Kokon a doskonałość

Odpowiedz


To pytanie jest elementem zabezpieczającym przed automatycznym zamieszczaniem postów.
Emotikony
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode włączony
[Img] włączony
[Flash] wyłączony
[URL] włączony
Emotikony włączone

Przegląd tematu
   

Rozwiń widok Przegląd tematu: Kokon a doskonałość

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: JakubM » 19 stycznia 2021, 09:36

Moim zdaniem nie ma co się za bardzo podniecać. Skywalk, nie po raz pierwszy, chce się pochwalić, że projektując korzystają z tunelu aerodynamicznego. Dokładne wyniki i parametry pomiaru zachowują dla siebie bo niby dlaczego mieliby je udostępniać konkurencji?

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: der » 19 stycznia 2021, 08:28

Dywagowanie na temat doskonałości miało by sens, gdyby wszyscy poruszali się tym samym torem, w tych samych warunkach i tym samym czasie.
Ostatecznie i tak liczy się mieszanina taktyki, umiejętności i szczęścia.
Sławek Żydek jest doskonałym przykładem przysłowiowego niedzielnego latacza paralotniowego i szybowcowego z wieloletnim doświadczeniem. Latajacego odległosci po 200+. Biorącego udział w jednych zawodach w roku, plasując się gdzieś w środku stawki i to wszystko w klasycznej uprzęży.

W kwestii oporów.
Zbyszek pisze o składowej a Artur o sumie. Czy moglibyście zacząć pisać o tym samym ? Może wtedy byłoby łatwiej wam się dogadać.

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: prokopcio » 19 stycznia 2021, 08:25

Art pisze:jeśli w tą stronę ta dyskusja ma iść , że jak się nie zgadzam z danymi, lub nie lubię kokonów , to są one "be", to nie różni się ta strona od starej grupy dyskusyjnej.
Dostaliście dane do " merytorycznych dyskusji" i właściwie nic więcej nie trzeba robić. Nawet dokładne dane co i jak wygląda w przypadku konkretnych modeli uprzęży. A jak mówią - z danymi się nie dyskutuje. Chyba, że nowe prawa fizyki chcecie wprowadzić. Ale to też wypada udowodnić, że inne kształty są bardziej opływowe.

Oczywiście, że dane są prawdziwe i niepodważalnie kropla ma mniejszy opór. Chodzi jednak o to co napisał der : lata w kokonie bo lubi. To jest najważniesze.

Nie sądzę, żeby wpływ tylnej płetwy w lataniu rekreacyjnym zrobił ze mnie lepszego pilota. Na zawodach może troszkę pomóc jeśli potrafisz to wykorzystać.

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 19 stycznia 2021, 08:12

Nie zrozumiałeś. Półsfera nie była porównywana z kroplą. Porównano opory półsfery w zależności od tego czy obła strona jest na nawietrznej czy na zawietrznej. I okazuje się, że opływ z przodu daje mniejszy opór niż opływ z tyłu.

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Art » 19 stycznia 2021, 05:59

jeśli w tą stronę ta dyskusja ma iść , że jak się nie zgadzam z danymi, lub nie lubię kokonów , to są one "be", to nie różni się ta strona od starej grupy dyskusyjnej.
Dostaliście dane do " merytorycznych dyskusji" i właściwie nic więcej nie trzeba robić. Nawet dokładne dane co i jak wygląda w przypadku konkretnych modeli uprzęży. A jak mówią - z danymi się nie dyskutuje. Chyba, że nowe prawa fizyki chcecie wprowadzić. Ale to też wypada udowodnić, że inne kształty są bardziej opływowe. Pierwszy raz słyszę , że półsfera ma mniejsze opory niż kropla. To przeczy również temu co podlinkowałeś. Mało tego - sami dobrze wiecie, że to właśnie ograniczenie turbulencji z tyłu ma wpływ na opływ. Banalne przykłady? Proszę bardzo:
Załączniki
Przechwytywanie1.JPG
Przechwytywanie1.JPG (18.73 KiB) Przejrzano 3595 razy
Przechwytywanie3.JPG
Przechwytywanie3.JPG (26.28 KiB) Przejrzano 3595 razy
Przechwytywanie2.JPG
Przechwytywanie2.JPG (83.75 KiB) Przejrzano 3595 razy

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 stycznia 2021, 23:34

der pisze:Świetny materiał na wątek: Brak kokonu a doskonałość


Mam lepszy: czy okulary przeciwsłoneczne są potrzebne do latania.

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: der » 18 stycznia 2021, 23:29

Świetny materiał na wątek: Brak kokonu a doskonałość

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: ciacholot » 18 stycznia 2021, 23:23

der pisze:Latam w uprzeży z kokonem i czuję się z tym doskonale.
Czyż nie o to w tym całym lataniu chodzi?




ja zawsze bez tego wora i czułem się podobnie.
Tak, że co kto lubi.

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: der » 18 stycznia 2021, 23:15

Latam w uprzeży z kokonem i czuję się z tym doskonale.
Czyż nie o to w tym całym lataniu chodzi?

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 stycznia 2021, 23:09

Zacytuję to co JakubM zamieścił:

"Badano też wpływ płetw montowanych w kokonach zawodniczych. Wyników numerycznych w artykule nie ma ale piszą, że lepsze są małe płetwy."

Czyli porównano mały opływ i duży i wyszło im coś przeciwnego niż Goldsmitowi. Za to nigdzie nie widziałem porównania kokona i tej samej uprzęży z podnóżkiem ale bez worka na nogi?

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Art » 18 stycznia 2021, 22:54

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Artur. Pamiętam tamte pomiary. O dziwo akurat Airvawe prowadził wtedy agresywna kampanie reklamującą jego nową uprząż z dużym opływem z tyłu. Teraz pomiary publikowane w Cross country udowadniają coś zupełnie przeciwnego. Czyli albo wszystkie te różnice mieszczą się w zakresie błędu pomiarowego, albo każdy jest w stanie udowodnić każdą pasująca mu tezę. Ja czegoś takiego jak opór szkodliwy pilota w uprzęży wogóle nie biorę pod uwagę, gdyż według mnie jest szereg innych czynników które należy brać pod uwagę przy wyborze i regulacji uprzęży.


Zbyszku
w zamieszczonym od Ciebie linku masz ewidentny dowód na to, że forma " łzy" ma jeden z najmniejszych oporów. A tak właśnie sa projektowane obecne kokony. To właśnie ten tył decyduje o oporach
A co do badań w CC: nie , to nie udowadnia , że płetwa z tyłu nie pomaga. To pokazuje jak działa kokon z przodu.
Załączniki
Przechwytywanie5.JPG
Przechwytywanie5.JPG (17.59 KiB) Przejrzano 3632 razy

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 stycznia 2021, 22:28

Artur. Pamiętam tamte pomiary. O dziwo akurat Airvawe prowadził wtedy agresywna kampanie reklamującą jego nową uprząż z dużym opływem z tyłu. Teraz pomiary publikowane w Cross country udowadniają coś zupełnie przeciwnego. Czyli albo wszystkie te różnice mieszczą się w zakresie błędu pomiarowego, albo każdy jest w stanie udowodnić każdą pasująca mu tezę. Ja czegoś takiego jak opór szkodliwy pilota w uprzęży wogóle nie biorę pod uwagę, gdyż według mnie jest szereg innych czynników które należy brać pod uwagę przy wyborze i regulacji uprzęży.

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: prokopcio » 18 stycznia 2021, 22:22

JoJo pisze:A mnie to jakoś zaciekawiło, zawsze myślałem że nogi do dołu :?: - jak Uriuk napisał... ale ja się nie znam, tylko latać "umim".
to było związane z prędkością a nie doskonałością (lub odpornością na skręcenie w taśmach). Taki paradoks ;) Im większy opór generuje pilot tym skrzydło leci na mniejszym kącie natarcia (bo pilot jest bardziej z tyłu) więc skrzydło leci szybciej.
kosztem doskonałości.

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Art » 18 stycznia 2021, 22:13

Drodzy
Jakiś czas temu Bruce Goldsmith projektując uprząż chyba dla airvawe zrobił testy wszystkich typów uprzęży
Wyniki w formie PDFu mam i je przedstawiam:
Opory:
-uprząż siedząca z podnóżkiem: 48,99 N
- uprząż siedząca z podnóżkiem, pozycja wyprostowana: 61,55 N
- Kokon bez płetwy z tyłu: 52,32N
- kokon z małą płetwą z tyłu: 44,25N
- uprząż z podnóżkiem i dużą płetwą z tyłu: 41,25 N
I nie jest tak jak piszesz Zbyszku- to właśnie płetwa z tyłu jest w uprzęży najważniejsza. To ona powoduje zmniejszenie oporów.
Załączniki
Przechwytywanie3.JPG
Przechwytywanie3.JPG (42.75 KiB) Przejrzano 4968 razy
Przechwytywanie 2.JPG
Przechwytywanie 2.JPG (39.48 KiB) Przejrzano 4968 razy
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG (53.69 KiB) Przejrzano 4968 razy

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: JoJo » 18 stycznia 2021, 22:06

JakubM pisze:* opór stawiany przez kokon ustawiony w pozycji aerodynamicznej*: 12N (doskonałość = 10.0)

*) nogi wysoko, tak że GÓRNA powierzchnia kokonu jest równoległa do opływu strug.


A mnie to jakoś zaciekawiło, zawsze myślałem że nogi do dołu :?: - jak Uriuk napisał... ale ja się nie znam, tylko latać "umim".

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Bumat » 18 stycznia 2021, 21:37

Zbyszek Gotkiewicz pisze:W Japonii krępowano stopy małym dziewczynkom żeby pozostały małe. Może to pomysł na pozbycie się oporów?


Z wiekiem opory somoistnie maleją; niestety możliwości też...

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 stycznia 2021, 21:30

W Japonii krępowano stopy małym dziewczynkom żeby pozostały małe. Może to pomysł na pozbycie się oporów?

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Bumat » 18 stycznia 2021, 21:20

Zbyszek Gotkiewicz pisze:Dużo ważniekształtymy jest obły przód niż opływ z tyłu. Popatrz na współczynniki oporu dla półsfery:
https://images.app.goo.gl/P3nXFWCef2roCe7z9


Zatem poćwiczę i wymodeluję sobie łydki i obetnę obcasy z moich górskich butów na emeryturze i wtedy pokaże jak szybko zniknę za horyzontem...

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: prokopcio » 18 stycznia 2021, 20:16

no te kształty super zajebistych kokonów bardziej dupę mają jak ten przedostatni ;) a to daje +5 do zajebistości jednak chyba kupię

Re: Kokon a doskonałość

Post autor: Zbyszek Gotkiewicz » 18 stycznia 2021, 20:13

Nie aż tak bardzo. Porównaj dwie pierwsze pozycje od góry na tym obrazku:


https://images.app.goo.gl/n1s8HT64mULuC9ko9

Na górę