https://de.wikipedia.org/wiki/Au%C3%9Fenlandung chyba dosyć wyczerpująco objaśnione
cytat za wikipedią odnośnie lądowań awaryjnych i poza oficjalnymi lądowiskami różnych statków powietrznych na terenie DE:
Landung zur Rettung von Personen, Sicherheitslandung und Notlandung (§ 25 Abs. 2 Satz 1 Nr. 3 LuftVG)
Landungen, die aus Gründen der Sicherheit erforderlich sind, sind erlaubnisfrei. Dasselbe gilt für den Wiederstart nach einer solchen Landung, mit Ausnahme einer Notlandung. Um eine Notlandung handelt es sich nur dann, wenn sie aufgrund einer Luftnotlage erfolgt.
Ebenso erlaubnisfrei sind Landungen, die erforderlich sind zur Hilfeleistung bei einer Gefahr für Leib oder Leben einer Person sowie der Wiederstart nach einer solchen Landung. Von dieser Vorschrift machen regelmäßig Rettungshubschrauberführer Gebrauch, aber auch andere Luftfahrzeugführer können sich darauf berufen. Rettungshubschrauber haben per se keine Sonderrechte zur Außenlandung.
Schadensregulierung
Jeder Luftfahrzeughalter muss sich nach § 43 LuftVG gegen Schäden, die bei einer Außenlandung z. B. an der Ernte eines Ackers verursacht werden, versichern. Ist der Besitzer des Grundstücks über die Details der Versicherung informiert worden, darf er den Wiederstart oder Abtransport des Luftfahrzeugs nicht verhindern.
Moje tłumaczenie (proszę o wyrozumiałość przy niefachowym nazewnictwie):
Lądowanie w celu ratowania osób, lądowanie w celu zachowania bezpieczeństwa oraz lądowanie awaryjne:
lądowania wykonywane z powodów bezpieczeństwa nie wymagają pozwoleń. dotyczy to również powtórnych startów po takich lądowaniach z wyjątkiem lądowań awaryjnych. Z lądowaniem awaryjnym mamy do czynienia wtedy gdy następuje ono w wyniku trudnej sytuacji w powietrzu(Luftnotlage)
Lądowania nie wymagające pozwoleń to również takie które mają zapewnić pomoc przy zagrożeniu dla zdrowia lub życia osoby jak również start ponowny po takim lądowaniu. Najczęściej ten przepis wykorzystywany jest przez smigłowce ratownicze ale inne statki powietrzne również mogą się na niego powoływać. Smigłowce ratunkowe nie mają żadnych dodatkowych praw do lądowań poza miejscami oficjalnymi(Aussenlandung)
kwestia powstałych szkód podczas lądowań (Aussenlandungen-dosłownie lądowania zewnętrzne)
każdy statek powietrzny musi być ubezpieczony na wypadek spowodowania szkód podczas lądowań zewn.(aussenlandungen) np. podczas wyrządzenia szkód na polu uprawnym. Jeśli własciciel został poinformowany o szczegółach ubezpieczenia, nie może on zabronić ponownego startu lub oddtransportowania statku powietrznego.