Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 września 2018, 20:48

Nie znam skrzydła to trudno mi się wypowiadać, ale po takiej rekomendacji będę unikał :)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: calhal » 30 września 2018, 20:35

Zbyszek Gotkiewicz pisze:NOVA ma duże doświadczenie w robieniu skrzydeł zastępujących ćwiczenia na siłowni :)

No właśnie Bion nie bardzo zastępuje siłownię. W dolnym zakresie wagi bardzo łatwo przeciągnąć przy wejściu do spirali.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 września 2018, 14:45

calhal pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Marcin. pisze: A , czyli bez rozbujania skrzydlo niedowazone tandemowe nie wejdzie w spirale?


Wejdzie, ale trudniej.

A jeśli pilot ma ciężkie ręce to może i negatywkę wyprodukować.
Chyba że tandem to Nova Bion, to nawet bez ciężkich rąk się uda negatywkę zrobić zamiast spirali (większego badziewia ostatnich lat nie znam).


NOVA ma duże doświadczenie w robieniu skrzydeł zastępujących ćwiczenia na siłowni :)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: calhal » 30 września 2018, 14:38

Zbyszek Gotkiewicz pisze:
Marcin. pisze: A , czyli bez rozbujania skrzydlo niedowazone tandemowe nie wejdzie w spirale?


Wejdzie, ale trudniej.

A jeśli pilot ma ciężkie ręce to może i negatywkę wyprodukować.
Chyba że tandem to Nova Bion, to nawet bez ciężkich rąk się uda negatywkę zrobić zamiast spirali (większego badziewia ostatnich lat nie znam).

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 września 2018, 10:01

Marcin. pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Długie latanie w kółko to nie spirala. To mną być nudno płynne wejście z narastającą prędkością. Teoretycznie nie ma sensu tłumaczyć.

A , czyli bez rozbujania skrzydlo niedowazone tandemowe nie wejdzie w spirale?


Wejdzie, ale trudniej.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Marcin. » 30 września 2018, 00:12

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Długie latanie w kółko to nie spirala. To mną być nudno płynne wejście z narastającą prędkością. Teoretycznie nie ma sensu tłumaczyć.

A , czyli bez rozbujania skrzydlo niedowazone tandemowe nie wejdzie w spirale?

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 września 2018, 23:59

Długie latanie w kółko to nie spirala. To mną być nudno płynne wejście z narastającą prędkością. Teoretycznie nie ma sensu tłumaczyć.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Marcin. » 29 września 2018, 23:56

Marcin. pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:A jak tandem jest słabo doważony bo pasażer jest lekki to skrzydło trudniej napędzić i wtedy łatwiej jest z bujnięcia.

A to by oznaczalo ze (bez rozbujania) zanim wejdzie w spirale to bedzie latac dlugo w kolko?

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Marcin. » 29 września 2018, 23:52

Zbyszek Gotkiewicz pisze:A jak tandem jest słabo doważony bo pasażer jest lekki to skrzydło trudniej napędzić i wtedy łatwiej jest z bujnięcia.

A to by oznaczalo ze zanim wejdzie w spirale to bedzie latac dlugo w kolko?

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 września 2018, 23:41

A jak tandem jest słabo doważony bo pasażer jest lekki to skrzydło trudniej napędzić i wtedy łatwiej jest z bujnięcia.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 września 2018, 23:33

Jak się nie umie normalnie to trzeba rozbujać :)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Marcin. » 29 września 2018, 23:32

A czemu tandemiarze zazwyczaj z rozbujania wchodza w takie spirale ,a nie od razu tak jak w temacie dyskusji?

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 29 września 2018, 18:31

Wejście w spiralę jest banalne. Trzeba się nauczyć kontroli nad spiralą i wyjścia.

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Jackie » 29 września 2018, 17:03

Dorzucę tu filmik na którym ładnie sfilmowano jak gościu wprowadza paralotnię w spiralę. Najpierw wprowadza w kołysanie poprzeczne skrzydła a potem kręci


Pytanie do zawodowców czy naprawdę taka lekka spirala dosłownie 2 -3 kręgi to jest do zrobienia dla początkujących ?

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: fotolot » 01 maja 2018, 00:31

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Jarek. Zapytaj swojego przyjaciela konstruktora czy ma program pokazujący ciśnienie na wlotach w zależności od kąta natarcia. Wtedy może ci pokazać jakie będzie ciśnienie na wlotach w spadochronowaniu :)


A ja bym proponował aby Jarkowi(i jego koledze)w dodatkowych gratisowych promocjach, głowy lepiej już nie zawracać i nie rozpraszać kontrowersyjnymi, bezwzględnymi teoriami, ponieważ robi On i tak kawał dobrej roboty dokonując na podstawie doświadczenia, analiz praktycznych pilotażowych ,które mają o wiele większą wartość dla bezpieczeństwa pilotów.

Z tej dotychczasowej pobocznie powstałej dyskusji o braku najmniejszego wpływu ciśnienia wewnętrznego na podwinięcia i stabilność, wnioskuję że nawet czyjeś dokonanie szczegółowych pomiarów nic by w niej mogło już nie zmienić (raczej bezsens kontynuacji i dodatkowych poświęceń.....)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 kwietnia 2018, 11:51

Jarek. Zapytaj swojego przyjaciela konstruktora czy ma program pokazujący ciśnienie na wlotach w zależności od kąta natarcia. Wtedy może ci pokazać jakie będzie ciśnienie na wlotach w spadochronowaniu :)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: JaroXS » 30 kwietnia 2018, 11:28

calhal pisze:
JaroXS pisze:ale skąd wiesz że w spadochronowaniu ciśnienie w glajcie nie występuje zmierzyłeś to jakoś ? :-)

masz rację, to uproszczenie. Jest niższe niż w normalnym stanie lotu, a dolne poszycie klei się do górnego ;)



Piszesz jest niższe, ale ciekawe o ile, a może nie występuje itd, a może w czystym pięknym spadochronowaniu występuje niezmienione? :-)
Forma tej dyskusji jest bez sensu. Ja uważam że po prostu trzeba dokonać pomiaru, podobnie jak z przeciążeniami, wtedy można się czegoś sensownego dowiedzieć. Co do kontr klapy i mojej teorii o tym że cząsteczki powietrza są zasysane przez dynamicznie otwierająca się przeciwległą stronę skrzydła to można to też sprawdzić tak, że mocujesz tasiemkę wewnątrz skrzydła, wkładasz kamerę a potem wykonujesz podwinięcie gdzie dalej dochodzi do kontr klapy. Potem oglądasz co się działo z tasiemką wewnątrz skrzydła. W pierwszym moim odcinku instruktażowym o podwinięciach były kontr klapy. Dzięki temu można się czegoś dowiedzieć. Tak to sobie możemy jeszcze długo snuć teorie i mówić o tym że np. kontr klapa wchodzi w wyniku zaniku ciśnienia wewnętrznego, lub gwałtownej zmiany kątów natarcia itp itd. Możliwości jest wiele, a bez eksperymentu nie ma sensownego wyjaśnienia. Ja po prostu jestem przeciwny mówieniu "tak to działa tak", jak w rzeczywistości gówno o tym wiemy ;-)

Pozdrawiam,

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: calhal » 30 kwietnia 2018, 11:10

JaroXS pisze:ale skąd wiesz że w spadochronowaniu ciśnienie w glajcie nie występuje zmierzyłeś to jakoś ? :-)

masz rację, to uproszczenie. Jest niższe niż w normalnym stanie lotu, a dolne poszycie klei się do górnego ;)

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: JaroXS » 30 kwietnia 2018, 11:01

calhal pisze:
fotolot pisze: Ten czynnik jest akurat oczywisty w powstawaniu podwinięć.

To jest jedyny czynnik. Nie mieszaj skutków z przyczynami.

Wszelkie fenomeny fizyczne towarzyszące klapie to zupełnie inna dyskusja. Żeby Ci jeszcze bardziej namieszać: w (wymuszonym) spadochronowaniu ciśnienie w glajcie praktycznie nie występuje. Wg tego co piszesz skrzydło powinno się poskładać, jednak tak się nie dzieje.

Jeszcze raz: nie mieszaj skutów z przyczynami.



Artur,

ale skąd wiesz że w spadochronowaniu ciśnienie w glajcie nie występuje zmierzyłeś to jakoś ? :-)

Mnie się wydaje że ciśnienie w glajcie ma wpływ na to czy skrzydło się będzie łatwiej podwijało czy trudniej. Rozmawiając z moim kolegą konstruktorem doszliśmy do wniosku że nie tylko ciśnienie zewnętrzne się liczy i kąty natarcia ale również wewnętrzne.

Aby to udowodnić należy dokonać dwóch pomiarów:

- Do środka skrzydła włożyć w różnych częściach skrzydła czujniki i mierzyć zmiany ciśnień wewnątrz skrzydła.
- Do górnej powierzchni skrzydła należy przymocować wysięgniki np. 2m na końcu których będą czujniki. Czujniki przed komorami paralotni.

Jak mi się kiedyś będzie chciało to może spróbuję dokonać takiego eksperymentu. W samolotach na pewno widzieliśmy takie tyczki przed dziobem. Tam są różne czujniki w tym czujniki ciśnień.

Podjąłem temat ze Zbyszkiem dlatego że on kategorycznie stwierdza że ciśnienie wewnętrzne nie ma znaczenia. Jak na razie i ja i mój kolega konstruktor tak definitywnie nie stwierdzamy. Trzeba to udowodnić. Zamiast pisać tutaj milion postów zapraszam do badania i opublikowania wyników :-)

Pozdrawiam,

Re: Filmy instruktażowe - SPIRALA - odcinek 3

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 30 kwietnia 2018, 08:37

prokopcio pisze:
Zbyszek Gotkiewicz pisze:Ciśnienie wewnętrzne nie może być przyczyną podwinięcia.....

a jego "brak" ?
niskie ciśnienie ( w tym również podciśnienie ) to nadal ciśnienie - i jest kluczowe dla deformacji paralotni jak klapy podwinięcia etc...,
Gdyby ono było wysokie to podwinięcia nie miały by miejsca ( mega szczelne i wytrzymałe skrzydło napompowane sprężarką przykładowo niema szans się podwinąć ). A tak ono jest tylko troszkę wyższe wewnątrz niż na zewnątrz przez co mamy kłopot z deforamcjami....


Ciśnienie wewnętrzne jest tylko częściowo odpowiedzialne za kształt skrzydła. I w zakresie kątów użytkowych jest ono cały czas dodatnie.
P.S. specjalnie rozpocząłem wątek na ten temat w dziale dla początkujących o technice żeby nie zaśmiecać tego wątku.

Na górę