Zdarzenia 2019

Kwestie związane z bezpieczeństwem latania i zapobieganiem wypadkom. Ze względu na powagę tematu wszelakie trolowanie nie będzie tutaj tolerowane.
Matul
Posty: 108
Rejestracja: 20 kwietnia 2018, 11:31
Reputation: 27
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Matul » 01 sierpnia 2019, 15:02

Jak wstępnie ustalili policjanci, 50-latek po złożeniu napędu paralotni uruchomił silnik, który wytworzył tzw. ciąg, pociągając mężczyznę i raniąc go śmigłem.


Albo to był silnik odrzutowy, albo gość ma anemię.
Michał Matulka

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: ciacholot » 02 sierpnia 2019, 11:15

Matul pisze:
Jak wstępnie ustalili policjanci, 50-latek po złożeniu napędu paralotni uruchomił silnik, który wytworzył tzw. ciąg, pociągając mężczyznę i raniąc go śmigłem.


Albo to był silnik odrzutowy, albo gość ma anemię.






Masz w opisie "tylko swobodnie". Latałeś na motorku? Zapalałeś go kiedyś?
Mariusz Kilian

Matul
Posty: 108
Rejestracja: 20 kwietnia 2018, 11:31
Reputation: 27
Lokalizacja: Warszawa
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Matul » 02 sierpnia 2019, 13:17

ciacholot pisze:Masz w opisie "tylko swobodnie". Latałeś na motorku? Zapalałeś go kiedyś?

W sumie masz trochę racji, nie mam w tym doświadczenia poza przebywaniem obok startujących, wiem tyle ile poczułem na własnej skórze przebywając obok pracujących silników PPG.
Michał Matulka

ciacholot
Posty: 1806
Rejestracja: 30 grudnia 2015, 20:14
Reputation: 479
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Były Pilot

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: ciacholot » 02 sierpnia 2019, 19:49

Taki agresor ze śmigłem z łatwością powali i zmaltretuje zaskoczonego, np. wejściem na wysokie obroty, każdego podniebnego gladiatora.
Mariusz Kilian

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Pg, podwinięcie, pilot bez doświadczenia, dokręcenie do stoku, jakieś urazy

Postautor: Jędrek QŃ » 02 sierpnia 2019, 20:02

Dzisiejszy Javorovy :słaby wiatr(2m/s) z NNW. jeszcze dość niemrawa termika porywy do 4m. Pilot po właśnie zakończonym kursie -po starcie dostaje masywne podwinięcie na ponad 50% skrzydła, Nie reaguje na polecenia instruktora -prawdopodobnie odruchowo "podpiera się " lewą ręką trzymając sterówkę, dokręca do stoku z wahadła z ok.10m. pierwszy był przy nim instruktor a po kilku sekundach ja.Pilot nieprzytomny nie oddycha. Po ok min i odsunięciu "zapadniętego" języka pojawiają się pierwsze "charczące oddechy" Po następnych kilku minutach powoli wraca świadomość. poszkodowany-bez widocznych złamań z czuciem i ruchomością kończyn,skarżący się na ból nóg i tułowia zabezpieczony przez ichni GOPR zabrany śmigłem do szpitala.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: uriuk » 02 sierpnia 2019, 20:40

A jaką masę miało to masywne podwinięcie?

Jędrek QŃ
Posty: 193
Rejestracja: 07 stycznia 2016, 17:50
Reputation: 19
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Jędrek QŃ » 02 sierpnia 2019, 22:22

uriuk pisze:A jaką masę miało to masywne podwinięcie?

No przecież napisałem : ponad 50% (w domyśle MASY ) ;) skrzydła-czyli pewnie jakieś 3-3,5 kg.
zadowolony???
ps. A jaką masę ma masyw Javorovego??

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4140
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 891
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: uriuk » 03 sierpnia 2019, 00:02

Masyw javorowego mase ma wiec moze byc masywem. Zlozenie skrzydła nie może być masywne. Ale może być massive colaps. Po angielsku. Jak sie ma farta, to taka kalka językowa jest przetłumaczalna, ale nie zawsze :)

zdzicho
Posty: 63
Rejestracja: 02 stycznia 2016, 22:54
Reputation: 4
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: zdzicho » 03 sierpnia 2019, 00:25

Jędrek QŃ pisze:masywne podwinięcie na ponad 50% skrzydła

To nie "kalka językowa" lecz poprawne użycie przymiotnika, który w sugestywny sposób obrazuje zaistniałą sytuację.

mariusz1984ktw

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: mariusz1984ktw » 03 sierpnia 2019, 09:09

Niedobrze ... Widziałem Horska Sluzbe na zdjęciu z kamery o 14.15 - wiedziałem że się coś stało ... Możesz napisać co było powodem podwinięcia ? - jaki był wiatr (jak duża odchyłka) i czy kursant leciał nisko wzdłuż linii drzew po lewej stronie czy jednak może trzymał się prawej i wystartował na tyle dynamicznie że od razu go zabrało.

mariusz1984_katowice
Posty: 1
Rejestracja: 13 września 2017, 11:23
Reputation: 0
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: mariusz1984_katowice » 03 sierpnia 2019, 10:42

... dodajac do mojego poprzedniego postu (mariusz1984ktw) ... Na Javorovym na prawdę trzeba uważać na tą odchyłkę NW.

Jak byłem tam w poprzednim tygodniu w piątek to od rana wiał zachód, później trochę silniejsze NW (-45%) - ludzie i tak uparcie startowali. Po południu trochę zelżało ale odchyłka była dalej. Tyle ile tego dnia klap było od lewej strony to i tak dobrze że nic się nie stało.

W Maju widziałem tam wypadek (ktoś go opisał tutaj) - po starcie gościu nie zabrał się za bardzo, i leciał wzdłuż lini drzew - po czym podwinięcie na 3/4 skrzydła (najprawdopodobniej od wysokich drzew z przodu - gdzie stok zakręca) i upadek.

Często myli wiatrowskaz który nawet na chatce HS jest zasłonięty i nie pokazuje jak mocno wieje od zachodu.

Nie będę tutaj filiozofował - bo bardzo słabo latam (początkujący od 3 lat) ale na pewno można minimalizować niebezpieczeństwo poprzez:
- sprawdzenie wiatru na stronie stacji pogodowej ... i na zachodnim stanowisku,
- świadomość tego że lecimy z odchyłką, obserwacje,
- zachowanie spokoju - szczególnie jeżeli nie udało się odpalić a kolejka na starcie jest duża,
- ustawienie się po przeciwnej stronie stoku (w stosunku do odchyłki)
- dynamiczny start, uciekanie od razu z niebezpiecznej strefy
- no a jeżeli widać że start będzie słaby (np. przebiegliśmy kilkanaście m walcząc z wiatrem i źle postawionym skrzydłem) to przerwanie go jeżeli jest to możliwe

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Tandem pg drzewa Żar. Lipiec trzy drzewowania pg.

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2019, 10:54

https://www.google.com/url?q=https%3A%2 ... d8mvCcaH1g

Info z pl.rec.paralotnie: Zorro w masce wpadł w drzewa wczoraj więc będzie miał sprawdzone papiery. 
Do tej pory nikt się sprawą nie interesował. 
Jest podejrzenie o prowadzonym postępowaniu i wstrzymaniu uprawnień za poprzedni wypadek, gdy nie zapiął pasażera w uprzęży i z impetem wpadli w drzewa. W tedy pasażera zabrało śmigło bo pilot to kloc ważący ponad 100 kilo. Pilot tandemowy szkoły Albatros, wszystko jest zamiatane pod dywan. 

Powyższa informacja jest prawdopodobnie nieprawdziwa i wynika z walki o rynek paralotniowy. Poniższy link informuje, że w lipcu gopr trzy razy ściągał pilotów z drzew.

https://www.google.com/url?q=https%3A%2 ... PGlpOmf1Bg
Zbyszek Gotkiewicz

rg
Posty: 212
Rejestracja: 08 grudnia 2017, 08:48
Reputation: 70
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Tandem pg drzewa Żar

Postautor: rg » 07 sierpnia 2019, 11:28

Zbyszek Gotkiewicz pisze:https://www.google.com/url?q=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fgrupabeskidzkagopr%2F&sa=D&sntz=1&usg=AFQjCNFwUl8IH_TnWXSSQiMUd8mvCcaH1g

Info z pl.rec.paralotnie: Zorro w masce wpadł w drzewa wczoraj więc będzie miał sprawdzone papiery. 
Do tej pory nikt się sprawą nie interesował. 
Jest podejrzenie o prowadzonym postępowaniu i wstrzymaniu uprawnień za poprzedni wypadek, gdy nie zapiął pasażera w uprzęży i z impetem wpadli w drzewa. W tedy pasażera zabrało śmigło bo pilot to kloc ważący ponad 100 kilo. Pilot tandemowy szkoły Albatros, wszystko jest zamiatane pod dywan. 


Jest podejrzenie o prowadzonym postępowaniu i wstrzymaniu uprawnień za poprzedni wypadek

Nie znam klimatów na Żarze, ale patrząc na profil FB tandemiarzy publikujących informacje, foty i filmiki z ostrzeżeniami to wygląda to na zwykłe pomawianie konkurencji. Takie tematy jak prowadzone postępowanie, czy zawieszenie uprawnień można chyba zweryfikować.
Ostatnio zmieniony 07 sierpnia 2019, 11:39 przez rg, łącznie zmieniany 1 raz.
Obrazek
--
Najlepszą formą docenienia mojej pracy nad leonardo.pgxc.pl jest POLECENIE i wgrywanie logów.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2019, 11:33

Dostaniecie w drzewa jest faktem. Natomiast pozostałe informacje są do zweryfikowania. Niestety nakładają się na siebie dwa zjawiska. Rzeczywista nonszalancja niektórych pilotów tandemowych i wojna tandemowa na Żarze. I tu wszyscy mają chyba coś do powiedzenia.
Zbyszek Gotkiewicz

Xanax
Posty: 63
Rejestracja: 08 stycznia 2016, 11:07
Reputation: 7
Lokalizacja: Warszawa
Doświadczenie: Świeżak po Kursie

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Xanax » 07 sierpnia 2019, 12:00

moze lepiej ogranicz posta do faktów(tandem wpadł w drzewo), a nie powtarzasz jakieś niepotwierdzone informacje po anonie z preclowej grupy na forum i tym samym nakręcasz dalej żarowo tandemową gówno burze :P

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2019, 13:08

Nie ma problemu, żeby ktoś czytający te doniesienia potwierdził lub zaprzeczył informacjom. Po to jest publiczne forum.
Zbyszek Gotkiewicz

rg
Posty: 212
Rejestracja: 08 grudnia 2017, 08:48
Reputation: 70
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Świeżak po Kursie
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: rg » 07 sierpnia 2019, 13:55

Ja ten wątek odbierałem jako zbiór maksymalnie rzetelnych informacji o zdarzeniach paralotniowych. Podejrzewam, że Xanax miał na myśli wstrzymanie się z rozpowszechnianiem plotek wyczytanych od anonimowych osób i słusznie - czy jest sens powielać plotki w tym wątku licząc, że ktoś kiedyś się do nich ustosunkuje? Chyba, że stoisz po którejś ze stron barykady i chcesz pomóc w walce z wrogiem :)
Obrazek
--
Najlepszą formą docenienia mojej pracy nad leonardo.pgxc.pl jest POLECENIE i wgrywanie logów.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2019, 15:46

Plotka o tym, że pasażer był niezapięty jest zbyt poważna informacją żeby ją zignorować.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Blazej
Posty: 324
Rejestracja: 26 lutego 2018, 18:39
Reputation: 210
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Sympatyk

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Blazej » 07 sierpnia 2019, 16:08

Stalem wyszpejony z moja pasazerka obok przygotowanego do startu Zupy. Zapytal czy jeszcze czekam czy startuje. Puscilem go pierwszego. Jego pasazer byl poprawnie podpiety. W trakcie startu na W idealny kierunek i sila. Wszystko przebieglo prawidlowo. Kilka sekund po starcie zmienil sie kierunek na NW i tuz przed linia drzew lagodnie posadzilo ich na drzewo. Widac bylo, ze pilot celuje w to wieksze aby wiecej linek i materialu zawislo na drzewie.
Nikomu nic sie nie stalo, pilot i mlody pasazer cali i zdrowi.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Zdarzenia 2019

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 sierpnia 2019, 16:12

Dzięki. Warto by było ustalić kto próbuje walczyć o rynek publikując nieprawdziwe informacje o konkurencji. Na szczęście to już nie jest zadanie tego działu.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „Bezpieczeństwo i Wypadki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość