Dobór napędu i śmigła PPG
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
nie mam podstaw pisania, że nie masz racji bo nie znam ani nie mierzyłem kąta odchylenia całego układu ppg w locie poziomym....
Czy Ty znasz ten kąt ? Jest on kluczowy w tej dyskusji.
Czy Ty znasz ten kąt ? Jest on kluczowy w tej dyskusji.
Łukasz Prokop
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Podpowiem ci jeszcze jedna rzecz. KIedy startuje Ogarem z betonowego pasa startowego nie robie nic, tylko sie rozpedzam. Kiedy strzalka predkosciomierza wejdzie w "zielone" Ogar sie odkleja od pasa i rozpoczyna wznoszenie. Kat natarcia nie ulegl zadnej zmianie.
z tego co pamiętam to siła nośna działa proporcjonalnie do prędkości i właśnie w zielony jest na tyle duża że jest w stanie unieść twojego Ogara. to troszkę inna kwestia.
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Czyli nie ma wyraznego powodu, dla ktorego nalezy zwiekszac kat natarcia. Wystarczy zwiekszyc predkosc. Tak lataja samostatki. Skrzydlo klasyczne z napedem lata dziwnie, bo zwieksza kat natarcia, kosztem predkosci. Nalezy temu przeciwdzialac. Poniewaz nie mamy steru wyskosci, to realizujemy to belka speeda, albo trymerem.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
No to nie wiem o czym rozmawaiamy. Wg mnie o tym, ze tasmy z tryerami sa wskazane do klasycznego skrzydla latajacego z napedem, poniewaz dane trymery sluza do likwidowania szkodliwego zwiakszenia kata natarcia.
-
- Posty: 124
- Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Wa-wa
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Używanie GPS nie wyklucza prawidłowe zamierzeniem prędkości, ale wątek nie dotyczy tego problemu. Uriuk podał prawidłowe różnice pomiędzy prędkością trymową, ale jego określenie że lot z silnikiem na skrzydle klasycznym odbywa się na granicy przeciągnięcia uznałem jedynie za figurę retoryczną zastosowaną dla zwiększenia dramatyzmu wypowiedzi.
Gdyby nie chodziło o naszego erudytę, to pewnie też bym to uznał za lapsus słowny. Ja tylko czytam ze zrozumieniem i zrozumiałem tyle, że Warszawa jest na granicy z Moskwą bo leży bliżej Moskwy niż np. Berlin.
_______
pozdr,TS
pozdr,TS
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
teraz to i ja już nie wiem po co się rozpisywałem....uriuk pisze:No to nie wiem o czym rozmawaiamy. Wg mnie o tym, ze tasmy z tryerami sa wskazane do klasycznego skrzydla latajacego z napedem, poniewaz dane trymery sluza do likwidowania szkodliwego zwiakszenia kata natarcia.
Łukasz Prokop
-
- Posty: 124
- Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Wa-wa
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Powtorze jeszcze raz: gdyby pilot maial naped zamocowany NAD GLOWA, to zmiana kata natarcia by nie wystapila. Ale ma zamocowany nad dupa, a wiec na skraju ukladu i nastepuje przekoszenie calosci. Podobnie jak samolot, ktoy mialby smiglo na koncu tylko jednego skrzydla. Tez sie przekosi (choc w innej plaszczyznie). Nie rozumiem, daczego uczepiliscie sie tego wznsznia. Tam nie ma zadnego wznoszenia!!! Rozpatrujemy lot poziomy.
No nie
Jesteś pewien, że zamontowanie napędu ponad głowa pilota a tym samym przyłożenie wektora ciągu powyżej pilota, nie zmieni kąta natarcia ?
Ja śmiem wątpić, że dla typowego glajta (bez sztywnych połączeń), taki punkt w praktyce istnieje. Pewnie przeczytam kolejne CBDO - już ne mogę się doczekać -
_______
pozdr,TS
pozdr,TS
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
JA poczekam na twoja wersje. Jak narazie stosujesz metode malego i Isia,czyli werbalne czepialstwo. Przyloz sie, zaprezentuj swoja wersje, bedziemy omawiac. Na razie slabiutko z twojej strony.
-
- Posty: 124
- Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Wa-wa
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:JA poczekam na twoja wersje. Jak narazie stosujesz metode malego i Isia,czyli werbalne czepialstwo. Przyloz sie, zaprezentuj swoja wersje, bedziemy omawiac. Na razie slabiutko z twojej strony.
Jak na razie to mnie rozbawiasz - nie wiem jak innych. Ciekaw jestem gdzie chcesz REALNIE przyłożyć ten wektor nad głowę pilota, żeby popchnął/pociągnął układ bez jakiejkolwiek zmiany kąta ?? Może sprzedaj swój patent komuś, bo moim zdaniem zbijesz na tym fortunę. Miękkie olinowanie, miękki płat, a tu jakieś "sztywne" możliwości się pojawiają - to musi być genialne. Czyżby "nad głową pilota" znaczyło tyle samo co graniczenie Warszawy z Moskwą - ?
A to co piszesz o malim czy Isiu to chyba poczytam za komplement - o ile wiem to goście z doświadczeniem - ja się aż tak doświadczony nie czuję ale wyatarczająco się orientuję, żeby takich farmazonów nie łykać.
Ale nie zniechęcaj się.
_______
pozdr,TS
pozdr,TS
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Zakres predkosci skrzydla klasycznegoto 22-36 km/h czyli mamy do dyspozycji 14 km/h ktore jest nam potrzebne zeby sterowac (zaciagniecie sterowki to nic innego jak hamowanie). Podczas lotu dysponwana roznica predkosci spada do ok 6 km/h. Na wznoszeniu jeszcze mniej.
6 to mniej niz 50% z 14. Tak wiec latamy blizej predkosci przeciagniecia niz predkosci maksymalnej.
I zeby poprawic ten parametr stosuje sie trymery.
Za bardzo do przeciągnięca podchodzisz książkowo i te liczby 22 36 14 50% i cyfra 6 nic tu nie znaczą glajt to szmata. Póki przez wloty wyłazi powietrze a szmata nie flaczeje i trzyma bryłę to do przeciągnięcia jeszcze daleko.
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
prokopcio pisze:nie mam podstaw pisania, że nie masz racji bo nie znam ani nie mierzyłem kąta odchylenia całego układu ppg w locie poziomym....
Czy Ty znasz ten kąt ? Jest on kluczowy w tej dyskusji.
Łukasz o czy wy rozmawiacie ? O lotnictwie kwantowym ?
O ile wiem kursant który ukończył np 2 etap może rozpicząć kurs ppg . Nie wiem gdzie i komu takie pierdy się sprzedaje jak w tym wątku .
Kupujesz glajta klasyka czy samostatka dobierasz go do wagi kupujesz napęd i latasz . Koniec kropka .
Oczywiście możesz startować z napędem nad głową żeby było łatwiej albo jak jesteś ambitny wieszasz napęd 2 m pod uprzężą i jeśli w tej konfiguracji nie spalisz startu to jesteś naprawdę dobry.
A tak serio uriuk to ja absolutnie nic nie rozumiem i co gorsza to nie rozumiem w jakim to celu te Twoje wykłady .
Mówię za siebie jak bym miał jakieś tam Monty przeliczćać to zamiast wario brałbym kalulator.
Pozdrawiam
- prokopcio
- Posty: 3217
- Rejestracja: 21 kwietnia 2016, 07:57
- Reputation: 621
- Lokalizacja: Grodków
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Paralot pisze:O ile wiem kursant który ukończył np 2 etap może rozpicząć kurs ppg .
po pierwszym etapie można robić ppg
ale nie można wtedy latać swobodnie
spokojnie - pogoda mało lotna (przynajmniej tu gdzie ja przebywam) to popisać można, obojętnie czy książkowo czy nie.
uriuk, ja sądziłem, że dyskutujemy o tym czy w ppg rzeczywiście lata się na granicy przeciągnięcia czy nie.
zaryzykuję stwierdzenie, że tylko Ty twierdzisz, że:
uriuk pisze:Klasyczne skrzydlo z napedem .. leci na bardzo duzych katach natarcia, powoli, w pobizu granicy przeciagniecia. ...
Łukasz Prokop
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Paralot pisze:
Za bardzo do przeciągnięca podchodzisz książkowo i te liczby 22 36 14 50% i cyfra 6 nic tu nie znaczą glajt to szmata. Póki przez wloty wyłazi powietrze a szmata nie flaczeje i trzyma bryłę to do przeciągnięcia jeszcze daleko.
Musze cie zmartwic. Przez wloty nie wlazi powoetrze (patrz skrzydla jednopokryciowe). Tak samo jak u motocyklisty tylna czesc kombinezonu nie jest nadmuchiwana od przodu (i plandeka na Zuku rowniez). Glajt jest wysysany od gory przez sile nosna, a sila nosna powstaje od kata natarcia i predkosci
Jakbys sie nie odwrocil, to dupa z tylu.
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
surmat pisze:uriuk pisze:JA poczekam na twoja wersje. Jak narazie stosujesz metode malego i Isia,czyli werbalne czepialstwo. Przyloz sie, zaprezentuj swoja wersje, bedziemy omawiac. Na razie slabiutko z twojej strony.
Jak na razie to mnie rozbawiasz - nie wiem jak innych. Ciekaw jestem gdzie chcesz REALNIE przyłożyć ten wektor nad głowę pilota, żeby popchnął/pociągnął układ bez jakiejkolwiek zmiany kąta ?? Może sprzedaj swój patent komuś, bo moim zdaniem zbijesz na tym fortunę. Miękkie olinowanie, miękki płat, a tu jakieś "sztywne" możliwości się pojawiają - to musi być genialne. Czyżby "nad głową pilota" znaczyło tyle samo co graniczenie Warszawy z Moskwą - ?
A to co piszesz o malim czy Isiu to chyba poczytam za komplement - o ile wiem to goście z doświadczeniem - ja się aż tak doświadczony nie czuję ale wyatarczająco się orientuję, żeby takich farmazonów nie łykać.
Ale nie zniechęcaj się.
Ciezko sie dyskutuje z kims, kto nie posiadl umiejetniosci absrtakcyjnego myslenia.
Gdyby dalo sie przylozyc ta sile do linek, to tak bysmy latali. Poniewaz sie nie da, to rozpartujemy to wylacznie teoretycznie. Ale rozpatrujemy bo jest to potrzebne do zrozumienia zjawiska. Nie chcesz tego rozpatrywac, to nie rozpatruj. Dziwie sie ze meczysz sie dyskusja tutaj. Jest przeciez precel gdzie mozna sobie przeglosowac prawa fizyki
-
- Posty: 697
- Rejestracja: 27 stycznia 2017, 09:05
- Reputation: 182
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:No to nie wiem o czym rozmawaiamy. Wg mnie o tym, ze tasmy z tryerami sa wskazane do klasycznego skrzydla latajacego z napedem, poniewaz dane trymery sluza do likwidowania szkodliwego zwiakszenia kata natarcia.
Chciałem żebyście to ze Zbyszkiem ustalili. Ponieważ jesteście bardzo zgodni, ba można by rzec że mówicie jednym głosem to sądzę że nie powinno być z tym problemu. Ty twierdzisz, że prędkość spada z powodu zwiększenia kąta natarcia a Zbyszek że z powodu zmniejszenia obciążenia powierzchni. No to jak jest?
Paralot pisze:O ile wiem kursant który ukończył np 2 etap może rozpicząć kurs ppg . Nie wiem gdzie i komu takie pierdy się sprzedaje jak w tym wątku .
Kupujesz glajta klasyka czy samostatka dobierasz go do wagi kupujesz napęd i latasz . Koniec kropka .
Oczywiście możesz startować z napędem nad głową żeby było łatwiej albo jak jesteś ambitny wieszasz napęd 2 m pod uprzężą i jeśli w tej konfiguracji nie spalisz startu to jesteś naprawdę dobry.
A tak serio uriuk to ja absolutnie nic nie rozumiem i co gorsza to nie rozumiem w jakim to celu te Twoje wykłady .
Mówię za siebie jak bym miał jakieś tam Monty przeliczćać to zamiast wario brałbym kalulator.
Pozdrawiam
Naprawdę nie interesuję Cię to czy da się ciągiem przeciągnąć glajta? Tym bardziej, że dwa największe autorytety mają na ten temat zupełnie odmienne zdanie.
- Zbyszek Gotkiewicz
- Posty: 9724
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
- Reputation: 2156
- Lokalizacja: góral świętokrzyski
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Piotrek. Nie chce mi się dalej memłać tego tematu, szczególnie że mylisz to co ja napisałem z tym co napisał Uriuk. Podałem Ci jaka jest różnica pomiędzy prędkością trymową a prędkością lotu poziomego. Z tych cyfr jasno wynika że skrzydło holowanie lub pchane przez śmigło będzie leciało wolniej niż w locie bez napędu z tym samym obciążeniem powierzchni. Jaśniej już nie potrafię napisać. Mam nadzieję że to wystarczy.
Zbyszek Gotkiewicz
- uriuk
- Site Admin
- Posty: 4140
- Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
- Reputation: 891
- Lokalizacja: Wrocław
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Instruktor
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
Robilismy eksperymenty z tym przeciaganiem. Jest tak, ze byly konstrukcje podatne na przeciagniecie, zwlaszcza jak byly w zlym stanie technicznym. Wspolczesny sprawny glajt sie nie przeciaga od sily ciagu. W praktyce przecigniecie zbyt mocnym napedem wygladatak, ze dodajac gazu uzyskujemy duzy (a nawet za duzy) kat na tarcia, a nastepnie skrzydlo samoistnie rusza do przodu, nastepuje wahniecie i zabawa sie zaczyna od poczatku. Uzyskujemy cos w rodzaju delfinowania. Z powodu efektu odsmiglowego wahania nie wystepuja na kierunku przod-tyl, a pod katem, niektorych przyadkach skrzydlo mocno kiwa sie na boki (tzn efekt wystepuje na jednej polowce skrzydla).
A co do dyskusji z Gotkiem, to oba przypadki sa prawdziwe, i w efekcie najwiekszy spadek predkosci jest na slabo obciazonych glajtach
A co do dyskusji z Gotkiem, to oba przypadki sa prawdziwe, i w efekcie najwiekszy spadek predkosci jest na slabo obciazonych glajtach
-
- Posty: 73
- Rejestracja: 06 września 2016, 22:01
- Reputation: 1
- Latam: Swobodnie i z Napędem
- Doświadczenie: Średnio Zaawansowany
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze:Paralot pisze:
Za bardzo do przeciągnięca podchodzisz książkowo i te liczby 22 36 14 50% i cyfra 6 nic tu nie znaczą glajt to szmata. Póki przez wloty wyłazi powietrze a szmata nie flaczeje i trzyma bryłę to do przeciągnięcia jeszcze daleko.
Musze cie zmartwic. Przez wloty nie wlazi powoetrze (patrz skrzydla jednopokryciowe). Tak samo jak u motocyklisty tylna czesc kombinezonu nie jest nadmuchiwana od przodu (i plandeka na Zuku rowniez). Glajt jest wysysany od gory przez sile nosna, a sila nosna powstaje od kata natarcia i predkosci
Jakbys sie nie odwrocil, to dupa z tylu.
Z tą zupą to ciekawa mądrość.
Bardzo się zmartwiłem zwłaszcza używaną w paralotniarstwie terminologą np. że mówi się, że po klapie albo po uszach skrzydło się wypełnia a nie czeka się aż spowrotwm zassie stabile.
Pozdrawiam
Gdzie byś nie patrzył tam Twoje oczy zwrócone
-
- Posty: 124
- Rejestracja: 28 grudnia 2015, 10:39
- Reputation: 23
- Lokalizacja: Wa-wa
- Latam: Tylko z Napędem
- Doświadczenie: Sympatyk
- Kontakt:
Re: Dobór napędu i śmigła PPG
uriuk pisze: Ciezko sie dyskutuje z kims, kto nie posiadl umiejetniosci absrtakcyjnego myslenia.
Gdyby dalo sie przylozyc ta sile do linek, to tak bysmy latali. Poniewaz sie nie da, to rozpartujemy to wylacznie teoretycznie. Ale rozpatrujemy bo jest to potrzebne do zrozumienia zjawiska. Nie chcesz tego rozpatrywac, to nie rozpatruj. Dziwie sie ze meczysz sie dyskusja tutaj. Jest przeciez precel gdzie mozna sobie przeglosowac prawa fizyki
Ja się dobrze tutaj bawię - obserwuję wijącego się węża - tylko czekam aż sam pożre własny ogon. Nie wiem czy zauważyłeś, ale tu jest mowa o praktyce a ty stosujesz kolejne figury retoryczne albo każesz abstrahować. Na abstrakcji nie polecisz a na glajcie z napędem (bo o takim tu mowa), tak. Co więcej - napęd może mieć mniej niż 20KM, glajt z nim nie będzie leciał na granicy przeciągnięcia, a kąt natarcia będzie się zmieniał niezależnie od tego gdzie mu ciąg przyłożysz. I to wszystko w REALU! Jak widzisz masz naprawdę "KUPĘ" racji. Nawet z precla się tyle nie można dowiedzieć...
_______
pozdr,TS
pozdr,TS
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość