[PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 20 sierpnia 2022, 07:57

Jakiś rozwój skrzydeł można zauważyć jeśli popatrzy się na pierwsze konstrukcje

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 17 sierpnia 2022, 15:26

Są odczuwalne różnice. Dawniej gdy się przelatywało przez warkocz turbulencji za cudzym glajtem podczas lotów żaglowych to waliłło niemiłosiernie a teraz to tylko lekko zabuja. Mniejsze wiry i większa stabilność.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: Piotr Domański » 17 sierpnia 2022, 11:27

uriuk pisze:TS-11 Iskra ma doskonalosc 15 jakby ktos sie pytal

Jarko za co ten minus jak to prawda? Doskonałość to dobry parametr porównawczy dla glajtów tyle że trudny do zmierzenia. Iskrom co prawda na żaglu nie polatasz:)

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: ciacholot » 17 sierpnia 2022, 11:06

Postęp widać też po wzroście bezpieczeństwa biernego skrzydeł szkolnych. Wspominane tutaj często NemoXX czy 5 ma wydłużenie ponad 5, a naprawdę trzeba się postarać żeby go zwalić. Przy okazji lata jak starsze konstrukcje o większym wydłużeniu.
Podobnie jest w przedziale około wydłużenia 6. Jak się przesiadłem z 6,2 na 5,8 to się okazało, że tylko grubsze linki mocniej szumiały, a reszta w tym 5,8 latała równie dobrze. Nawet na tym nowszym łatwiej mi było się gdzieś tam wygrzebać.

Ps. zgadzam się z rk , że z uwagi na w/w kluczowe jest, żeby dobrze wybrać czerwony kolor :)

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: ciacholot » 17 sierpnia 2022, 10:47

Dla mnie sprawa wygląda tak, że nowe konstrukcje wnoszą sporo w przestrzeni, w której piloci rekreacyjni nie koniecznie się znajdą. Chodzi o to, że tacy piloci nie zapuszczają się w trudne miejsca i raczej nie latają w trudnych warunkach czy nawet nie startują z wymagających startowisk. Zmiany konstrukcyjne w moim odczuciu widać wyraźniej jak robi się nazwijmy to "pod górkę". Jak jest turbulentnie, albo gdzieś tam się z komina mocniejszego wypadnie, albo jakieś inne "schody" są w powietrzu czy "torowisko". Wtedy jakoś tak na starych glajtach było więcej do ogarnięcia, a na nowych konstrukcjach w podobnych warunkach jakby łatwiej i bez specjalnych komplikacji. Możliwe, że to tylko moje odczucie bo na starych skrzydłach latałem z mniejszą wprawą, a z czasem trochę się poprawiłem to i ogarnąć powietrze było łatwiej. Jednak po przesiadce na rybi nos wydawało mi się, że różnica jest poważna właśnie w trudnych warunkach.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: uriuk » 16 sierpnia 2022, 22:28

TS-11 Iskra ma doskonalosc 15 jakby ktos sie pytal

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: prokopcio » 16 sierpnia 2022, 21:59

Wyniki badań doskonałości widziałem.
Doskonałość do dla mnie akurat najmniej istotny paramete na który patrzę ;)

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: Michał Adamczuk » 16 sierpnia 2022, 21:21

Mam inne doświadczenia w kwestii dzielenia się negatywnymi ocenami własnego skrzydła. Dla przykładu, miałem Supair Step. Fantastyczne, miękkie skrzydło. Bardzo odpowiadały mi małe siły na sterówkach i świetny handling. Niestety sprzedaż po dwóch sezonach i 150h nalotu to dramat. Malo popularna marka kosztuje :)
Obecnie mam około 150h na Rock 3. Fatalnie wstaje przy słabym wietrze. Duże siły na sterówkach. Ciężko kreci się słabe kominy. Zdecydowanie gorszy handling od Supaira. Zdecydowanie do startow lubi min. 4m/s, kiedy jest bardzo łatwy.
Co do porównania skrzydeł, to pozwolę sobie nie zgodzić się ze Zbyszkiem. Na zawodach, szczególnie jeśli wiem w jakim rozmiarze, jak dowazony leci obok mnie pilot to można bardzo dużo dowiedzieć się o innych skrzydłach, a i o swoim tez. Oczywiście trymowanie czy stan skrzydła ma kluczowe znaczenie, ale to zawsze można omówić po locie.
Problem ze skrzydłami B jest taki, że przytlaczajaca większość pilotów w tej kategorii, łącznie z piszacym, lata słabo. Przez to ciężko oceniać wykon skrzydeł w tej grupie. W klasie C, mam wrażenie, że to już zupełnie inna bajka. Tutaj lata dużo świetnych pilotów i zawody są doskonałą okazją do porównań.
Wracając do kwestii skrzydła na początek, to kazde dolne B od przyzwoitego producenta, w miarę nowe, będzie ok. Roznic, poza zygzakiem nad głową, taki pilot nie zauwazy. Tutaj liczy się tylko nabywanie doświadczenia w odpowiednich warunkach.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: rk » 16 sierpnia 2022, 20:42

Dla równowagi napiszę, że miałem chyba farta bo swoje glajty sprzedawałem z minimalną stratą, a akurat optica2 nawet z minimalnym zyskiem.
Fakt, że trochę to trwało, ale nie spieszyło mi się.

Ciekawy wątek wywołał Zbyszek, odnośnie porównywania glajtów. Od dawna się nad tym zastanawiam i nic ciekawego nie wymyśliłem. Kupowanie co chwilę nowego jest fajne, ale trzeba mieć sporo czasu na latanie. Opinie Ziada do mnie często nie przemawiają. Air-Sport fajnie badał doskonałość i wyniki niektórych "renomowanych" producentów były ciekawe, bo nijak się miały do super danych technicznych. Szkoda, że projekt chyba nie jest kontynuowany.
Nie wiem czy wszechstronne i subiektywne porównywanie glajtów jest w ogóle możliwe. Chyba trzeba czytać wszystko co się da i... wybrać czerwony, bo wiadomo, że najszybszy :-)

Pozdrawiam,
Robert

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: JakubM » 16 sierpnia 2022, 11:14

rk pisze:Znacie pilota, który by nie chwalił swojego glajta?
Ja jeszcze takiego nie spotkałem, bo zamiast na niego psioczyć, po prostu go sprzedaje albo chowa do szafy, jeśli ma w niej miejsce :-)

Pozdrawiam,
Robert


Miałem Optica 1. O właściwościach lotnych nie będę się wypowiadał, bo mało co umiałem w tym czasie, ale:
1. sterówki były ciężkie jak diabli. Po dwóch dniach latania po kilka godzin miałem zakwasy i trzeciego dnia latać było mi już trudno.
2. Sprzedaż tego była koszmarem. Zero zainteresowania. Ostatecznie oddałem glajta z 120h nalotu za jakieś 1000zł i jeszcze dziękowałem, że ktoś mi uwolnił miejsce w mieszkaniu.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: Slawek » 16 sierpnia 2022, 10:13

Jako wieloletni pilot rekraacyjny podziele sie doswiadczeniem: Zolte glajty sa wredne. Muchy sie bardziej pchaja przy skladaniu. Drugi raz zoltego nie kupie.

Pozdrawiam
Slawek

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: pepperoni » 16 sierpnia 2022, 09:46

rk pisze:Znacie pilota, który by nie chwalił swojego glajta?
Ja jeszcze takiego nie spotkałem, bo zamiast na niego psioczyć, po prostu go sprzedaje albo chowa do szafy, jeśli ma w niej miejsce :-)

Pozdrawiam,
Robert



Tak, latałem sezon na phi allegro i latało mi się na nim wyjątkowo słabo, mówiłem to otwarcie każdemu kto pytał. Zupełnie nie czułem tego glajta, był wg mnie bardzo drewniany, ciężko mi się na nim kręciło słabe kominy i ciężko było wyczuć co się dzieje w powietrzu.

Znam też kilku pilotów, którzy narzekają na słabe wstawanie swoich glajtów albo inne parametry i nie robią z tego tajemnicy.

Nie rozumiem czemu ludzie mieliby chwalić coś co nie jest tego godne.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 16 sierpnia 2022, 00:01

Od lat mam problem, żeby zobaczyć realne różnice pomiędzy skrzydłami o podobnym wydłużeniu. Z jednej strony są a z drugiej są tak małe i często subiektywne że trudno budować na nich opinie i kladyfikacje. Stąd jest tyle miejsca na tworzenie Urban legend w rodzaju: to jest mercedes wśród skrzydeł.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: rk » 15 sierpnia 2022, 22:51

Znacie pilota, który by nie chwalił swojego glajta?
Ja jeszcze takiego nie spotkałem, bo zamiast na niego psioczyć, po prostu go sprzedaje albo chowa do szafy, jeśli ma w niej miejsce :-)

Pozdrawiam,
Robert

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 sierpnia 2022, 22:31

Niestety zawsze każda opinia jest obarczona podejrzeniem braku uczciwości, rzetelności czy obiektywizmu. Nie wiem jak oddzielić te obiektywne od tych zbyt subiektywnych.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: prokopcio » 15 sierpnia 2022, 22:12

Ja Ciebie w 100% Zbyszku rozumiem i liczę się z Twoją opinią, i nawet z uriukową mimo, że go nie lubię :lol: .
Jednak zawsze ( i nie chodzi tu o glajty ) ostrożnie podchodzę do zachwalanego produktu przez handlarza który go sprzedaje.
Opinia użytkowników jest dla mnie bardziej wiarygodna.
Taka moja natura, dociekliwość.

W paralotniarstwie niestety opinii pilotów - takich jak Roberta powyżej jest bardzo mało.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 15 sierpnia 2022, 18:43

prokopcio pisze:
GreeN_DG pisze:W takim wypadku co byś polecał osobiście....
to pytanie powinno być skierowane do pilotów a nie do przedstawicieli.
Z całym szacunkiem do Instruktorów/przedstawicieli :)
Naturalnym będzie chwalenie tego co się ma na stanie....

Będę bronił instruktorów i przedstawicieli. Ja polecam skrzydła które dobrze znam. A tak się składa, że dobrze znam skrzydła Dudka a nikt więcej nie jest zainteresowany żebym sobie wyrobił opinie o innych produktach. Więc żeby być uczciwym wobec pilotów, którzy proszą mnie o opinię na temat sprzętu to ograniczam się do sprzętu, który znam. Inna rzecz, że sprzęt który polecam w pełni spełnia oczekiwania i nikt nie jest rozczarowany. Przynajmniej tak mi się wydaje.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: rk » 15 sierpnia 2022, 17:49

prokopcio pisze: a na jakich innych latałeś ?


Nie ma tego dużo, ale sporo męczyłem Swinga Astrala (staroć, nie pamiętam wersji), u-turna obsession (też wiekowy, ale fajnie mi się nim latało ponad 80h), trochę sky-country mystic 3, albo 4 i krótki epizod na epsilonie, ale nie pamiętam której generacji, oraz jakmś polskim prehistorycznym glajcie, którego nazwy nie mogę sobie przypomnieć (taki egzotyk). Mogłoby być znacznie więcej ale często wolałem latać swoimi zamiast testować glajty kolegów, albo moja startowa nie ta...

Pozdrawiam,
Robert

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: prokopcio » 15 sierpnia 2022, 16:26

Jestem też otępiony zapewne przez latanie na samostatkach, może wystarczy po prostu wiecej polatać na tym co mam. Przemyślę.

Re: [PG] "nowoczesne" skrzydła rekreacyjne

Post autor: prokopcio » 15 sierpnia 2022, 15:31

rk pisze:...
a na jakich innych latałeś ?
nie zwalam na skrzydło ale ma 9lat i to już jego ostatni przegląd i trzeba zdecydować powoli co dalej.
Jednak mam wrażenie, że na poprzednim ( starszym Axis Pluto to samo wydłużenie ) latało mi się lepiej.
jedyną przewagą jaką widzę, że łatwiej wychodzi nad głowę.

Na górę