namiastki acro
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 09 lipca 2016, 22:48
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
namiastki acro
witam, czy jest mocno nierozsądnym samodzielne ( nie będąc pod okiem instruktora ani acro-pilotów ) bardzo delikatne i ostrożne ćwiczenie na niviuk hook 2 podstawowych figur acro ( namiastki ) może "delikatna" spirala na początek...
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: namiastki acro
W ostatnich latach ginelo dwoch takich samoukow na sezon.
I na dodatek ten Hook. Im bezpieczniejsze skrzydlo, tym bardziej niebezpieczne do takich zabaw. Wzialbys chociaz jakiegoc competitiona jak juz chcesz oszczedzic na instruktorze.
I na dodatek ten Hook. Im bezpieczniejsze skrzydlo, tym bardziej niebezpieczne do takich zabaw. Wzialbys chociaz jakiegoc competitiona jak juz chcesz oszczedzic na instruktorze.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: namiastki acro
Naukę akrobacji trzeba zacząć od bujania glajtem. Najpierw delikatnie, potem bardziej aż do wingowerów. Jak to zacznie dobrze wychodzić to zaczynasz inne elementy. Jeśli chcesz ćwiczyć akro to dobrze żebyś znalazł sobie jakąś miejscówkę żeby ćwiczyć nad wodą tak aby móc wykonywać te kilkadziesiąt lotów w miesiącu. Skontaktuj się z akrobatami. Może jakiś tu zagląda.
Zbyszek Gotkiewicz
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 09 lipca 2016, 22:48
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: namiastki acro
może niepotrzebnie dodałem słowo acro do tematu. Nie chodzi o oszczędności na instruktorze. Bardziej o to że jak już się jest wystarczająco długo w powietrzu na dużej wysokości 1000-1500 i chce się lub trzeba dostać się na dół to na uszach czy w "ostrzejszych zakrętach" schodzi się dość długo i nudno, B-sztali z kursu nie lubię, chciałbym powiedzmy pół tej wysokość wykorzystać właśnie do poćwiczenia wingoverów czy spirali... akrobatą to ja raczej nie będę
-
- Posty: 164
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 16:31
- Reputation: 20
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: namiastki acro
Cześć Smile,
tak jak przedmówcy podkreślali,
w pierwszej kolejności opanuj teorię jak poszczególne manewry mają być wykonane, pogadaj z kimś kto to umie, poćwicz sam w domu (wizualizacja), oglądnij różne filmy jak to robić, ale także jak z tego wyjść gdy coś pójdzie nie tak, a może np. przy wingoverze (negatywka, front, itd.)
Osobiście „zawsze” staram się coś poćwiczyć, gdy mi się nudzi w powietrzu (np. 4h żagiel), po nabraniu bezpiecznej wysokości powtarzam co jakiś czas różne manewry: uszy, B-stall, klapy, bujanie przód tył, a także wingovery, spirala itd. Daje mi to dobre własne samopoczucie w powietrzu i doświadczenie w odczuwaniu skrzydła.
W poprzednich sezonach latałem na Ozone Buzz Z3 i na tym skrzydle to ćwiczyłem, aktualnie latam na Rush4 i także ćwiczę aż będę się czuł tak jak na Buzzie.
Poniżej masz kilka filmów na Buzzie
dodatkowo SIV będzie dobrym rozwiązaniem
Wszystko robisz na własną odpowiedzialność i może się to skończyć śmiercią
Pozdrawiam
tak jak przedmówcy podkreślali,
w pierwszej kolejności opanuj teorię jak poszczególne manewry mają być wykonane, pogadaj z kimś kto to umie, poćwicz sam w domu (wizualizacja), oglądnij różne filmy jak to robić, ale także jak z tego wyjść gdy coś pójdzie nie tak, a może np. przy wingoverze (negatywka, front, itd.)
Osobiście „zawsze” staram się coś poćwiczyć, gdy mi się nudzi w powietrzu (np. 4h żagiel), po nabraniu bezpiecznej wysokości powtarzam co jakiś czas różne manewry: uszy, B-stall, klapy, bujanie przód tył, a także wingovery, spirala itd. Daje mi to dobre własne samopoczucie w powietrzu i doświadczenie w odczuwaniu skrzydła.
W poprzednich sezonach latałem na Ozone Buzz Z3 i na tym skrzydle to ćwiczyłem, aktualnie latam na Rush4 i także ćwiczę aż będę się czuł tak jak na Buzzie.
Poniżej masz kilka filmów na Buzzie
dodatkowo SIV będzie dobrym rozwiązaniem
Wszystko robisz na własną odpowiedzialność i może się to skończyć śmiercią
Pozdrawiam
Kris
-
- Posty: 63
- Rejestracja: 02 stycznia 2016, 22:54
- Reputation: 4
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: namiastki acro
kris pisze: powtarzam co jakiś czas różne manewry: uszy, B-stall, klapy, bujanie ...
Jak robisz klapy?
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: namiastki acro
Cześć,
są pewne rzeczy które możesz ćwiczyć sam, jeśli zachowasz podstawowe zasady bezpieczeństwa:
Poczytaj trochę teorii:
A od czego możesz (należy) zacząć?
To już zostało dokładnie w wielu miejscach opisane, więc dobrze poczytać ewentualnie porozmawiać z kimś kto wie jak to działa.
Za spiralę, wingovery i bardziej skomplikowane rzeczy bym się nie zabierał bez uprzedniego spróbowania pod okiem instruktora, a najlepiej po kilku kursach pilotażu/SIVach.
Typowa "progresja" pilota leci mniej więcej tak (przy czym moim zdaniem aż do negatywki każdy pilot powinien prędzej czy później wszystko bardzo dobrze opanować)
Pozdro
są pewne rzeczy które możesz ćwiczyć sam, jeśli zachowasz podstawowe zasady bezpieczeństwa:
- Daj komuś sprawdzić czy twój zapas jest dobrze zamontowany:
- Test czy poprawnie wychodzi z kieszeni
- Czy jest dobrze połączony z taśmami i z uprzężą
- Po każdym starcie rób zawsze "check" klamki. Np. obie sterówki w jedną rękę, drugą ręką dotknij klamki.
- Wybierz dobrze swój "box":
- Miejsce, w którym bezpiecznie możesz wylądować na spadochronie (brak budynków, kabli, etc)
- Określ kierunek i siłę wiatru/bryzy i ustaw się tak, żebyś wylądował na wcześniej obranym miejscu w razie atrakcji
- Nie wywijaj poniżej pewnej wysokości. Ja bym tu przyjął minimum 200m nad ziemią
- Naucz się odruchów bezpieczeństwa (w razie atrakcji)
- Pozycja: siedząca (nie leżąca), nogi zablokowane pod siedziskiem
- Ręce w górę: daj skrzydłu latać. W razie jakiejś klapy, pierwszy odruch (przynajmniej na skrzydłach niższych klas) łapy w górę i łap się na wysokości deltek - masz pewność, że pływające ręce nie będą przeszkadzały skrzydłu latać, a dwa - możesz się aktywnie bronić przed twistem.
- Jeśli nie umiesz jeszcze robić spirali, przynajmniej poczytaj co zrobić, żeby z niej wyjść jeśli skrzydło samo nie wychodzi.
Poczytaj trochę teorii:
- jak wykonać poszczególne figury
- jakie są zagrożenia
- przygotuj plan lotu, nie pakuj za dużo na jeden lot, tylko przygotuj dokładnie jedną lub dwie figury
- przed startem wyobraź sobie dokładnie co będziesz robić i jak
A od czego możesz (należy) zacząć?
- Bujanie na boki:
- wzmacnianie i wygaszanie
- umiejętność rozpoznania "granicy" - maksymalnego przechylenia
- Huśtawka, delfinek
- jak poprzednio, umiejętność wzmacniania i zahamowania ruchu wahadłowego
- jak i kiedy używać sterówek (to już jest opisane w wielu miejscach)
- kiedy nie hamować skrzydła
- Dynamiczny zakręt (prawie jak wingover)
- wykorzystanie ruchu wahadłowego z huśtawki
- inicjowanie zakrętu i zrozumienie co się będzie działo gdy to zrobisz przed najniższym punktem, gdy znajdziesz się idealnie pod skrzydłem, i chwilę po najniższym punkcie
To już zostało dokładnie w wielu miejscach opisane, więc dobrze poczytać ewentualnie porozmawiać z kimś kto wie jak to działa.
Za spiralę, wingovery i bardziej skomplikowane rzeczy bym się nie zabierał bez uprzedniego spróbowania pod okiem instruktora, a najlepiej po kilku kursach pilotażu/SIVach.
Typowa "progresja" pilota leci mniej więcej tak (przy czym moim zdaniem aż do negatywki każdy pilot powinien prędzej czy później wszystko bardzo dobrze opanować)
- bujanie na boki
- huśtawka/delfinek
- dynamiczny zakręt
- spirala (+ natychmiastowe wyjście pod górkę i z rozładowaniem na 3/4 zakrętu, tzw. emergency exit) - i kompensacja przechylenia przy wyjściu!
- SIV: symetryczne, asymetryczne klapy, autorotacja
- wingovery, asymetryczna spirala
- przeciągnięcie
- SIV: negatywka
- SAT
- tail slide/back fly - po prostu latanie do tyłu
- ewentualnie dynamiczne przeciągnięcie
- spadochronowanie
- helikopter, misty
- ...
Pozdro
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: namiastki acro
Zacznij od przeczytania tego. Tekst ma z 15-16 lat ale wiele sie nie zdezaktualizowal.
http://uriuk.com/index.php?option=com_c ... &Itemid=59
http://uriuk.com/index.php?option=com_c ... &Itemid=59
- arekgarbacz
- Posty: 185
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 17:36
- Reputation: 35
- Lokalizacja: Genewa
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Przelotowiec
- Kontakt:
Re: namiastki acro
Ja swego czasu natknąłem się na serię "Broken Toe Acro" i oni mają fajnie pokazane wszystkie figury, tu kilka pozycji, na pewno znajdziesz wiecej na YT
W każdym razie nie jestem fanem samodzielnego ćwiczenia w każdych warunkach. Jak już to sobie jakieś wingowery próbuję mając odpowiednią wysokość i też staram sie nie szarżować.
Podstawą acro jest chyba jednak umiejętność "opanowania" skrzydła i znajomość jego reakcji, także wydaje mi się, że dobry SIV przed takimi zabawami to podstawa. Przynajmniej będziesz potrafił zresetować skrzydło przeciągnięciem, co w sumie i tak jest nie realne, po jednym SIVe (wymaga to jednak wielu, wielu ćwiczeń).
Jeśli chciałbyś coś do poczytania, to jest jeszcze taka pozycja na rynku:
https://www.xcshop.com/shop/product.php ... iding-acro
Mam ją w domu, ale jak na razie przejrzałem ją tylko pobieżnie. Bardziej się jaram kilometrami
W każdym razie nie jestem fanem samodzielnego ćwiczenia w każdych warunkach. Jak już to sobie jakieś wingowery próbuję mając odpowiednią wysokość i też staram sie nie szarżować.
Podstawą acro jest chyba jednak umiejętność "opanowania" skrzydła i znajomość jego reakcji, także wydaje mi się, że dobry SIV przed takimi zabawami to podstawa. Przynajmniej będziesz potrafił zresetować skrzydło przeciągnięciem, co w sumie i tak jest nie realne, po jednym SIVe (wymaga to jednak wielu, wielu ćwiczeń).
Jeśli chciałbyś coś do poczytania, to jest jeszcze taka pozycja na rynku:
https://www.xcshop.com/shop/product.php ... iding-acro
Mam ją w domu, ale jak na razie przejrzałem ją tylko pobieżnie. Bardziej się jaram kilometrami
Pozdr!
ArekG
ArekG
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 09 lipca 2016, 22:48
- Reputation: 0
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Sympatyk
Re: namiastki acro
Dziekuje chopaki... ale pieknie i obszernie postaraliscie sie wszystko wyjasnili... ja sporo oczywiscie sie naogladałem, naczytalem... bujania i dynamiczne zakrety mam za sobą ale jak probuje bardzo delikatnie wchodzic w wingovery czy spiralę to czuje ze to juz nie rekereacja... dla mnie wspomniane 200m wydaje sie bardzo nisko, raczej nie probuje nic ponizej 500m... jeszcze sie zastanowie jednak nad samodzielnymi probami, przekonaliscie mnie zeby jednak pomyslec o kims doswiadczonym.
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: namiastki acro
kurcze to może i ja zrezygnuję z pogłębiania zakrętów którymi właśnie lubię schodzić z dużej wysokości bo uszy mnie nie bawią, troszkę mnie przerażacie tymi wypowiedziami jakie to może być niebezpieczne...
Łukasz Prokop
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: namiastki acro
Spirala jest fajna, trzeba tylko spełnić kilka warunków żeby była bezpieczna. Podstawowym warunkiem jest umiejętność kontrolowania i wyprowadzania ze spirali.Tego trzeba się nauczyć. Czyli paradoksalnie naukę spirali zaczynamy od nauki wyprowadzania z niej
Zbyszek Gotkiewicz
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: namiastki acro
prokopcio pisze:troszkę mnie przerażacie tymi wypowiedziami jakie to może być niebezpieczne...
Nie ma co demonizować. Spirala nie jest niebezpieczna. Jak napisał Zbyszek, niebezpieczne jest jej wykonywanie jeśli się nie wie jak z niej wyjść.
Praktycznie każda paralotnia pozostaje neutralna w spirali (nie wychodzi z niej sama) po przekroczeniu 45 stopni (kąt pomiędzy horyzontem a osią podłużną paralotni). Informacyjnie: 90 stopni to głęboka spirala komorami do planety. Niektóre glajty są niestabilne w spirali (po podniesieniu łap do góry jeszcze przyspieszają) i co ciekawe, zazwyczaj są to glajty o małym wydłużeniu. Teoretycznie glajt dostaje D jeśli sam nie wychodzi ze spirali, ale do certyfikacji sprawdza się to zachowanie tylko do pewnego kąta.
Niestety już było kilku takich co się zdziwiło, że podnoszą łapy do góry i nic się nie dzieje.
Do tego dochodzi jeszcze problematyka rozładowania energii przy wyjściu, oraz przeciążeń w trakcie spirali.
Dlatego jeszcze raz: najlepiej i najbezpieczniej przećwiczyć to na kursie pilotażu*, a przynajmniej pod okiem instruktora.
Srogie pozdro i bezpiecznych lotów!
*SIV to nazwa historyczna. Teraz praktycznie każdy taki kurs, to kurs pilotażu z kilkoma elementami SIV (klapy, autorotacje, krawaty to incydenty w locie, spirala, wingovery, etc to pilotaż).
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: namiastki acro
gdzie (u kogo) polecacie taki kursik, albo gdzie nie polecacie?
najwygodniej dolnośląskie lub opolskie...
najwygodniej dolnośląskie lub opolskie...
Łukasz Prokop
-
- Posty: 84
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 19:25
- Reputation: 115
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: namiastki acro
Kurs ci nic nie da jeśli samodzielnie nie zaczniesz ćwiczyć podstaw. Jak oglądałem na filmie wyjścia ze spiral które kończyły się krawatem to widać było, że na takim kursie pilot nie nauczy się prawidłowo wychodzić ze spirali. Za to dowie się jak wygląda krawat.
Zbyszek Gotkiewicz
- calhal
- Posty: 770
- Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:37
- Reputation: 33
- Lokalizacja: Grenoble, Francja
- Latam: Tylko Swobodnie
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: namiastki acro
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Kurs ci nic nie da jeśli samodzielnie nie zaczniesz ćwiczyć podstaw. Jak oglądałem na filmie wyjścia ze spiral które kończyły się krawatem to widać było, że na takim kursie pilot nie nauczy się prawidłowo wychodzić ze spirali. Za to dowie się jak wygląda krawat.
Wszystko zależy od pilota (niektórzy uczą się szybciej, inni wolniej, jeszcze inni nigdy), ale także od jakości kursu. Masz rację, że dobrze mieć opanowane podstawy - bujanie na boki, i huśtawka - ale bez pomocy kogoś z zewnątrz, kto wytłumaczy i sgoryguje błędy, trudno się tego nauczyć samemu.
Co do treningu bezpieczeństwa w wyżej wymienionej szkole, po obejrzeniu wideo, które tu na forum ktoś wkleił jakiś czas temu, niestety uważam, że instruktor sam nie do końca rozumie co się dzieje (patrz wyjścia ze spirali, wingovery).
pozdro
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: namiastki acro
Bujanie powinno być ćwiczone na kursie a potem juz samodzielnie. A co do prezentowanego kursu to uczestnicy wykazują się słabym przygotowaniem
Zbyszek Gotkiewicz
Wróć do „Wejście dla początkujących”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość