Zbyszek Gotkiewicz pisze:marek mastalerz pisze:Zbyszek, co ty p...opowiadasz?!
Uniwersal to bardzo fajne skrzydło PPG na którym da się polatać swobodnie, ale to nie jest skrzydło typowo swobodne.
Ion to bardzo dobre skrzydło dla osoby początkującej na której może spokojnie latać każdy kto zamierza latać poniżej 50 godzin rocznie.
A co do wydłużenia 5,5 to coś koło tego ma na przykład Mentor albo Ozone Rush a nie są to skrzydła dla osób które mają mało doświadczenia w lataniu swobodnym w termice. Jeśli autor wątku pyta się czy górne B jest dla niego odpowiednie, to znaczy że nie jest.
Polecam coś z wydłużeniem max 5,3 i z przeznaczeniem dla pilota początkującego i rekreacyjnego.
Pozdro.
Marku. Pilot ma wylatane 100 godzin. Co prawda z napędem, ale latał też w termice. Lata na Uniwersalu co według mnie jest odpowiednikiem Iona jeśli chodzi o osiągi i posiadane umiejętności. W związku z tym nie ma sensu żeby do latania swobodnego kupował Iona jeśli ma Uniwersala. Natomiast jeśli chce koniecznie kupić skrzydło to uważam, że wydłużenie 5,5 będzie dla niego odpowiednie jeśli tylko pod okiem instruktora nadrobi braki w umiejętnościach. Te skrzydła są naprawdę bezpieczne i ja bym ich nie demonizował. Oczywiście cały czas trzeba pamiętać o.koniecznym nalocie i umiejętnościach potrzebnych do bezpiecznego latania. Na skrzydłach o wydłużeniu 5,5 konieczny nalot według mnie to 30 godzin w sezonie wylatane w termice. Co do umiejętności, to można na nich zdobywać wszystkie te, które są wymagane do samodzielnego latania. Oczywiście też pod nadzorem a nie samodzielnie.
Ja latam po kursie u Marka na Mentorze 5,5.
Skrzydło jakoś mnie specjalnie nie straszyło, kilka podwinięć słyszałem, ale nawet nie zdążyłem zobaczyć. Mentory są dość stabilne.
W ciągu 3 sezonów miałem może jeden dzień, który bym ocenił jako nieprzyjemny - termika była dość turbulentna i trochę trzepało pomiędzy kominami więc trzeba było cały czas skrzydła pilnować.
Kluczem może jest to, że nie znam pojęcia "latania pasywnego" - przyszedłem z lotni gdzie trzeba cały czas pilnować sterownicę przed wyrwaniem w górę. Tu podobnie tylko na odwrót - nie można pozwolić na zanurkowanie.
PS. nie jestem w ocenie zbyt obiektywny bo chcę sprzedać to skrzydło (Mentor 2S 2012 limonka)