciążenie powierzchni 2,8. Widełki to 85 - 110. Czyli pilot znajdował się poniżej dolnej masy certyfikowanej. Skrzydło zachowywało się prawidłowo i nie było żadnej groźnej sytuacji, ale pilot czuł się w powietrzu bardzo źle gdyż czuł że nie ma kontroli nad skrzydłem w termice i na holu. Następny lot na Nemo XX 25 przywrócił całkowicie dobre samopoczucie pilota, który podczas pierwszego lotu nie wiedział dlaczego skrzydło zachowuje się tak dziwnie gdyż nie wiedział, że leci na skrzydle dla siebie za dużym. I teraz jeśli pilot który waży 50 kg kupi zgodnie z radą żeby mieścić się w widełkach na przykład Arcus 7 22 o rzeczywistej powierzchni 25,5 metra to przeczyta że widełki są 60-80 kg bo tak skrzydło zostało certyfikowane, a mniejszego nie ma. Ważąc 68 kg oczywiście mieści się w widełkach, a nawet jest blisko zalecanej połowie wagi. Tylko, że jego obciążenie powierzchni wynosi liczymy: 68:25,5 = 2,66. Czyli taki lekki pilot będzie miał mniejsze obciążenie, niż to, które doprowadziło pilota w czasie lotu do poczucia dużego dyskomfortu. Oczywiście w przypadku Swinga rozważania są mocno teoretyczne, bo jest to firma bardzo popularna w Niemczech, a kto widział pięćdziesięciokilogramową Niemkę?
Zbyszek Gotkiewicz

Sław(ny)
Posty: 171
Rejestracja: 03 stycznia 2016, 11:08
Reputation: 28
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Przelotowiec
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Sław(ny) » 16 czerwca 2016, 11:47

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Trudno sie dyskutuje na zasadzie: nie wiem o czym mówisz, ale się nie zgadzem. W takim razie liczymy. Onyx 26 miał 27,1 metra i wydłużenie 5,2 a ty byłeś początkującym pilotem. Dla takich pilotów i na takich skrzydłach optymalne będzie obciążenie 3,6 kg/m. Zakładam, że twoja masa startowa wynosiła i wynosi 95 kg. Czyli 95:27,1 = 3,5 kg. Teraz latasz na skrzydle o powierzchni 23,3 z wydłużeniem 6,25. Masz do tego już bardzo duże doświadczenie. Czyli biorąc to wszystko pod uwagę powinieneś mieć obciążenie powierzchni 4,2. Liczymy: 95:23,3 = 4,1 Znaczy się albo twoja masa startowa jest ciut większa niż założyłem, albo lubisz latać delikatnie niedoważony.


Nigdzie nie napisałem, że się nie zgadzam. Pisałem tylko, ze kilkanaście lat latam nie stosując metody obliczeniowej, którą zaproponowałeś i nie zaznałem nigdy dyskomfortu źle dobranego rozmiaru skrzydła (zmienianego zwykle co 3 lata).
Dzięki za wyliczenia dal mojej skromnej osoby, ale niektóre założenia się nie zgadzają.
Moja masa startowa dla Onyxa (cięższy szpej) wynosiła ok. 88kg, obecna dla Aspena 5 wynosi 84kg.

Wszyscy wiemy, że małe glajty latają gorzej. Dlaczego więc stosować obliczenia proponowane przez Ciebie w oderwaniu od masy całego układu.
Ponadto różni producenci mogą mieć inną filozofię obciążania profili (teoretyzuję bo nie mam pojmy czy tak jest).

Zbyszek Gotkiewicz pisze: Oczywiście w przypadku Swinga rozważania są mocno teoretyczne, bo jest to firma bardzo popularna w Niemczech, a kto widział pięćdziesięciokilogramową Niemkę?


Złośliwy antyniemiecki szowinista. :oops:
Nigdy nie miałem niemieckiego skrzydła :P
Sław(ny)

Michał T
Posty: 157
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 18:21
Reputation: 17
Lokalizacja: Będzin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Michał T » 16 czerwca 2016, 16:59

Hmmm... A ja ważę 68. Mam INSTINCTA S. http://para2000.org/wings/icaro/instinct.html
Byłem pewien że jestem w górnym zakresie. Może coś źle policzylem , ale wychodzi że powinienem mieć XS?

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 czerwca 2016, 17:40

XS będziesz trochę przeważał poza zakres certyfikacji. To lepiej poszukać jakieś skrzydło o powierzchni 23-24 metry kwadratowe z firmy która certyfikowała swoje skrzydło dla twojej masy startowej (pewnie około 86 kg).
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Chrzaszczu » 17 czerwca 2016, 20:55

Moja dziewczyna ma startową 65kg, ja mam startową 95kg. Mamy oboje nowe konstrukcje z 2015 roku i oboje mieścimy się w przedziale podanym przez producenta. Ula pewnie tego jeszcze z obliczeń Zbyszka nie rozumie. Kto wytłumaczy Uli dlaczego zaokrąglając do jednego miejsca po przecinku mamy tę samą (22,2m2) powierzchnie skrzydeł?

Dalej- jaka firma w ostatnich latach oszukuje z dużą powierzchnią małych rozmiarów?

I na koniec- dlaczego wspomniany Swing w poprzednich latach (2014 i wcześniej) nawet tandemy w największych rozmiarach (ten sam zakres wagowy) robił o 2-3m2 większe od konkurentów?
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 czerwca 2016, 21:18

Chrzaszczu pisze:Moja dziewczyna ma startową 65kg, ja mam startową 95kg. Mamy oboje nowe konstrukcje z 2015 roku i oboje mieścimy się w przedziale podanym przez producenta. Ula pewnie tego jeszcze z obliczeń Zbyszka nie rozumie. Kto wytłumaczy Uli dlaczego zaokrąglając do jednego miejsca po przecinku mamy tę samą (22,2m2) powierzchnie skrzydeł?

Dalej- jaka firma w ostatnich latach oszukuje z dużą powierzchnią małych rozmiarów?

I na koniec- dlaczego wspomniany Swing w poprzednich latach (2014 i wcześniej) nawet tandemy w największych rozmiarach (ten sam zakres wagowy) robił o 2-3m2 większe od konkurentów?


Pierwsze pytanie to może poszukać odpowiedzi w wątku o zależności obciążenia powierzchni od wydłużenia który był tu poruszany. Trzeba się cofnąć chyba pięć kart w dziale PG.

Co do oszukiwania to nikt tego nie zarzuca. Raczej chodzi o to że w nazwie modelu skrzydła podawane są cyfry które nawet w przybliżeniu nie odpowiadają powierzchni skrzydła w rozłożeniu co może wprowadzać w błąd kupującego który wie że dla niego model z cyframi 22 jest dobry.

Co do tego że Swing robi od zawsze za duże skrzydła to trudno mi powiedzieć dlaczego. Sol też tak kiedyś robił ale teraz jego rozmiarówka nie różni się od większości firm. Nie da się jednak ukryć że za duże skrzydła łatwiej przechodzą przez testy niż te za małe. Kiedyś jeszcze dopatrywałem się przyczyn w stosowaniu profili o różnym Cz, ale obecnie różnice w tym parametrze nie są chyba tak duże aby przywiązywać do tego jakieś znaczenie. Przecież skrzydła wyczynowe posługują się profilami o najmniejszym Cz a mają największe obciążenie powierzchni.

Awatar użytkownika
Chrzaszczu
Posty: 357
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:29
Reputation: 99
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Chrzaszczu » 17 czerwca 2016, 21:34

Pisze sobie takie głupoty, ale myślę, że obecnie przy wyborze glajta klasy a,b, i standardowych c znanej firmy jednak nie trzeba kursantowi przejmować się powierzchnią. Przy obecnym rynku myslę, że kicha już nie przejdzie jak naście lat temu. Ja moje pierwsze skrzydła brałem bez świadomości powierzchni i latało to jakoś
... :)
Paweł Chrząszcz

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Dobór wielkości skrzydła

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 czerwca 2016, 21:54

Spotykam się z przypadkami źle dobranych skrzydeł jeśli chodzi o wielkość. Poza tym często skrzydło w dolnej wadze będzie latało zupełnie inaczej niż w górnej, a dla wielu pilotów wciąż dużo ważniejsze jest aby znajdować się w widełkach niż żeby zrozumieć konsekwencje związane z różnicami w obciążeniu powierzchni skrzydła.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość