Test paralotniowy - technika pilotażu

Latanie bezsilnikowe
Marcin.

Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 06 marca 2016, 01:04

http://www.paralotnie.atomnet.pl/dokume ... otaz.html#

Czy ma ktoś odpowiedzi w pigułce do tego testu? Najeżdżam kursorem tak jak jest napisane , ale nie mam paska na dole przeglądarki.
Marcin.

Awatar użytkownika
uriuk
Site Admin
Posty: 4174
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 09:35
Reputation: 898
Lokalizacja: Wrocław
Latam: Swobodnie i z Napędem
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: uriuk » 06 marca 2016, 01:14

A po co ci test sprzed 20 lat na Karte Stopnia Wyszkolenia "L"?
Ma znaczenie raczej historyczne

Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 06 marca 2016, 01:22

uriuk pisze:A po co ci test sprzed 20 lat na Karte Stopnia Wyszkolenia "L"?
Ma znaczenie raczej historyczne


No dobra , idę poszukać na około :idea:
Marcin.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 marca 2016, 01:29

Spróbuj go rozwiązać. To jest test wielokrotnego wyboru (tak się to chyba nazywa jak kilka odpowiedzi pasuje do jednego pytania) A jak czegoś nie będziesz wiedział to pytaj. Niektóre pytania są juz trochę przestarzałe.
Zbyszek Gotkiewicz

Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotaż

Postautor: Marcin. » 06 marca 2016, 01:37

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Spróbuj go rozwiązać. To jest test wielokrotnego wyboru (tak się to chyba nazywa jak kilka odpowiedzi pasuje do jednego pytania) A jak czegoś nie będziesz wiedział to pytaj. Niektóre pytania są juz trochę przestarzałe.


Okej , dzięki spróbuję :)
Marcin.
Ostatnio zmieniony 06 marca 2016, 10:36 przez Zbyszek Gotkiewicz, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: ortograf w temacie

Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 06 marca 2016, 02:20

Już wiem jak sprawdzić odpowiedzi. Trzeba w explorerze prawym klawiszem myszy wybrać "sprawdź element".
Marcin.
Ostatnio zmieniony 06 marca 2016, 10:39 przez Zbyszek Gotkiewicz, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: ortograf w temacie

Michał T
Posty: 157
Rejestracja: 31 grudnia 2015, 18:21
Reputation: 17
Lokalizacja: Będzin
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Michał T » 06 marca 2016, 09:36

Prosiłbym o zmianę ostatniego słowa tematu. Oko mi skacze jak na to patrzę.

Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 06 marca 2016, 10:31

Michał T pisze:Prosiłbym o zmianę ostatniego słowa tematu. Oko mi skacze jak na to patrzę.


Oj faktycznie niezły kwas :oops: Sorry :? Też proszę o poprawkę :)
Marcin.

Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 06 marca 2016, 12:48

Pytanie 11
"Jak pilot musi postępować, aby zakończyć full-stall?
A Natychmiast, gwałtownie zwolnić obie sterówki. Najlepszym do tego momentem jest, gdy skrzydło znajduje się wyraźnie za jego plecami.
B Trzymać zaciągnięte sterówki, aż skrzydło znajdzie się nad głową pilota, a następnie konsekwentnie i nie za szybko, ale zdecydowanie zwolnić je, zapobiegając przez to wystrzeleniu skrzydła do przodu.
C Przez konsekwentne i zdecydowane pompowane sterówkami. Gdy to nie wystarcza i nie przynosi pożądanego efektu, należy pompować naprzemiennie.
D Konsekwentne i zdecydowane pompowanie sterówkami ułatwia ponowne napełnienie skrzydła i pomaga pilotowi odzyskanie pełnej kontroli nad swoją paralotnią. "

Czy odpowiedź B nie jest przestarzała? Teraz przy tych nowoczesnych skrzydłach jest mowa ''łapy do góry w razie kłopotów" (tak w uproszczeniu)

Marcin.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 06 marca 2016, 13:52

Prawidłowa odpowiedź B. Jeśli zrobi tak, jak w odpowiedzi A. to zobaczy skrzydło pod nogami i może w nie wpaść lub przelecieć przez swoje liny. Odpowiedź C to jakiś kosmos, choć jak widzę to pompowanie sterówkami jest ulubioną techniką pilotów którzy nie wiedzą co robić. Podobnie z odpowiedzią D. Recepta "łapy do góry" powstała jako antidotum na rozmaite rady dotyczące podwinięć. Piloci nawet do tej pory są przekonani że w razie podwinięcia należy zaciągać sterówki, co nie jest prawdą i jest szkodliwe. Stąd lepiej żeby nie robili nic, niż mają doprowadzić nieadekwatnymi reakcjami do jeszcze większych problemów (przeciągniecie, kaskada)
Zbyszek Gotkiewicz

Marcin.

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 06 marca 2016, 16:41

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Prawidłowa odpowiedź B.


Dzięki :) za odpowiedź. A te niektóre absurdalne opcje do wyboru w testach muszą robić sztuczny tłum dla tych prawidłowych odpowiedzi. ;)
Marcin.

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 07 marca 2016, 11:42

A co z pytaniem 53? odpowiedź jest C , ale jak ja szarpię (ciągnę) za sterówki to skrzydło wręcz przeciwnie - hamuje i opada :)
''Co może się stać gdy pilot rozpoczynając stawianie (napełnianie) skrzydła zbyt gwałtownie szarpie za linki sterowe?

A Nic, skrzydło napełnia się szybciej i przez to cały proces ulega skróceniu.
B Skrzydło wstaje prędko, początek rozbiegu przy starcie musi być nieco wolniejszy.
C Skrzydło zanadto przyspiesza, może pilota wyprzedzić i podwinąć się.
D Niektóre skrzydła należy stawiać (napełniać) taką "impulsową" techniką. Pilot musi potem odczekać 1 do 2 sekund zanim rozpocznie "bieg startowy". ''

Marcin.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 07 marca 2016, 12:02

Tu musi być błąd. Chodziło pewnie o linki rzędu A, a nie sterowe.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 07 marca 2016, 12:07

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Tu musi być błąd. Chodziło pewnie o linki rzędu A, a nie sterowe.


Tak przeczuwałem. ;)

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 08 marca 2016, 22:12

49. "Planowanie lotu obejmuje:

A przewidywanie kierunku wiatrów w całej przestrzeni powietrznej,
B unikanie obszarów występowania prądów zstępujących i turbulencji,
C podczas lotu na znanym obszarze planowanie obejmuje wyłącznie sam lot - warunki startu i lądowania są przecież znane,
D żadna z tych odpowiedzi nie jest prawidłowa. "

Chciałbym zapytać skąd wiadomo gdzie są prądy zstępujące? :)
Marcin.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 marca 2016, 22:53

Prądy zstępujące występują wszędzie tam gdzie nie ma noszeń. Dlatego piloci PPG którzy boją się termiki powinni nauczyć się latać w termice żeby omijać kominy.
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 08 marca 2016, 23:15

"20. Podwinięcia czołowe (frontstall):

A mogą powstać w wyniku jednostronnego balansu ciałem,
B powstają przy gwałtownych szkwałach zstępujących,
C skrzydło otwiera się zwykle samorzutnie,
D przy otwarciu mocno obciążone są linki rzędów A i B."

A prąd zstępujący to nie to samo co szkwał zstępujący? Bo nie wiem.

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 08 marca 2016, 23:51

Autorowi chodziło o gwałtowność. Prawidłowe są odpowiedzi BCD (według mnie)
Zbyszek Gotkiewicz

Awatar użytkownika
Marcin.
Posty: 539
Rejestracja: 06 marca 2016, 17:43
Reputation: 33
Lokalizacja: Mechanik paralotniowy TM PG
Latam: Tylko Swobodnie
Doświadczenie: Średnio Zaawansowany

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Marcin. » 08 marca 2016, 23:58

Tak tak odpowiedzi rozumiem , tylko właśnie ta kwestia jak piszesz - gwałtowności. Bo przecież powietrze może też stać i dla swobodnego przelot przez to ,to nie jest prąd zstępujący. Ale jeżeli chodzi o to pytanie dotyczące planu lotu pod kątem tychże prądów zstępujących , to myślałem ,że jakoś to planujący sprawdza. Czy to w prognozie ,czy umie odczytać z plam powierzchni ziemi, czy też z terenu ,a może i z chmur? Grom go wie :)

Awatar użytkownika
Zbyszek Gotkiewicz
Posty: 9724
Rejestracja: 24 grudnia 2015, 10:54
Reputation: 2156
Lokalizacja: góral świętokrzyski
Doświadczenie: Instruktor
Kontakt:

Re: Test paralotniowy - technika pilotażu

Postautor: Zbyszek Gotkiewicz » 09 marca 2016, 00:06

Są pewne miejsca gdzie można przewidzieć duszenia i turbulencje. Na przykład turbulencje na zawietrznych lub duszenia nad zbiornikami wody lub kompleksami leśnymi przed południem.
Zbyszek Gotkiewicz


Wróć do „PG”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość